Allmänt/skatt/regler etc.

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Allmänt/skatt/regler etc.

Inlägg av Niclas Olofsson »

Känner mig väldigt "grön" på allt vad gäller skatteregler och allt annat sådant när man gör jobb åt andra. Har googlat runt lite och begravt mig själv i minst tjugo undersidor på skatteverkets hemsida, plöjt igenom diverse starta-eget sidor men inte riktigt kommit fram till något kort, enkelt, generellt budskap.

Har ännu inget företag, så har en fråga om skatt som privatperson;
Måste jag egentligen alltid betala skatt, arbetsavgift etc. så fort jag göra något eller finns det någon slags undre gräns? Är jag olaglig om jag får en tjuga som tack för hjälpen med gräsklippningen utan att betala arbetsgivaravgift och skatt (ett extremt exempel men ändå)?
Kan man slippa undan detta genom att istället betala genom presentkort etc?
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är okej att ha hobbyverksamhet, såvitt jag vet. Jag tror att gränsen är 30000 eller någonting liknande, men jag kan lika gärna vara helt ute och cyklar. När din bekant som gått frisör klipper dig t.ex. är någonting som inte behöver skattas för, vad jag vet.

Din arbetsgivare är skyldig att betala alla avgifter runtomkring ditt arbete. Försäkring, arbetsgivaravgifter, din pension och allt sånt där är saker som är hans problem, och inte ditt. Du arbetar och begär lön, du skattar en viss procentsats och sen ska du få ut pengar, typ. Starta företag och liknande saker kan vara praktiskt, men det är saker som du kan vänta med, imho.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Om jag inte är anställd av någon då? Är det den som jag gör jobbet åt som betalar sådana avgifter då, eller existerar de inte då?
Senast redigerad av 1 Niclas Olofsson, redigerad totalt 0 gånger.
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vadå inte anställd av någon? Gör du jobbet åt en firma eller vad är sammanhanget?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Nej, jag gör jobbet åt en privatperson som jag inte känner närmare. Privatpersonen ifråga beställer ett jobb av mig. Undrar helt enkelt vad för skatter och liknande som ska betalas för att inte jobbet ska klassas som svart, om det nu är några sådana skatter/avgifter. You read me?
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Finns det inte någon ganska ny grejj ifrån skatteverket, om man vill göra rätt för sig när en tjänst utförs mellan två privatpersoner så betalar man in en viss avgift, typ arbetsgivaravgift, har för mig jag har hört detta i något sammanhang, enklaste är väl att ringa till skattemyndigheten och kolla!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Det gäller bara vid sk. hushållsnära tjänster och personen som utför tjänsterna måste ändå ha F-skatt sedel.

Skatteverket

/Jocke
Jocke Hammar

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Tror att de hade något förslag om att tjänster privatpersoner emellan under något visst belopp skulle bli betydligt enklare och billigare, men det var ju före valet... nu har de väl förmodligen ändrat sig ;).

Jaja, får väl fiska upp mobilen ur fickan och ringa skatteverket helt enkelt. Om inte någon annan vet..?
Ring mig när IKEA säljer cases

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag har inte svarat för jag förstår inte utgångspunkten i din fråga och när jag ställt klargörande frågor tidigare så har det inte varit så populärt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster