Hörlurar vid Mixplats

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Johannes Edwartz
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:56
Kontakt:

Hörlurar vid Mixplats

Inlägg av Johannes Edwartz »

Chena!

Jag är i behov av nya lurar till min mixplatsenhet. Jag har kollat på vad som finns och har nästan helt bestämt mig att införskaffa ett par Beyerdynamic DT770 PRO. Dessa ska vara väldigt tydliga och detaljrika samt att den ska ha en bra bas. Det jag undrar och är lite rädd för är att luren ska ha en lite "för bra" bas. Alltså att basfrekvenserna är för höga.

Vad säger ni som provat luren? Är den värd att satsa på eller kommer basen bli ett problem?

//Johannes

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

Jag har ett par DT 770 som tyvärr precis gått sönder men innan de så var dom helt underbara att arbeta med! Tyckte inte att basen var något problem alls.
Vet inte hur stor skillnad det är på min och den med PRO..? Tror att någon, någongång sa att PRO var bättre vid inspelning för att dom inte läckte lika mycket.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Basen i DT770 överröstar inte subbarna när man står vid mixplats. Jag har såna att krana med.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Genelec 1029 eller 8020
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Sandberg skrev:Genelec 1029 eller 8020
Jag för min del tycker de klämmer för mycket på öronen. :wink:

Skämt åsido, på de flesta livegig räcker IMHO 1029 eller 8020 bara för att höra att något låter, inte på långa vägar hur det låter. Närfältsburkar är ovärderligt ibland, men de ersätter inte lurar.

Det finns en massa hörlurar som funkar bra på mixplats, själv föredrar jag vanliga Sennheiser HD-25. De är lätta, svårkrossade, går att reparera, låter bra och är rimligt känsliga (läs: lättdrivna).

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Vi har dels hörlurar (HD-25), Genelec 8020A och i vissa fall även ett par d&b MAX eller MAX12.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

AKG K55 har aldrig haft nått bekymmer med dom men dom är inte så sluta som man kunnat hoppas på men dom gör sitt jobb och det riktigt bra, men då är jag en sån som lyssnar på hur det låter ur pa´t för det är där det räknas men till pfl så är dom helt ok.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Niklas Elste skrev:men då är jag en sån som lyssnar på hur det låter ur pa´t för det är där det räknas men till pfl så är dom helt ok.
Ja, mixar live på lurar är det nog inte många som gör till vardags. Vad jag menade med att höra hur något låter är snarare att lätt hitta vilken mik det är som låter surt, som distar, som flyttat sig, som läcker för mycket etc, eller att afl:a en kör- eller blåssektion osv. Så vi pratar nog om samma sak.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

enligt min mening duger k55 till det, men dom hade gärna fått vara lite mer slutna

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:55

Inlägg av Hans Grapenholm »

HD 25 är mycket trevliga eftersom de låter bra, är små i storleken och mycket lättdrivna. T.o.m Yamahas hörlursförstärkare i deras billigare digitalbord klarar av att driva dem. Personliga erfarenheter av AKG's sortiment är att de oftast är väldigt tung-drivna. DT770 är också riktigt bra, tar lite mer plats i packningen bara.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker om HD280. de är stryktåliga, bekväma och dämpar bra.
de återger rätt mkt bas.
de säger mig mer än t ex AKG k-121 eller beyer DT250. men det är ju jag.

anton

Johannes Edwartz
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:56
Kontakt:

Inlägg av Johannes Edwartz »

Mikael Thieme skrev:
Marcus Sandberg skrev:Genelec 1029 eller 8020
Skämt åsido, på de flesta livegig räcker IMHO 1029 eller 8020 bara för att höra att något låter, inte på långa vägar hur det låter. Närfältsburkar är ovärderligt ibland, men de ersätter inte lurar.

Det finns en massa hörlurar som funkar bra på mixplats, själv föredrar jag vanliga Sennheiser HD-25. De är lätta, svårkrossade, går att reparera, låter bra och är rimligt känsliga (läs: lättdrivna).
Ok! Närfältslådor låter intressant. Men vad använder man närfältslådor till om inte samma sak som ett par hörlurar? och vad använder man hörlurarna till isf?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Johannes Edwartz skrev:Ok! Närfältslådor låter intressant. Men vad använder man närfältslådor till om inte samma sak som ett par hörlurar? och vad använder man hörlurarna till isf?
Närfältshögtalare kan vara användbart till flera saker. Till exempel gör de det möjligt att göra en ganska komplett soundcheck utan att spela i PA:t, med en mer rättvisande ljudbild än i lurar, vid de tillfällen det behövs. Det går också att sololyssna olika signaler utan att avskärma sig från utljudslyssningen, vilket kan vara bra ibland. En annan variant är att använda närfältshögtalare mer eller mindre för att faktiskt mixa utljudet, i de fall mixplatspositionen av någon anledning inte är så bra.
Lurar ger dig å andra sidan möjlighet att lyssna vid tillfällen när du faktiskt vill avskärma dig från utljudet, när ljudtrycket från närfältshögtalarna inte räcker till, eller när det inte får ljuda alls vare sig från PA eller mixplats.

Johannes Edwartz
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:56
Kontakt:

Inlägg av Johannes Edwartz »

Tack så mycket för svaren! Har bestämt mig för vilka hörlurar som skall köpas in, och ett par närfältshögtalare känns inte allt för långt borta heller. :)

Tack
//Johannes Edwartz

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster