GLOBAL TRUSS

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

GLOBAL TRUSS

Inlägg av Magnus Lindh »

Global truss som thomann säljer. Prismässigt så tycker jag det är väldigt billigt. Någon som har testat? Är det något att ha?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

De 6m tvåkantstruss som jag har känns stabil och välbygd, mn jag är långt ifrån någon expert. Förhoppningsvis har någon testat bitarna lite hårdare än vad jag har.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Global Truss är som vilken övrig tross som helst, det som skiljer sig ifrån dom andra är att globaltruss tillverkas i Kina men med tysk kvalitets kontroll. Där av priset också!

Jag har GA i sverige för detta men har inte hunnit testa det själv något värst vidare, men det är på gång så jag åter kommer med mer information.

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Spännande att se hur du tänker testa den
Ska du hoppa på den? *hoppar*
eller utsätta den för kemikalier ?*spyr*
eller bända tills den nästan går sönder? *dubbel 18 bastryck*
eller jämföra certifikat, material, belastningstabeller ? *studerar*

Vilka andra trossar är den likadan som och på vilket sätt :?:

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Går det att beställa sånna stora saker??! hur mycket blir frakten på isf?
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Det dom säljer kan du ju beställa... Och det är enhetsfrakt på thomann. Då spelar det ingen roll hur många meter eller kilon du beställer.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Jadu jag vet inte hur du brukar testa dina trossar men jag tänkte iaf ta och kolla upp det hela med tillverkaren om hur dom har testat det hela osv. sedan så får jag se vad jag får för resultat ifrån dom.
Den har samma pass form som Eurotruss men man ska ju under inga omstädigheter montera ihop olika tross fabrikat i vilket fall som helst så det spelar väl inte någon större roll...

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Testa tross?

Det skall tillverkaren ha gjort hos oberoende instanser, TÜV eller motsvarande. Be att få dokumentation och certifikat på trossen.

Det vi kan göra är ju att känna hur trossen är rent handhavande mässigt och hur mycket den lastar inom vilka spann.

Är inte trossen testad och godkänd, köp ett annat fabrikat.

Mina 50 öre.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Det är viktigt att den som är GA eller den som sätter en produkt på den svenska marknaden förstår sitt ansvar.
En tross som förekommer i en lyftsituation omfattas av maskindirektivet.
Vi måste akta oss för att få in ICA-köttfärs i vår bransch!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vi måste akta oss för att få in ICA-köttfärs i vår bransch!
Ja, vem vill äta tross som legat på marken :)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Tänkte mer på att innehållet inte stämde med de yttre signalerna.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Förstod precis vad du menade, men det är ju ändå fredag ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Detta gäller även Telfrar då det finns märken på marknaden som inte uppfyller ss7671501. Men är CE märkta. så man ska se upp med vad man köper särskilt när det gäller lyftredskap.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Är det någon som har testat dom själv? Det finns säkert nån därute som har köpt hem några meter för att se vad det var för något!

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Finns det ingen på forumet som har testat 3 eller 4 kants tross utav detta märke?

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

jag köpte hem några bitar 4 kantstross i somras från thomann, de känns lika stabila som alla andra märken som jag provat.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Hur är det med certifieringen av ovan nämnda och provade tross?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Håller på att ta reda på allting sånt i nu läget, men det jag vet helt säkert är att dom är TÜV godkända, väntar svar från dom i nu läget så kan jag skriva mer sen när jag har fått all information.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Jag mejlade dom och dom skrev att jag borde hitta info under denna länken,
http://www.globaltruss.com

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Det värkar vara bra tross. Andvänds på flertal större gig. Är nog bara inte så känt i sverige bara...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster