Intercom över Ethernet

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Intercom över Ethernet

Inlägg av Magnus Lindgren »

Undrar ifall någon har varit i kontakt med att köra intercom över Ethernet...


Vi har ju införskaffat oss Optocore multi (2xDD32E, 1xX6-16OUT + Yamaha's preampar)... Vi har lite planer på två DD6NE också, dels för att få fler RS485-portar och några Ethernet uttag...

Det finns ju fina två- & fyrtråds lösningar, men vi vill helst slippa dra mer kabel än vad som är nödvändigt... Har sett att Sennheiser har sitt "
Digitalt Matrissystem" med RVON... Någon som har erfarenhet av detta??
//Magnus - Fegge & Mattes

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Intercom över ethernet låter som en enkel biff..

Det finns ju tex ventrilo som är poppis i spelkretsar. Det ska ha ganska okey ljudkvalité. Testa! www.ventrilo.com.

Detta förutsätter ju då att det finns en dator på varje ställe..

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Philip Olsson skrev:Intercom över ethernet låter som en enkel biff..

Det finns ju tex ventrilo som är poppis i spelkretsar. Det ska ha ganska okey ljudkvalité. Testa! www.ventrilo.com.

Detta förutsätter ju då att det finns en dator på varje ställe..
Klart att det finns lösningar med datorer... Men det passar nog inte så bra om t.ex. en fotograf samtidigt som han/hon står vid kameran ska släpa på en dator...

Sen vill man gärna ha nåt som är standard som är kompatibelt med RTS bl.a..
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vet Philip vad intercom är?

Problemet är väl själva blinkfyren eller ljudsignaler som kräver att det skickas någon typ av spänning i sladden. Audio är ju liksom det som multin är bra på av sig självt. Dessutom, beltpackar och annat måste ju kunna lira ihop med andra saker annars blir det buckel så fort man måste hyra in.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Per, Intercom är väl rätt brett. För vissa är det två pmr mellan två motorcyklar och för vissa är det ett snabbtelefonssysytem.

Magnus skrev inte direkt någon kravspec och jag gav ett förslag som funkar som intercom mellan foh och monitorland och andra statiska ställen.


Men okey. Av Magnus föreslagna produkt så skulle jag ju kunna listat ut att han var ute efter något aningen vassare.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det finns en standard för att leverera ström över Ethernet, IEEE 802.3af "Power over Ethernet".

(Hej philip!)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ian Delahorne skrev:Det finns en standard för att leverera ström över Ethernet, IEEE 802.3af "Power over Ethernet".

(Hej philip!)
Vet jag... men hur får du in det i en Optocore? Visst, man kan sätta en PoE switch efter Optocoren, men vad ska man då ha i andra änden??
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Kanske inte svaret på frågan, men en lösning. Rätta mig om jag har fel, men alla par används väl inte i en Ethernetkabel? Y:a in och ut en hederlig lina...
Bönder gör på Bönders vis!

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Nu finns det ju i och för sig inget som heter ethernetkabel. Men den sorten som används till någon sorts ethernet som är någorlunda modern använder bara två par fram tills man kör gigabit ethernet. Då används alla fyra paren.
Jag hängde inte riktigt med på vad den skulle vara lösning på..

Jag har googlat lite och och läst lite för att läsa in mig på RTS och det verkar som det inte finns någon annan leverenatör av RTS over Ethernet än den RVON-lösningen från Telex som Magnus nämde i sitt första inlägg. Den verkar dock bara vara trunkar mellan två olika "centraler" så det blir en matrixgrunka vid scen och en vid foh etc. Det verkar dog ohygglig kostsamt om man bara ska ha fåtal anslutningar på ett ställe.
RVON verkar ha varit i bruk på en del stora tillställningar som os-spelen och x-games så funkar gör det nog..

Rent intercomsystem över internet med interfacemöjligheter till RTS tvivlar jag på att det finns.. Och i så fall hade ju PoE varit ett grundläggande del i systemet.

( Hej Ian! )

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

En variant som inte har med ethernet och optocore att göra är ju att köpa intercom från Peltor, dom har några trådlösa varianter.....brukar fungera väldigt bra de gånger jag har haft det...
//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Carpvik skrev:En variant som inte har med ethernet och optocore att göra är ju att köpa intercom från Peltor, dom har några trådlösa varianter.....brukar fungera väldigt bra de gånger jag har haft det...
Fungerar det att ha en "öppen" konversation mellan alla parter samtidigt... Dvs att alla kan prata i mun på varandra???
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Peltor har ett system som bygger på Dectteknik för upp till 8 användare med full duplex mellan alla parter. Problemet är att det krävs att man har lurarna på sig för att veta att någon vill något.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Magnus: Precis som per säger så finns det lite olika varianter på system, men dom har system med full duplex, dvs. alla kan prata i mun på varrandra, dock finns det va jag vet ingen lampa eller ljudsignal för att kontakta varran. Så de gäller att man är på "vink avstånd" ;)
//Carpvik

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Philip Olsson skrev:Per, Intercom är väl rätt brett. För vissa är det två pmr mellan två motorcyklar och för vissa är det ett snabbtelefonssysytem.

Magnus skrev inte direkt någon kravspec och jag gav ett förslag som funkar som intercom mellan foh och monitorland och andra statiska ställen.


Men okey. Av Magnus föreslagna produkt så skulle jag ju kunna listat ut att han var ute efter något aningen vassare.
Skulle vara roligt att köra ventrilo mellan två motorcyklar..... Men.... Nä det går ju inte för då måste man ju ha WLAN..... Så dum jag är.....

Köra ventrilo mellan mixplatser är väl lika smart som att onanera med osthyvel....... Tycker JAG hoppas ingen blir upprörd nu.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad säger du Magnus, är det ett krav med blinkfyrar och callknappar på beltpackarna eller vad är det du är ute efter? Att det ska vara full duplex har vi redan kommit fram till, men sen då?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:Vad säger du Magnus, är det ett krav med blinkfyrar och callknappar på beltpackarna eller vad är det du är ute efter? Att det ska vara full duplex har vi redan kommit fram till, men sen då?
Varken blinkfyrar eller callknappar är jag ute efter... Eftersom jag vill ha full duplex hela tiden och dom inblandade har på sig lurar av nåt slag, så behövs inte detta...
//Magnus - Fegge & Mattes

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Magnus: Det är så att det alltid kommer vara så, du kommer inte vilja använda det i situationer när tex FOH vill prata med monitor och då sitter man väl vanligtvis inte med lurarna på sig hela tiden, iafall inte dom lurarna...men jag vet inte.
Jag har en kontakt på peltor, så säg till ifall du blir intresserad...
//Carpvik

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Tobbe,
Fast nu sade jag väl inte det? Utan det inlägget handlade ju mest om att intercom var rätt brett. Och jag skrev tydligen att just mc-exemplet handlade om två PMR.

Jag har inte kört ventrilo någon gång, det var ett exempel på datorbaserade programvaror och med de kraven som fanns från början( att det skulle använda ethernettransmission. )

Hur som helst skulle jag kolla noga på peltors lösningar som Christoffer nämner, vi köper en hel del av dem ( fast inte just denna lösningen utan mest enskilda produkter som vi sedan anpassar. ) och den generella åsikten är att det är toppensaker.

Hur som helst så tror jag inte det finns ett enkelt system som använder ethernet som transportmedium. Det kostar helt enkelt förmycket med en snabb prolle, ljudkort och ethernetkretsar bara för att skicka lite ljud. Och man behöver ju konkurera med pc-baserade lösningar som är billigare/gratis även om de inte har samma smidighet.

Ethernet för att trunka är ju dock en fin lösning med ethernet/ip-baserade.
För simpelt tvåkanalsljud känns det känns som att man skulle försöka köra ethernet i detta fallet bara för att man kan..

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Tejpa på en mickkabel... Så hade snåla bönder (kan syfta på mig själv) gjort iaf! :-)
Bönder gör på Bönders vis!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

David: Vad ska han tejpa en mickkabel för om han vill köra det över ethernet????
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster