sidechain live ???

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Oskar Oscarson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 13:56
Ort: Göteborg

sidechain live ???

Inlägg av Oskar Oscarson »

sidechain live ???

Hej
skall köra en liten rockorkester till helgen och jag tänkte låta kick, snare styra kompressor på bass, gitarr. Någon som har testat live???

Det är en ganska liten scen ingen monitormix Line och mick på en gitarr mick på den andra.

Dela gärna med er av era erfarenheter.
tack på förhand Oskar
Senast redigerad av 1 Oskar Oscarson, redigerad totalt 0 gånger.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad vill du uppnå med detta?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Oskar Oscarson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 13:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Oskar Oscarson »

Att när trumpojken slår på virvel och bastrumma skall compressorn nypa dynamiken på gitarr och bas lite lagom. En fråga om sound man får ett lite flåsigare ljud med lite mer upplevt tryck. (kanske inte jättebra beskrivning men jag tror du förstår ändå)

Oskar

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

Har inte testat live, men sidechainat en del i studio. Om kompressorerna är insertade så påverkas ju även monitorljudet, vilket bandet kanske tycker är jobbigt. Men annars go for it. Berätta gärna efter hur det gick. Jobba inte ihjäl dig på den lilla effekten bara..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Då känner du inte Oskar...

Personligen tror jag mer på additiv komprimering genom att både adressera hela trumpaketet till L+R och till subbgrupp och komprimera subgruppen stenhårt och sen lägga till lagom mycket av subgruppen till mixen. Detta ger också ett ljud med mer smask i och är betydligt mer lättkontrollerat.

Att inserta sådär tror jag kommer sluta med "jaja det var värt ett försök i alla fall".
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Oskar Oscarson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 13:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Oskar Oscarson »

Absolut additiv kompression är toppen men jag vill få ljudet att nypa lite med musiken då soundet på orkesten är ganska hårt men med en ganska spröd sång som skall vara framträdande i mixen.

Du som känner mig vet att jag inte kommer att ge upp i första taget!
Per bara så du vet att när jag slutar mitt nuvarande jobb är första stället jag beger mig ditt vardagsrum medtagandes en flaska single och en tandborste. Grattis några år i efterskott.

Tänkte dock köra detta på grupper och styrsignal från direktut så orkestern slipper höra pumpande ljud i monitor.

Skall absolut informera hur det gick

Oskar

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Du är alltid välkommen, det vet du!

Men jag tror inte på side chain i alla fall...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Oskar: Vad är det för orkester? Vad använder du för mik på sångaren?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Oskar Oscarson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 13:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Oskar Oscarson »

Morgonen dagen efter.

jag skickade kick snare genom en ledig aux in i min La audio cx2 komressors sidechain, sen adresserade jag bass di, gitarr di sl, gitarr mick sl och gitarr mick sr till subgrupp 8 där jag insertade cx2. testade funktionen allt bra.

Dags för ljudprov och döm av min förvåning att trumslagaren spelara för dynamiskt så mina sidechanvärden varierar med åtta db. det lät inget vidare när stränginstrumenten ibland dök ibland inte.

Men med tanke på vad som skrivits tidigare i denna tråden kunde jag ju inte gärna ge upp. men genom att skicka alla instrument till subgrupp 7 också samt ställa ett riktigt lågt tröskelvärde och låg ratio på kompressorn fick jag till ett resultat som jag var nöjd med. en slags additiv sidechainhistoria. kommer putsa vidare på detta.

Till sång en beta58 som y splitas på scen till ett delay som sångaren själv styr men så jag får en ren och en effektad kanal. Den rena ysplitar jag så jag har en kanal till monitor och en ut. Utöver detta en green bullet genom en gitarrstärkare som mickas upp.

Orkeatern heter Revenge of Lorenzo www.revengeoflorenzo.com gå in och ta en lyssning det är det värt.

Oskar

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster