Modevisning

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Modevisning

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag tänkte höra om det är någon som har tips på design av en modevisning? Backdrops? Belysning? Form på catwalken?

Någon som sett eller gjort en riktigt snygg modevisning? (bortsett från modellerna :) )
Birdstreet Production

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Modellerna är ju ofta det intressanta! i allas ögon ;)

ett tips är väl att lysa upp dom :P

ENJOY
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

En jämn belysning som inte ger skuggor eller förändrar hur publiken uppfattar kläderna när dom är uppe på catwalken, så ganska mycket vitt ljus där och inte för kraftiga färger, sen lite lugna effekter vid sidan av för att förhöja stämningen men inte förstöra vad folk ser av kläderna.

Babyflowers och andra effekter med vitt ljus fungerar ju att köra på catwalken.

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Johan Molin »

Jag brukar köra många små ljuskällor för catwalk för att få det jämna ljuset som nämdes tidigare samt att det inte blir så bländande för publik på andra sidan. Helst ganska brant vinkel, in och lätta underifrån med lite lågvolts ramper.

Entre och fond vägg där hittar man på det roliga.
Inte för mycket bara folk är där för att titta på kläder eller brist på sånna :)

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Någon som har länkar eller bilder till schyssta modevisningar?
Birdstreet Production

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tobias: kolla bildgalleriet på www.highway.nu runt sida 4 och 5 (det strular just nu så jag kan inte länka direkt) så hittar du en del bilder på en catwalk med ljus från sidan och uppifrån som jag tycker verkar riktigt trevlig att se på kläder på.

Edit: 5 och 6 var det:
http://www.highway.nu/bilder/foto/index.php?ind=64 - fyra sista bilderna
http://www.highway.nu/bilder/foto/index.php?ind=80 - den första och sen den längst upp till höger ger lite andra tankar om hur man kan göra (vet inte när eller var den är tagen, det är nog ingen modevisning egentligen, men den är intressant för det vita ljuset rakt ner)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Snyggt arrangemang Jakob! Om man nu inte har budget för en sån snygg produktion så är det viktigt att få mannekängerna att hitta ljuset. Få dom att stanna upp, rotera, där det finns ljus. Mindre modevisningar med lokala klädvisare har ingen aning om hur det fungerar, fladdrar omkring på scenen lite hur som helst. Kryssa i golvet där mannekängerna skall stå, snurra etc. Informera mannekängerna och arrangören om hur viktigt detta är för att kläderna skall komma till sin rätt. Mycket vitt ljus med frostfilter. Lite lax och någon "solbrännefärg". Finns någon ljus brun/beige som sitter aldeles intill lax i Rosco häftet, om det visas mycket hud.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Faktiskt inte jag som byggt på dom bilderna, men jag hade gjort mer eller mindre likadant om jag hade gjort en modevisning, det känns som det skulle ge bra ljus för kläderna och inte en massa skuggor utan att vara för många lampor som kräver en massa ström.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

varför inte kallt ljus istället för lax det kan va riktigt snyggt. korrektions filter på parkannor så är det ju klart.

men ska man använda färg så ska man vara sparsam tycker jag ljusa nyanser och så skall man dessutom tittat på kläderna och diskuterat färgerna med designern innann, kan nog vara bra om den också ser det. man kan både förhöja med ljuset men man kan också förstöra kläderna helt.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Tänk på att det ljus du sätter inte ska blända publik, det kan vara svårt men med små vinklar, fler armaturer från olika vinkla så du slipper ha för hög intensitet. Då minskar skuggbildning samtidigt. Ha jämnt fördelat ljus över hela golvet.

För att lyfta känslan i det hela (så det inte blir tråkigt och vitt), belys vita ytor, t.ex. backdrops och golv med flood och profiler med skurna käglor och filter (eller om du nu använder dig av rörligt eller fasta växlare), se till att det skär exakt "kan i kant" så att man inte ser något i bakgrunden.

En idé skulle också kunna vara att där och när tjejerna/killarna kommer ut har du ett skarpt bakljus så man bara ser silluetten, när de sen börjar vandra sig innåt dimmar du ner så att kläderna visas....

Idé nr 42 ;) !

Tungrök (om det inte är skor visningen gäller). Efter själva scenkanten lägger du en "sarg" som gör att tungröken inte faller ner förrän den rinner över jämnt över hela golvet. Efter golvet i röken placerar du ledfloodar som kan skifta i färger och belysa röken. Det ger en volym i scenen.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Wow, tack för alla era idéer! Sammanfattningsvis kan vi enas om att det är flera små ljuskällor som gäller, i vinklar som inte bländar publiken.

Ska åka och kika på den "svårare" lokalen idag (blir två visningar; ett shoppingcenter och en nattklubb) för att se hur jag ska lägga upp ljussättningen.

Tyvärr har jag lååångt ifrån samma budget som visningen på Jakobs bilder, men kreativitet går före ekonomi...eller? :)
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jacobs bilder ser ut som lokstallerna i .............var det borås???;-)

Jag var där å giggade för någon månad sen

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Nicke: det ser ut som en tält i mina ögon och jag tror inte det är Borås när det är Highways bilder, tror det är lite mer lokalt här nere runt Lund och Malmö :)

Gillar bilderna från den modevisningen, den måste ha varit trevlig att se på plats, sen finns det bilder på kläderna också, dom visade både bröllopsklänningar och Gore-Tex-jackor på den :)

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Om Catwalken är va vaniga scenpodier så finns möjligheten att sätta vitt tyg istället för svart och sedan belysa under med LED-flodljus, Ribalta eller motsvarande mindre armatur.En cool belysning som inte bländar publiken, stör modeller eller sabbar färger på kläder!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Det är ingen dum idé!
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

När jag gör modevisningar kör jag alltid ofiltrerat för att inte ge fel kulörer på kläder ,brukar även påpeka för arrangören att modellerna får måla sig lite hårdare för att de skall se ok ut i fejset . Att få till bra vinklar på ljuset brukar alltid vara en del pyssel med modevisningar pga catwalken.
Mvh John.
John Persson/PAAB ljud & ljus entreprenör/tekniker sedan 1986.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Jakob Carlsson: Det är dom gammla lokstallarna i Borås! Åhaga heter det nu mera. Liknar exakt det stället. varför vet jag de? Jo jag bor inte så långt där ifrån och har skött ljud och ljus på det stället fast en mindre modevisning.

MVH Emil

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Emil: det är inte så att det kan finnas fler ställen? Har lite svårt att tro att man plockar upp ett företag från Lomma för en modevisning i Borås.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Jakob Carlsson skrev:Emil: det är inte så att det kan finnas fler ställen? Har lite svårt att tro att man plockar upp ett företag från Lomma för en modevisning i Borås.
När jag har jobbat för dem så diskuterad jag och matti (Jakob du vet vem det är ;) sommaren 2006 och lastbilen), det händer att de åker längre upp i landet!

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Jag gjorde en modevisning senast 2007. Låg budget, runt 8000 SEk. Kolla bilderna 6 till 11.

Det var en kombinerad modevisning och rockshow, så mellan olika visningsakter drog vi upp ridån, fick hela scenen fri och rockade loss.

Ljussättning av modeller på catwalk med CCT + lax. Dessutom följe. Inga andra färger på catwalk - syftet var inte att göra en ljusdesign på kläderna så deras färger försvinner. Kannor i olika färger vid "entrén" till catwalken i vitt, blått, orange m.m.

Just vid entrén var det inte så mycket frontljus för där stod nästa modell/er och väntade på att få komma ut och visa upp sig :wink:

http://www.swedishlightcreation.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster