Hjälp med MAMBO / FATFROG!

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Hjälp med MAMBO / FATFROG!

Inlägg av Anders Ericsson »

Sliter snart av allt mitt hår..... Nu behöver jag hjälp!

Det SKA enligt vad jag vet gå att göra......


Sirius 250 bord från zero88 som vi också har ett... Tyvärr haveri.. Men nå väl.... Där har man 3 "snabb" paneler för Position , Färg och Gobo som då är program bara....
Detta är toppen...

Men nu när vi ersatt detta bord med 1 mambofrog och 1 fatfrog som vi också är helnöjda med...
Problemet är nu att på mambofrogen kan vi sätta gobos färger på SX Button och position på subregel. Redan här är det dumt att ta upp en massa SX Buttons för färger och gobos...

På Fatfrogen är det än värre då det inte finns SX Button utan att man måste lägga färger och gobos och position på subregel, när det finns färre reglar på fatfrogen så blir detta jobbigt när du kör live..
Ett jädrans bank byte ... Positioner på en bank och gobos på en och färger på en....

Alternativet är att du bakar in färg, gobo och position på samma memory och lägger det på 1 regel.
Men jag jobbar aldrig så.
Jag vill endast ha positioner på mina subreglar och sedan kunna lägga in vilken färg och gobo jag vill under körning live.....

Nu kommer jag till frågan.
Vad jag fått höra så är dimmer reglarna 1-48 programerbara att styra PALETTER utöver direkta dmx kanal 1-48 dimmer.
Jag har fått detta att funka genom att flytta en palett till ex regel 48. Men hur programerar jag eller flyttar över information från maskinens palett ex gobo palett eller färg palett till paletten i bordet för att sedan styra hela paletten från regel 47 / 48???????

När jag får detta att funka blir jag lycklig! Snälla hoppas på hjälp!!!
Hoppas ni förstår vad jag menar annars säg till så ska jag försöka förklara mig bättre....

Så alla fat / mambofrog operatörer hör ev er!!!!

/Anders

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag förstår inte riktigt men försöker iaf.

På flashknapparna under reglarna för kanal 1-48 kan du lägga in saker i paletter ja. Till exempel färger, gobos och positioner.

1: Markera den/dom armaturer du vill programmera för.
2: Plocka fram den effekten du vill ha (färg, gobo eller pos)
3: Håll in respektive attributknapp (color, effect eller pos)
4: Håll in en av flashknapparna under reglarna.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Okay.... Men kommer hela paletten "kopieras" över till regelen då?
Eller kommer endast den gobo som jag valt lägga sig på flashknappen? För vad jag har förstått och så jag vill att det skall vara så vill jag..... om vi nu uttrycker oss "korkat"...
-: Flytta hela gobo / färg paletten som du kan gå igenom vid programläge på rullen denna vill jag flytta till en regel istället. Ex 47 eller 48.... För att då kunna under körning använda hela paletten direkt på regel. Alltså då 0-100% är då hela palettet på regelen samma funktion som på rullen i program mode....

Är det så du menar att det ska funka?
Så om jag väljer:

*Maskiner
*Håller inne Beamshape knappen samtidigt trycke ned dimmer 48.

Nu ska hela paletten finnas tillgänglig på regel 48 i form av 0-100%?
samma sak kan göras med färg?

Stämmer detta?
Har jag fattat rätt...

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Nej det går mig veterligen inte. Du kan lägga ut beamshape, postition, color på flashknapparna, men reglarna är inte programmerbara utan styr resp. fast dimmer. Litet helsike det där eftersom det kräver tvåhandsgrepp för att accessa palleterna live (om man inte har väääääldigt långa fingrar).
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Nja.....Du kan inte bara lägga ut det på flashknapparna hur som.. Du kan göra det på subbreglarna .... Dom kan du göra det mesta med... men 1-48 är inte programerbara.. mer än då palletter.. Du kan inte lägga över ett memory med positon på en 1-48 regel då dom är låsta till direkt DMX 1-48. Men Jag vet att du kan lägga in en palett på dom och det har jag fått att funka..

Men paletten är TOM :-( när jag lägger den på regel... Du ska med andra ord (tror jag) tilltala ex kanal 48 som då är dimmer att inte reagera på dimmer utan endast styra en palett. Då ex färg eller gobo palett..
Men det är där problemet är ..
Att till tala regelen är inga problem. Men som sagt PALETTEN!!!
Den är tom! Kan man / hur gör man? Flytta eller programera paletten????

Alt 2?
Man ska också kunna 10 dubbla subreglarna vad jag fått höra? Stämmer?
Alltså...
Du kan lägga in på En regel upp till 10 memory... Så när regelen når 10% aktiverar den memory 1 20% memory 2 osv..
Då kan man ha 10 program, positioner , färger eller gobos på 1regel...
men samma här hur gör man?????

Jag har läst och läst manualen men blir inte klok på detta....

Får jag detta att funka så kommer bordet bli mycket effektivare och lättare och snabbare att programera...

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Oki. Du vill ta t ex alla gobos som finns i armaturerna och lägga dem på regel 48, så att när du drar i regeln så går armaturen mellan olika gobos.

Det går inte (så vitt jag vet). Det är orimligt att du skulle kunna lägga ut Beamshape på en regel eftersom beamshape kan styra flera attribut. Om du skulle försöka lägga ut beamshape (i sin helhet) som en palett till regel 48 så är det troligt att resultatet blir det du erfar, en tom palett.

Däremot kan du lägga ut enskilda gobos (beamshapepaletter) på flashknapparna under regel 25-48. Du kan faktiskt t o m sära på olika attribut så att t e x goborotation kan läggas separat och sedan appliceras utan att armaturen byter gobo.

Vad gäller ditt alt2, så har jag aldrig hört talas om något liknande.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Humm ja det måste forskas i..
För att lägga in gobo och färg i programet när du programerar position är jobbigt då du kör improviserade live jobb..
Det vi oftast gör.. Så jag vill ha möjligheten att lägg ain vilken färg och gobo jag vill i de olika positonerna....

Så som det gick på Sirius borden..
Där har man snabb memory för just detta..
Det borde gå för dom bygge rpå samma princip. Jag vet däremot att på uppföljaren Lieapfrogen kan man göra detta mycket lättare via skärmen...
Men nu har vi mambo och fatfrog.... så problemet kvar står...
Ja det funkar som sagt men man får lägga programen på en jädrans massa banker.. Jobbigt när man kör....

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

Har du testat att söka i frogforumet http://support.zero88.com/forum/index.php?showforum=93

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Om du använder paletter behöver du inte ta upp minnen. Men då får du dem inte på *regel*, men väl på *knapp*. Så har jag alltid kört Frog och det har funkat oki, även om jag då och då fått spel på att det krävs tvåhandsfattning för att byta gobo.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Så om jag fattat dig rätt.
På mambofrog då....

Du har i detta fallet inte mer dimmer än max 24kanaler. Så kanal 25-48 använder du till gobo och färg?

1. Hur sa du nu du la in resp färg och gobo på flash på dimmer regeln?
2. Hur bytade du gobo när du kör ett memory med position på en sub regel/flash? Du menade på 2 hands grepp, hängde inte med på det...

(Byter den inte gobo om du väler resp flash du lagt in en gobo/färg på?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Holger Tistad skrev:Om du använder paletter behöver du inte ta upp minnen. Men då får du dem inte på *regel*, men väl på *knapp*. Så har jag alltid kört Frog och det har funkat oki, även om jag då och då fått spel på att det krävs tvåhandsfattning för att byta gobo.
Jag vill minnas at du kan låsa palettknappen genom någon av funktionsknapparna( F1-F4) minns inte exakt hur.. Men det står säkert nogrannare i manualen. Det vill säga att trycker du en gång på "Beam/gobo" så ligger paletterna kvar på flashknapparna, du behöver alltså inte hålla in den. Vill du byta till färg så klickar du en gång på color och så ligger dom kvar. Då kommer du nästan runt problemet med två handsfattning!

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Gustaf: Sweet, tack för tipset. Synd att jag lämnat froggen bakom mig (för tillfället i a f).

Anders:
Viktigt distinktion, paletter på flash_knapp_ ja, paletter på regel nej.

Jo vi hade 48 kanaler, men si flashknapparna har flera funktioner, beroende på vilken annan knapp de kombineras med. Förutom att flasha kanal 1-24 eller 25-48, kan de också användas till att spara Color-, Beamshape- och Postionpaletter i.

Ärligt talat minns jag inte exakt hur man gjorde för att spara paletter. Men det kan ha varit så enkelt som att ställa in de attribut man ville spara (och noggrant undvika att ändra de man inte ville spara) och sedan hålla nere t ex beamshape och resp. flashknapp tills lysdioden blinkade till.

För att använda t ex en beamshapepalett trycker man in beamshape och trycker på resp flashknapp. Jag behövde två händer för det, men Gustaf tipsar om ett trick som jag missat.

Har du postion inlagt på minnesregel, drar upp den och vill byta till en gobo från dina sparade paletter så går det bra, men bara om du sett till att ingen beamshapeinformation sparats i detta memory.

Allt detta framgår (om än inte med önskad tydlighet) av manualen.

Vill också poängtera att mina erfarenheter baseras på fatfrog, men jag misstänker att mambon har samma tänk.
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Tackar för alla tips!
Ska prova mig fram till en lösning nu!

Användarvisningsbild
Josef Rudenlöv
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 jan 2008, 22:21
Ort: Jönköping/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Josef Rudenlöv »

Holger Tistad skrev:Ärligt talat minns jag inte exakt hur man gjorde för att spara paletter. Men det kan ha varit så enkelt som att ställa in de attribut man ville spara (och noggrant undvika att ändra de man inte ville spara) och sedan hålla nere t ex beamshape och resp. flashknapp tills lysdioden blinkade till.
Du kan även avmarkera respektive attribut under color, beamshape etc istället för att noggrant undvika att ändra dem (som då lätt kan bli fel och information sparas som du inte ville spara). Har för mig att du gör detta genom att hålla in Wheel-group (lämnar inga garantier att det är just denna knapp, har för mig det bara) och rulla hjulet under den funktion som inte ska ändras så att det står "---" på det attributet. Alltså, någon knapp där och rulla hjulet. Och ja, man håller in t.ex. beamshape och resp. flashknapp tills de blinkar till.

Det här med palletter och livekörning är inte det roligaste med froggarna, men det går med lite övning :) Och tack för tipset att komma runt tvåfingerfattningen :D Måste pröva det när jag får tillfälle. Om du nu absolut vill rulla gobos på en regel får man väl sätta dmx-värdet för gobon till den kanalen ;) Lite smått over-kill kanske, men det är enda lösningen jag känner till, och den har jag skippat av praktiska skäl (uppenbart).
Den som söker, han letar
blogg.helig.se

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Bara för att förtydliga hur man låser paletter i "pallete lock":

Håll F1 nertryckt medans du trycker på någon av BEAMSHAPE, COLLOUR, POSITION-knapparna, F1 knappens diod ska börja lysa med fast sken. Då låser man paletterna till flashknapparna sen är det bara att växla mellan de olika lägena för att ha direktaccess till paletterna. Tryck på F1 för att låsa upp. Jag har bara använt leapfrog men det bör vara lika på fat/mambofrog.

Lycka till..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster