Vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver?
-
- PAR-20
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver?
Hej ljusvänner!
Nu vill jag höra av er hur ni tycker att era nuvarande ljusbord är och vad ni skulle vilja bytta till i framtiden. AVAB är det det som gäller? eller är det bara vi som är födda innan 80talet som håller fast vid "tänket" AVAB?
Något jag själv inte har gjort då jag kört strand Galaxy2 under 80-90 talet
Samt i min egna verksamhet har jag kört med ADB bord sedan 1990 och senare så blev det ett ADB Phoenix 5 xt. Jag är rätt så nöjd med ADBs bord och tycker de är trevliga att jobba med och även att se på, är inte så plastiga som många andra bord är och känns.
Jag vet att jag är antagligen helt ensam om att ha tycke för ADBs bord. Och att Ni andra troligen inte hadde valt ADBs ljusbord vilket är för mig lite underligt då det är trevliga och bra bord, och i EU är de inte helt ovanliga på teatrar och operahus.
Så vad är det för bor du har nu, vad tycker du om ditt bord? och vad vill du ha för bord om du får byta det i dag?
Hälsningar Nina ensam ADB frik
Nu vill jag höra av er hur ni tycker att era nuvarande ljusbord är och vad ni skulle vilja bytta till i framtiden. AVAB är det det som gäller? eller är det bara vi som är födda innan 80talet som håller fast vid "tänket" AVAB?
Något jag själv inte har gjort då jag kört strand Galaxy2 under 80-90 talet
Samt i min egna verksamhet har jag kört med ADB bord sedan 1990 och senare så blev det ett ADB Phoenix 5 xt. Jag är rätt så nöjd med ADBs bord och tycker de är trevliga att jobba med och även att se på, är inte så plastiga som många andra bord är och känns.
Jag vet att jag är antagligen helt ensam om att ha tycke för ADBs bord. Och att Ni andra troligen inte hadde valt ADBs ljusbord vilket är för mig lite underligt då det är trevliga och bra bord, och i EU är de inte helt ovanliga på teatrar och operahus.
Så vad är det för bor du har nu, vad tycker du om ditt bord? och vad vill du ha för bord om du får byta det i dag?
Hälsningar Nina ensam ADB frik
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
Avolites är ju väldigt inne, samma sak med High End Systems WholeHog-bord och MA Lightings bord för snäppet större gig, Pearl 2004 (tror det är 2004, ingen som vet exakt riktigt) som jag har provkört några gånger men tyvärr inte äger själv är en favorit för jag tycker det är enkelt att jobba med Hog2 är också trevligt och med en expansion-wing fixar det ganska stora rigar.
Om jag hade fått välja bord helt fritt så hade det blivit ett Pearl av nyaste modell, kanske ett Pearl Expert eller vad den stora Pearlen nu heter, beror ju på vad man ska ha det till, riktigt stora gig blir det nog grandMA till (men så stora kör jag inte för tillfället).
Ibland kan även Martin LightJockey fungera, trevligt att jobba med en laptop på mindre gig men inte samma live-känsla och ganska bökigt om man bara har en mus att jobba med och ingen pekskärm eller så.
Om jag hade fått välja bord helt fritt så hade det blivit ett Pearl av nyaste modell, kanske ett Pearl Expert eller vad den stora Pearlen nu heter, beror ju på vad man ska ha det till, riktigt stora gig blir det nog grandMA till (men så stora kör jag inte för tillfället).
Ibland kan även Martin LightJockey fungera, trevligt att jobba med en laptop på mindre gig men inte samma live-känsla och ganska bökigt om man bara har en mus att jobba med och ingen pekskärm eller så.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Själv så är det Zero88 och Avab som gäller för mej just nu. jag har själv numera ett avab bord som strular för tilfället.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel Ekstam
- PAR-36
- Inlägg: 268
- Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
Hog finns ju i PC också. Hog2PC är klockrent tycker jag. Jag använder mig ofta av det då jag får med mig, extra skärm, laptop och dongel i en vanlig dataväska. Då kan jag sitta hemma och programera samt ha med den och visa idéer, kopplat till wysiwyg. Mycket bekvämt!Jakob Carlsson skrev:Ibland kan även Martin LightJockey fungera, trevligt att jobba med en laptop på mindre gig men inte samma live-känsla och ganska bökigt om man bara har en mus att jobba med och ingen pekskärm eller så.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Magnus Lindgren
- PAR-64
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Hog iPC är en mellanvariant från HES/FPS... Samma funktioner som i alla bord som kör Hog3-mjukvaran...
Det är iaf min favorit...
Det är iaf min favorit...
//Magnus - Fegge & Mattes
-
- PAR-20
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ja PC programmen och vingar är på stor frammarsch de med, men det man saknar i dem är direkt access för att nå många parametrar och dimmers. sen så stödjer de inte allt man har i de stora systemen för teatrar och större shower.
Med denna utvekling till pc programen och vingar så undrar man ju om ljusbordstillverkarna finns kvar om tio år? om de kommer att kunna sälja bord för 200 000 kr när en pc gör allt för bara 5000 kr.
Stöldrisken för en <3kgs PC är ju något högre än för ett 30kg 1*1meters ljusbord. Är ju så trist när man kommer tillbaka efter pausen och TPkabeln hänger och dinglar utan PC. Så svårt att förklara för arrangören varför de blev utan ljus då...
Ett riktigt ljusbord kommer alltid att vara ett riktigt ljusbord, och en PC en PC.
Med denna utvekling till pc programen och vingar så undrar man ju om ljusbordstillverkarna finns kvar om tio år? om de kommer att kunna sälja bord för 200 000 kr när en pc gör allt för bara 5000 kr.
Stöldrisken för en <3kgs PC är ju något högre än för ett 30kg 1*1meters ljusbord. Är ju så trist när man kommer tillbaka efter pausen och TPkabeln hänger och dinglar utan PC. Så svårt att förklara för arrangören varför de blev utan ljus då...
Ett riktigt ljusbord kommer alltid att vara ett riktigt ljusbord, och en PC en PC.
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
-
- PAR-20
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 28 sep 2007, 16:39
- Kontakt:
-
- PAR-20
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
jag är nyfiken på vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver i teater, TV och show sammanhang i Sverige? Vad står där nu och vad kommer att stå där om 5 år?
Är det AVAB ETCs Congo eller EOS , Strands nya Light Palette serie eller är det bord från ,Compulite ,Awo, Jands, Highend med flera som tar över AVABs gamla dominans på framför allt teater och TV sidan?
Är det AVAB ETCs Congo eller EOS , Strands nya Light Palette serie eller är det bord från ,Compulite ,Awo, Jands, Highend med flera som tar över AVABs gamla dominans på framför allt teater och TV sidan?
-
- PAR-64
- Inlägg: 612
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Ort: Lund
Inom teater så är det ju väldigt mycket AVAB fortfarande, Congo om det är en teater som är lagom stor för att ha råd med det men annars andra bord från AVAB vad jag har sett, dom minsta teatrarna har ju "programmerbart ljusbord" om dom har något fast (det brukar vara allt dom vet om det). Strand har jag inte hört så mycket om bland folket jag känner utan det är väldigt mycket AVAB när det är teater, ofta gamla AVAB-bord typ Expert och liknande på dom som inte är jättestora eller om det är en resande produktion.
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
-
- PAR-36
- Inlägg: 297
- Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Nu är jag iofs part i målet men Congo har sålt otroligt bra till TV och teater både i Sverige och resten av världen. Både SVT och BBC har Congo t.ex..Nina Isacsson skrev:jag är nyfiken på vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver i teater, TV och show sammanhang i Sverige? Vad står där nu och vad kommer att stå där om 5 år?
Är det AVAB ETCs Congo eller EOS , Strands nya Light Palette serie eller är det bord från ,Compulite ,Awo, Jands, Highend med flera som tar över AVABs gamla dominans på framför allt teater och TV sidan?
I ETC värld finns det idag 6st bord från smått till stort; Smartfade, Smartfade ML, Ion, Congo Jr, Congo och EOS.
Vi har precis fått ett EOS till demo parken, otroligt coolt bord. Dom har gjort en väldigt bra lösning på pekskärmar.
-
- PAR-20
- Inlägg: 94
- Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
- Kontakt:
Jag måste bara säga att jag blev väldigt glad av att läsa din post Fredrik! Jag har ju alltid försökt att göra så gott jag kan, men det är inte alltid lätt att se på sig själv och sitt eget jobb med öppna ögon. Då är det kul att se det du skrev. Tack!
Beträffand denna eviga fråga så är det så oerhört många faktorer som spelar in förutom att bordet är bra eller dåligt, men en intressant sak att tänka på är att ett ljusbords introduktionstid ibland kan vara väldigt lång. Jag bläddrade i mina gamla Lighting Dimentions och noterade att den första GrandMA annonsen dök upp 1998! Det är allså 9 år sedan, och det var för knappt 2,5 år sen som den stora MA-tsunamin drog in över landet...sen så kan ju en och annan skrbent givetivs briljera med att de haft MA längre än så, men de tillhör ju undantagen.
Branchen tittar mycket på vad andra köper, och vad andra gör. Jag har alltid sett det som ett personligt val där man själv väljer vad man vill jobba med och på vlket sätt. På 80 och 90 talet jobbade tillverkarna mycket med att kedja fast sina kunder vid ett system, genom egna protokoll och nätverkslöningar. Idag så går vi ifrån det, och det blir enklare och enklare för den enskilda operatören att äga sin egen konsoll. Därför så tror jag att det kommer att bli en betydligt större spridning av märken i framtiden....för det kommer att vara som att välja kläder, man använder det man själv gillar, inte vad sin ljus-idol gillar.
Jag tror att: Congo i stor utsträckning kommer att ta teatermarknaden i Sverige, att Chamsys, MA, Vista och Hog är representerade på eventsidan. I enskilda fall kommer dessa att hitta till teatrar, precis som att Congon i enskilda fall kommer att hitta till event.
Det är dock inte bara ljusbordens kvalitet som spelar roll. Supporten är sjukt viktig, det tillverkande företagets styrka är viktigt.
Vem som använder borden är inte alltid ett solkart tecken på att bordet är bra och det går alltid att droppa bra referenser...SVT kör Congo, men YLE kör Vista, Starlight kanske kör Congo, men Bandit har precis gått över och supportar först och främst Vista nuförtiden. BBC kör Congo, men inte då de är i Royal Albert Hall, för där kör Mark sin Vista....så vilket bort är bäst baserat på den namedroppingen? Har Starligt eller Bandit rätt eller fel, eller är det egentligen oviktigt för det PERSONLIGA VALET... borde väl vara det som avgör?
/Nicklas
Beträffand denna eviga fråga så är det så oerhört många faktorer som spelar in förutom att bordet är bra eller dåligt, men en intressant sak att tänka på är att ett ljusbords introduktionstid ibland kan vara väldigt lång. Jag bläddrade i mina gamla Lighting Dimentions och noterade att den första GrandMA annonsen dök upp 1998! Det är allså 9 år sedan, och det var för knappt 2,5 år sen som den stora MA-tsunamin drog in över landet...sen så kan ju en och annan skrbent givetivs briljera med att de haft MA längre än så, men de tillhör ju undantagen.
Branchen tittar mycket på vad andra köper, och vad andra gör. Jag har alltid sett det som ett personligt val där man själv väljer vad man vill jobba med och på vlket sätt. På 80 och 90 talet jobbade tillverkarna mycket med att kedja fast sina kunder vid ett system, genom egna protokoll och nätverkslöningar. Idag så går vi ifrån det, och det blir enklare och enklare för den enskilda operatören att äga sin egen konsoll. Därför så tror jag att det kommer att bli en betydligt större spridning av märken i framtiden....för det kommer att vara som att välja kläder, man använder det man själv gillar, inte vad sin ljus-idol gillar.
Jag tror att: Congo i stor utsträckning kommer att ta teatermarknaden i Sverige, att Chamsys, MA, Vista och Hog är representerade på eventsidan. I enskilda fall kommer dessa att hitta till teatrar, precis som att Congon i enskilda fall kommer att hitta till event.
Det är dock inte bara ljusbordens kvalitet som spelar roll. Supporten är sjukt viktig, det tillverkande företagets styrka är viktigt.
Vem som använder borden är inte alltid ett solkart tecken på att bordet är bra och det går alltid att droppa bra referenser...SVT kör Congo, men YLE kör Vista, Starlight kanske kör Congo, men Bandit har precis gått över och supportar först och främst Vista nuförtiden. BBC kör Congo, men inte då de är i Royal Albert Hall, för där kör Mark sin Vista....så vilket bort är bäst baserat på den namedroppingen? Har Starligt eller Bandit rätt eller fel, eller är det egentligen oviktigt för det PERSONLIGA VALET... borde väl vara det som avgör?
/Nicklas
-
- PAR-36
- Inlägg: 297
- Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Nja, kedja fast är väl lite drastiskt att kalla det. Däremot finns ges ju vissa fördelar att använda ett fabrikat på både dimmeranläggning och ljusbord, fördelar som inte ges till användare av alternativa ljusbordsfabrikat.
Tillverkare har ju en möjlighet att skräddarsy både dimmer och ljusbord så att de kan arbeta optimalt ihop. Det är ju egentligen inget konstigt med det. De kan och därför gör de.
Är man inte nöjd med lösningen som erbjuds från en leverantör så får man ju helt enkelt kompromissa lite. Detta brukar ju mest röra sig om stora, fasta anläggningar där det ställs krav på återrapportering eller att dimmernläggningen skall styras direkt med nätverk. Det finns ju work-arounds som också tar en till målet men på en annan väg.
Vilka ljusbord kommer då att gälla på marknaden enligt mig?
Jag håller med de flesta debattörerna här. Dock så tror jag att Jands Vista kommer att ta mer plats bland de yngre användarna samt bland nya användare som kommer från bildvärlden och vill integrera ljus och bild i sitt kreativa arbete.
Jg tror också att Chamsys kan tappa lite mark tillbka till Flying Pig nu när Road Hog är här. Gamla Hoganvändare kommer helt enkelt tillbaka. Hog 3 är enligt våra operatörer riktigt bra nu. Bara några små buggar kvar nu....
På teatersidan kommer ETC att dominera med Congo-serien. Ska bli spännande att se EOS nu när det finns. Jag är lite tveksam till ETC och stora ljusbordssystem för teater, och det beror på två saker. Nummer ett: det är ett amerikanskt system som är utvecklat för amerikanska Broadway-produktioner, och nummer två: Obsession 2 var ett riktigt skitbord men designen var snygg. Det fanns så många andra bord som var bättre, till exempel AVAB:S bord.
Just när det gäller ljusbord för teater så slänger jag in ett litet wildcard: E.GO Controls. Utvecklat av samma team (delvis i alla fall) som gjorde VLC för AVAB som enligt mig är ett av världens bästa ljuskontrollsystem för stora teaterhus. Fick en snabb demo på Plasa och det ser lovande ut. En liten parantes; jag fick demon på Plasas första dag precis när mässan hade öppnat. På den tiden som demon tog, 15 minuter, så var det folk från ADB, ETC, Compulite och Strand där och de såg mycket intresserade ut för vad Yngve Sandoe, Lennart Knauf och grabbarna hade hittat på.
Tillverkare har ju en möjlighet att skräddarsy både dimmer och ljusbord så att de kan arbeta optimalt ihop. Det är ju egentligen inget konstigt med det. De kan och därför gör de.
Är man inte nöjd med lösningen som erbjuds från en leverantör så får man ju helt enkelt kompromissa lite. Detta brukar ju mest röra sig om stora, fasta anläggningar där det ställs krav på återrapportering eller att dimmernläggningen skall styras direkt med nätverk. Det finns ju work-arounds som också tar en till målet men på en annan väg.
Vilka ljusbord kommer då att gälla på marknaden enligt mig?
Jag håller med de flesta debattörerna här. Dock så tror jag att Jands Vista kommer att ta mer plats bland de yngre användarna samt bland nya användare som kommer från bildvärlden och vill integrera ljus och bild i sitt kreativa arbete.
Jg tror också att Chamsys kan tappa lite mark tillbka till Flying Pig nu när Road Hog är här. Gamla Hoganvändare kommer helt enkelt tillbaka. Hog 3 är enligt våra operatörer riktigt bra nu. Bara några små buggar kvar nu....
På teatersidan kommer ETC att dominera med Congo-serien. Ska bli spännande att se EOS nu när det finns. Jag är lite tveksam till ETC och stora ljusbordssystem för teater, och det beror på två saker. Nummer ett: det är ett amerikanskt system som är utvecklat för amerikanska Broadway-produktioner, och nummer två: Obsession 2 var ett riktigt skitbord men designen var snygg. Det fanns så många andra bord som var bättre, till exempel AVAB:S bord.
Just när det gäller ljusbord för teater så slänger jag in ett litet wildcard: E.GO Controls. Utvecklat av samma team (delvis i alla fall) som gjorde VLC för AVAB som enligt mig är ett av världens bästa ljuskontrollsystem för stora teaterhus. Fick en snabb demo på Plasa och det ser lovande ut. En liten parantes; jag fick demon på Plasas första dag precis när mässan hade öppnat. På den tiden som demon tog, 15 minuter, så var det folk från ADB, ETC, Compulite och Strand där och de såg mycket intresserade ut för vad Yngve Sandoe, Lennart Knauf och grabbarna hade hittat på.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
-
- PAR-20
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre 20 okt 2006, 01:35
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Var det någon som var på Plasa som tittade in på ADBs nya Mentor xt ?
Tror de ställde ut den där.
Vad har ni tyckt om ISIS+ borden genom åren?
Har inte sett något om ADBs bord i trådarna här på forumet.
Även på blue-room.org.uk så skrivs det sällan om ADB.
jag känner mig rätt så ensam i Sverige om att tycka att de har bra bord. ADB säger att de säljer massor av bord, men dock inte många till just Sverige, det är lite underligt tycker jag. då det är bra bord enligt min egen erfarenhet.
Tror de ställde ut den där.
Vad har ni tyckt om ISIS+ borden genom åren?
Har inte sett något om ADBs bord i trådarna här på forumet.
Även på blue-room.org.uk så skrivs det sällan om ADB.
jag känner mig rätt så ensam i Sverige om att tycka att de har bra bord. ADB säger att de säljer massor av bord, men dock inte många till just Sverige, det är lite underligt tycker jag. då det är bra bord enligt min egen erfarenhet.
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Inte så underligt egentligen.
ADB gör ljusbord främst riktde mot teater och tv. Där har AVAB i närmaste haft monopol sen 80-talet, om inte till och med sen 70-talet. Svenska ljusbord med manual, support och menyspråk på svenska. Köpare: Svenska tetrar med svensktalande personal. Oslagbart.
Min teroi i alla fall.
ADB gör ljusbord främst riktde mot teater och tv. Där har AVAB i närmaste haft monopol sen 80-talet, om inte till och med sen 70-talet. Svenska ljusbord med manual, support och menyspråk på svenska. Köpare: Svenska tetrar med svensktalande personal. Oslagbart.
Min teroi i alla fall.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster