Koncept/Temakvällar på nattklubbar

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Koncept/Temakvällar på nattklubbar

Inlägg av Magnus Melin »

Jag spelade på den lokala artonårskrogen här i Örnsköldsvik igår, och vi hade ett i tanken enkelt koncept, men som i slutändan nästan blev bissart. Beach Party heter det, och har säkerligen körts på många ställen med blandade resultat.
Detta koncept:
* Hela stället fylldes med 28 ton sand vilket gav cirka en decimeter överallt. Och då menar jag överallt! Jag tuggade tuggummi i DJ-båset och det knastrade i munnen såpass att jag var orolig att en lagning gått och såg tandläkarens faktura framför mig.
* Volleybollnät över dansgolvet med badbollar som flög fram och tillbaka så jag nästan ville kroka ner våra stackars moving-heads som fick sina smällar.
* Beach Boys, Gyllene Tider, Venga Boys och ja you name it spelades så öronen glödde med sagolik(!) allsång som följd.

Nu till min fundering.. Behöver man göra allt så extremt?
Givetvis är det kul, men att få bort sanden lär inte bli kul. En slamsugare offerterade jobbet och ville ha 15000:-

Nästa konceptkväll heter greatest hits då vi lirar 70-tal en timme, 80-tal en timme osv, med avslutande timmen fullt ös av nya grejer. Det slår säkert lika bra, men är betydligt enklare.

Jag har jobbat som Dj sedan 1996, och har inte så stor koll på hur saker och ting utvecklats runt detta, men jag tänkte att Leif och alla som har några fler erfarenhetsår bakom sig kanske har något att tillföra?
Bilagor
Bardisken innan personalen iförda badkläder började servera. Jag misstänker att tjejerna fick bra med dricks
Bardisken innan personalen iförda badkläder började servera. Jag misstänker att tjejerna fick bra med dricks
baren.JPG (86.74 KiB) Visad 8788 gånger
Mitt dansgolv innan folket
Mitt dansgolv innan folket
dansgolv1.JPG (82.66 KiB) Visad 8788 gånger
Entrén.. Redan där började man se vad som komma skulle
Entrén.. Redan där började man se vad som komma skulle
entre.JPG (101.84 KiB) Visad 8741 gånger
Barbord utan risk att dom tippar
Barbord utan risk att dom tippar
bord.JPG (90.64 KiB) Visad 8741 gånger
Dansgolv annan vinkel
Dansgolv annan vinkel
dansgolv.JPG (89.87 KiB) Visad 8739 gånger
Senast redigerad av 1 Magnus Melin, redigerad totalt 0 gånger.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Det här var typ det coolaste jag sett :P Fler klubbar med inlevelse i deras temakvällar!:D
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Koncept/Temakvällar på nattklubbar

Inlägg av Jonathan Olsson »

Magnus Melin skrev: Nu till min fundering.. Behöver man göra allt så extremt?
Det är ju underbart!
Magnus Melin skrev: Givetvis är det kul, men att få bort sanden lär inte bli kul. En slamsugare offerterade jobbet och ville ha 15000:-
Att plocka upp och transportera bort 28 ton(!) sand för 15000 låter ju riktigt billigt.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Javisst är det riktigt roligt med det extrema, men handen på hjärtat, hur mycket har man för det? Hade det inte räckt om man smällt upp en hög parasoll och serverat paraplydrinkar? Vi snackar om 18-åringar som inte är den köpstarkaste gruppen direkt generellt sett.
Kan tilläggas att stället var fullspikat med 510 personer och att jag hade 35 grader i DJ-båset och fick spela i shorts och t-shirt.. Snacka om vårkänslor :D
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

På Karlstads studentkår gjordes detta en gång varje vinter under flera år, och ja, det är fantastiskt kul - speciellt att spela på dessa festerna, värmefläktar ett dygn innan och bastkjolar :)

Där löstes sandproblemet med många frivilliga skottare och rejäla containrar :) Önskar er lycka till, ring dock inte mig :P Skottat klart vad gäller sand.. 8)

Andra lösningar kanske kan vara ett vinterparty på sommaren, poolparty med badtema (mer sand), halloween-fest i april, osv. Fel-årstids-tema kan vara en kul grej, om det görs rätt :)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

När vi anordnade beachtemaparty för SM i Fest 2005 så lyssnade tyvärr ingen på mitt förslag att ha en barnbassäng full med sangria.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Fenix i Gävle gjorde detta för nästan 20 år sedan. Köpte kasserad (fuktskadad) blästersand för nästan ingenting. Sålde sedan sanden mot bortforslande till en fastighetsägare som skulle ha sanden att sanda gångbanor med.

Succé en hel sommar!

Detta gjordes om vid något senare tillfälle, dock med mindre mängd sand.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det här var nog bland det coolaste jag sett! Vilket jobb! Börjar i proportioner närma sig coolheten i bashornet Beatrice på KTH...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Melin!! Vart är brudarna ;-) heheh

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Apropå Bassäng så var vi på en Cool efterfest för ett par år sedan.
Bassäng med propellerdrivna Svanbåtar i och ÖlBrandBil utanför. :-)
Det var efter ESC i Riga om någon undrar.
/Danne
Bilagor
En sån vill jag ha hemma.
En sån vill jag ha hemma.
ÖLBIL.jpg (53.06 KiB) Visad 8558 gånger
Blöt fixture.
Blöt fixture.
Catwalk.jpg (37.84 KiB) Visad 8557 gånger
Bassängen som det svenska crewet badade i på sennatten och därmed stängde efterfesten:-)   Vaddå bad förbud?
Bassängen som det svenska crewet badade i på sennatten och därmed stängde efterfesten:-) Vaddå bad förbud?
Bassäng.jpg (45.41 KiB) Visad 8557 gånger

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Nicke Löfgren skrev:Melin!! Vart är brudarna ;-) heheh
Haha, vissa bilder håller man för sig själv 8)
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Anders Brandén skrev:Det här var nog bland det coolaste jag sett! Vilket jobb! Börjar i proportioner närma sig coolheten i bashornet Beatrice på KTH...
Vår står denna Beatrice?
"This is the updated input list"

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Står och står, den hänger. Hornvolymen närmade sig 4,5m3 har jag för mig.
Hon ska isåfall vara i Farkosttekniskas sektionshall.


Edit: hittade en länk till bygget. http://www.minhembio.com/The_rose/122971

kolla särskilt bild nr 12 och 21 för att få lite proportioner.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ah, den. Enligt uppgift låter den för jävligt (har inte varit och lyssnat än) och dessutom ganska olaglig att hänga eftersom den är helt i trä utan internal bracing.

Finns ett bashorn i Kårhuset också, men den är obestyckad f n (drivs vanligen med JBL 2242H, borde få en 24").
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

ett annat tydligt och framgångsrikt koncept, också i övik, som jag jobbar med ibland är ju schlagerklubben och cover club. enkelt men effektivt, på schlagerdelen utmärks det av plasmaskärmar med loggan, en enorm spegelboll med rosa(!) ljus, en bra dj och gästande schlagerartister.
det spiller ut rök från discot så det ligger liksom ett rosa dis över hela lokalen. :?

på coverclub går en dvd med "cover club tv", videos med hårdrockklassiker på en duk. lokalen är även rätt rökig. karaoke-, dj- och mixbås är hemmasnickrade med design efter konceptet.

schlagerklubben har en egenproducerad jingel som avslutar kvällen. coverclub har en jingel som presenterar bandet.

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Anton:
Det där måste ju falla under ramen för dyra koncept också. Jag törs ju knappt tänka på kostnaden för att hålla med DJ, Karaokevärd och dessutom ett band varje kväll. Skärmar och inredning är ju bara en initial kostnad, men det tarvar en hel del folk varje kväll för att hålla saker och ting flytande.. Om jag inte är helt ute och cyklar så har man ju i stort sett slanten från entren att leka med eftersom resten ligegr utanför också?!
hursomhelst ett lyckat koncept även det
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

magnus, visst, utöver bar-, entre-, garderobspersonal och vakter så jobbar en dj, en ljudtekniker, och en karaokevärd. plus att bandet kostar och långtidshyra på ljud och ljus. men å andra sidan har det vart så gott som fullt både i umeå och övik den senaste tiden så jag antar att det funkar bra. har ingen aning om uppgörelsen mellan arrangören och lokalägaren men det är ju inte ovanligt att det är entreavgiften det handlar om.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fullsatt som dom säger Anton är nog en liten lögn! Men en bra marknadsförings knep. Jag har jobbat många år på Statt i övik när det har varit "fullsatt" och nu när jag har varit där så är det långt ifrån det.

En bra marknadsförings grej av Ume arrangörena. Öviksborna är ju lite som ett lämmeltåg som drar dit folket är.

Men långsiktigt och ekonomiskt framgång tror jag inte det är

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Ja det är nog så att jag håller med Nicke lite där, och jag har också jobbat på Statt litegrann. Nu ska vi inte analysera ihjäl oss över det, men då det är fullsatt på hotellet är det nästan olidligt. Om vi sedan ändå diskuterar det stället är jag ganska road över hur man kör åldersgränsen också. 23 år, men är man i sällskap kan man gå in fast man är yngre. Med tanke på den medelålder som varit där skulle dom lika gärna kunna ha 30+ :?

Marknadsföring är mycket viktigt i en sådan här bransch och folk drar folk. Jag tror attd et är viktigt att förnya och utveckla koncepten eftersom och inte luta sig tillbaka då man tycker att det rullar bra, för den dagen något nytt kommer drar folket dit för att kolla vad som händer.
Jag hörde om ett ställe i Danmark som hade ett rykte om sig att vad som helst kunde hända där så folket tordes inte annat än att gå dit i rädsla av att missa något.
Någon som kan historien runt det? Jag tror att det var i Köpenhamn...
Senast redigerad av 1 Magnus Melin, redigerad totalt 0 gånger.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jäjä jag tar tillbaka fullsatt, det e nåt jag hört i andra hand och då kanske man inte ska vidarebeforda uppgiften utan vidare.. 700 pers var det iaf på statt för nåra helger sen och då var det svårt att ta sig fram :) precis som du säger magnus, om det vore mer folk skulle det va totalt outhärdligt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster