Avolites Pearl Expert

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Avolites Pearl Expert

Inlägg av Eric Hising »

Hej!

Jag vill gärna ha synpunkter (både för och nackdelar) på Avolites nya Pearl Expert.

http://www.avolites.org.uk/avonews/pres ... expert.htm

Någon som använt och kan komma med lite reflektioner?

Vad skulle ni som gästande ljustekniker tycka om ett sådant bord?


Tjipp från Eric

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

av det man kan läsa och ser så skulle jag bli väldigt glad! men jag är ju också ett ibitet avo fan=)
pearl är ju ett grymt live bord iom alla reglar och det har ju bara
förbättrats på experten..
men tyvärr har jag ej fått känna och klämma på det än=(
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej.

Såg det på Plasamässan. Såg väldigt intressant ut.
Delad rulle, nu 20 mastrar.
Stöd för Videoserver så att man kan få upp preveiws osv.


Kolla här där finns demovideo.

http://www.avolites.org.uk/movies/pearl-expert-promo.wmv


eller Avolites.
Avolites hemsida

Annars kan ju Pearl 2008 bordet vara ett alternativ.

MVH

Mathias Norén

Interlite AB
Wireless Solution Sweden AB

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Tja, är det festival lär ju de flesta som kommer bli glada, Om det är en relativt liten rigg med lite kannor och moving.

Avolites starka sida har ju alltid varit faders faders faders och deras absolut största nackdel har väl varit tidshantering (både split-timing och hur man lägger upp större jobb) samt att jag tycker det är OTROLIGT svårt att få fram informationen om vad jag vill se.

Vad kostar det numera?

Festival? one offs? kör hårt.
Teater? show? tv? njaaaaaaeeeeeeeeee.

Titta gärna på Congo JR, Någon mindre Vistamodell om man gillar det tänket, eller varför inte MA. Alla de borden kan allt man behöver och kan lättare byggas ut om man nu kanske vill expandera lite en vacker dag.

Det finns dessutom drivor av Diamond 2-3-4or att köpa begagnat numera oxå... känns som om tiden sprungit ifrån AVO lite...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Såg en manual på Expert bordet på Bella, något som inte nämnts tidigare är att det finns fler paletter....det tycker jag är toppen. Det verkar var en bra utveckling på Pearlet!!!

Congo JR.....Avab ja vad säger man.... Bullen visade Stora Congon på United i Malmö, Bokis gjorde en dubbel tryck på GO-knappen då krascha det. Kan säga så mycket att jag tycker att Avab har ett grymt bra teatertänk men jag litar inte på borden.
Vistan....jag säger bara yes yes yes!! Men vet dock inte hur de är att köra live....tror inte något bord slår Avolites där!!!
Tack för mig!
Work sucks, send me on tour!

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Fredrik Nilsson skrev:Såg en manual på Expert bordet på Bella, något som inte nämnts tidigare är att det finns fler paletter....det tycker jag är toppen. Det verkar var en bra utveckling på Pearlet!!!
Fler paletter? Vad menar du? hur många behövs det?
Fredrik Nilsson skrev:Congo JR.....Avab ja vad säger man.... Bullen visade Stora Congon på United i Malmö, Bokis gjorde en dubbel tryck på GO-knappen då krascha det. Kan säga så mycket att jag tycker att Avab har ett grymt bra teatertänk men jag litar inte på borden.
Tja, det klarade Eurovision i Kiev ganska ok, Och vågar man sätta det där som huvudkonsoll på 3 programmerare är man antingen GRYMT modig eller rätt säker på att det funkar. Speciellt som en viss programerare där har en förmåga att krascha allt från eltandborstar till brandvarnare...

Dessutom är pearlet rätt känt för sin krascher oxå...
Fredrik Nilsson skrev:Vistan....jag säger bara yes yes yes!! Men vet dock inte hur de är att köra live....tror inte något bord slår Avolites där!!!
Tack för mig!
Antingen gillar man Vistans sätt att arbeta, eller så förstår man inte alls hur det tänker. Jag tycker bordet verkar bra för de mindre riggarna, lixxom Pearl. Björn Stolt äger ett, han kanske kan ge oss lite tips? eller Niclas? Aningen partisk men :)

Men Pearl på en uthyrningsfirma, Är nog en kanonidé!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Tack grabbar för era synpunkter. Det lutar åt att vi införskaffar ett Expert.

Mvh /Eric

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

På det gammla (pearl 2000/2004) så har du 30 palletter och flash-knappar och på det nya har du 60. Dessutom har dom gjort en del andra förbättringar.

Personligen saknar jag motoriserade reglar. Speciellt på Cover roller. Vet inte om dom har ändrat det på 2008:an.
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Axel Trygg skrev:På det gammla (pearl 2000/2004) så har du 30 palletter och flash-knappar och på det nya har du 60. Dessutom har dom gjort en del andra förbättringar.

Personligen saknar jag motoriserade reglar. Speciellt på Cover roller. Vet inte om dom har ändrat det på 2008:an.
ah, 60 st kommer du ju ganska långt med...

MA har 999 per preset dvs 999 pan/tilt, 999 gobo, 999 dim, osv...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Japp :)
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Fredrik Nilsson skrev: Congo JR.....Avab ja vad säger man.... Bullen visade Stora Congon på United i Malmö, Bokis gjorde en dubbel tryck på GO-knappen då krascha det. Kan säga så mycket att jag tycker att Avab har ett grymt bra teatertänk men jag litar inte på borden.
Jaha, då får man sluta visa förversioner (betor) på mässor! Om det finns användare som dömer så hårt på en knapptryckning eller två!

Skämt åsiodo! Jag visar gärna dig Congo en gång till. Jag litade på Congo under Eurovision, och det funkade bra. Jag tror att ett gäng TV studios i USA också litar på det. Jag tror inte Congo eller Avab borden är mer krashbenägna än något annat märke. I slutändan handlar det om ett verktyg, och om man känner sig tryggare med AVO eller GMA eller...... så använd det.

Bullen

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Bullen Lagerbielke skrev:
Fredrik Nilsson skrev: Congo JR.....Avab ja vad säger man.... Bullen visade Stora Congon på United i Malmö, Bokis gjorde en dubbel tryck på GO-knappen då krascha det. Kan säga så mycket att jag tycker att Avab har ett grymt bra teatertänk men jag litar inte på borden.
Jaha, då får man sluta visa förversioner (betor) på mässor! Om det finns användare som dömer så hårt på en knapptryckning eller två!

Skämt åsiodo! Jag visar gärna dig Congo en gång till. Jag litade på Congo under Eurovision, och det funkade bra. Jag tror att ett gäng TV studios i USA också litar på det. Jag tror inte Congo eller Avab borden är mer krashbenägna än något annat märke. I slutändan handlar det om ett verktyg, och om man känner sig tryggare med AVO eller GMA eller...... så använd det.

Bullen
Som jag skrev tycker jag att Avab borden är otroligt bra i tänket så du behöver inte visa bordet igen men jag har både erfarenhet och fått höra från många håll att borden är opålitliga...nu vet jag inte om det bara var en tillfällighet att congon kraschade men man får ju lite kalla kårar. Dessutom är det en sak till jag inte gillar "Not Implementet yet" det är en av anledningarna till att HBG Stadsteater valde Vistan framför Congon.
Men som sagt jag gillar Avabs tänk!

Calle: ang Pearlkrascher: Jag vill ju bara säga att jag har mer erfarenhet av att avab borden krashar än pearlet.

Calle: När jag kör live brukar jag ha färger och gobos på paletterna samt strobb av/på, iris stor/liten, Prisma av/på musik strobb av/på samt en massa positioner...då räcker sällan pearlets med om man har det på samma sida dvs! Men på nya experten finns det dubbelt så många!

Calle: Får se om det blir tillfälle nån gång så får Nicklas visa hur han skulle göra!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Tomas Algotsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 10:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tomas Algotsson »

..money talks?
Köp ett av våra?
-1/8 av Avo expertpriset - så kan vi hyra de "billit" om de behövs ett Pearl som raiderbord. Vilket inte är så himla ofta numera!

Bara en sisådär 15 km för oss att hämta det...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster