Ostrukturerad show med hog2

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Ostrukturerad show med hog2

Inlägg av Jakob Berg »

Har precis börjat köra hog 2 och undrar hur man enklast lägger upp och kör en ostrukturerad show ?
När jag kör har jag lagt upp färger och positioner i paletten, men när man vill återgå till en cuelist blir det ett fult "hack" när man trycker på clear.
Vill ha alla tips jag kan få
illuminate

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

cuelists med separerade parametrar är ett trick som funkar rätt bra,
typ en cuelist med färger,en med gobos,en med fokusar ...o.s.v.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Du kan enkelt göra quelist med och rada upp fäger etc. som Timo säger. det är också enkelt att lägga dem på regel också då kan du enkelt byta sen bara "GO:a" med regeln. Finns några olika sätt på Hogen, men så kör alltid jag.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

det låter smidigt... ska prova i morgon... nån som gör på något annat sätt ?
illuminate

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

fan bordet har juh för lite reglar... hur gör ni när ni blinkar med parkannor... har man 4 6-bars med 6 olika färger så har man ju bara 2 reglar kvar till front å viftlampor....
illuminate

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Inlägg av Victor Göransson »

lägg in effekter eller snabba cue:er tlx. Om du har en fade tid på 0.01s på en cue med en färg så trycker du på go knappen när du vill blinka till nästa färg på 6 baren... då behöver du inte använda så många reglar...

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

Jo jag har provat det men jag tycker att det blir så enformigt med samma färger och lampkombinationer när samma cuelist bara går runt runt... kanske är smartast å ha ett separat 12 ch bord bara för att blinka med...
illuminate

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Expandera din Hog 2:a med en Flying Pig expansionsvinge eller ett vanligt manuellt DMX-bord så får du fler reglar.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

visste inte att det gick att expandera med ett manuellt ljusbord... glada nyheter... får kolla manualen... expantionsvingen kostar ju pengar... å ont om pengar e det ju gott om
illuminate

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

DMX IN?
//Carpvik

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det handlar väl om att man kopplar in sig på samma DMX-slinga och styr typ front och annat lättkontrollerat med ett extra ljusbort medan man gör det med komplicerade med sin Hog 2:a...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: det är finare än så, Hog2:an tar emot signalerna och sen kan du trigga saker i den med dom, kollade i manualen hur det var och DMX IN kan man trigga nästan vad man vill i bordet med, du kan köra playbacks från det andra bordet genom att koppla den inkommande signalen på en viss adress till en playback i Hog2:an.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Precis så. Ingen dum funktion alls.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Precis samma som Martin Lightjockey, vi skaffade en enkel vinge med 16 reglar, prefekt för att styra tider, macro storlekar, blinka vanliga kannor med etc.

Denna vinge var väl kanske lite väl billig (1495:- ink), men har letat runt och det är svårt att hitta universalvingar som inte är specialanpassade för just en viss modell, bara reglar utan massa annat krångel borde ju inte vara så svårt att tillverka kan man ju tycka.

Bild


Har någon tips på någon universalvinge av lite bättre kvalité får ni gärna höra av er!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

funkar klockrent... hatten av för mats :)
lite mekkigt å behöva kalibrera alla reglar till rätt hex värde bara.. Känner ett par hog2 användare och ingen verkar känna till funktionen... kanske säger något om hur noga folk man läser manualer...
illuminate

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Men det funkade bra till Hog2 efter lite kalibrering?.... intressant
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Har aldrig använt det själv. Vi höll en Wholehog 2 utbildning i Göteborg år 2000 med Hugh Davies-Webb som då jobbade på Flying Pig. Han gick igenom det här med expandera ljusbordet med hjälp av ett annat ljusbord. Fiffigt. Sen att jag kommer ihåg det sju år senare!!!!!!!!

Kul att det funkade för dig.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Jonas Larsson skrev:Precis samma som Martin Lightjockey, vi skaffade en enkel vinge med 16 reglar, prefekt för att styra tider, macro storlekar, blinka vanliga kannor med etc.

Denna vinge var väl kanske lite väl billig (1495:- ink), men har letat runt och det är svårt att hitta universalvingar som inte är specialanpassade för just en viss modell, bara reglar utan massa annat krångel borde ju inte vara så svårt att tillverka kan man ju tycka.

Bild


Har någon tips på någon universalvinge av lite bättre kvalité får ni gärna höra av er!
Finns det någon liknande sådan här med USB som man sedan kan köra i lightjockey...

efter som vi inte har någon dmx in...


Edit: Den skall/bör vara 19"
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anders Alavik skrev:
Jonas Larsson skrev:Precis samma som Martin Lightjockey, vi skaffade en enkel vinge med 16 reglar, prefekt för att styra tider, macro storlekar, blinka vanliga kannor med etc.

Denna vinge var väl kanske lite väl billig (1495:- ink), men har letat runt och det är svårt att hitta universalvingar som inte är specialanpassade för just en viss modell, bara reglar utan massa annat krångel borde ju inte vara så svårt att tillverka kan man ju tycka.

Bild


Har någon tips på någon universalvinge av lite bättre kvalité får ni gärna höra av er!
Finns det någon liknande sådan här med USB som man sedan kan köra i lightjockey...

efter som vi inte har någon dmx in...


Edit: Den skall/bör vara 19"
Om jag förstått Jonas rätt så använder dom denna till Lightjockey.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Alexander Glendestam
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 02:23
Presentation: Driver ljudfirman JP Ljudproduktion i Ystad.
Ort: Ystad

Inlägg av Alexander Glendestam »

Vi har precis skaffat Behringers BCF2000 och tillsammans med LJ FaderS kan du styra Lightjockey. Du kan läsa mer om hur det fungerar på Lightjockeyforumet.

http://www.martin.dk/forum/forum.asp?FORUM_ID=14

http://www.thomann.de/se/behringer_bcf_2000.htm
Alexander

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster