Ny här och galen i ljud o ljus

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Ny här och galen i ljud o ljus

Inlägg av Olle Johanson »

Hej olle heter jag som ni ser. Ny här och nyfiken på hur mycket klokare jag kommer bli med detta forum i min dator :wink: För 6 år sen hade jag en rätt okay discorigg, 4 jbl w-horn som jag matade med 2 lab 1500 och det poppade på riktigt bra. 4st midbasar 12"horn som var i samma bredd¨och djup som bashornen och 4 st dolly parton drivers till skrikor. Topp drev jag med två lab 1000, ena kanalen diskant andra mid. på så sätt kunde jag ha en stegvagn per sida med ett Lab1500 och ett 1000 steg. Det var aldrig några som helst problem med att basen räckte och därav några frågor. Horn är en gammal konstruktion för att "spara på effekt" förr var det hemskt dyrt med effekt så horn var väl bra mycket vanligare än i dag.. Men hur bra är basreflex som egentligen är ännu äldre konstruktion men visserligen lite utvecklad under årens gång kontra w-horn? Får man samma ljudtryck av en bra dubbel 18" låda som ett w-horn (laddar w-horn med sa 800w och dubbel 18" låda med ca 1200w?jag är nog en horn nörd, men jag vill bli övertalad till en omvändning ;) Jag är i begrepp att bygga lite nytt sakta men säkert och vill bygga smart. Jag har tillgång på ritningar till typ "alla "konstruktioner. W-horn har en verkningsgrad på 106 db med rätt element, den värsta dubbel 18 jag sett är på 104 db men jag har inte kollat så mycket än heller. Har ni några trevliga topp förslag oxå, dubbel 15 eller vad tycker ni? Hur är de helt "digitala" slutstegen nu(inte de slutsteg med bara switchad nätdel)? När jag trappade ner var det problem med dessa men nu har det gått 7 år. Det är ju sjukt bra verkningsgrad och tryck i dom men.... Många frågor och många tankar om en liten "hobby anläggning"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ett tips när du skriver på forumet...

Gör lite stycken och radbrytningar i texten, det du har skrivit här ovan går inte att läsa!

Å du, välkommen hit och till den fantastiska världen med ljud och ljus :-)

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Den här riggen, Olle? ;)
Bilagor
2004-09-30-6569-1096567097.jpg
2004-09-30-6569-1096567097.jpg (74.26 KiB) Visad 12121 gånger
-+> www.ell.nu <+-

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Inlägg av Olle Johanson »

Kim Toivanen skrev:Den här riggen, Olle? ;)
JAAAA!
Vad jag saknar denna rigg! Hur mår den nu för tiden? Och hur mår du / Ni
Vi får kanske fortsätta med att pm:a istället

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Hjälp vad jag får flashbacks. Har grejerna väsnatts i JKPG trakten?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Inlägg av Olle Johanson »

Johan Fälth skrev:Hjälp vad jag får flashbacks. Har grejerna väsnatts i JKPG trakten?
Japp, fast då var hornen gula. Rigoletto, kulturhuset, eldslandet, Ad, folketshus och parken mm mm Oskarshamn, värnamo mm.. Många ställen var det.. Det roligaste var nog när ALLT var med på ett lastbilsflak på kalajs 98 eller om det var 99. Alla som var med på flaket hade tjutande öron efteråt ;)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är andra parametrar än max SPL något som du bryr dig om?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Inlägg av Olle Johanson »

Per Johanson skrev:Är andra parametrar än max SPL något som du bryr dig om?
Jo det är klart, men det ska lira på bra utan att man ska behöva elda på för mycket. Horn har ett speciellt ljud, men det duger gott till disco och annat. Jag vill ha bra verkningsgrad och hyfsad spridning/kastlängd. Dubbel 18 låter bra och spelar bra på lägre ljudnivåer än vad hornet gör. Hornet behöver komma upp på en viss effekt för att låta bra och det är inte alltid man vill spela på max. Verkningsgrad under 102 db är inte intressant, annars är allt av intresse ;)

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Olle Johanson skrev:
Johan Fälth skrev:Hjälp vad jag får flashbacks. Har grejerna väsnatts i JKPG trakten?
Japp, fast då var hornen gula. Rigoletto, kulturhuset, eldslandet, Ad, folketshus och parken mm mm Oskarshamn, värnamo mm.. Många ställen var det.. Det roligaste var nog när ALLT var med på ett lastbilsflak på kalajs 98 eller om det var 99. Alla som var med på flaket hade tjutande öron efteråt ;)
Ot varning.

Kalajs och Habo är nog vad jag känner vid...
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kastlängden har inget med lådkonstruktionen att göra. Spridningen påverkas ytterst lite (i alla fall i normala konfigurationer) av nämnda konstruktioner.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny här och galen i ljud o ljus

Inlägg av Hasse Queisser »

Olle Johanson skrev:W-horn har en verkningsgrad på 106 db med rätt element, den värsta dubbel 18 jag sett är på 104 db
Vid vilken frekvens. W-horn händer det ju tämligen lite med under 50 Hz och jag skulle vilja se en basreflexlåda som når 104 dB i det frekvensband man normalt använder den.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag kanske ha fel, men är inte en del av grejen med horn att dom ska kasta långt, när man kör med enbart w-horn låter det juh mest och bäst en bra bit bak i lokalen. Vet ett företag som kör scener som bruka ha med sig ett jäckla gäng jbl dubbel 18" och sedan ett par stycken w-horn bara för kastlängden. stämmer ej detta??, min egen erfarenhet av w-horn är iaf att dom funkar bra där man vill kasta basen långt iaf..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mattias Carlsson skrev:Jag kanske ha fel, men är inte en del av grejen med horn att dom ska kasta långt, när man kör med enbart w-horn låter det juh mest och bäst en bra bit bak i lokalen. Vet ett företag som kör scener som bruka ha med sig ett jäckla gäng jbl dubbel 18" och sedan ett par stycken w-horn bara för kastlängden. stämmer ej detta??, min egen erfarenhet av w-horn är iaf att dom funkar bra där man vill kasta basen långt iaf..
Det är en myt. Enda anledningen att horn ofta spelar starkare på större avstånd är att de spelar starkare från början (högre verkningsgrad).
Den enda ljudkällan som inte faller av med 6 dB per fördubblat avstånd är en linjestrålande ljudkälla (som teoretiskt endast tappar 3 dB), och för att komma i närheten av en linjestrålande ljudkälla vid subfrekvenser skulle stapeln av basar behöva vara så hög (lång) att det är praktiskt omöjligt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

hm okej

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Inlägg av Henrik Källsson »

Är det inte så att horn konstuktioner går djupare än reflex? Speciellt när man använder några st horn tillsammans. (Det är väl därför reggae sound alltid ställer alla högtalare i en stack?)

Kanske inte speciellt intressant när man spelar idol musik, som många verkar göra här, men subgrenar som dubstep, drum'n'bass, soca och reggae är det ytterst viktigt. Man ska väl försöka pressa ner under 40hz och rätt höga SPL värden.

Klart inte SPL är allt, men så länge det inte distar så..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Att systemet bör vara linjärt både fas och amplitudmässigt har väl inget med vilken genre man spelar att göra?

Jag skulle säga att horn generellt sett inte går lika djup men har bättre verkningsgrad. YMMV.

Om man staplar basar på varandra så brukar man vinna några dB nedåt i frekvens och framförallt hjälps dom åt inom sitt arbetsområde vilket gör att man får 3 dB extra per fördubbling av antalet basar. I andra ändan av frekvensområdet blir det som bekant inte lika kul om man staplar saker som inte är avsedda för detta på varandra, men det kanske i reggaens förlorade land inte är lika prioriterat som ljudtryck.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Har inte horn dessutom mycket mindre group delay än basreflex?

(Jag försökte förklara group delay för just dubstep-DJs som hade använt våra Septon-2x18 i en rätt liten publokal för att få mer bas. Transientmaximum var typ bakom baren och i andra lokalen bredvid. Men nej, 2x18 är ju större än 2x15 så det måste vara bättre)
"This is the updated input list"

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Inlägg av Henrik Källsson »

>Att systemet bör vara linjärt både fas och amplitudmässigt har väl inget med vilken genre man spelar att göra?
Jo, även om ovan nämnda grenrer säker vill ha linjär fas o bla bla, så finns det andra som om sånt spelar mindre roll. Allt handlar om ljudtryck. Sök lite på teknoval på youtube får du se högtalar väggar som har lämnat fas o linjärt bakom sig...

ex här: http://www.youtube.com/watch?v=nfp6xg5ckCs



Men vissa grener har ju inte lite brett frekvens område för basen som andra. "vanlig" musik går väl inte så djupt? iaf inte på det sättet som tex Drum and Bass. Den rullande basen som finns där hittar man ju inte alls i vanlig musik.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ok, vi talar inte om samma sak. Jag talar om ljudåtergivning där målet är hyfsad liket med orginalkällan, för samtliga närvarande i lokalen.

Hur definierar du vanlig musik?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Inlägg av Henrik Källsson »

Nä, tror inte vi talar om exakt samma sak.
Jag talar om fester där ljudanläggningen är en del av upplevelsen.

>Hur definierar du vanlig musik?
P3 på dagen / RixFM / mfl
Det som man får höra om man inte aktivt väljer.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster