Jobbförhållanden som ljud/ljustekniker

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Jobbförhållanden som ljud/ljustekniker

Inlägg av Jacob Thulesius »

Jag undrar hur det ser ut i ljud/ljus branschen.
Hur är inkomsten, arbetstiden, facktillhörigheten och säkerheten?

Jag skulle vilja att du som jobbar inom ljud/ljus branschen skriver lite om hur ditt jobb ser ut med ovanstående stödord som hjälp.

Tack på förhand.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hej!

Inkomsten beror på arbetstiden!

Arbetstiden beror ju både på hur mycket tillgång till jobb det finns samt hur mycket du vill ha i inkomst! Jobbar du bara 7-16 eller kan du tänka dig jobba 07 - 05 allting spelar roll.

facket? =)

säkerheten blir vad du gör den till. Beror nog lite på arbetsgivare också eller om du väljer att arbeta frilans.

Vill du jobba lagligt och inte överskrida vad man får arbeta så är nog inte inkomsten något kalas. Vet inte hur det är för Er som jobbar ute på de stora scenerna.

Finns det fortfarande Gage eller försvann det när lagen kom om svart anställda o.s.v.

=)
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag jobbar mest som frilanstekniker, men jag har även en mindre uthyrningsverksamhet och anställer eller hyr ibland in personal per uppdrag.

det innebär ju ungefär samma utmaningar som att vara egen företagare i allmänhet. det gäller att hålla koll på helheten och ta en del ansvar själv för sina rättigheter och arbetsvillkor.

det man möjligtvis får vara med i är musikerförbundet, jag kollade upp det litegrann, men valde att inte gå med, är inte intresserad av a-kassa och dessutom skulle det innebära en del pappersarbete som jag inte tycker jag har utrymme för. det kanske är enklare om man är anställd.

det e klart att det finns tjänster för ljud/ljustekniker, om inte på regelrätta uthyrnings-/produktionsbolag så på teatrar, scener och annat. Jag tror ändå, om man tänkt sig en karriär inom dessa områden, att det kan vara en bra idé att sätta sig in i eget företagande och frilansverksamhet och vad det innebär, eftersom många ägnar sig åt sådan verksamhet åtminstone under någon period.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag tycker att man ska sträva efter att jobba enligt de regeler som finns om hur man jobbar. dvs jobbar mer än ett visst antal timmar får man övertidserättning och OB när man ska ha det.

facket är väll inte heller helt dumt att gå med i och jobbar man på teater vet jag att man kan vara med i teaterförbundet som tekniker.


säkerheten tycker jag inte man ska tumma på eller att det ska bero på arbetsgivaren. ska man köra skylift ska man ha utbildning ska man bygga pa torn ska man ha ställnings cert osv.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

jag tycker att man ska sträva efter att jobba enligt de regeler som finns om hur man jobbar. dvs jobbar mer än ett visst antal timmar får man övertidserättning och OB när man ska ha det.

facket är väll inte heller helt dumt att gå med i och jobbar man på teater vet jag att man kan vara med i teaterförbundet som tekniker.


säkerheten tycker jag inte man ska tumma på eller att det ska bero på arbetsgivaren. ska man köra skylift ska man ha utbildning ska man bygga pa torn ska man ha ställnings cert osv.
Håller med!

Med tanke på att man utför en hel del klättringar och lyfter mycket tunga saker ska man inte hålla på att fiffla för mycket...den dagen det går åt helvete så står man (eller ligger) där utan täckande försäkring. Men samtidigt går det inte att gå in på ett företag och börja kräva en jäkla massa kring dina arbetstider och liknande....då har du inget jobb i huvudtaget!

Däremot bör arbetgivare fundera en extra gång innan de skickar ut personal som inte är utbildad i det som yrket innebär eftersom det kan innebära tråkiga följder, mer än bara en skadad anställd.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag slutade leva på den glamorösa musikbranschen eftersom det inte gick, klippte mig och skaffade ett riktigt jobb.

Givetvis så beror det så klart mycket på att jag inte är någon stjärna på det här, och jag var faktiskt sämre på den tiden än vad jag är nu, med snart 10 års hobbypillande med ljud, efter min aktiva karriär. (jag har gjort fler vita handskar-gig (tillika emellanåt välljudande) som hobbyist än som yrkesman. Straffet för att man jobbade på ljudfirma, man var alltid skyldig till sakerna också.)

Men det var inte roligt att inte kunna planera någonting, aldrig kunna vara ledig, krascha familjelivet (jag hade inga barn då, vilket var tur, nu vågar jag), och vad det betydde för pensionskuvertet ska vi inte prata om..

Varför blev det så här?

Ja, alltså, det första problemet är sådana som jag, numera. Många vet inget roligare än att koppla ihop lite högtalare, ploppa in en CD och spela lite musik. När man kan bli utkonkurrerad av gratisarbetare är det ingen lätt uppgift att förklara varför man ska ha betalt.

Men lika mycket är det ett problem med dem som faktiskt vill ha betalt. Det gäller både de som driver eget och de som är anställda. Båda kadrerna är drabbade av entusiasm. Annars blir man helt enkelt inte bra nog. Och med entusiasm kommer det en beredvillighet att kompromissa. En inställd spelning är ju faktiskt inte en spelning, Uffe hade fel. Så man lägger ner lite energi på att få till gig, även om det betyder minskad inkomst jämfört med ambitionen.

Vidare så tröttnade jag ordentligt på att det, från arbetsgivarhåll, förväntades att jag skulle känna samma entusiasm inför illa betalda gig jag inte tyckte var nåt vidare. Bondens dag på köpcentret, i september, get in 0600, inget hump, medeltemperatur 8°, 10 m/s snålblåst från Kattegatt.

Säkerhet och arbetarskydd har ju dessutom aldrig varit prioriterat i småföretagarbranschen, det är ju bara elaka pålagor från Staten, som inte behövs egentligen. Det är ju bara att kisa med ögonen när man svetsar, så spar man in ansiktsskärmen. (Varför tror ni att polacker är så billiga?)

Nu driver jag lite från ämnet, men, i alla fall. Vi har oss lite grand själva att skylla. Det här är för roligt. Att vi på forumet för det mesta har en vettig attityd räcker ju inte för att ta B*ll*br* av marknaden. Till exempel.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Raderad användare1 skrev: Men samtidigt går det inte att gå in på ett företag och börja kräva en jäkla massa kring dina arbetstider och liknande....då har du inget jobb i huvudtaget!
Jo, det går visst. Min nuvarande arbetsgivare skulle aldrig drömma om att tvinga mig att jobba mer än vad avtal och lagar säger. Det är OK med mig att jobba lite extra, men det är mitt beslut.

Så ska det vara. Det finns ingen naturlag som säger att det ska vara annorlunda bara för att man får spela popmusik starkt på jobbet.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Måns: Jag vill tro att du har fel för när man står och mixar ett bra band genom ett samarbetsvilligt PA och publiken tycker att livet är bra så är det gränsande till fantastiskt.

Nästan lika kul som att vinna en förhandling....
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Per, det är ju just det det är; fantastiskt.

Varför tror du att jag flera gånger har ägnat min semester åt att göra det gratis? Det är ju just för att det är så förbaskat kul som man får en del av problemen! Det och att små företag ofta inte ser någon annan utväg än att tumma på reglerna. (det är ju grovt generaliserat två frågor som ställs ovan i urinlägget, ersättning och arbetsmiljö.)

Nu råkar jag ju äntligen ha ett jobb på ett ställe som både håller på med ljud och som är en vettig arbetsgivare (även om jag jobbar med datanät så är det ju för att vi ska kunna göra radio som jag är där, och alla mina kollegor är gamla ljudtekniker eller musiktekniker, nära på) så jag tillhör den lilla klubben som har roligt och bra betalt. Det går. Det borde funka för många fler, bara jag lät bli att göra gratisjobb!

We are, as I like to say, in violent agreement.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ska ,man tjäna pengar inom ljud oljus branchen utan att vara någon ståfräsare som åker på eurovision eller dylikt varje år och jobbar ska man söka sigt till teaterbranchen. Bra arbetstider (oftast), OB och överttidsersättning. Förbundet som man tgillhör är som tidigare nämt teaterförbundet. Säkerheten, man blir för det första försäkrad genom teatern sen finns det en bra försäkring som man kan ta genom teaterförbundet också. Till sommaren är man oftast ledig då kan man göra som jag, ut på festivaljobb
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

jag trivs ganska bra for tillfallet lever just nu pa blinkande lampor och pop musik. 35 grader i solen 10 min promenad till jobbet och stranden ifran min lagenhet & har flickvan.Olen kostar 20 kr :P
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

jag trivs ganska bra for tillfallet lever just nu pa blinkande lampor och pop musik. 35 grader i solen 10 min promenad till jobbet och stranden ifran min lagenhet & har flickvan.Olen kostar 20 kr
Haha sant jag har det ju faktiskt lika dant fast 35 grader i skuggan! Men det är ju snart slut för säsongen !

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur mycket tjänar ni per månad före skatt?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Också nyfiken.... samt andra förmåner, t ex mat, boende, bil mm.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

svamligt att påstå att det inte skulle gå att försörja sig som ljudtekniker.

om man måste kriga med folk som jobbar gratis kanske man har valt fel grupp av kunder att jobba mot. man får väl ha vett att tacka nej, året har trots allt ett begränsat antal dagar, jag tycker inte man har tid att ställa upp på vad som helst.

man måste ju hitta en väg som funkar för en själv. jag tror inte det är bra att ha för stora förväntningar i början. jag har byggt upp min verksamhet steg för steg och det tog ett tag att hitta rätt.. som för så många andra småföretagare..

just nu ligger mitt fokus på att försöka ha ett vettigt liv som helhet med allt va det innebär. en förutsättning för det är att ta rätt betalt och ha en mängd arbete man klarar av i längden. tycker inte det är nåt krav att det ska vara "jätteroligt" hela tiden, huvudsaken är att man har en professionell attityd. att vissa gig fortfarande ger lite adrenalin är bara bonus.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Per Johanson skrev:Hur mycket tjänar ni per månad före skatt?
"en bra bit över 30" plus beredskap, och beredskap har man en gång i månaden, och det ger 7K extra.

Övertid tillkommer. Det blir ganska mycket om man åker på installationsturné och inte får stänga av prylarna förrän alla på radiostationen gått hem för kvällen.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Intressant ställe du jobbar på Måns!! 30+7 + "övertid tillkommer". Jo jag tackar jag...det är en halv mille i årslön!! Hahha

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Så är det, om man "har klippt sig och skaffat ett riktigt jobb", som det heter.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Men har inte du nyss startat ett eget bolag? Konsult typ för va 1,5år sen ;-)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har ett FA-skattebevis, firma vid sidan, och jobbar som datanättekniker på Sveriges mest distribuerade PA-firma, vi har en högtalare i varje hem ;-)
Ett eget datanät över landet, som emellanåt funkar som en väldigt krånglig multikabel med mycket korskoppling. ;-) (AES/EBU->encoder->ISDN eller Ethernet -> WAN -> Ethernet -> Decoder -> AES/EBU)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst