Val av Par-LED???

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Val av Par-LED???

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Hej!

Någon som vet va de är för skillnad mellan Eurolights LED PAR-56, (kostar 790) och STAIRVILLEs LED PAR 56 ALU SCHWARZ, (480kr)?

De känns som de är ungefär samma skit men jag har inte gämfört dom i verkligheten.
Någon som vet det och vet ungefär hur mycke de båda motsvarar i "par watt"?

Jag har även kollat lite på eurolights LED Par 64 med 10mm Diodrar.
Är det någon som har någon koll på ljusflödet i den eller hur stora scener, säg, 10sten slukar?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi har stairvilles 56:orn och eurolites 64:or, har tyvärr inte testat eurolites 56:a. 64:an e i alla fall väldigt riktad men faktiskt helt okej i ljusstyrkan, stairville 56:an sprider mer och är inte lika stark. Det är helt och hållet vad man ska använda det till, jag ska använda 56:orna till en teaterföreställning nu, mitt val är grundat på spridningen, hade fått ha nästa dubbelt så många 64:or för att täcka in samma område än om man använder 56:orna, men ska man använda rök och köra dem till ett band skulle jag absolut valt 64:an
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Okej.
Men det finns kräm att ge från 56:erna också eller?
Tycker du man kan mjukstarta med att köpa de 56:erna eller vad man ska säga?
De kostar ju liksom inte ett skit.
Men säg att jag köper 8-10st stairville 56:er. kommer de fylla upp lagom mycke om jag mest kör på pubbar, resturanger, cafe´n?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Förresten...
Hur tycker du de funkar att köra med?
Är färgerna acceptabla?
Kan du skicka lite bilder på några gig du använt dom på?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Om du bara ska använda det i mindre lokaler så tycker jag absolut att 56:orna räcker, men varför gör du inte så att du köper in en och kikar på den och avgör själv. Tyvärr har jag inga bilder än på min föreställning då vi bara är i repitions stadiet ännu. Men du kan titta här, en ljussättning en kollega gjorde till en barnföreställning. Bakljus är led 36 och någon 56:a och träd ljuset är 56. Det tyckte jag räckte till!

Hasse och Rune på Semester
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag har 6 st 56:or, 2 av ett märke och 4 av ett annat, jag tror det är Stairville och Eurolite, eftersom jag köpt dom på Thomann. Beställde 4 men fick 6 pga nåt misstag hos dom. Inget jag klagade på.

Ena modellen går på 4 DMX-kanaler, den andra på 5. Eller är det 5 resp. 6 kanaler? Jag har dom i replokalen så jag kan tyvärr inte kolla nu. Normalt sett använder jag bara de tre första kanalerna som styr RGB. De andra styr mix och strobe.

Hursomhelst är jag väldigt nöjd med dom, funkar utmärkt som bakjus på gig i små lokaler och även för att projicera färger på föremål. De gig jag gör är dels med ett coverband på pubar och sånt, dels mindre krogshower och firmafester med singback-artister. De två starkaste fördelarna jag kan komma på är att de inte bränner i nacken på artisterna och att man kan färgväxla på mikrosekunder. Man behöver således inte så många kannor för att täcka scenen med valfria färgkombinationer. Grundfärgerna RGB funkar bäst, blandade färger (i samma kanna) blir betydligt sämre. Som frontljus föredrar jag dock reguljära PAR-kannor.

Om du bläddrar ner eller söker efter trådar om LED-kannor här, kan du hitta bilder jag lagt ut med mina kannor live. Känns onödigt att lägga ut samma bilder igen.

Men här är några nya bilder i allafall, från en karaokefest jag hade hemma förra sommaren. Tekniknörd som jag är, så hade jag byggt en liten scen med PA och ljus i vardagsrummet. Ber om ursäkt för det svaga frontljuset, men det gör ju å andra sidan LED-kannornas effekt ännu tydligare. Ni ser även några LED PAR-36 ute på sidorna.
Bilagor
Tjejen på bilderna är för övrigt Emma-Lisa som var med i Junior Eorovision Song Contest på TV4 några veckor senare.
Tjejen på bilderna är för övrigt Emma-Lisa som var med i Junior Eorovision Song Contest på TV4 några veckor senare.
Augustifest3.jpg (55.31 KiB) Visad 15612 gånger
Augustifest2.jpg
Augustifest2.jpg (51.56 KiB) Visad 15613 gånger
Augustifest1.jpg
Augustifest1.jpg (55.09 KiB) Visad 15610 gånger

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Okejj. De känns som det verkar lovande. Fördelen är väll framförallt att man kan lägga hela scenen i en eller kanske två färger så att de är svagare än en vanliga par-56or kanske kan inte ska bry sej om? Är jag lite fel ute eller på rätt spår?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Olle Högberg skrev:Jag har 6 st 56:or, 2 av ett märke och 4 av ett annat, jag tror det är Stairville och Eurolite, eftersom jag köpt dom på Thomann. Beställde 4 men fick 6 pga nåt misstag hos dom. Inget jag klagade på.

Ena modellen går på 4 DMX-kanaler, den andra på 5. Eller är det 5 resp. 6 kanaler? Jag har dom i replokalen så jag kan tyvärr inte kolla nu. Normalt sett använder jag bara de tre första kanalerna som styr RGB. De andra styr mix och strobe.

Hursomhelst är jag väldigt nöjd med dom, funkar utmärkt som bakjus på gig i små lokaler och även för att projicera färger på föremål. De gig jag gör är dels med ett coverband på pubar och sånt, dels mindre krogshower och firmafester med singback-artister. De två starkaste fördelarna jag kan komma på är att de inte bränner i nacken på artisterna och att man kan färgväxla på mikrosekunder. Man behöver således inte så många kannor för att täcka scenen med valfria färgkombinationer. Grundfärgerna RGB funkar bäst, blandade färger (i samma kanna) blir betydligt sämre. Som frontljus föredrar jag dock reguljära PAR-kannor.

Om du bläddrar ner eller söker efter trådar om LED-kannor här, kan du hitta bilder jag lagt ut med mina kannor live. Känns onödigt att lägga ut samma bilder igen.

Men här är några nya bilder i allafall, från en karaokefest jag hade hemma förra sommaren. Tekniknörd som jag är, så hade jag byggt en liten scen med PA och ljus i vardagsrummet. Ber om ursäkt för det svaga frontljuset, men det gör ju å andra sidan LED-kannornas effekt ännu tydligare. Ni ser även några LED PAR-36 ute på sidorna.
Har för mig att Stairville tar 4 dmx-kanaler och eurolite 5.

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Även jag har ett gäng av Stairvilles 56'or som funkar perfekt på mindre scener, eller om när jag behöver färga in ytor/objekt. Enda nackdelen med att köpa billiga LED's (som tex stairville) är att det kan skilja något mellan olika leveranser, så det gäller att veta hur många man behöver och skaffa alla vid samma leveranstillfälle.

Eller att man köper typ två stycken för att testa (=inga pengar alls) och är man nöjd med de två så beställer man så många man verkligen behöver + ngn till i reserv.

Däremot så håller samtliga lampor vid samma leverans ingen kvalitetsskillnad.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Vi har precis köpt in två stairville LED 56:or till vårat "mobila discotek" mest för lite miljöbelysning.
Båda fungerar väldigt bra, inget att klaga på direkt.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det inte går att fade'a mellan färgerna, men det har säkert att göra med ljusbordet vi använder, en Scanmaster SM-1612 (?)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Christopher Rosenstam skrev: Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det inte går att fade'a mellan färgerna, men det har säkert att göra med ljusbordet vi använder, en Scanmaster SM-1612 (?)
Fade-time regeln på bordet gör väl just det, bestämmer fade tiden när du växlar presets.

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Christopher Rosenstam skrev:Vi har precis köpt in två stairville LED 56:or till vårat "mobila discotek" mest för lite miljöbelysning.
Båda fungerar väldigt bra, inget att klaga på direkt.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det inte går att fade'a mellan färgerna, men det har säkert att göra med ljusbordet vi använder, en Scanmaster SM-1612 (?)
Vi har exakt samma problem, två stairville LED och ljusbord, fast vi har det tyska syskonbordet.

Har heller inte hittat någon fade funktion, enbart färgbyte.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

@ Per
Nej, fade regeln på Scanmaster bordet styr visst bara fade på scanner speglar, om jag har tolkat manualen rätt.. :/
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Vi körde med ett scannmasterbord på ett lite större gig. hade 4 scanners och 4 halgoenfärgväxlare. det gick bra att köra färgväxlarna men scannrarna var ju som kattskit till det bordet! ingen fadertime överhuvudtaget. kanske för att vi hade för lite tid att programmera men det ska ju inte vara så svår. Jag tror det har att göra med priset på bordet. vill ni ha ett bord somm håller så köp futurelight cp-265 eller större. bra bord tycker jag i alla fall.
Glödande blinders

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Christopher Rosenstam skrev:@ Per
Nej, fade regeln på Scanmaster bordet styr visst bara fade på scanner speglar, om jag har tolkat manualen rätt.. :/
Konstigt att du inte får det att funka, här är det inga problem alls!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Beror väl på hur ni definerar armaturerna?

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Beror väl på hur ni definerar armaturerna?

Detta är a och o vid all datakomunikation. Prylarna måste ju veta vad/vem dom pratar med för att göra det man vill. Så testa med att tala om för bordet vad det ska snacka med, fungerar bordet som det ska och de funktioner du är ute efter finns så svarar lampan garanterat.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Anton Gildebrand skrev:
Har för mig att Stairville tar 4 dmx-kanaler och eurolite 5.

Nix....stairville tar 5, adresserade precis 6st! Jag tycker färgerna är helt okej i dem och jag tror absolut att det räcker med 56:or om du bara ska ha dem på pubbar
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fredrik Nilsson skrev:
Anton Gildebrand skrev:
Har för mig att Stairville tar 4 dmx-kanaler och eurolite 5.

Nix....stairville tar 5, adresserade precis 6st! Jag tycker färgerna är helt okej i dem och jag tror absolut att det räcker med 56:or om du bara ska ha dem på pubbar
Okej, då tänker vi nog på olika modeller, för här hittade jag en som bara tar 4 kanaler: http://www.thomann.de/se/stairville_led ... chwarz.htm

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Är det någon som jämfört Stairvilles PAR56 LED och PAR64 LED? Har själv några 64:or, som jag tycker att skapligt ljus i. Jag fastnade för dom p g a att dom har färgfilterhållare :-)). Dels kan man köra dom vita med ett lax filter, eller mjuka upp med något frost filter. Förstår inte varför en del LED kannor saknar färgfilterhållare. För min del är det ett måste. Någon som har synpunkter, lösningar eller jämfört?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster