Midas Venice

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Midas Venice

Inlägg av David G. Åhman »

En vettig diskussion om detta vore intressant tycker jag. Jag tycker att det känns som att Venice fått ett genomslag som inte alls står i propotion till vad det egentligen är för produkt och vad man får för pengarna.

Stora minus i min bok:
- Korta reglar, så fort man inte ligger runt 0 så blir det svårt med precisionen tycker jag (inbildning?).

- Värdens mest idiotiska upplägg med aux/monitor/fx-sendar, med pottar och reglar som master (och där pottarna är ograderade, svårt att ställa samma nivå på alla fyra send).

- Pottarna är väldigt känsliga, tycker på auxarna att det händer massor, sen massor, och sen lite mindre och knappt inget när man närmar sig noll.. Sen att noll är rakt upp, från inget till noll på bara knappt en halv pott? Jobbigt..!

- Tycker även känslan på eq'n är svår, det händer fruktansvärt mycket direkt.. det är ju också vad man får höra "på midas händer det ju något när man vrir på eq'n".. Jag får ju känslan av att det bara är högre "utväxling" på pottarna, dvs man vrir ett uns och har redan boostat 3db.. är det så, och isåfall är väl det ett minus?

- Ingen fasskift, egentligen ingenting utöver det mest basic..

Vad tycker ni? Allt jag skrivet är baserat på känslan jag fått när jag använt bordet, inget är "fastställt" som man säger (förutom layout-problemet).

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Inga gruppmutes.

Fördelar:
Kostar väldigt lite i jämförelse till vad man får (midas-preamp + EQ)
Tar lite plats

Nej, jag gillar inte den heller.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Gruppmutes på en så liten mixer är väl ändå att begära för mycket.

I min bok är den ohotad i sin klass just nu. Finns inget som låter ens i närheten av så bra som den för den pengen.

Du _ska_ ju ligga runt 0dB vid normal drift så det är väl inget problem. Det hade gärna fått vara längre reglar men något jätteproblem tycker jag faktiskt inte det är.

Fasskift? Det finns väl på alla kanaler i alla fall? Det finns ju eq? Aha, du menar polaritetsvända? Ja det är dumt att det saknas. Fixas dock lätt (och billigt) med en adapter som dessutom går att använda på alla mixers man har. Och på utgångarna.

Du är nog den förste som tycker att det är negativt att eq är bra.

Det är som du säger smaksaker men visst masterdelen är inte helt lätt att tyda.

För mig är en mixer en hög med preamps och sen är allt annat lyx. Detta är den hög med preamps som är tillräckligt bra som kostar minst.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

När man gör teater så är det mycket regelrunkande tycker jag, men jag kanske gör fel som använder reglarna?

När det finns "to l/r" så tycker jag nästan att det borde finnas gruppmutes också, men när jag tänker efter så har inte AH GL3k heller det. Skit samma, jag tycker att det är en miss i bordet när jag tvingas använda en.

(Nåja, jag drabbas inte av att slanga ihop en venice och en annan mixer i år igen som tur är)
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Du _ska_ ju ligga runt 0dB vid normal drift så det är väl inget problem. Det hade gärna fått vara längre reglar men något jätteproblem tycker jag faktiskt inte det är.

Exempel från senaste giget med venice, kondingmik på gitarrist med fyra gitarrer. Två varav också hade kompletterande line, då bara en gnutta av miksignalen. En gitarr kompade han med på vissa låtar och en annan gitarr med svagare ljud skulle på andra låtar ligga som lead... Exempel två, körare som spelar munspel i sin sångmik..

Fasskift? Det finns väl på alla kanaler i alla fall? Det finns ju eq? Aha, du menar polaritetsvända? Ja det är dumt att det saknas. Fixas dock lätt (och billigt) med en adapter som dessutom går att använda på alla mixers man har. Och på utgångarna.

Sant!

Du är nog den förste som tycker att det är negativt att eq är bra.

Återkommer när/om jag har mer på fötterna här..

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

-
Senast redigerad av 1 Christoffer Carpvik, redigerad totalt 0 gånger.
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Visst, jag kan också räkna upp några exempel där man skulle vilja haft högre upplösning över längre regel. Men du pratar enstaka kanaler likafullt. Min poäng var att jag gärna tar omaket med lite korta reglar (som för det mesta kan ligga runt 0 dB utom vid några undantag) bara mixern låter bra. Och det gör den.

En liten off topic vända: Vid en vanlig poporkester, var har ni er high hat regel? På 0 dB och kanske -15 dB till - 20 dB in i preampen eller full gas (0dB) in i preampen och regeln på -15 till 20?

Carpvik: Det är inte så kul att lajja med gainratten om det sitter en monitor på en auxarna. Vilket det väl vanligtvis gör om man har en så liten mixer på FOH.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Att potentiometrarna är logaritmiska istället för linjära är väl ett val som kontruktörerna gjort i samma anda som att regeln är det. Egentligen vill man väl att det ska hända massor i början även på en aux? Eller missförstår jag dig?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

per, studionisse som jag är från början så försöker jag gaina in så nära 0 som möjligt...vet inte hur klokt det är, men jag försöker börja i den ändan...allt annat ligger ju efter, och är det taskig gain torde ju av logiska orsaker allt annat bli lidande av att det har dåligt med "pôtt" att jobba med. Mitt svar är alltså att hihaten är ingainad på 0 (i "starkt" läge) och reglad på en för ändamålet lämplig nivå.
Folk med mer djupgående teoretiska kunskaper får gärna rätta mig.

För övrigt tycker jag att venice är ett oerhört kompetent och välljudande bord, om än aningen bökigt att jobba med. Men i min bok är det hur det låter som räknas, allt annat går att vänja sig vid.
Q.E.D

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet itne om det e fler eller bara jag och en kolega som har märkt av ett fnassigt ljud som kommer med tiden när man vrider på svepen? Jasg har oxå väldigt svårt med tappningarna. jag tar ofta fel när jag ska lägga på lite mer effekt så tar jag automatiskt AUX 1 eller 2 iställer för EFX 1,2. men det beror nog på att Mon 1,2 och EFX 1,2 är väldigt lika och därmed så tar jag som som monitor och AUX ser anurlunda ut och därmed så tar jag dom som EFX tappning när det dock inte e så. Det har blivit några rundgångar.

Men jag tycker det annars e ett bra bord för de pengarna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Klart att pottarna ska vara logaritmiska, men frågan är om det är vettigt att ha -inf till 0dB på en halv, ograderad pott och sen 0dB till +10dB på andra halvan..

Med venice har jag flera gånger vart med om att vissa av musikerna på scen tycker jag vrir "för mycket varje gång" och andra på samma gig, när man vrir lika, att man "vrir aldeles för försiktigt" när dom ber om något i monitor. Just bara för att vissa legat närmare /förbi noll på potten. Det har jag aldrig vart med om på något annat bord!

Hur bordet låter är naturligtvis viktigt, men inget bord låter ju så bra att det hanterar sig själv. Att smidigt och utan trassel kunna göra soundcheck, få bra monitorljud och sedan en snygg mix ligger ju på teknikern och dess arbete med bordet. Där tycker jag Venice ligger långt ner på listan i förhållande till hur populärt det blivit..

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Per: jag tänkte väl mest på att gaina in signalen på ett sånt sätt innan du har hunnit börja skicka saker i monitorer osv.

Annars kan ju folk få det jobbigt på både de ena o de andra stället..hah
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nu kommer språkpolisen fram, men det är lätt att se var du är ifrån David... Vi är från samma ända av landet!

En teori: Jag vet inte hur du jobbar med monitorer men för att något överhuvudtaget skall höras i en wedge så kan det ju inte diffa mer än kanske 6-10 dB mellan det svagaste som spelas i den och det starkaste (nu gissar jag lite, har aldrig kollat i detalj). Det betyder att upp till 0 kan du lägga upp allt som ska vara med i den senden sen finjusterar du med resten av gainen som du har i mixern och det med god precision.

Att göra detta handlar ju mer om att tänka lite annorlunda när det gäller hela systemets gainstruktur.

Christoffer: David menar att det finns tillfällen då nivåskillnaden är så stor melllan olika signalkällor på samma kanal att de 5 db som man har med god upplösning inte räcker och att man då skulle börja "vri" på gainen är enligt mitt förmenande inte alltid så lätt i och med att det sitter en wedge på en eller flera av sendarna. Skulle det vara så extremt stora skillnader så att 5 dB inte räcker skulle jag nog fundera på att splitta signalen i och för sig!
Senast redigerad av 2 Per Johanson, redigerad totalt 0 gång.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Walka: Ja teoretiker vet jag inte, men att gaina till upp 0 dB och sen dämpa lika mycket blir väl varken bättre eller sämre antar jag? Som jag tänker är det mer logiskt att förstärka lagom mycket och inte behöva dämpa men jag kan ha fel.

Det är bara som jag jobbar, jag tycker det bekvämt att ligga på 0 och ha god precision på alla kanaler. Dessutom tenderar de inspelningar man ibland tvingas göra låta bättre om man gör så här tycker jag (av samma skäl).
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag glömde även det. Det e inte många som tänker på det. Vill man att Eqn ska ta AUX och MON tappningarna så måsta man bygla om i bordet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David G. Åhman skrev: Hur bordet låter är naturligtvis viktigt, men inget bord låter ju så bra att det hanterar sig själv. Att smidigt och utan trassel kunna göra soundcheck, få bra monitorljud och sedan en snygg mix ligger ju på teknikern och dess arbete med bordet. Där tycker jag Venice ligger långt ner på listan i förhållande till hur populärt det blivit..
Har du bara tillräckligt bra musikanter och tillräckligt bra saker som låter så kan det nästan vara så. Det hanterar sig självt. Jag har flera exempel på band där man i princip står för effekter, sångmonitor och lite high pass filter. Allt annat sköter bandet om. Dit kommer du inte utan väldigt bra preamps.

En mixer är ett verktyg som alla andra. En del trivs man med, andra inte. Att säga att Vencie är överskattad tycker jag är konstigt, det är en väldigt välljudande mixer med lite annorlunda layout. Att du inte har vant dig vid den är väl inte mixerns fel? Jag vill minnas att du har använt Yamahas små digitalmixers tidigare? Om det är referensen så förstår jag att detta är annorlunda.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:Jo jag glömde även det. Det e inte många som tänker på det. Vill man att Eqn ska ta AUX och MON tappningarna så måsta man bygla om i bordet.
Va?

Menar du om man vill att eq ska vara pre fader? Eller är den inte med alls i standardkonfigurationen på sendarna? Jag vill ha eq på postfader sendarna, inte på pre, på småbord.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:
Marcus Jönsson skrev:Jo jag glömde även det. Det e inte många som tänker på det. Vill man att Eqn ska ta AUX och MON tappningarna så måsta man bygla om i bordet.
Va?

Menar du om man vill att eq ska vara pre fader? Eller är den inte med alls i standardkonfigurationen på sendarna? Jag vill ha eq på postfader sendarna, inte på pre, på småbord.
Som standard så ligger Eqn post. vill man ha den pre så måste man bygla om. Jag har byglat om några sycken redan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja men då är den ju rätt redan! Varför bygla om?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag var hyfsat säker på att pre sendarna också är pre eq och att post sendarna är post eq. Det är dom enligt manualen, vilket är ett bra utgångsläge för att göra ett bra jobb. O hemska scenario att pre sendarna ligger efter eq. Tänk dig att du ligger på precis vad monitorsystemet fixar utan att runda och så kommer det in en massa människor i lokalen till gigg och du vill boasta lite i hf:en för att få det att fästa ordentligt längst bak i bussen. PIIIIIIP låter det då. Måste du ha fler filter än de grafiska så tycker jag att man ska splitta signalen. Oftast är det bara någon ackgurka och leadvox som behöver den behandlingen ändå.

David: Var menar du att 0 dB på pottarna är på en A&H eller liknande mixer då?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster