Aktiv partyrigg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Aktiv partyrigg

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag hade en beställning på gång med JBl EON 15G2 som aktiva toppar och JBL Mpro 418 som aktiva basar, men nu verkar det som Mpro basarna har gått ur produktion hos JBL, och vad jag hittar så har de inte kommit med något nytt, aktivt, alternativ.

Så frågan är, finns det några andra vettiga aktiva basar som är värda att titta på? Tanken är att hyra ut endast EON topparna vid enklare fester, och ha ett par basar att komplettera med vid behov. Tanken är enkla 18" lådor, lagom enkla att hantera.

Ev kan EON topparna bytas ut så hela riggen blir av samma märke, tex ett par RCF ART och kanske några RCF basar, om de har något aktivt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi har precis börjat köpa hem aktiva partyriggar.
Och jag vill varmt rekomendera RCF.
Vi har tagit hem 4st basar ART705AS
Som vi kompletarer med antingen ART310A, ART322Ai, JBL EON10G2 eller EON15G2.

En perfekt partyrigg består av 2st toppar och en bas. I basen går du in med Left/Right från mixern. Sen sitter det inbyggt filter i basen där du sedan linkar vidare till 2toppar. Smutt som bara den och låter kanon. Vill man ha större så tar man med en extra bas och byter ut topparna mot ex. ART322Ai så har man riktigt bra med knuff i anläggningen.

Basen vill jag varmt rekomendera den är suverän på alla sätt förutom att den väger endel (men vilken bas gör inte det) Går suveränt att para ihop med både RCF och JBL även om vi har kommit fram till att RCF låter både bättre och spelar starkare. Vi har bara AB-testat 10" varianterna.

Vi har inte hunnit maxa basen nångång men det känns som att det finns väldigt mycket att ge. Försök få till en demo på den så kommer du bli glatt överaskad!

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Kan oxå enbart rekommendera RCF. Vi kör uteslutande på deras aktiva system.
2 st 310 och 2 st 705 spelar enormt starkt och rent. Får ofta beröm på mina spelningar för det otroligt klara ljud våra högtalare producerar.
Jämfört med EON15G2 som har en diskant som skär genom märg å ben.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

RCF's små aktiva basar fungerar jättebra som trumsub också! Smidig att hantera och tillräckligt starka för de flesta akterna.

Ska det vara hårdrock på riktigt så krävs det mer :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Är inte 705as en 15" bas?
//Carpvik

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Stämmer bra!

Tobbe Thalén
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 23:37
Presentation: **************************************************************************************************************************************
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Thalén »

Annars finns ju även Yamaha´s serie, som vi hyr ut som partyriggar..
2st MSR400 & 1st MSR800 funkar till det mesta :)
---------------------------------

XLNT Noise Live Sound Production
http://www.xlntnoise.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Frågade inte jonas efter 18":are?
//Carpvik

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Hmm.. Tanken slog mig att HK-Audio gör rätt så okej(?) aktiva 118.. Har du kollat nåt på dom?(jag vet inget om dom men jag vet att andra här på forumet gör det)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Christoffer: Ofta är slutresultatet mycket intressantare än arean på membranet som genererar ljud :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lutar lite åt en komplett RCF rigg i stället för JBL nu när de inte kan leverera.. Vet att ni är en del här på forumet som är förtjusta i ART och säger att de spelar på bättre än EON, jag har själv bara hört EON och tycker de fungerar kanon!

Jag vill nog ändå gå upp på 18" basar så att de klarar lite större arrangemang, en 18" är fortfarande större än en 15", hur man än vänder och vrider på det och kan då förhoppningsvis flytta mer luft.

Jag såg att RCF hade två 18" varianter i serien över ART som hette 4PRO8001 och 4PRO8002, nästan samma pris, fast en är basreflex och en är bandpass, bandpassen ska spela 1 dB högre och väger 2 kg mer, annars ser jag inga yttre/speccade skillnader. Vilken bör man välja?

Om man nu inte kör på RCF så hittade jag följande:
db Technologies
Stage Opera 61.18

db Technologies
Fifty Line FL 18

HK Audio
DEACON sub

Mackie
SWA 1801

Ungefär samma priser och speccar, erfarenheter?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Konarea har väl ändå relativt lite med luftförflyttningsförmåga att göra? Kolla t ex på BH622 från EAW eller LAB subben.

Vitsen med bandbass är generellt att de får hög verkningsgrad i ett smalt register, i en lyckad konstruktion kan detta vara bra. I en mindre lyckad konstruktion kan det låta bilstereo om det hela... Lyssna på båda och fundera på vad den ska användas till.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Den viktigaste faktorn när det gäller "partyriggar" borde ju vara att det ska gå att få med alla delar i en vanlig personbil, eller? 12" eller 18" är ju skit samma om ingen av lådorna går in i en kombi.

Måste man hyra släp har ju det hela tappat vitsen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Lite på dawens spår med att man ska få in de i en kombi helst.
Jonas du pratar om mackie, dom låter inget vidare, lyssnade på mackie, jbl, och rcf när vi köpte aktivt. men rcf:en var bäst. Mackie lät plast, jbl är lite spretig och elak i toppen, rcf:en är helt godkänd för att vara aktiv plast, bra botten i 12:orna.

David, jag är med på att det är vad man får ut av grejorna som är viktigt o inte hur stora membran man har, men om någon frågar efter 18" så är han antagligen inte så dum att han inte har en anledning till att han vill ha 18". Och att då ge förslag på en 15" utan att berätta att det är en 15". det tycker jag är lite "elakt". Berätta mer om produkten, spec. om du går ifrån det som personen i fråga söker.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

DJ-föreningens mackierigg har funkat skitbra, om man bortser från att max 1 av subbasarna funkar samtidigt och att stativkopparna passade inte stolprören som de fick med. Ja, och att det låter glaskross när man kör topparna i runt 103-105 dBA snitt.
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Med andra ord tycker inte Ian att mackie håller så hög kvalite ;)
//Carpvik

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Förlåt att jag var elak!

eh.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

RCF ART 310A passar inte helt hundra med våra K&M-stativ heller, så det är nog inte bara Mackie som kan vara knepiga på den fronten.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har mina åsikter om mackie, ja. Fast det här var ett konkret exempel ur verkligheten.
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

David Wennberg skrev:RCF ART 310A passar inte helt hundra med våra K&M-stativ heller.
På vilket sätt passar dom inte?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster