Gul trailer på vift i Gävle...

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Gul trailer på vift i Gävle...

Inlägg av Robert Hillbom »

Sabotage ?

http://www.gd.se/Article.jsp?article=103126

Någon som vet vilken som kör "The original ABBA orchestra" turnén ?
Var och kollade den i Läkerol i fredags. En bra show med påkostad teknik. Liksom vid Melodifestivalen i samma arena så spelades det på jävulskt högt. Denna gång pratade jag med ett 20 tal andra besökare som ALLA var av samma uppfattning... Jag kan allvarligt inte fatta varför man ska förstöra shower med att ha ljudtekniker som trycker upp masterregeln för högt. Det är så tråkigt !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Men fy fan vad du gnäller jämt, har du fan inget viktigare för dig än att gå se shower och sen bara klaga på det.
Om vi vänder på det då har du någonsin varit på en show där det låtit bra..!

Grymt bra bild för övrigt, tur att allt gick bra..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tycker det är bra att han har en åsikt!! Var det för högt så var det...

Annars är det ju mestadels "stryka medhårs" på detta forum.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

kan ju ta ett annat exempel på när det va för högt... I lördags på Trädgårn' i Gbg...

Ljudteknikern till The Ark's förband måste ha tappat huvet nånstans, för att köra alla reglar i bott (ja, jag gick förbi och kikade på mixern) är nog det mest rubbade man kan göra...

Det va starkt, men lät helt jävla apa... Hörde varken sång eller musik, bara en fet matta med ljud... Däremot en eloge till The Ark's tekniker som körde lagom starkt, lyssnade på hur det lät och faktiskt hade en dB-mätare.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Är det inte lite geek stämpel att ha med sig db-mätare på konserter man går på? eller är det bara "boys with toys-Varning :P
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Daniel Ekstam skrev:Är det inte lite geek stämpel att ha med sig db-mätare på konserter man går på? eller är det bara "boys with toys-Varning :P
Geekstämpel att ljudteknikern har med sig en dB-mätare på en konsert?? Det är väl snarare en självklarhet tycker jag.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

tror jag läste fel då :P uppfattade som att det var du som hade db-mätare med dig och gick omkring och lyssnade :P
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Tycker det är bra att han har en åsikt!! Var det för högt så var det...

Annars är det ju mestadels "stryka medhårs" på detta forum

Absolut, bra..!

Jag tycker bara att det är svårt att ta sånt från någon som inte har en aning om hur det är att jobba i en stor arena.!
Häng upp ett Outline PA och se hur bra det går...eller...?
Det är min åsikt...

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev:Men fy fan vad du gnäller jämt, har du fan inget viktigare för dig än att gå se shower och sen bara klaga på det.
Om vi vänder på det då har du någonsin varit på en show där det låtit bra..!

Grymt bra bild för övrigt, tur att allt gick bra..!

Morgan
Ojdå... här blir man påhoppad. Vadå gnäller jämt ?? Bara för att du har nån polare som råkar krana ljud som du ska försvara i vått och torrt...

Visst kan jag ha viktigare saker för mig än att gå på konserter, men är det nått som inte är bra måste jag väl för fan få ha en åsikt om det !

Jag vet inte om många är halvdöva i branchen eller om ljudtekniker sitter med hörselproppar för att rädda sin egen hörsel.. men jag fattar inte vitsen med att spela FÖR högt ! Jag anser att musik ska vara njutbart (även live) utan att man ska behöva använda hörselproppar. Bara för att ljudteknikerns uppfattning är "att det ska vara så" behöver ju det inte vara rätt. Det vore ju bra om ljudteknikern kan anpassa sig till publiken också och inte bara att publiken ska anpassa sig efter ljudteknikern.

Som i fredags... Lasse Wellander körde några skapliga gitarrsolon men det skar i öronen för att det blev så högt. När det var EN sångare på scen så var ljudet rätt OK men ändå starkt. När man sedan körde låtar med 2-3-4 och fler sångare så blev ljudmattan med sången för hög så att musiken drunknade och sången blev alldeles för hög.
Synd på en annars bra och påkostad show.

Morgan... du ville vända på resonemanget om jag varit på någon show när ljudet har varit bra.
Jag var på invigningen av Läkerol och då var ljudet helt OK, så det går att hålla en bra nivå i arenan bevisligen. Rhapsody in Rock har jag sett ett flertal gånger och där har man fattat att ljudet ska vara njutbart och inte för högt.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Robert: Är det för högt eller är det för starkt? Jag tippar på för starkt.
Och definiera lagom? I min värld är det ganska individuellt.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Christoffer Carpvik skrev:Robert: Är det för högt eller är det för starkt? Jag tippar på för starkt.
Och definiera lagom? I min värld är det ganska individuellt.
"Lagom" är ju ett populärt svenskt utryck :) Det ska vara tillräckligt högt för att få med hela ljudbilden utan att det blir för högt så det gör ont i öronen. Lagom är ju förstås olika högt beroende på vilken slags show det är. På såna typer av "medelålders-shower" som Abba så bör man kunna hålla sig på en bra nivå utan att folk som jag med vana av någorlunda hög ljudvolym ska behöva ha proppar. Om man sen rattar Maiden eller Metallica så kanske man kan kräma på (av tradition) så folk behöver proppar, men där är det ju ett annat klientel i publiken.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Själv har jag aldrig sett nån lämna en lokal med händera för ögonen :-)

Bullen, som är mycket god vän med Björn Lehnberg som kranade "ABBA gigget".

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Bara för att du har nån polare som råkar krana ljud som du ska försvara i vått och torrt...

Okej,
lyssna här nu....noga...

Det är helt okej med mig att du har en åsikt om saker som du egentligen inte kanske förstår...Och i just det här fallet så ifrågasätter du Björn Lehnberg, och vet du någonting alls om ljud så vet du vem han är.
Jag ifrågasätter bara vem du är och vad du kan?
Och tänk om artisten själv vill ha det så, har du någonsin funderat på den aspekten..?
Du får tycka precis vad fan du vill för mig men när du ifrågasätter en ljudtekniker som Björn Lehnberg så är du ute på riktigt tunn is...Då ska man fan ha något bättre att komma med än.
Jag kan allvarligt inte fatta varför man ska förstöra shower med att ha ljudtekniker som trycker upp masterregeln för högt
Nästa gång tycker jag du ska ta upp detta med vederbörande på plats, då kanske du får en förklaring...

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu börjar även denna diskussion bli väldigt låg!!

Jag håller med om att många konserter har för hög ljudvolym, Så Robert har all rätt att påpeka detta .

Så Morgan...lyssna här nu....noga...riktigt noga
Även om det nu var "ljudgurun" B Lehnberg sitter bakom rattarna eller skärmarna :wink: så behöver inte Robert vara ute på riktigt tunn is.
Han får tycka vad han vill och han har egna öron att lyssna med.

Bara för att BL kranar ljudet så behöver inte det vara en självklarhet att nivån är den "bästa"

Jag har all respekt för han och han gör bra jobb men det kan vara en "dålig" dag även för han. Solen har även fläckar.


Skål och trevlig valborg på er alla

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev:
Bara för att du har nån polare som råkar krana ljud som du ska försvara i vått och torrt...

Okej,
lyssna här nu....noga...

Det är helt okej med mig att du har en åsikt om saker som du egentligen inte kanske förstår...Och i just det här fallet så ifrågasätter du Björn Lehnberg, och vet du någonting alls om ljud så vet du vem han är.
Jag ifrågasätter bara vem du är och vad du kan?
Och tänk om artisten själv vill ha det så, har du någonsin funderat på den aspekten..?
Du får tycka precis vad fan du vill för mig men när du ifrågasätter en ljudtekniker som Björn Lehnberg så är du ute på riktigt tunn is...Då ska man fan ha något bättre att komma med än.
Jag kan allvarligt inte fatta varför man ska förstöra shower med att ha ljudtekniker som trycker upp masterregeln för högt
Nästa gång tycker jag du ska ta upp detta med vederbörande på plats, då kanske du får en förklaring...

Morgan
Ja Morgan... jag lyssnar noga. Det skulle ju vara intressant att höra din åsikt om du varit på plats och haft en egen uppfattning. Nu var du inte det utan ifrågasätter vem jag är och vad jag kan. Måste jag KUNNA en massa för att få ha en uppfattning i frågan? Jag är ingen utbildad ljudtekniker och har inte kranat några större LA-system, men de jobb jag gjort har jag iaf fått beröm för. Helt okunnig är jag alltså inte...

Om en artist har någorlunda vett i skallen så tror jag knappast att denne vill att publiken som betalt pengar för att se artistens show (och ser till att artisten har mat på bordet) vill att publiken ska gå därifrån och tycka att ljudet inte var bra och kanske ha ont i öronen. Tror däremot att artisten vill att publiken ska vara nöjd och att denne har ett bra ljud under showen.

Jag får väl vara ute på tunn is då om jag kritiserar herr Lehnberg, men jag vidhåller min åsikt och det var inget fel på min hörsel vid senaste hörseltestet. Frågade ett flertal jag träffade i arenan efter showen. Alla tyckte showen var bra - men ALLA sa: "synd att de spelade så jävla högt bara". Nu är de jag frågade inga ljudtekniker, men det var således fler än mig som var av samma uppfattning.

Som Nicke skrev... Jag har all respekt för att Björn gör bra jobb, men det kan vara en dålig dag.

Men Morgan... jag ska gå fram till ljudteknikern nästa gång jag tycker det är för högt och fråga "är det nödvändigt att ha masterregeln så högt upp?". Jag kommer ju garanterat bli idiotförklarad, men jag kan ju hälsa från dig då så kanske han lyssnar ;)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nicke: You have a way with words...

Mitt inlägg rör varken produktionen eller människorna nämnda i tråden utan är allmänna funderingar.

Morgan har en stor poäng; det är svårt att diskutera med någon som aldrig suttit i "the big seat" som inte förstår de kompromisser som är inblandade i att göra ett gigg av detta slag. Men åsikterna måste värderas lika i alla fall tycker jag.

Men om vi nu bortser en stund från att ljudupplevelser är i högsta grad en subjektiv upplevelse och talar om principer så blir det hela intressantare tycker i alla fall jag.

En intressant del av det Morgan säger är att artisten kanske vill ha det så. Det är möjligt att så är fallet, men de akter vi normalt sett talar om verkar i en komersiell kontext dvs vad artisten tycker är helt irrelevant, det är faktiskt de som betalar artisten som bestämmer till slut. Dvs apan och framförallt publiken. Hur avgör man då vad som är "lagom" när det är 5 000 personer som är måttstocken? Ja, det är väl där som ljudteknikerns omdöme kommer in i bilden. Får man ett styck klagomål av 5000 besökare som måste det väl anses som en väl utförd kompromiss. Får man 2500 klagomål så har man förmodligen gjort en ganska dålig kompromiss. Var går då gränsen? 10 personer med fingrar i öronen eller 100? Jag vet inte, men det är en intressant fråga. Den artistiska integriteten gör givetvis att artisten gör som den behagar, men tycker publiken, eller i alla fall delar av, att det är outhärdligt (trots att man vill titta och lyssna på vedebörande) kanske man ska tänka om. I alla fall om man vill kunna skicka en räkning på 350 tissetassar nästa gång man kommer till stan.

En annan sak som jag reflekterat över är de oftast överlastade arrangemang som de fräckaste och största produktionerna dras med. Vad är det som gör att bara för att man är en av de stora publikmagneterna på stadsfesterna en sommar tvunget måste ha två keyboardister, trummor, bas, två gitarr, slagverk, 4 st kör, 5 blås och 11 stråk? Och att alla måste spela precis hela tiden? Är låtarna så dåliga att man måste gömma det i arrangemang från Phil Spectors tid eller har musikerna betalt per spelad not?

"Allsång-på-Skansen-fenomenet" kallar jag nästa sak som jag tror påverkar publiken. Hur många av de som Robert såg med fingrar i öronen har i princip aldrig varit på konsert innan? De kanske kollar på allsång på Skansen hela sommaren och såg minsann både Carola och Lena Ph där och det var inte det minsta starkt. På TV, i deras eget vardagsrum. Konsertvanan saknas och man förstår inte att om man ska få till något som liknar vettig ljudbild så blir det kanske inte 85 dB(A) utan snarare 100.

Jag vet av egen erfarenhet, utan att på något vis ens vara på samma skala som den i tråden nämnde teknikern, att den dagen man uppnått en viss status så har man mycket gratis. Jag gjorde _massor_ av gigg i min hemstad utan att ens få en klapp på axeln som uppskattning, man fick snarare vara glad för att man inte fick stryk. Sen flyttade jag till en annan stad och jobbade på ett antal klubbar och fick ett visst renomé i min lilla värld, och då gick det helt plötsligt att ha en rätt dålig dag och skylla på att trummisen inte hade stämt pukorna, eller att sångaren inte var bättre än så idag och folk köpte dessa argument. Jag mixade varken sämre eller bättre än på hemmaplan men mitt lilla rykte i den lilla världen gjorde att jag hade ett slags säkerhetsbälte.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

"Men du kan ju inte ifrågasätta Benke/Tompa/Svempa, han är ju guru på det här, han måste ha rätt!". Klart man kan. Klart man kan ifrågasätta, tycka att det var för startk, för svagt, för ljust, för brunt... Bara för att man är "name brand" inom branschen betyder inte att man alltid har rätt, eller att folk autotmatiskt har fel för att de ifrågrasätter.

"Är du så jävla bra själv då?" Man ska även fundera på hur det hade varit själv. Jag har gjort gig där det varit för starkt, men om jag hade sänkt så hade det varit en kass mix och folk undrat varför man inte hör sången. Ibland har man dessutom bara några dB mellan "bra" och "hele skiten distar ba". Jag har all respekt för de som kranar gig i stora hallar, det är inte alls som på lilla klubben man kranar på hemma. Jag har kritiserat hr Johansson för att det varit för starkt och diskantrikt på Apolloscenen, och då har han "uppfunnit" en "ursäkt" som låtit bra just då (som handlade om fysikens lagar om jag minns rätt), med faktorer som jag kan förstå och relatera till.

Fast jag skiter oftast i hur högt det är, heja Etymotics.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Jag tyckte det var roligt med gula trailern iaf.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Timmy Andréason
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 28 dec 2004, 01:00
Presentation: Frilansande ljustekniker som försökte sluta. Det gick dock inget bra så nu gör jag div insatser med jämna mellanrum.
Ort: Stockholm

hmmm....

Inlägg av Timmy Andréason »

Varför kan inte bara majoriteten av dem här inne bara förstå att dem inte har en aning om vad de pratar om. 90% (ca) av de som svarar här inne gör gig på skoldiskon, polarens fest eller lokalkrogens hittepå som gig. Varför inte ta intryck av de som faktiskt gör de stora gigen? Jag har fördelen av att kunna lära av flera av dem som verkligen kan (enligt min mening). Nu är ljus mitt område. Och allt som Timo, Morgan, Fredrik Jönsson, Bullen mfl. skriver är min bibel. De har gjort de stora evenemangen och de vet vad som måste göras och vad som måste kompromissas. Jag har gjort flera dvd inspelningar och om jag tagit mer hjälp av de som KAN så hade de förmodligen blivit bättre.
Det finns ett antal här i Sverige som är RIKTIGT duktiga på det de arbetar med. Men det är inte alltid som de får chansen att utöva sitt yrke på optimalt sätt. Tänk på det innan ni klagar. Det kanske finns omsändigheter som ni inte kännner till. Gå gärna och fråga varför det är på ett visst sätt. Ni kan med största sannolikhet lära er väldigt mycket . Och jag är ganska säker på att de som kan, gärna lär ut till de som vill lära sig!


(med reservation för alkoholens inverkan)

/Timmy

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Måste bara lägga in min något alkohol påverkade ljustekniker åsikt om detta ämne!! Tycker för det första att Robert borde skrivit att HAN tyckte det var på tok för högt!! kan omöjligt svara för alla på gigget(även om han prata med 20...?? pers på gigget).....rätt less på folk som skriver att det VAR för högt bara för dom själv tyckte det.... Har jobbar massor av jobb där arr vill att det ska "fästa" på med resultatet att 1-4% av besökarna tyckt det var för högt!!! men som Arr så "köper" man detta då resten av publiken är tok nöjd!!! Sen vem som skruvar gigget är absolut av betydelse(Obs...hade valt B Lehnberg före dom flesta på detta forum 7 dar i veckan!!!!) Men även om det är herr Lenhberg så kan även han ha en dårlig dag o mixa så det kan uppfattas väldigt starkt men kanske inte i själva verket var så tok starkt som man själv tyckte!!! men man måste respektera en sån kille som Björn annars är man ute på tunn is!!! det är många på detta forum som inte "verkar" ha en aning vem dom pratar med/om i vissa lägen!!! det finns så otroligt duktiga/erfarna tekinker i detta land o många av dom finns faktist här på LOL. Håller med Timmy lyssna på vad dessa killar har o säga ni kommer garanterat o lära er massor!!!! Sen måste man juh fråga vad är för högt?? vad är för lågt??? vad är rätt setlista osv osv osv......

Godnatt all out there!!


//T

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster