Trigga trummor

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Trigga trummor

Inlägg av Anton Jonsson »

hej

är det någon som har erfarenhet av att trigga trummor live ?
Har råkat ut för alldeles för många trummisar med dåliga trummor.
Har då funderingar att istället trigga framförallt baskagge och ev. pukor.
Ibland kanske även virvel.
Funderar då på att köpa en beggad alesis d4 eller liknande och använda vanliga mickar till den.
Är det någon som har provat det här ?
Skulle gärna vilja höra era erfarenheter om det innan jag köper någon triggmodul.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vanliga mickar som typ SM57 eller så? Tror du får för mycket slask som kommer trigga om du har vanliga mickar, finns ju trigmickar, använd det istället, så får du bättre resultat.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

De gånger jag har varit med om det så har det rört sig om ddrum-triggers och banden har haft med sig det själva.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Lär dig stämma trummor istället och bli kompis med trummisen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

ok. ja det är nog bättre men till o börja med blir det nog vanliga micar som ja får försöka placera så bra som möjligt. Trummisarna slår oftast jäkligt hårt så ja tror int läck är ett så stort problem.
Har funderat på ddrummoduler också.
men vad tycker ni om ljuden i dom modulerna ? (om ni har hört dom)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anton: slår en trummis hårt så läcker det in i dom andra mickarna. Det är inte d-drum-modulerna som tipsas om utan deras trigmickar, dom eller liknande mickar är nästan ett måste om du ska kunna trigga trummor utan att det blir strul.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

Per: det är ingen dum idé men ofta har vi inte haft tid till det.
Tänkte att det här kanske kunde vara en ok lösning.
har fått tipset av en professionell trummis.

Jakob: Just d hehe... d tänkte jag inte på.. riktiga triggmicar skulle inte sitta fel.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det blir nog knappast bättre av Ddrummoduler om du inte redan har en bra trummis och ett välljudande trumset. Du har ju fortfarande en del direktljud. Sen kanske inte alla trummisar är så glada i att man ersätter deras dynamik med en ljudmodul.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian Delahorne skrev:Sen kanske inte alla trummisar är så glada i att man ersätter deras dynamik med en ljudmodul.

De allra flesta skulle jag säga. Spela med trigg är något som en trummis väljer själv, inte något som låter sig göras med trummisar som inte valt det själva.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

nee där har ni en poäng... det var bara ett tips ja fick.. ville bara veta vad ni tyckte om det..
tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
Mårten Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 16 dec 2007, 21:02
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mårten Larsson »

Som dom flesta säger här så kanske det inte är så populärt att trigga om inte trummisen får bestämma de själv.
Men jag tycker det är en bra ide, man kan ju fråga inför varje ny trummis, en del kan nog tänka sig testa, och när dom märker hur bra det låter, att kaggen blir mycket fetare och pukorna låter jämt och bra,
så kommer dom nog tycka att det är skit bra.

Men du måste köpa riktiga triggmickar, roland har som man köper löst, olika för kick och snare, även för tom tror jag, eller så är det den för snare du använder.
D4:an är en bra klassisk modul, och de finns nog att hitta beggat.
Trummisen jag känner och jobbar en del med hade den men bytte sen till drummobulen från rolands td6, den heter TD6V, finns på bl.a Musikbörsen för 4444kr (ink.moms).
Hoppas du forstätter din kamp, för de låter mycke bättre, och undertecknad är faktiskt trummis själv.
Det finns inga genväg till det perfekta ljudet!

Användarvisningsbild
Jimmy Lundberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 10:44
Presentation: Ljudtekniker men har fuskat med det mesta :-)
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Lundberg »

Ja, helt rätt.
Proffessionella trummisar kommer förmodligen inte acceptera att du triggar deras trummor, men å andra sidan har de nästan alltid ett fräsht trumset som låter bra och då finns det ju ingen anledning att trigga.
Trigg låter aldrig lika bra som ett välvårdat trumset!

Men trigg mickar gör ju underverk med soundet på alla sönderspelade skit trummor som man råkar ut för när man mixar mindre proffessionella lokala band mm.
Så att ha några triggar på hyllan är väl inte fel...

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

aaa det var det jag tänkte..
att bara använda när det är sämre trummor..
men är det bra trummor finns det ju ingen anledning

Användarvisningsbild
Jimmy Lundberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 10:44
Presentation: Ljudtekniker men har fuskat med det mesta :-)
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Lundberg »

Jag har dessutom använt trumm triggar i svåra akustiska miljöer, t.ex teater eller liknande med "skräniga" lokaler, eftersom man kan dämpa trummorna ganska kraftigt för att få ner den akustiska volymen.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Personligen så tycker jag det är rätt långt ifrån ok att göra sådana ingrepp i det artistiska uttrycket. Vill trummisen ha triggade trummor så har han nog med sig det.

Låter det skit om trummorna så är det hans problem, inte mitt. Mitt jobb är att förstärka det som kommer från scenen och blanda det i en smakfull mix. Byter ni ut gitarrförstärkare åt folk också?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jimmy Lundberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 10:44
Presentation: Ljudtekniker men har fuskat med det mesta :-)
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Lundberg »

Jag tror att många amatör trummisar från det lokala rockbandet blir glada när deras pissiga trumset för 2000 spänn helt plötsligt låter fett.

Men i professionella sammanhang - nej tack.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

Jag håller med Jimmy.
jag tror att dom flesta trummisar med dåliga trummor bara blir glada av att dom låter bättre än vad dom egentligen gör.
Men med bra trummor är det ju ingen idé.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det är säkert en jättebra idé, det är därför det används så flitigt...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Per Johanson skrev:Det är säkert en jättebra idé, det är därför det används så flitigt...
:D :D :D
Jocke Hammar

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Trigga trummor som jag ser det gör man endast om trummorna själva låter dåligt att man man måste använda ett bättre samplat ljud eller i miljöer där trummorna låter för mycket.

Det är viktigt att musikern själv bestämmer hur han vill spela och vad han ska använda. Teknikern är bara där för att förstärka och finslipa det ljudet som trummisen ger ifrån sig. Teknikern ska inte skapa ljudet bara finslipa och blanda det med de andra musikernas ljus

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster