Vilka tekniker åker INTE med melodifestivalen längre...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Vilka tekniker åker INTE med melodifestivalen längre...

Inlägg av Hans Ekdahl »

Kolla länken på gp:s hemsida, någon ligger risigt till enl Luuk... :lol:

http://gptv.gp.se/player/play/26376

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Haha... så det kan bli.. Herr Björkman kan ju inte vara överlycklig :P

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ooopsii :)
//Magnus - Fegge & Mattes

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Lugnt!!
Alla kvar.
:-)
//Danne

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Då har man varit nere och sett spektaklet, kul att se det hela live på plats och allt omkring!

Jag vet inte om man koncentrerar sig på fel saker, men tyckte mig se E-types/The Poodles gasoleldar bränna av lite kablage som hängde ovanför scenen, men verkade inte vara något kritiskt. *fundersam*

E-types/The Poodles har ju som förväntat mest pyro, Amy blir farlig och Christer Sjögren kan nog ha sin publik också!

Sedan vet jag inte hur stora oddsen är att man hamnar precis bakom Alavik som hostar forumet när man är nere och kollar.. 8O
//Jonas - ljudoljus.net crew

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Vad säger man.. klockrent!
/Andreas Wilhelmsson

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jonas: hur var scenen? Det var ju en del diskussion om den här på forumet om att den verkar rörig.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Jakob Carlsson skrev:Jonas: hur var scenen? Det var ju en del diskussion om den här på forumet om att den verkar rörig.
Ja jag undrar det samma! Är scenen så rörig som dom sa på något annat ställe här på forumet?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det ser lite halvrörigt ut live, men mycket bättre i TV. Sen kanske den inte vinner något designpris direkt. Ni får avgöra själv ikväll. Kul att GP släppte klippet trots den lilla missen =)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det ser ju alltid annorlunda ut på tv, men jag tyckte det var en snygg konstruktion, det blev ju många olika platser och nivåer att ljussätta, vilket gjordes riktigt snyggt.

Vad hon Nour gjorde på plats har jag inte en aning om, mer disträ människa får man nog leta efter, kanske var någon plojjgrejj bara för det var genrep, återstår att se i kväll. Björn Gustafsson var däremot mycket bättre!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Nour är helt värdelös enligt mig... Björn borde ha haft hennes plats... (Nour är alltid tråkig när hon syns och hörs).

Va nere på genrepet idag... Va riktigt snyggt ljus må ja säga; det har ni gjort bra!

Men ibland undrar jag ifall det verkligen är nödvändigt att spela så starkt? När man fick se bidragen en andra gång va det lite vettigare volym...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vart satt du? Jag satt på vänster läktare och tyckte det var helt okej!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Satt på parkett, precis bredvid kamerapodiet i mitten...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Jag gissar ju på att Velvet kommer att bli en riktigt tung Disco klassisker som funkar på dom flesta privat arr fast hon inte gick vidare
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Måste säga att jag var ganska nöjde med det hela både live och på tv...

Man får inte fokusera sig för mycke på all teknik utan njuta av eventet... sen kan man ju diskutera hur folk röstar :p

Men som jonas sa lite komiskt att hamna jämte han... roligast va nog att när det va typ 10 min kvar satt jag och funderade på vart han satt någon stans efter som jag läst det på forumet att han skulle ner =)
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Somliga kan säkert gå igång på byggnadsställningar som scenografi, jag är inte en av dem. Vad blir det nästa år, tompallar? :wink:
Jag tyckte däremot att scenen funkade väldigt bra till det silverfärgade dansnumret, även ljuset var snyggt både på det numret och under hela sändningen.

När det gäller ljudvolym så minns jag en lång och livlig diskussion från härom året här på forumet som utmynnade i att, något förenklat, det är känsligt att kommentera sådant. I alla fall om man tycker det är för högt. För det skall vara högt när det är Show. Och tycker man det är för högt har man antingen inte förstått att det är Show eller så är man för gammal. *dubbel 18 bastryck*

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Mikael Thieme skrev:När det gäller ljudvolym så minns jag en lång och livlig diskussion från härom året här på forumet som utmynnade i att, något förenklat, det är känsligt att kommentera sådant. I alla fall om man tycker det är för högt. För det skall vara högt när det är Show. Och tycker man det är för högt har man antingen inte förstått att det är Show eller så är man för gammal. *dubbel 18 bastryck*

Jag är varken för gammal och jag förstår att det är show. Men man behöver väl kanske inte överdriva. När klippen visades då va det faktiskt vettig volym. Artisterna låter inte bättre för att man drar på lite mer. Sisu vettu...

Men ja e int' bitter... :P
//Magnus - Fegge & Mattes

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Fast volym är väldigt subjektivt. Satt på FOH både på genrepen å sändningen (visserligen på ljussidan) men såg mätdatorns skärm tydligt och det var inte över 100 dB en enda gång då jag kollade.. Snarare runt 96-97 dB. Dock var det några enstaka tillfällen när publiken skrek uppe på runt 107dB. Det upplever jag som betydligt jobbigare än att musiken är stark.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

(I sammanhanget kan det vara värt att komma ihåg att toppvärden inte alltid är särskilt intressant som mått på total ljudnivå, i synnerhet när det gäller mer eller mindre färdigförpackad albummix minus leadsång. Det är dessutom en väldigt utbredd missuppfattning att så länge det inte överskrider 100/115/140 är det inte högt... 8) )

(Fast nu diskuterar vi ju det odiskutabla igen. Fanken. :wink: )

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

...eftersom typ 97% av alla inlägg på forumet handlar om att rätta andra eller märka ord så kan jag inte låta bli... det heter STARKT och inte HÖGT... :wink:

(...eller?)

/Hans

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster