Högtalare till konsertlokal ca 10*15 m

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Högtalare till konsertlokal ca 10*15 m

Inlägg av Filip Boström »

Hej!

Praktiserar i en konsertlokal där "chefs"ljudteknikern nu har bestämt sig för att köpa nya toppar.

Just nu sitter det två toppar per sida med 2*15 ", 1*2" horn och en 1"skrika.

Dessvärre så låter de inte så jäkla roligt så nu planeras det nyinköp.

Problemet är att vi (utan att ha lyssnat på ngt. ännu) står lite i valet och kvalet mellan ngn.form av litet line array alternativt fortsätta med point source.

Topparna sitter just nu ca. 4 m upp på väggarna, vilket är lite väl högt egentligen men man vill å andra sidan inte ha massa publikfingrar som pillar på högtalarna.

Rummet är ca 10*15 m och är väl ca. 7-8 m högt.

Prisklass är lite svårt att säga just nu då vi bara spånar lite men vi har haft lite funderingar på 2 eller 3 st JBL VRX per sida. Dessa har jag lyssnat på 2 gånger dock i en hemsk lokal men de lät riktigt bra. Lite mycket runt 350 Hz bara men det går att åtgärda.

Värt att ha i åtanke är at det är kommunen som driver lokalen så några lådor över 30kkr är väl kasnke inte aktuellt, iallafall om man ska köra på line array. med PS så kan man dra på lite mer.

Topparna ska vara passiva och drivs aktivt delat av 3 crest-steg. (vilka jag är osäker på effekten på)

Subbarna som vi har till topparna är ett hembygge med 4*18 per sida inbyggda under scenen. Delningsfrekvens är jag osäker på men den är antingen 80 Hz eller 120 Hz.


Jag själv känner utan att vara ngn. expert alls inom detta område att en eller två 12" + X antal 6,5" + diskant känns vettigt för att få till ett lite mer naturligt ljud, vilket är svårt då de nuvarande 15"arna ger en ganska ful lowmid och 2"hornet ger en skrikig hi-mid.

Vad är era tankar och åsikter gällande point source eller line array, samt vilka högtalare rekomenderar ni?

/Filip

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Eftersom att lokalen inte e så långsmal utan mer fyrkantig så skulle jag välja en vanlig låda. Det känns lite som overkill med en line i en sådan lokal. Det e inte lätt att ge förslag på låda med tanke på att jag inte vet typ av musik som spelas och hur likalen ser ut om golvet e plant eller inte. Men om jag skulle reka låda så skulle det va något i klass med d&b Q7. Tyvär så vill de ha sina egna steg.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

MU
usiken som spelas är mycket varierad, mestadels rock/pop dock.
Metall, reggae och storbandsmusik förekomemr dock även det då och då.

Gällande lokalens storlek så kommer ett förtydligande:

Lokalen är ca 10 m bred och 15 m djup, inte tvärtom.
Golvet är plant.

Priset som jag angav är ett riktpris inkl. moms.

/Filip

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Q7 ligger väl på runt 40kkr styck och steget på 40kkr det med, men är kommunen villiga att betala så är det ju en ruskigt kompetent låda. JBL VRX är ju faktiskt rätt trevliga de med, lätta och spelar som tusan. Dessutom är de ju inte så dyra heller. Men de är ju ett LA och precis som Marcus säger så känns det lite overkill. Dock kan man ju lätt använda dessa om man vill köra något utomhus eller i någon annan lokal då de är såpass lättriggade.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:Eftersom att lokalen inte e så långsmal utan mer fyrkantig så skulle jag välja en vanlig låda. Det känns lite som overkill med en line i en sådan lokal. Det e inte lätt att ge förslag på låda med tanke på att jag inte vet typ av musik som spelas och hur likalen ser ut om golvet e plant eller inte. Men om jag skulle reka låda så skulle det va något i klass med d&b Q7. Tyvär så vill de ha sina egna steg.

LA är väl generellt sett mindre lämpliga i långsmala lokaler än i kvadratiska? Detta inom vissa gränser så klart. Bästa användingsområdet för ett LA är en solfjäderformad publikyta och sämsta är en långsmal publikyta tycker jag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Marcus: Varför behöver du veta vad för sorts musik som ska spelas?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

tack för tipsen hittils!
En väldigt ovesäntlig sak i detta sammanhang är vikten då de kommer sitta fast monterade i lokalen hela tiden. Viktigast är att de låter bra och att de inte är alltför dyra!

När det gäller Q7, måste de drivas med sina egna steg och räcker det med en Q7 per sida?

Några fler lådförslag?

/Filip

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Wennberg skrev:Marcus: Varför behöver du veta vad för sorts musik som ska spelas?
Jo hadde det varit en lokal där det inte spelas rock tan mer jazz och klasist så hadde det suttit bra med en Bose MA12 Men de passar inte bra till Rock men e det mer rock så passar det bättre med en klubbrigg med Dubbel 18" och dubbel 15" 2" rigg. Men om det ska vara mer allrund så e det en typ rigg till det.

Därför undrade jag vilken typ av musik.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:
Marcus Jönsson skrev:Eftersom att lokalen inte e så långsmal utan mer fyrkantig så skulle jag välja en vanlig låda. Det känns lite som overkill med en line i en sådan lokal. Det e inte lätt att ge förslag på låda med tanke på att jag inte vet typ av musik som spelas och hur likalen ser ut om golvet e plant eller inte. Men om jag skulle reka låda så skulle det va något i klass med d&b Q7. Tyvär så vill de ha sina egna steg.

LA är väl generellt sett mindre lämpliga i långsmala lokaler än i kvadratiska? Detta inom vissa gränser så klart. Bästa användingsområdet för ett LA är en solfjäderformad publikyta och sämsta är en långsmal publikyta tycker jag.
Med ett rätt riggat LA system så får dy en jämn ljudnivå över hela ytan även i en långsmal lokal.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Filip Boström skrev:tack för tipsen hittils!
En väldigt ovesäntlig sak i detta sammanhang är vikten då de kommer sitta fast monterade i lokalen hela tiden. Viktigast är att de låter bra och att de inte är alltför dyra!

När det gäller Q7, måste de drivas med sina egna steg och räcker det med en Q7 per sida?

Några fler lådförslag?

/Filip
Det räcker med en Q7 per sida. Tyvär så måste de ha sina egna steg. Men du får en väldigt lätt låda som e lätt och rigga. Man bör även ha minst en Qsubb per sida oxå men det kan funka med en vanlig om man ha det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Marcus Jönsson skrev:
Filip Boström skrev:tack för tipsen hittils!
En väldigt ovesäntlig sak i detta sammanhang är vikten då de kommer sitta fast monterade i lokalen hela tiden. Viktigast är att de låter bra och att de inte är alltför dyra!

När det gäller Q7, måste de drivas med sina egna steg och räcker det med en Q7 per sida?

Några fler lådförslag?

/Filip
Det räcker med en Q7 per sida. Tyvär så måste de ha sina egna steg. Men du får en väldigt lätt låda som e lätt och rigga. Man bör även ha minst en Qsubb per sida oxå men det kan funka med en vanlig om man ha det.
Tyvärr att dom måste ha sina egna steg? Tycker snarare att det är bra då du har all processing direkt i steget och du minimerar risken att du ska lyckas spela sönder högtalarna.

Medans vi är inne på d&b och subbar, så rekommenderar jag minst två Q-Sub per sida. En per sida går väl, men vill man ha lite mer tryck så minst två. Helst tre varav en i CSA läge.

Tillägg vid redigering: Detta kostar ju då en bra slant, räkna nånstans runt 40kkr per enhet.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindgren, redigerad totalt 0 gånger.
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det spelar väl absolut ingen roll alls vilken typ av musik som ska spelas? Kan inte förstå den kategoriseringen alls faktiskt. Det intressanta är väl vilket ljudtryck som måste kunna presteras, vilken frekvensgång som krävs och vilken prislapp som kan accepteras.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:
Per Johanson skrev:
Marcus Jönsson skrev:Eftersom att lokalen inte e så långsmal utan mer fyrkantig så skulle jag välja en vanlig låda. Det känns lite som overkill med en line i en sådan lokal. Det e inte lätt att ge förslag på låda med tanke på att jag inte vet typ av musik som spelas och hur likalen ser ut om golvet e plant eller inte. Men om jag skulle reka låda så skulle det va något i klass med d&b Q7. Tyvär så vill de ha sina egna steg.

LA är väl generellt sett mindre lämpliga i långsmala lokaler än i kvadratiska? Detta inom vissa gränser så klart. Bästa användingsområdet för ett LA är en solfjäderformad publikyta och sämsta är en långsmal publikyta tycker jag.
Med ett rätt riggat LA system så får dy en jämn ljudnivå över hela ytan även i en långsmal lokal.
Är det endast jämn ljudnivå som konstituerar välljud för dig? Mycket begränasat synsätt tycker jag.

Du får massor av sena (och tidiga men de är inte ett stort problem) reflexer när en låda som sprider 90-100 grader i horisontalplanet spelar rakt in i väggarna som en LA gör i en långsmal lokal.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:
Filip Boström skrev:tack för tipsen hittils!
En väldigt ovesäntlig sak i detta sammanhang är vikten då de kommer sitta fast monterade i lokalen hela tiden. Viktigast är att de låter bra och att de inte är alltför dyra!

När det gäller Q7, måste de drivas med sina egna steg och räcker det med en Q7 per sida?

Några fler lådförslag?

/Filip
Det räcker med en Q7 per sida. Tyvär så måste de ha sina egna steg. Men du får en väldigt lätt låda som e lätt och rigga. Man bör även ha minst en Qsubb per sida oxå men det kan funka med en vanlig om man ha det.
Hur kan du vara så säker på detta? Trådskaparen har inte angivit något om vilka ljudtryck som krävs.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Jerkrot skrev: Tyvärr att dom måste ha sina egna steg? Tycker snarare att det är bra då du har all processing direkt i steget och du minimerar risken att du ska lyckas spela sönder högtalarna.

Medans vi är inne på d&b och subbar, så rekommenderar jag minst två Q-Sub per sida. En per sida går väl, men vill man ha lite mer tryck så minst två. Helst tre varav en i CSA läge.

Tillägg vid redigering: Detta kostar ju då en bra slant, räkna nånstans runt 40kkr per enhet.
På vilket sätt skulle det vara "säkrare" att ha processningen i steget istället för i en separat processor? Då borde ju Meyers (och andras) lösning med allt i högtalaren vara ännu säkrare? Eller missar jag något i ditt resonemang?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:
Magnus Jerkrot skrev: Tyvärr att dom måste ha sina egna steg? Tycker snarare att det är bra då du har all processing direkt i steget och du minimerar risken att du ska lyckas spela sönder högtalarna.

Medans vi är inne på d&b och subbar, så rekommenderar jag minst två Q-Sub per sida. En per sida går väl, men vill man ha lite mer tryck så minst två. Helst tre varav en i CSA läge.

Tillägg vid redigering: Detta kostar ju då en bra slant, räkna nånstans runt 40kkr per enhet.
På vilket sätt skulle det vara "säkrare" att ha processningen i steget istället för i en separat processor? Då borde ju Meyers (och andras) lösning med allt i högtalaren vara ännu säkrare? Eller missar jag något i ditt resonemang?
Det jag menar med att det är "säkrare" är att du slipper hålla på med en massa parametrar då slutsteget vet vid vilka frekvenser den ska dela, hur mycket effekt högtalaren klarar etc.

Nackdel: lägger slutsteget av kan man inte ta vilket slutsteg som helst.

Fördel: du har ett slutsteg som fungerar till hela deras produkt serie (förutom F2 + någon mer låda).
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det är alltså lättare och inte säkrare du egentligen menar? De där sakerna är ju inte raketforskning att ställa in på en generisk processor heller?

Ett traditionellt steg med separat processor klarar av att driva de flesta aktivt delade icke aktiva högtalare i hela världen, det tycker jag verkar ännu flexiblare?

Men jag håller med dig om att det är ett av de bättre systemen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:Det är alltså lättare och inte säkrare du egentligen menar? De där sakerna är ju inte raketforskning att ställa in på en generisk processor heller?

Ett traditionellt steg med separat processor klarar av att driva de flesta aktivt delade icke aktiva högtalare i hela världen, det tycker jag verkar ännu flexiblare?

Men jag håller med dig om att det är ett av de bättre systemen.
Det man inte har med i andra processorer (om jag så klart inte har fel nu) är att dom inte vet hur mycket effekt högtalaren klarar av. Men jag kan ju som sagt ha fel också.
//Magnus - Fegge & Mattes

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

När det gäller effekt så måste de utan problem eller låta illa klara av att spela 100 db RMS givetvis med marginal.

Frekvensgång: vi slår väl till med 80 Hz till 20kHz. Vet som sagt inte som sagt vilken frekvens som subbarna är delade i nu.

Att köpa nya steg och nya subbar är dessvärre uteslutet med den ospecificerade budget vi har.

Fler förslag?

Är det bar jag som tänker lite snett när jag tycker att man borde få ett naturligare mellanregister med en trevägslåda?

/Filip

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hasse på Technosound som finns här på siten har en 3-vägare som jag tycker låter väldigt trevligt. Hans finns dessutom i dina trakter så en provlyssning är säkert inga probs.

http://www.martin-audio.com/specificati ... 8Cspec.pdf
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 74 och 0 gäster