Förslag på nya toppar.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Förslag på nya toppar.

Inlägg av Torsten Endrell »

Hej. Jag och min studentnation behöver köpa in ett par nya toppar till vårt PA. Vi har tidigare haft ett par Mackie SA-1530 som vi ljudmässigt varit rätt nöjda med, dock är lådan på tok för stor och otymplig. Nu har de även krånglat ljudmässigt ett tag och vi har bestämt oss för att skaffa ett annat par.

Högtalarna kommer främst att användas till liveljud, offtast skrammelpop och skall klara av att spela för 400 pers i klubblokal ca 100 kvm, de kommer att spela tillsammans med 4 st enkel RCF 18" i egentillverkad låda.

jag skulle gärna ta emot tips på märke och modell för nyinköp. rör sig förslaget om passiva lådor önskar jag gärna förslag på passande steg.

argument som väger tungt inför köp är smidighet och hållbarhet. Är på jakt efter lådor som är hyffsat små och behändiga samt svåra att spela ihjäl.

vi har en budget på runt 20 000:-

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

I sådana fall kan jag köpa dina/era två Mackie

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Svårt det där med nationer, dom brukar ju inte ha så mycket pengar och jag tycker 20.000:- känns mycket för att lägga på toppar för en nation (jag känner ingen här i Lund som skulle lyckas få loss den summan för toppar till någon nation).

Jag har kört spelningar på nation här i Lund på nån TSM-kombo där det var en 1*18" med inbyggt steg på tre kanaler (1 kanal bas, 1 kanal topp och 1 kanal monitor) och sen två passiva toppar som ligger ovanpå basen när den förvaras och en används som topp den andra som monitor vid spelning. Tyckte först topparna såg små ut men dom kör på väldigt bra och det är en väldigt portabel rigg, du rullar bara ut två baslådor istället för en hel hög med högtalare.

Men om du bara ska ha toppar så skulle jag nog säga RCF eller kanske db technologies opera-serie, JBL EON modell större. Så det finns en del att välja på.

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Inlägg av Torsten Endrell »

jakob: eftersom vårat PA är en väldigt viktig del i vår verksamhet så lägger vi gärna en ganska stor del av vår "förmögenhet" på det.


är inte intresserad av nåt kombikitt, toppar jagar vi.
finns det förslag på vad man skall leta efter på beg-marknaden inom vår budgetram?

Per Brandels
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 21:47

Inlägg av Per Brandels »

Prophon i begat skick. Annars är yamahas clubseries högtalare en outsider i den billigare divitionen som kan fungera. Sedan finns ju alla de stora kanonerna i beggade varianter. OBS! Beg = man vet aldrig!!!!

Håller med om att Mackie kan vara otympliga och dessutom icke flygbara.

Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 13:54

Inlägg av Lasse Johansson »

Kolla in RCF art 322a som fungerar mycket bra samt tål det mesta.
Alternativt db technologies 405 som ligger lite lägre i pris.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Art 322 är en bra låda. Däremot är jag osäker på om jag skulle vilja spela för 400 pers med någon låda i den storleken. Känns lite klent.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 13:54

Inlägg av Lasse Johansson »

Det är sant Hasse den får jobba hårt.
Men utan att spräcka budgeten på 20.000 :- så kan jag inte hitta något
bättre alternativ utan att det blir för klumpigt...eller ??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Håller med Hasse, 400 pers på en liten smidig låda och skrammelpop verkar svårt. Jag skulle minst vilja ha d&b C7 eller liknande. Men för att svara på frågan med någon som helst akuratess undrar jag som vanligt; vad behöver du för ljudtryck och spridning?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Inlägg av Torsten Endrell »

efter en snabbvisit i lokalen som högtalarna främst kommer att jobba i måste jag revidera mina mått en aning. publikytan är ca 12x7 m dvs 84 kvm. publikantalet är snarare 250-300 än 400 pers.

d&b C7 hade varit mkt trevligt, men spräcker nog budget ordentligt. nån siffra på önskat ljudtryck har jag ingen, de toppar vi ska byta ut spl'ar 126 db, lägre är väl inget alternativ, men vad som är önskvärt vet jag faktiskt inte. i den givna situationen går nog ljudtryck lite före ljudkvalitet dock.
spridningsmässigt så tänker jag att främsta användningsområdet är innomhus i lokalen som beskrivs ovan. 90hx50v grader eller däromkring, såvida någon mer erfaren och världsvan tekniker inte föreslår ett bättre och mer lämpligt alternativ. jag är ödmjukt öppen för förslag då mina kunskaper inte är de fetaste i ämnet. mvh /torsten

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Audio Industries har ett par MTD115 för 7900 styck. En del över budget om man räknar in steg och controller, men kvalitetsmässigt i en annan division.

Sundsvall Audio kränger ett par TMS-4 för 5000 stycket. Om inte vikten på 75 kg avskräcker så är det mycket gammal hederlig högtalare för dinarerna. Även med steg och delning så borde det kunna komma in under budget.

Finns säkert massor mer av lite äldre men bra lådor hos diverse PA-företag landet runt som går att få för en billig peng och är mer lämpade än aktiva plastlådor (inget emot sådana i rätt applikation, har själv ett dussin RCF Art-lådor).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag har ett par Community CSX-52 om du vill köpa, de är bestyckade med 15"+6,5"+1". Då håller du dig i alla fall långt inom budget.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster