turnéljus

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Emma Magnhagen
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:41

turnéljus

Inlägg av Emma Magnhagen »

Jag undrar om det är någon som har en smart lösning på turnéljus. Jag arbetar på en ganska liten teater och ska köpa in lite turnégrejer. För tillfället kör vi med fyra stycken stativ som står upp och ner bara. Men det är så förbannat fult, så jag undrar om det finns någon som kanske har kommit på någon lite smartare lösning på det hela?

Vänliga hälsningar Emma

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det beror ju helt och hållet på hur scenografin ser ut och hur stor uppsättningen är. Hur pass många lampor du använder och hur stora dom är. Vi på Regionteatern i Växjö har stor vana av turné vi spelar ca 400 föreställningar/år på turné. Vi har allt från vanliga standard scener till gymnastiksalar och bygdegårdar. Varje uppsättning har sin typ av riggsätt, som sagt det är något som scenografin avgör.

Berätta gärna vilken teater och vilken typ av teater ni kör mest.
Work sucks, send me on tour!

Emma Magnhagen
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:41

Inlägg av Emma Magnhagen »

För tillfället kör vi en pjäs för 6-7 åringar som vi turnérar med, och till den krvs det inte så mycket ljus. Den vi ska börja turnéra med nu vänder sig till högstadie- och gymnasieelever och kräver något mera ljus. Jag ska ha ca 20 lampor på 12 kretsar och scenografin är väldigt enkel. Den består av en scen på 2*2 meter och en bakvägg. Bakväggen tänkte jag utnyttja till att sätta lampor på, men det är mest front- och sidoljuset jag skulle vilja hitta någon bra lösning till.

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Jag kan hålla med om att stativ är fult, men om ni planerar att spela på ställen utan lingångssystem är det kanske det enda alternativet som står till buds (man kan visserligen hänga saker i balkar eller andra fästpunkter i taket, men att etablera sådana fästpunkter kräver kunskap och erfarenhet som är få förunnat). Tricket är väl att gömma stativen så gott det går. Med längre rör kan stativen komma längre bak/fram/ut. Med större stativ kan du använda tross och förlänga räckvidden ytterligare. Men stativen blir man inte av med. Möjligen kan man tänka sig trossben (dvs att trossen står på ben gjorda av vertikala trossbitar), men då måste man bygga en stabil, sammanhängande, konstruktion med åtminstone tre stödjepunkter och tyngdpunkten för hela konstruktionen placerad så dess lodlinje hamnar mellan dessa punkter med marginal. Detta gäller naturligvis ljus som skall upp. Om du kan leva med lampor i huvudhöjd eller lägre är ballettorn, taxar eller ankfötter snygga och funktionella alternativ. Minns förresten att vi hyrde 4 m ballettorn från Riks vid något tillfälle och att jag sett liknande hos Fredrik i Växjö så där finns ju en möjlighet. Med lämplig bottenplatta skulle har jag ju ställt trossbitar på höjden också... Jag finns i Rågsved så PM:a om du vill ta en fika och snacka igenom vad du vill göra.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Tyg is your friend.. ;) Täck in stativen?? Då smälter de in bättre..

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Holgers förra kollega Gunnar som jobbar här på teatern är ute med en föreställning som kör i bl.a. bygdegårdar. Där har han precis som du säger fäst ljus i bakväggen (bara spåna fram något specialfäste som kan tillverkas själva). Sedan har han 4st special ballettorn som ser ut som ett L, längst ner på L står en pundare, tornen sitter ihop på varje sida med rör som även sticker fram ca 1/2 m framför scenen där fronten hänger (ett gäng med par 16). Allt är väldigt enkelt att bygga, han är ensam tekniker och 2 timmars byggtid. Funkar jätte bra och är en riktigt snygg ljussättning. Inga stativ syns ska tilläggas.
Work sucks, send me on tour!

Emma Magnhagen
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:41

Inlägg av Emma Magnhagen »

Ballettorn är kanske inte en helt dålig idé. Ställa trossbitar på höjden har jag också funderat över, de är bra mycket snyggare än stativ i alla fall. Problemet med det är väl att det är svårt att få det tillräckligt säkert och stabilt. Jag såg någon teater som hade någon form av stativ som i stort sätt bara bestod av en bottenplatta och ett rör rakt upp.

Rågsved är ju ganska nära högdalen där jag håller till en del. Och det r alltid trevligt att diskutera igenom ens idéer.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Emma Magnhagen skrev: Ställa trossbitar på höjden har jag också funderat över, de är bra mycket snyggare än stativ i alla fall. Problemet med det är väl att det är svårt att få det tillräckligt säkert och stabilt.
Vi har gjort bottenplattor på 1x1 meter i aluminium som vi ställer trossen på. Lämnade in dem till Stockholms vattenskärning så skar de ut alla detaljer som försänkning för bultarna som håller halvspogoterna, utskurna handtag osv. Blev kanonsnyggt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Egenaes
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 20:40

Inlägg av Daniel Egenaes »

Jag såg någon teater som hade någon form av stativ som i stort sätt bara bestod av en bottenplatta och ett rör rakt upp.

På teatern som jag jobbar lite extra på har vi balettstativ i form av bottenplatta och två fyrkantiga stativ samt en tvärslå att hänga kannan i. Ser helt OK ut...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster