PAR56er LED funderingar???

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

PAR56er LED funderingar???

Inlägg av Robin Segerqvist »

Hej.
Har funderingar på inskaffa mig ett par PAR56er LED?
Vad bör man tänka på när man ska köra med LED kannor?
Funkar det bra med dmx med mera?

Tack på förhand.
/Robin

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Robin: De funkar såvitt jag vet enbart med dmx.
Det man bör tänka på vid inköp är väl färgåtergivningen och ljusstyrkan främst.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Är olika märken bättre / sämre på återgivningen.

Har kollat på http://82.165.27.161/shop/main.php4?act ... 14&tsid=67

Vad tror du???

/Robin

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Rent generellt brukar väl välkända märken ha en hög kvalitet och leverera bra produkter. Men precis som de flesta andra produkter finns led armarturer i olika prisklasser.

Vet att Magnus och Olle har led 56:or som dom är nöjda med. Dom kanske vill säga nått om dom.

Ang. Länken är jag nog inte rätt kille att fråga om "okända" produkter.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 23:27
Ort: Mariefred

Inlägg av Robert Kärrlander »

Jag har ett par stycken av dom billigare sorten, 800/st tror jag att jag gav för dom. Har kört dom som bakljus till typ trubaduo och när det varit liten scen och lågt i tak. Har också haft dom till att lysa upp bl a trummor och keyboard "underifrån". Om man använder dom till det dom orkar med så tycker jag det är ett smidig och billigt sätt att få dmx-kontrollerade färgväxlare. Jag hade gärna köpt en dyrare modell om dom visade på bättre ljusstyrka men när budgeten tryter får man vara desto mer uppfinningsrik. :)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Har några jag med... dock "64or". De lyser dock inte lika starkt som vanliga 1000 "wattare". Men väl i klass med en 300watts 56a. Dessutom har de brutal responstid!

Ang. länken: I alla fall "kannorna" ser ut att vara "samma" som de billigaste på Thomann. Tittade på sådana först, men när de inte fanns i lager gick jag upp några hundralappar och fick inbyggd dimmer och stobb.

Kontentan av detta blir ungefär: Gå upp ett litet snäpp i prisklass och kolla vad som finns där kolla även på "64or" instället för 56-modellen .
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Anders: Var köpte du din LED64or?

///Robin

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ja, jag är som sagt nöjd med mina. Klart bättre än vanliga PAR-56 på små scener. Jag hittar nästan bara fördelar:

* Det blir väldigt flexibelt bakljus, man kan blixtsnabbt byta mellan olika färger och blanda fritt. Du kan göra kombinationer som du skulle behöva 3-4 gånger så många reguljära kannor för att klara. Men R, G, B och blandningen lila är snyggast, dom andra färgblandningarna är inte så mycket att ha, inte som bakljus i allafall (bilden nedan är ett undantag).

* Snyggt att projicera färger på föremål och fonder. Jag har provat på ett trumset och en logga, båda silverfärgade. Blev bra.

* Blir inte varma.

* Behöver ingen dimmer och drar knappt nån ström. Du kan köra hela riggen på en 6A-krets. Och dimmerbrum i högtalarna är ett okänt fenomen.

Om man ska nämna några nackdelar skulle det vara följande:

- Funkar troligen sämre på större scener (har aldrig provat). Gör nog ingen nytta på en Maiden-konsert eller liknande.

- Lite krångligt att ställa in DMX-kanalerna med binära pins på baksidan. Men om man går upp i pris finns det kanske display och enklare interface?

- Funkar nog inte så bra som frontljus (har aldrig provat). Svårt att hitta nån bra färgkombo som passar till det.

I bilden nedan har jag försökt simulera månljus, därav det kalla frontljuset (från en scanner). Med lite grönt i det blåa fick jag nästan samma nyans på LEDarna.

Bild
Senast redigerad av 1 Olle Högberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Vart köper jag 56or LED eller 64or LED i Sverige eller ska jag man köpa från Tyskland, thomann i tyskland?

Jag ska köpa två för att anväda positionerings ljus för mig när jag är ut på Dj uppdrag? Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag köpte mina på Thomann. Men Teknilux i Malmö är inte så mycket dyrare.

http://www.thomann.de

http://www.scenutrustning.com/

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Binära pins är ju glädje ju :)... Strular sällan iaf inte som vissa displayer av kass kvalité kan göra.
Johnny Andersson

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Använde för första gången LED-kannor under en musikal i sthlm i november/december. Användes för att belysa scenografin och det blev riktigt effektfullt. Tror det var Eurolite Par-56, inhyrda från Spectra. Färgblandningen är ju som sagt förjäklig men vissa färger blir helt okej. Dimmern är inte så skoj heller när man använder längre fade-tider då de höjer sig 5 % åt gången ungefär.
// Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Visst, binära pins är OK när man väl har ställt in dom.

Erik, jag har liknande erfarenhet av dimning av LED, inte linjärt precis. De funkar bäst om man kör on/off, man ser ganska liten skillnad i ljusstyrkan om man kör 100 eller 30%. Mina är också Eurolight.

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Kikade lite på Teknilux. Hittade inga 64or LED, finns det? Vad är den största skillanden....?

Har kikat på ett paket med 56or från tyskland också... Men blir osäker på hur jag ska göra...

///Robin

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag köpte mina på thomann. Dock finns de inte kvar i svart utan bara i krom...
Håller med Erik och Olle! Dimmern är inte så rolig, men många av färgerna blir mycket bra! Självklart är det ju dock mest krut i grundfärgerna.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi köpte 8st LED 64 till Helsingborgs Stadsteaters foajé scen de är mycket nöjda med sina!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Vi har 4 st som vi använder som belysning på och bakom scen...

Dom är ju grymmt smidiga när det bara är att plugga in kabel och sedan styra dom med dmx... inga dimmer kanaler eller nått som går åt...

Sen har vi även använt dom på en del gigg som komplement och belysning av olika fonder osv....

I helgen körde vi dom som vägg belysning på ett lan där det skulle vara lite lagom soft belysning...

Våra är av kvalitets märket American DJ =) men dom kommer med 99% säkerhet från samma fabrik som dom Magnus (Söderman Ljud AB) har... Dom är snarlika bara att det är tryckt American DJ på våra...

Bild
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Är det 64or??? Strobb och sånt går att köra via dmx eller?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Mina har fem DMX-kanaler.
1. Röd
2. Grön
3. Blå
4. Dimmer
5. Strobb

Strobben är faktiskt över förväntan. Eftersom att dioderna kan tändas och släckas så fort blir responstiden brutal ==> bra strobbfunktion!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Håller med strobben funkar riktigt bra... har fått för mig att dom strobbar varannan oxå.. så det ser riktigt bra ut...

robin? om du undrar om våra är par64:or så ja...
dom 4 du har på bilden pluss att det är 8st Robe clubscan ct250
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster