certifierings behov i branchen!!!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

certifierings behov i branchen!!!

Inlägg av Gustaf Gagge »

Är ny här på forumet och läst lite trådar om allt möjligt här. Det har bekräfta den uppfattning jag har haft innan att branchen behöver folk som vet vad de pysslar med inte bara tror sig veta, så att arbetsgivare och kunder vet vad de köper, för så det verkligen inte idag. Certifierings behovet är stort. dessutom så finns det lagar och regler om hur man ska arbete när det gäller säkerhet.Tex får man "egentligen" inte starta en trefas ansluten dimmer utan el behörighet. du får inte bygga tross högre än 1,2 meter utan utbildning. använda sax lift och sky lift ska det man vara utbildad på.
jag vet att i England finns det betydligt större krav på att ha certifikat.

Vad tycker ni skulle det inte vara bra för branschen att införa ett antal certifikat som åtminstone garanterar att man har utbildning på det man sysslar mer? Det är ju trots allt den enda arbetsplats man tillåts arbete utan hjälm under hängande last.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Just ställningsbyggarutbildning som krävs för att bygga scen över 1,2m har diskuterats ganska mycket här och det finns inte pengar hos alla firmor för att kunna utbilda personalen.

Har ingen koll på elbehörigheten hos landets firmor men många som jag har stött på har minst en person på firman som är behörig elektriker och har utbildat dom andra i vad som är farligt och så, så det är ju lite halvolagligt, dom har utbildningen men inte praktiken för att få sin behörighet.

Det är ju tyvärr så att det krävs 2 års praktik och en kurs som kostar 20k-25k för att få elbehörigheten. Jag har själv funderat ett bra tag på att gå ställningsbyggarutbildning och då inte för scenbygge utan som "riktig" ställningsbyggare så har man ett jobb att falla tillbaka på.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Det jag menar är att man inom en massa andra yrken kräver dokumenterad utbildning för att överhuvudtaget sätta sin fot på arbetsplatsen. En svetsare ska ju ha både licens och heta arbeten utbildning. När man dessutom från staten på senare år har lagt mer och mer ansvar på arbetsgivare när det gäller att följa gällande regelverk borde ju behovet och kraven vara ännu större. skulle man dessutom införa det så skulle det förhoppningsvis rensa ut en del aktörer som bygger dessa skräck riggar som finns ute lite överallt i landet.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så, scenbyggarna som jobbat för UASL hela sommaren har ju inte heller den utbildningen så ofta för det kostar för mycket.

Om krav på certifikat ska finnas måste utbildningen bli mycket billigare och humpföretagen måste kunna få bra pris om dom köper en hel kurs för sitt hump annars kommer dom företagen inte ha råd med utbildningarna utan att avsevärt höja sina priser ut mot uthyrarna som hyr in dom, försvinner företagen som hyr ut hump måste alla uthyrningsfirmor anställa eget och då hamnar utbildningskostnaden där direkt.

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

Det som är trist är att det drabbar frilancare hårt. det blir en gasnka tung kostnad som enskiljd företagare om man själv skall betala för alla utbildningar och certifikat.

Sen är lite skummt att vem som helst "får" borra upp fästpunkter för tross som hänger över publik... när man tänker på det blir det lite löjligt att jaga folk som kör saxlift utan kort
illuminate

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jakob Berg: blir ju samma sak där, du får höja dina priser ut mot kunden, alla krav på utbildning resulterar i att slutkundens faktura blir väldigt mycket högre för att betala dessa utbildningar som vi måste gå, vet inte hur bra Hultsfred och Arvika skulle klara av det så vi riskerar ju egentligen våra svenska festivaler.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Skulle det finnas krav på behörighet för riggning osv så tror jag de flesta skolor skulle sluta med sina discon. Det skulle inte finnas budget till det då. Priserna skulle man behöva höja ganska rejält, speciellt för oss personer som spelar discon och privata fester, vilket betyder att folk inte skulle hyra in discjockeys till dessa ändamål så värst ofta...

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Jag tycker inte att man ska strunta i säkerhet bara för att det kostar. Vad händer humpet ramlar 13 meter och bryter ryggen därför att det kostade för mycket att utbilda. Det kommer kosta företagen betydligt mer när inte försäkringarna täcker för att man inte utbildat sin personal dessutom riskerar man fängelse som arbetsgivare när man bryter mot gällande rgler och lagar. i vissa fall räcker det med att man som arbetsgivare har berättat för sina anställda hur tex en saxlyft fungerar. Men det är ju inte heller något som ofta händer tyvär.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Som sagt, vore det billigare och vore det ett krav så skulle nog betydligt fler skaffa sig den utbildningen. Men där borde det också handla om vad man gör för jobb. Jag kör inte direkt några stora gig utan mest discon och fester där man antagligen riggar i tross som säkerligen är tre meter upp och i bland händer det att man hänger lampor i taket om man testat att balkar osv håller för det, samtidigt känns det lite halvt nervöst i vissa tillfällen. Men bruckar hänga dit säkerhetsvajer som för säkerhets skull. Det tycker jag borde vara ett krav om det finns risk att det springer folk under trossen vilket det på många ställen förekommer...

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Magnus Lindh skrev:Som sagt, vore det billigare och vore det ett krav så skulle nog betydligt fler skaffa sig den utbildningen. Men där borde det också handla om vad man gör för jobb. Jag kör inte direkt några stora gig utan mest discon och fester där man antagligen riggar i tross som säkerligen är tre meter upp och i bland händer det att man hänger lampor i taket om man testat att balkar osv håller för det, samtidigt känns det lite halvt nervöst i vissa tillfällen. Men bruckar hänga dit säkerhetsvajer som för säkerhets skull. Det tycker jag borde vara ett krav om det finns risk att det springer folk under trossen vilket det på många ställen förekommer...
Det är det jag menar även om man gör en liten disco rigg så utsätter man de dansande för en stor risk om man inte vet vad man gör. Att inte sätta säkerhets vajer är lika med öl böter oavsett om var lampan hänger. jag tycker att du alltid ska sätta vajer. och om du har rätt utbildning så ska du inte behöva sätta dig i situationer där det känns nervöst. För då kan du stå för ditt arbete.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Jo det är sant. Men sedan tror jag också många är för "slöa" för att montera ditt extra säkerhets utrustning för att det verkligen skall hänga kvar. Tex vid en mobil spelning på ett skol disco så vill arrangören allt för ofta att man är ute med sakerna ganska fort. Jag gillar tempo och anser att det inte tar många minuter extra för sådana saker som är bra för säkerhets skull. Vilket oftast arrangören tycker är bra att man tänker på. Men man har sett många bilder där det inte tas några extra minuter för dessa sakerna. Nervöst kan det nog kännas för vissa personer även om man vet att man har följt regler och har utbildning för det, vad som helst kan alltid hända.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Magnus Lindh skrev:Jo det är sant. Men sedan tror jag också många är för "slöa" för att montera ditt extra säkerhets utrustning för att det verkligen skall hänga kvar. Tex vid en mobil spelning på ett skol disco så vill arrangören allt för ofta att man är ute med sakerna ganska fort. Jag gillar tempo och anser att det inte tar många minuter extra för sådana saker som är bra för säkerhets skull. Vilket oftast arrangören tycker är bra att man tänker på. Men man har sett många bilder där det inte tas några extra minuter för dessa sakerna. Nervöst kan det nog kännas för vissa personer även om man vet att man har följt regler och har utbildning för det, vad som helst kan alltid hända.
Nä visst är det så att man med utbildning kan känna sig nervös när man ska rigga saker. men då har man iaf bättre koll och vett änn utan. förhoppningsvis
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Jo det är sant! Men summan är nog för hög för att folk ska betala den summan för att känna sig lite säkrare.

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 07:28
Ort: stockholm

Inlägg av Rebecca Neumann »

Jakob Carlsson skrev:Det negativa är att du måste utbilda allt hump, det kostar multum att utbilda humpet i sverige vad det gäller ställningsbyggande och arbete på höga höjder som man måste ha för att få lyfta fötterna från marken som hump. Jag vet, jag rev stora scenen efter malmöfestivalen, i ett nummer av Monitor var en bild på en kompis som också rev där det stog att ungdomar jobbar olagligt bara för att vi inte har utbildning i arbete på höga höjder och så.
OM jag har förstått det rätt behöver du inte ha utbildning för all personal utan det räcker med en arbetsledare som även inspekterar.
borde hållit käften, jag vet. Puss!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Så är det när det gäller elinstallationer. Det räcker med att du har en cartifierad elektriker på samma företag. Hans certifikat gäller för hela firman, men det är även han som är ansvarig om det skulle hända nåt.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Inlägg av Krister Uddén »

För att få en annan vinkel på tråden.
Jag som frilansar behöver ju egentligen dokumenterad kunskap för vissa typer av jobb.
Så vad kostar de olika utbildningarna och vilka utbildningsföretag är bra att välja?
Det jag skulle vilja ha är:
Arbete på höjd
Bygga tross/Scen
Saxlift
Skylift

eventuellt arbete på rep, men senare

så vart ska jag vända mig tycker ni?

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Man har ju samma problem där. Även om en person behöver utbildningen och man kanske bara är två pers som utför giget. Summan kommer bli så stor så man kommer ju få lägga ner hobbyn om man inte jobbar för ett stort företag, eller börjar jobba på ett där ägarna tycker det är värt att investera i utbildningar.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Krister Uddén skrev:För att få en annan vinkel på tråden.
Jag som frilansar behöver ju egentligen dokumenterad kunskap för vissa typer av jobb.
Så vad kostar de olika utbildningarna och vilka utbildningsföretag är bra att välja?
Det jag skulle vilja ha är:
Arbete på höjd
Bygga tross/Scen
Saxlift
Skylift

eventuellt arbete på rep, men senare

så vart ska jag vända mig tycker ni?
Du bör nog även ha Heta Arbeten. Och El-behörighet.

Stage visions utbildningar täcker in både höghöjd och Bygga tross/scen tror jag. Sax lift och sky lift kan nog försäljare av sådana informera om vart man kan utbilda sig. vet flera i bygg branschen som gått sådana utbildningar. När det gäller Heta Arbeten kan svenska Brandskydds föreningen informera om vart man utbildar sig. Sen tycker jag personligen att man bör ha någorlunda koll på ss 7671501 version2 om man ska jobba med telfrar/lingångar och liknande. står mycket matnyttigt i den.

Men som sagt idag kan man i praktiken jobba utan att ens kunskap är certifierad
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Magnus Lindh skrev:Man har ju samma problem där. Även om en person behöver utbildningen och man kanske bara är två pers som utför giget. Summan kommer bli så stor så man kommer ju få lägga ner hobbyn om man inte jobbar för ett stort företag, eller börjar jobba på ett där ägarna tycker det är värt att investera i utbildningar.
Men vill vi ha det så? Att det är ok att vår kunskap inte finns dokumenterad på något vis? Med tex ett slags certifikat.

Det är ju tur att ingen större allvarligare olycka skett förutom umeå olyckan i vintras.

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Personligen skulle jag tycka det vore bra. Det skulle få bort de flesta som spelar för en strunt summa bara för att ha nått att göra. Så för oss som är seriösa så är det en bra lösning. Men som sagt, det kostar allt för mycket.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster