Val av armatur för installation

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 13:54

Val av armatur för installation

Inlägg av Lasse Johansson »

Hej alla ... !

Tveksam inför val av Armatur till installation i kyrka.
Skall belysa Fönsternicher / valv.....
Någon som har förslag på armatur ?
Lampan måste oxå ha lång brinntid då de sitter 7 meter högt på helt fel ställe för att komma åt på ett vettigt sätt.

Tacksam för ide' / förslag.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Fagerhult har fina armaturer för sånt... Vi brukar konsultera dom när vi installerar belysning i butiker, kontor mm på jobbet.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Det finns väldigt många olika leverantörer som har armaturer som skulle kunna fungera.

Du kan kolla på dessa t ex:

www.erco.de
Fagerhult Art-serien
www.annell.se har mycket armaturer och duktig personal

Det finns många fler, på www.ljuskultur.se finns en förteckning över belysningsföretag i Sverige.

Sen ska de sitta i fast installation så rekommenderar jag att inte köpa det billigaste, för det är precis som i ljud/ljus-branschen att det billiga är skitt.

Och om det är en gammal kyrka där miljön är känslig kanske det är läge att ta in någon som är duktig ljusdesigner och har erfarenhet av dessa miljöer. Det är inte lätt att planera belysning i en kyrka så att det blir bra.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Jag vet att det säkert inte är aktuellt, men hade inte det varit mycket roligare att gå till kyrkan om man hade hängt upp några grymma LED-lampor och satt lite färg på valven. De brinner ju dessutom länge ;P

Skämt och sido, kanske inte mitt mest seriösa förslag här i livet, men en galen idé i alla fall.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag kan hålla med dig Erik. Lite färg på kyrkan och lite häftiga färgskiftningar etc. vore ju jävligt häftigt. Kyrkor är ju ändå rätt häftiga lokaler....
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Min första tanke var ribaltor, men de är kanske för stora, LED är nog inte helt fel, hälsa kyrkan välkommen till 2000 talet
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Men va fasiken, lämna in ett par ribaltor på pulverlack så syns de inte så mycket :P

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Erik, Daniel och Fredrik har funderat över vad en kyrka används till?

Passar det med LED som ljuskälla till den verksamheten?



Dessutom har ni funderat över vad det är som är häftigt med en kyrka?
För mig är det häftiga med en gammal kyrka hur byggnaden tar till vara på dagsljuset.
Utnyttjar det så effektivt som möjligt så att någon artificiel belysning inte behövs. För innan elbelysningen kom var det både krångligt, farligt och dyrt med artificelt ljus.

Genom att sätta in LED-armaturer med färgväxling i en kyrka förstör man det unika med en kyrka. Dessutom skapar det en massa nya problem.
Eftersom ljuset från LED inte återger färger på ett bra sätt. Hur blir det då med målningar och utsmyckningar i lokalen, hur kommer de upplevas?
Det finns just nu inga LED-ljuskällor på markanden som kan mäta sig mot dagsljus eller glödljus när det gäller färgåtergivning.
Det kommer även med största sannolikhet uppstå problem när man belyser de skrovliga väggarna i en kyrka där skuggorna kommer bli i olika färger.



Men visst man skulle kunna använda LED för enstaka arrangemang i en kyrka, men absolut inte som fast installation det kommer bara bli skit av det.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anders: alla kyrkor är inte gamla nog att vara byggda på det sättet och vad är det som säger att man alltid måste följa hur det var förr? Om trådskaparen vill sätta in lampor i kyrkan så får han väl göra det och välja LED om han vill. Att lysa upp valv och liknande i en gammal kyrka med LED i olika färger kan skapa en trevlig atmosfär i kyrkan, det är ju inte heller så att det finns målningar i alla valv som ser annorlunda ut om man belyser dom med LED och vad är det som säger att målningarna inte ser bra ut med LED-ljus? Bara för att dom inte ser exakt likadana ut som med dagsljus så behöver dom inte se fel ut.

Jag skulle kunna tänka mig LED i en kyrka typ domkyrkan här i Lund med sina stora stenvalv, gärna att man har ett antal olika inställningar som man kan växla mellan beroende på vad som händer i kyrkan och tid på året.

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Bra talat Jakob! Dessutom har led en enorm fördel när det gäller strömkonsumtion, vad jag vet så har en del kyrkor idag snålt säkrat i bygnaden. Man behöver inte häller krångla med dimmer eller 3-fas vilket kan vara ganska skönt :)

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jakob: Du har rätt i att alla kyrkor inte är byggda innan elljusets intåg.
Du har också rätt i att man alltid inte måste följa hur det var förr. Men man måste också ställa sig från ifall det är bättre med det nya?
Konsten att ta till vara på dagsljus i stora byggnader som kyrkor har utvecklas under minst 1000 år.
Att då förkasta det och montera in LED med färgväxling, som är en relativt ny teknik, anser jag man ska vara väldigt försiktig med.

Sen anledningen till att LED inte fungerar för att belysa utsmyckningar/målningar är att med LED får du inte ett kontinuerligt specktrum. Du får pikar i vissa våglängder dessa förstärker vissa färger och målningen kommer inte se ut så som konstnären målade den. Skillnaden kan vara väldigt stor, en vinröd färg kan t ex upplevs som nästan grå i fel belysning.
Har ljusdesignern rätt att förvränga en konstnärs verk?
Det här gäller även vita LED, lysrör, lågenergi, metallhalogen med mera. Det är endast glödljus, halogen och dagsljus som har ett kontinuerligt spektrum. Utav dessa är dagsljus absolut bäst på att återge färger på ett riktigt sätt.

Vill du veta mer om dessa frågor rekommenderar jag att läsa följande bok:
Ljus i konstmuseer av Sölve Olsson ISBN: 1652-6430
Del 1 är den som behandlar dessa frågor.


Sedan anser jag att man måste ställa sig frågan ifall en kyrka är en byggnad som det finns ett intresse i att bevara så som den byggdes och har använts?
Om det är så att en kyrka bör bevaras, är det då förenligt med bevarande intresset att installera en fast belysning bestående av färgat ljus som förvränger utsmyckningarna i lokalen?
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ni talar nog om helt olika världar tror jag. Platos perspektiv är det klassiska där man inte förändrar arkitekturen eller konstverket med hjälp av lampor, bara förstärker, ni andra har scenbelysningsperspektivet där ljuset är en del av scenografin. Jag tror att de som förespråkar LED-lampor har svårt att få sin vilja igenom hos de som sitter på plånboken.

Låt en kyrka vara en kyrka när det gäller fasta installationer, tillfälliga tillställningar är en helt annan sak enligt min högst personliga uppfattning.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det man bör tänka på e oxå att lyktorna ska smälta in i miljön. I en gammal kyrka så passar det nog inte in med stora fressar in skruvade i väggen utan något mer diskret. Sen vet jag oxå efter några instalationer i bla kyrkor att deras ekonomi inte alltid e den generösaste och de håller gärna i de pengar de har vilket gör att dyra LED lampor faller ofta bort.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Men du behöver ju inte ha färgväxling, ribaltan har vitballans som gör ljuset lite varmare om man nu vill ha vitt ljus under tex söndags aktiviteterna i kyrkan men under ev. konsert kan det vara trevligt med en färg. Anledningen till att jag tipsade om ribaltan är för att du slipper byta lampa, ingen värme, nästan ingen ström, samt att det är ett grymt drag i lampan.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Fredrik: Men hur behagligt är det att vistas under det "vita" ljuset från ribaltan?
Jag har inte specifikt provat Ribaltans kvalitéer men jag har tittat på andra armaturer med RGB färgväxling och även RGBY. (med RGBY lägger man till en extra diod som är gul.)

Det är inget speciellt med Ribaltans LED jämfört med andra leverantörer, de använder Luxeon LED. Det är samma som sitter i t ex Colorkinetics, Philips med mera. Skillnaden är bara att Ribaltan använder fler dioder...

Sedan finns även armaturer med RGBY mixning, dessa har avsevärt bättre färgåtergivning än vad RGB har. Men de är ändå inte ens i närheten av färgåtergivningen hos glödljus. T ex www.jltsweden.com använder sig av RGBY. Martins nya LED-armatur använder också den tekniken, med Luxeon LED(samma som i Ribaltan).

Men problemet med RGB eller RGBY färgmixning är att du får inte ett kontinuerligt spektrum och därför tappar du i färgåtergivning. Det leder dels till att konstverk kan förvanskas men även till att människor ser bleka eller sjuka ut i ljuset.
Det är inget ljus som är behagligt att vistas i.


Men jag har inget emot att man vid tillfälliga arrangemang använder LED i kyrkor. Men att installera dem fast i en kyrka är att slänga pengarna i sjön eftersom det inte kommer bli bra.
LED-tekniken har sina begränsningar, vilket är viktigt att inte glömma bort!
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det tekniska får du ta med interlite folket, jag tycker vitballansen blir ett skönt ljus av.
Det var bara ett förslag med Led, anledningen kan du läsa i tidigare inlägg
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster