Irriterande saker folk gör

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Irriterande saker folk gör

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

- Lindar kablar utan att kunna så det blir trassel.
- Lindar en kabel helt korrekt men utan att sätta fast remmen och lägger den nånstans, så när man tar upp den så måste man börja om från början.
- Är överambitiösa med kabeldragning, drar kablar under, i, runt och ovanpå saker så det är trassligt att byta/felsöka/riva.
- Lägger väskor/case:ar/jackor på scenen på kablarna så man inte kommer fram eller kommer åt kablarna.
- Tar isär saker i fler delar än nödvändigt (typ tar av taket på en EZUP)
- Drar fast podie-ben utav helsike.
- Tejpar fler varv än ett-två runt nåt.
- Lämnar mic-hållaren på stativen.
- Spolar vatten på kablar.
- Lägger saker/kläder på packcase:ar med saker du behöver i.
- Får instruktioner, gör halva uppgiften, lägger allt åt sidan och går därifrån.
- Påbörjar multikabel-dragning med att ta ut hela ur lådan (Den där rullar DU sen)
- Tar ut multikabeln ur casen för att använda casen till att ställa nåt onödigt på.
- Drar mickablar och gömmer spillet så micen inte går rubba 1 centimeter ens.
- Sätter fast kablar i ljusstativ så lampan inte går rikta sen.
- Använder skrivtejp till att tejpa kablar.
- Använder en halv gaffa-rulle till att "tejpa fast" ett trumset.
- "hjälper till" genom att dra en mickabel från varje stativ som saknar mic och lägga spillet på stageboxen.
- försöker utföra ett mellansnack i virvelmicen.
- trycker på alla powerknappar som lyser efter soundcheck. tur att nån tar ansvar för klimatet :)
- packar saker i lastbilen som om det va dubbelt så mycket som behövde rymmas.

nu kommer jag inte på nåt mer..
mer störiga saker? :)

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Folk som pinkar på elskåp och kablar?

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Har ni semester när ni orkar starta en tråd om sån här skit.....??
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

du behöver ju inte läsa på off-topic om du inte vill tobbe :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har endel att lägga till på listen. eller det e mer listan som man blir flytosig över.

Iställer för att linda upp mikkablar så nystarman dom.
I kabelkistan eller backen så ligger samtliga kablar bara nerslägnt i en enda röra.
Tar inte bort gaffa på kablarna när man lindarihop dom.
Använder mikkabel till att knyta upp saker med.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

Jag har en favorit; någon har upptäckt hur bra allt sitter fast med buntband, "straps", men när saker ska flyttas eller rivas finns aldrig någon avbitartång. Istället åker knivar fram och lämnar sina spår i kablar och trossrör.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

- Säger att allt låter/lyser kanonbra vid soundcheck/genrep och ändrar sig 3 minuter innan insläpp....

- Folk som absolut ska prata med en mitt under föreställningen om allt från gårdagens väder till varför vissa knappar är blå och andra är röda

- Musiker som verkligen spelar hellre än bra ...
Hello, my name is Ninja.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hans Alleus skrev:Jag har en favorit; någon har upptäckt hur bra allt sitter fast med buntband, "straps", men när saker ska flyttas eller rivas finns aldrig någon avbitartång. Istället åker knivar fram och lämnar sina spår i kablar och trossrör.
Eller buntar mikkabel med sånna strips. Kul att lägga miklinjer när varje kabel i casen ligger så.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

* De som återlämnar utrustning med skador/tydliga repor och försöker låtsas som ingenting.
* De som skjuter högtalarlådor, eller case utan hjul, på rullgrus/grus så att större repor/träflisor bildas.
* De som går fram till mixplatsen och börjar tala högt (med mig eller annan) under en teaterföreställning eller motsvarande.
* De som säger att "vi har 63A" bara för att de ser ett sådant uttag. De har inte en aning om varifrån uttaget kommer eller hur det är avsäkrat.
* De som snackar om ljud/ljus etc. för att visa att de kan, men när "vi" som kan hör att de inte kan, och att de egentligen inte vet. Alltså någon slags mytoman. Fråga hellre. Det är bra, och då lär man sig något!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Är inställsamma och vill bjuda på en läsk och dyker upp med en ljummen Coca-Cola Light (som dom dessutom har öppnat och munnat några klunkar ur).

Okej att dom munnat några klunkar, men fy f-n för lighten.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Alla som ska ta rökpauser och äta,
det är det fritiden är till för.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robin Davidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 23:17

Inlägg av Robin Davidsson »

* De som snackar om ljud/ljus etc. för att visa att de kan, men när "vi" som kan hör att de inte kan, och att de egentligen inte vet. Alltså någon slags mytoman. Fråga hellre. Det är bra, och då lär man sig något!
Hehe, sånt kan va riktigt roligt att lyssna på ibland :P

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Överhuvudtaget fy f-n för allt som har med ljus att göra.

Mitt bidrag:
- Vet du verkligen vad alla de där knapparna och rattarna är till för?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

[/quote]
Mitt bidrag:
- Vet du verkligen vad alla de där knapparna och rattarna är till för?[/quote]

Nä jag bara chansar......Åh fy fan och får det att låta så här bra vill du ha en öl?
Nä ge mig en back!!!!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Hans: Det e fan sant, en vanlig leatherman funkar inte så bra på buntband. Buntband är överskattat, tacka vet jag eltejp :)

Toiva: öhh.. rökpauser har jag inte mycket till övers för, men äta är ju nödvändigt. Jag gillar inte själv när den jag jobbar åt inte planerar in matpauser.

Jag brukar säga så här till crew: "Tänk på den som ska ta bort det ni sätter upp sen".

- Publik som inte kan hålla käften när det är lågmäld musik som framförs. Så arrangören kommer fram och undrar om jag inte kan göra så att den nylonsträngade klassiska gitarren hörs starkare längst bak i lokalen.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

- Mer eller mindre alla som spelar trummor i små lokaler på ett eller annat sätt.

Kör ljud på ett litet café som investerat i ett svindyrt elektroniskt trumset från Roland som låter super för att akustiska trummor inte funkar i lokalen, då kommer en kille och ska spela: "visst jag kan använda dom, men jag vill ha mina egna cymbaler" han har två crash-cymbaler och en ride och använder crashen som hi-hat ungefär, dom som brukar komma fram och be mig höja kom och bad mig sänka men jag kunde ju inte göra ett dugg :-(

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

trummisar brukar ju hävda att det inte går anpassa sig till lokalen.

med ett förflutet som slagverkare och även trummis säger jag att det är BULL SHIT. det har enbart med inställning att göra. klart det är svårt att kontrollera hur starkt man spelar, men vem har sagt att det är lätt att lära sig spela ett instrument.. har VÄLDIGT liten respekt för den attityden (som tyvärr de allra flesta har). förstår inte varför det där är så djupt rotat.. oviljan att lära sig anpassa sig..

klart man måste göra ett bra jobb med så bra resultat som möjligt oavsett vem som står på scen.. men jag tycker musiker med dålig dynamikkänsla förtar mycket av nöjet med ett gig. nuförtiden får jag nästan bara en kick av att köra exempelvis akustiskt, folkmusik eller ett riktigt bra bluesband osv.

jag gillar för övrigt, appropå eltrummor, när hårdrocksbandcoverband kommer med egna eltrummor. mer naturtroget kan nog inte hårdrock låta i små lokaler.

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Robin Davidsson skrev:Hehe, sånt kan va riktigt roligt att lyssna på ibland :P
Ja och jag hör det tyvärr ofta, då jag har lite medhjälpare som tjatar en del. Fast pedagogisk som jag är så berättar jag och förklarar hur det funkar.

Fler punkter:
* Branschfolk som "trycker ner" nya som verkligen vill komma in och lära sig jobbet.
* Bra, schysst hump som behandlas "dåligt", arrogant eller otrevligt.
* Elkabel, på vilka man gör en dragavlastning genom att knyta och dra åt rejält för mycket. Särskilt multikabel.
* Artister som tar med sig öl eller sprit på scenen. De blir stökiga och spiller ut allt. De som lämnar flaskor etc. efter sig. (om det ej finns service)
* De som drar ut all typ av kabel genom att dra i själva kabeln och inte i donet.


/Det var allt för stunden
/J

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

irriterande ström

Inlägg av Johannes Nordgren »

en annan goding är när man begär 3st 63A och det bara är 1st ren 63A indragen och sen uppsplitad på med 2 lr 3 elbjörnar

Leif: Håller med om lighten, det är ju sockret man vill åt.

Billow: Vadå "vi som vet"?? Du kan ju inte ens hålla igång fyra blåa lampor när ett lokalt coverband lirar.

Appropå förståsigpåare så brukar jag fråga om de inte hör skillnad i bett på PA´t när jag boostar 2,5k på en bypass-ad MasterEq. Gissa hur många som ser/hör att Eq´n inte gör nån skillnad!!!

Mors!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Folk från företag X vars grejer man ska humpa ner så fort som möjligt men som bestämt sig för att strategiskt ställa sig i vägen mitt för ingången och se ner på alla andra samt röka inomhus. Tur att det finns tunga case på hjul och gravitation som inte tar skit från någon som står ivägen...
(+1 på det Johan Billow skrev)

Folk som hyrt grejer och tejpar ihop kablar med biltema silvertejp eller kass frystejp som över huvud taget inte går bort från kabeln, knyter mikrofonkablar eller på annat sätt fördärvar dem.

Folk som inte kan rulla kabel och inte inser det. Jag har slutat att bara fråga "Kan du rulla kabel?" och börjat med tillägget "Visa mig!". Drygt, men spar tid för alla parter.

Folk som blir fulla och häller öhl/vin i mixerbordet.

Folk som man har instruerat hur stora sakerna de har hyrt verkligen är och som inte tycker att det är något problem eftersom de har:
1. "Volvokombi med dragkrok."
Grabben hade mycket riktigt en kombi med dragkrok, dock inget släp så det blev tre vändor för honom...
2. "En stor kombi."
Kombin/SUVen var mycket riktigt stor, men med en knappt ihopfällbar barnvagn i bagageutrymmet och en massa annat junk i den så är det inte så mycket plats kvar för högtalare och ljuseffekter...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster