ljus + musik

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Johan Mattsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 21:03
Ort: Norrköping / Stockholm

ljus + musik

Inlägg av Johan Mattsson »

Hej!

Jag undrar om det är någon här som känner till något bra program, där jag först kan lägga in en musik fil för att sen programmera ljust till just den låten.

MVH/Mattsson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det finns programet ShowMagic.
Där startas ljusprogramet samtidigt som ljudfilen. Man kan även styra annan extern utrustning till det programet.

Mer info finns på www.fremlab.se
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Mattsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 21:03
Ort: Norrköping / Stockholm

Inlägg av Johan Mattsson »

tack för det, Låter precis som något jag behöver.

MVH/Mattsson

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jands Vista har en mycket användbar funktion där du kan importera en MP3:a och senare lägga in alla dina Cue-punkter medan du spelar upp MP3:an.
Sen är det bara att fylla dina Cue med underbar ljusprogrammering.

Finns att prova på www.jandsvista.com i fullskala, dock utan DMX ut.

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Mats: Finns det någon variant med DMX ut?

tack på förhand.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Robin: Vill du ha DMX ut så kostar det pengar. Programvaran som finns på Jands Vistas hemsida är densamma som du använder ihop med Vista S3. Det går också att köra ut direkt från PC. Du behöver då en Vista application, finns från 128 kretsar och uppåt. Levereras ihop med USB dongle. För mer info se www.jandsvista.com/products_app.html
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Tackar...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Martin Lightjockey
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Mattsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 21:03
Ort: Norrköping / Stockholm

Inlägg av Johan Mattsson »

Tack för svaren.

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Workflowet på Vistan ter sig så här:

1. Importera din mp3 låt och lägg upp på en tom regel.
2. Då man trycker på PLAY så går quelisten igång och man får ljud ut.
3. Sen slår man in markers med Ctrl+M där man vill ha que:s, typ vers, stick refreng, eller på beat och så vidare....
4. Sen så blir markersarna till Ques som man kan fylla med valfri programering....

Man kan även ändra hastighet och köra JOG/Shuttle för att hitta exakt det dära trumslaget, och ljudet spelas upp i realtid.

Därefter kan man om man vill sätta tidskod på spåret om man vill spela upp med mer proffisionell ljudutrustning än mp3.


Jonas,
Hur fungerar det i Martin Light Jockey? Jag har inte kollat så noga på den mjukvaran...jag blev dock intresserad av se hur det fungerade så jag laddade ned manualen och sökte på "music" och fick 0 träffar...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nicklas Gustafsson skrev: Jonas,
Hur fungerar det i Martin Light Jockey? Jag har inte kollat så noga på den mjukvaran...jag blev dock intresserad av se hur det fungerade så jag laddade ned manualen och sökte på "music" och fick 0 träffar...
Sök på "The cue list control"

Man lägger upp en cuelista med alla cues. Sedan styr man cuelistan manuellt med "GO", tid, tidskod från CD/MP3/MPEG, MIDI eller SMPTE.

"Using time code in cue lists", "MIDI/SMPTE Time code" och "Using Winamp for digital audio playback" är också sektioner där tanken bakom det hela förklaras.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Vi kör LJ och det funkar ju skit bra... men just ljud triggning tycker itne jag det är bäst på...

Har sett program som ha betydligt mycket snyggare lösningar... Dock så berore det ju på vad man skall göra.. enklare saker är inte så bökigt... men skall man ha mycke finns det ingen smidig översikt osv... visst jag kan ha fel och rätta mig gärna isåfall...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Anders Alavik skrev:men just ljud triggning tycker itne jag det är bäst på...

Ljudtriggning är en annan sak, där går man fram ett steg i taget till varje "beat" i musiken som kommer ifrån "Sound Analyzern" där man sätter en tröskel och ljudet tas upp av en mikrofon. Passar bättre till tex disco där man inte behöver ha ett lika nogrannt upplägg.

Eller har jag fel, du kanske också menar tidskod ifrån en cd/mp3?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Jonas Larsson skrev:
Anders Alavik skrev:men just ljud triggning tycker itne jag det är bäst på...

Ljudtriggning är en annan sak, där går man fram ett steg i taget till varje "beat" i musiken som kommer ifrån "Sound Analyzern" där man sätter en tröskel och ljudet tas upp av en mikrofon. Passar bättre till tex disco där man inte behöver ha ett lika nogrannt upplägg.

Eller har jag fel, du kanske också menar tidskod ifrån en cd/mp3?

sorry utryckte mig klantigt (skylle på att det va tidigt på morronen)

Ljud triggningen i LJ tycka jag funkar riktigt bra.. men att tima musik och ljus dom diskutionen handlar om tycker jag inte LJ är kanon på...

Det mesta vi kör är ju baserat på ljud triggning....

men jag har lekt lite med just musik och ljus och det tycker jag att det inte verkar jätte bra på även om det funkar men är omständigt...

Men jag kan ha haft för stora krav och förliten kunskap =)

Det jag va ute efter va att smidigt och enkelt kunan synca ljud och musik snyggt och aktivera det via lj managern...

typ som intro osv.. vissa låtar vi alltid kör som man kan göra snygga ljus arrangemang till...

men som sakt var mitt missnöje kan bygga på att jag har satt mig in för dåligt i just dom bitarna...

som sagt var annars funkar LJ super för vårat behov...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

E:CUE är också ett bra alternativ som inte kostar skjortan. http://www.ecue.tv
Bönder gör på Bönders vis!

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Johan:

Jag har just kommit tillbaka från ISE mässan i Amsterdam och inte sett ditt meddelande förrän nu.

ShowMagic klarar att synka händelser till olika frekvenser i musiken. Dessutom att via en cuelista synka händelser till tidpunkter i musiken.

PMa mig ditt telefonnummer så ringer jag dig i morgon från kontoret eller sänd ett mail till mig. Min epost finns på min profilsida.

Häpp!
Tomas Nordström

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Programmerade en installation under Novemberljus här i Linköping. Där använde jag Hog PC och en A-dat.
Hog:en triggade fotswitchingången på Dat:en via en DMX>0/1>relä-burk. Dat:en skickade sedan Midi time code tillbaka till Hog PC via en Midiman 2x2.

Över 100 cue:er och 6min senare så spolade Dat:en tillbaka och väntade på en ny triggning från Hog PC.

Slänger upp lite info under –On tour- när jag rippat dokumentationsfilmen.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustav Lagnström
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 18:36

Inlägg av Gustav Lagnström »

Jag har till viss del hittat en lösning på problemet med musik + ljus. Den går dock inte att köpa i sin helhet någonstans.
Jag är nybörjare inom ljus mend det började med att jag skulle ljussätta bakgrunderna vi använde i vårat coverband. Eftersom bakgrunder ofta görs med samplingar efter midi time code så var jag fast beslutsam om att det fanns ett program där man kunde importera låten och sedan kunna skapa ljussättningen ungefär som när man skapar en midisekvens. Man man editerar efter en timeline med ett rutnät som följer takten i musken.
Det visade sig efter mycket research att en sådan simpel lösning INTE existerar. Det går ju självklart att programmera ljus med hjälp att sätta cues på rätt ställen i musken, men det tar ganska lång tid om man t ex vill sätta flashar på 16-delar eller markeringar. Det är dessutom ganska svårt att övervaka vad som händer rent grafiskt.
Tillvärkare inom ljusstyrning verkar vägra inse att arbeta efter en grafisk timline är det överlägset effektivt när man har att göra med förinspelad musik. Tänk själva! När man gör musik med midi, varför sitter man inte o lyssnar efter beatsen och tajmar anslagen med ett jog wheel? Jo, för att det tar sjukt lång tid. Saknar man dessutom en grafisk timeline så gör det saken ännu svårare.
Jag har emmelertid kommit på en lösning på det hela som fungerar för enklara ljussättning med tex PAR-kannor. Det är lite för mycket för att skriva här dock. Den som vill veta kan maila mig... Men har jag fel när jag lackar ur på att ljusstyrningsprogramvara är osmidig?

/Gustav

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

En kund till mig löste samma problem som du förklarar med ShowMagic. En lite udda lösning men det fungerar klockrent. Han kör all musik från en midisequencer. I denna har han sedan gjort ett spår som triggar funktioner i ShowMagic. På det viset har han det grafiska och, enligt honom, mer överskådliga sättet att jobba samt möjligheten att använda programvarans funktioner för logik och automatik.
Det har fungerat bra för honom i fyra år nu.
Det hade varit kul att veta hur du har löst det och om det fungerar som du vill. Kan du inte skriva en kort beskrivning antingen genom PM eller direkt här?
Tomas Nordström

Gustav Lagnström
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 18:36

Inlägg av Gustav Lagnström »

Vad kul, då är jag inte helt ute o cyklar alltså :)
Min lösning är snarlik och bygger på samma idé. Men eftersom jag spelar i coverband var jag ute efter en lösning där både ljud och ljus var automatiserat i samma program. Cubase blev den självklara lösningen, jag kör allt live-ljud + bakgrunder genom cubase. Jag kan på så sätt göra allt som en svindyr digitalmixer kan + lite till, helt automatiskt. Det ligger sedan så som du beskrev ett midispår i takt med musiken. Midispåret triggar som du sa funktioner i ett program. Istället för ShowMagic använde jag ett gratis dmx-program (har inte så stor budget) som jag lyckades få att funka till billigt usb-dmx interface. Självklart är programmet långt ifrån ShowMagic men eftersom jag bara använder mig av PAR-kannor så funkar det bra. Jag midi-triggar cubase med en pedal på scenen.
Enda problemet är att midi inte är ett felfritt protokoll eftersom det är så gammalt.. Man får ju packet loss ibland :( Smällar man får ta... är ändå lite stolt över mig själv, är trots allt en amatör som för 2 månader sen knappt visste vad en dimmer va hahaha :D

Borde det inte finnas en all-in-one lösning? eller typ en VST-plugg dill cubase?
Mvh Gustav

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster