JBL MRX, SRX

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

JBL MRX, SRX

Inlägg av Krister Hedgren »

Jag letar efter ett mobilt system som ska fungera bra till både disco och konsert.

Min ögon har fallit på Jbl´s Mrx och Srx serie...

Jag har tänkt att systemet ska innehålla 4 toppar samt 4 basar..

tänkte höra om någon testat Mrx serien eller om jag ska satsa på den dyrare Srx serien..

Högtalare som är av intresse är MRX 525 topp, MRX 528 bas och SRX722 topp SRX 728 basar..

det finns två olika varianter utav srx 722 toppen den ena dyrare och den andra billigare, vad är skillnaden? är den ända skillnaden att man kan flyga den dyrare eller vad är det för att allting annat stämmer ju överens?...

slutsteg,filter alt. processor har ni något bra förslag till vad som är bra lämpat till dessa?

även försäljare av dessa system i sverige eller ska man satsa på att köpa ifrån thomann?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

MRX=Passiv SRX=aktivt delad kan även köras passiv
Den dyrare har flygbeslag annars samma
Steg Crown
Processor Dbx
Svensk återförsäljare Septon
Detta var ett kort svar men hoppas du blir nöjd med det.
Jag skulle nog satsa på SRX

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Låter som ett bra förslag med SRX700 serien. Om det är för lite mer "krävande" jobb så ska du helt klart välja den framför MRX-serien.

Som Christer skrev så är ända skillnaden på topparna flygmöjligheter eller inte.
Till detta skulle jag rekommendera Crown XS-1200 med dbx Driverack till (olika modeller till det som passar dig bäst), alt de nya Crown XTi stegen med inbyggd DSP.
2 stegrackar med 2 steg i varje.
Vill man dock ha RIKTIGT med pulver i basen så är det väl Crown MacroTech 5000 som gäller, men det beror ju på vad ekonomin (och ryggen) klarar.

Återförsäljare för JBL i Sverige är bl.a Crypton.se (jag). Septon är generalagenten och inget annat.

Beträffande Thomann och om du ska satsa att köpa därifrån råder ju delade meningar... Visst kan det vara lockande att handla från Tyskland, men även såna här prylar kan tyvärr gå sönder. Då får man vackert skicka det till Tyskland på service (även garantiservice) med dyr frakt och längre väntetider. De svenska reparatörerna tar inte i utlandsköpta prylar. Tar man det med servicen i beaktande så kan det vara bättre att köpa i Sverige. Om priset är rimligt förstås... men det kan det ofta vara ändå.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag måste få ställa frågan till dig Robert!!

Varför så avit av er återförsäljare när det ska handlas från utlandet (EU)..

Vi gick ju med EU på just handlingsfriheten, men hela tiden får man höra om garantier och om dålig service.

Kanske ni ska titta över era priser så vi inte handlar tex hos Thomann.

Jag kan berätta att jag köpte 4st MP 418SP lådor hos Thomann ivåras och gjorde en riktigt ruggig affär. Sparade nästan 4500kr och då hade jag blivit erbjuden 30% off här i Sverige av en "återförsäljare"

Angående garantin så kan jag inte klaga på det heller. En låda lät lite konstigt (visade sig att steget var trasigt) på 14dgr så hade jag en ny.

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Producent -> Grossist/Generalagent -> Återförsäljare -> Kund

Septon är grossist för JBL och inte ÅF. Det är oftast de som står för garantin och de tar såklart inte garantiärenden på prylar de inte sålt. Att den egenimporterade dessutom (ibland) får låg prioritet när det gäller service kan ju ses som lite tjurigt, men men...
Martin / Optisound

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Martin! Om det var mig du svarade så förstod jag inte ditt inlägg!

Jo jag vet att Septon är grossist, har varit kund där sedan 1985

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke Löfgren skrev:Jag måste få ställa frågan till dig Robert!!

Varför så avit av er återförsäljare när det ska handlas från utlandet (EU)..

Kanske ni ska titta över era priser så vi inte handlar tex hos Thomann.

Det handlar inte om att vi Svenska ÅF gör kalasvinster och måste sänka marginalerna. Inte sällan är det ju faktiskt så att Thomann och liknande "direktgrossister" nere på kontinenten faktiskt kan sälja prylar billigare eller väldigt nära vad vi svenska återförsäljare köper in dem för. Detta gör det ju helt omöjligt för oss att slåss på priset.

Att det ibland är billigare hos t.ex Thomann beror ju på flera saker. T.ex köper de ju in väldigt stora kvantiteter, skatterna är i många fall högre i Sverige (dvs. kostnaderna att driva företaget) och att de ofta hoppar över ett mellanled. Ska vi kunna sänka priserna så måste generalagenterna också sänka dem och i förlängningen även tillverkarna, vilket inte lär hända, i och med att de får produkterna sålda via andra kanaler ändå.

Det enda vi kan slåss med då är ju snabbare och bättre service, möjligheten att kompletteringshyra till bra priser och liknande.
Tyvärr är det ju så att många utnyttjar möjligheten att gå till den lokale handlaren för att provlyssna och få tips, sedan beställer man istället från nätet.

För min del har det inneburit att jag i princip bara säljer till institutioner, vilka i allmänhet vill ha en fullservicedeal med service på platsen. Det finns helt enkelt inga pengar att hämta i att sälja prylar till privatpersoner, musiker, DJ's och liknande längre. ÅF-ledet håller till stor del på att försvinna helt enkelt. Sedan finns det ju de generalagenter som säljer direkt till slutkund samtidigt som de försöker hålla ett ÅF-nät flytande, vilket är dödsdömt i längden.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Nicke> Om du är kund hos Septon (dvs ÅF) varför går du då till en annan ÅF och frågar efter pris? Klart att de vill tjäna några kronor när de säljer grejer. Är själv inte kund hos Septon men med 30% off på deras listpris blir det typ samma hos Thomann som hos dem för fyra 418SP...

Sen att många svenska grossister är dyra och inte riktigt hängt med in i 2000-talet IT-mässigt är ett ganska stort problem IMO...

Jag har för övrigt varit förbi Thomann på besök :P

http://www.optisound.se/images/thomann2.JPG
Martin / Optisound

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Lite OnT: MRX-serien är väldigt ny, ska du ha grejer nu snart så tror jag inte du kan köpa den i Sverige iaf. Antagligen rätt få som har lyssnat på den då också...
Martin / Optisound

Trygve Torsrud
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 jul 2006, 22:37
Kontakt:

Re: JBL MRX, SRX

Inlägg av Trygve Torsrud »

Krister Hedgren skrev:Jag letar efter ett mobilt system som ska fungera bra till både disco och konsert.

Min ögon har fallit på Jbl´s Mrx och Srx serie...

Jag har tänkt att systemet ska innehålla 4 toppar samt 4 basar..

tänkte höra om någon testat Mrx serien eller om jag ska satsa på den dyrare Srx serien..

Högtalare som är av intresse är MRX 525 topp, MRX 528 bas och SRX722 topp SRX 728 basar..

det finns två olika varianter utav srx 722 toppen den ena dyrare och den andra billigare, vad är skillnaden? är den ända skillnaden att man kan flyga den dyrare eller vad är det för att allting annat stämmer ju överens?...

slutsteg,filter alt. processor har ni något bra förslag till vad som är bra lämpat till dessa?

även försäljare av dessa system i sverige eller ska man satsa på att köpa ifrån thomann?

Tacksam för svar!
Hei.
Håper dere forstår Norsken min.

En liten stund siden denne ble postet men vill tipse litt om min erfaring med SRX.

SRX er kjempe fine høyttalere, men vill mye heller anbefale de enkle enhetene av SRX. Kombinasjonene 8 x SRX715 og 8 x SRX718S vill høres svært mye bedre ut en de høyttlerne du hadde planer om og kjøpe.
mvh

Trygve Torsrud
Oslo, Norge
http://www.oll.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Re: JBL MRX, SRX

Inlägg av Robert Hillbom »

Trygve Torsrud skrev:
Hei.
Håper dere forstår Norsken min.

En liten stund siden denne ble postet men vill tipse litt om min erfaring med SRX.

SRX er kjempe fine høyttalere, men vill mye heller anbefale de enkle enhetene av SRX. Kombinasjonene 8 x SRX715 og 8 x SRX718S vill høres svært mye bedre ut en de høyttlerne du hadde planer om og kjøpe.
Om man vill ha mindre lådor men större antal så kan det förstås vara ett alternativ. Om man vill ha 12" i toppen så väljer man istället toppen 712 som för övrigt passar alldeles utmärkt till monitor. Problemet blir ju hur man ska stacka alla topparna om man kör med mindre lådor...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Nicke Löfgren skrev:Jag måste få ställa frågan till dig Robert!!

Varför så avit av er återförsäljare när det ska handlas från utlandet (EU)..

Vi gick ju med EU på just handlingsfriheten, men hela tiden får man höra om garantier och om dålig service.

Kanske ni ska titta över era priser så vi inte handlar tex hos Thomann.

Jag kan berätta att jag köpte 4st MP 418SP lådor hos Thomann ivåras och gjorde en riktigt ruggig affär. Sparade nästan 4500kr och då hade jag blivit erbjuden 30% off här i Sverige av en "återförsäljare"

Angående garantin så kan jag inte klaga på det heller. En låda lät lite konstigt (visade sig att steget var trasigt) på 14dgr så hade jag en ny.
Avigt och avigt... Om man har göra med en massa kunder och leverantörer så hör man ju om ett och annat.
"Hela tiden får man höra om garantier och dålig service" säger du, men det är ju också verkligheten.
Många som handlar från Thomann är privatpersoner och mindre företag. Dessa har inga fraktavtal med transportörer så eventuella frakter tillbaka till Thomann kan bli kostsamma vid garanti eller reparationer.
Du fick dina reservdelar på 2 veckor... tänk om det hade varit mera bråttom? Då kan 2 veckor vara en lång tid. Går prylar sönder på gig ena helgen så ska det vara OK till man ska ut nästa helg tycker jag iaf.

Hur kan du säga "titta över era priser" när du inte vet vad jag kan sälja dem för? Visst vi kanske inte kan hålla EXAKT samma pris som Thomann men det kanske inte skiljer så mycket om man gör en för kunden bra deal. Jag VET att det kan ordnas....
Har ju blivit en del prisjusteringar säkert men med -30% nu så skiljer det 200:- mellan Sverige och Thomann. Vi har säkert kunnat komma överens där :)
Visst att vissa generalagenter måste absolut tänka på prisbilden och bli mera vaksamma på omvärlden. Jag bråkar på dem ganska mycket, bl.a Pioneer (som är grymt tröga). Där köper grannens lille son in CMX-3000 från Tyskland för långt mycket mindre än vad jag kan göra IN i Sverige. Inte kul !!

Både generalagenter och återförsäljare vill ha svensksålda produkter på marknaden och KAN vara öppen för förslag. Många kunder värdesätter en högre och snabbare servicenivå också... Fråga nästa gång !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Robert om man inte skall köpa från Thomann så skall man heller inte köpa från Steinigke tex casear och dyligt eller har jag fel där???? jag vet att du köper mycket av dom eller du har ivarje fall gjort det för

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Som vanligt tråden svänger till något annat än vad den började med
jag tycker att var och en får köpa sina grejor vart ... dom vill
om grejorna pajar en helg och man har köpt dom i bortre rakvattnet
och inte kan få service på dom i rätt tid så är frågan vem lider och vem jublar svar: du gråter grannfirman jublar

En fråga till skaparna av detta (förut bra forum) kan man för evigt bli borttagen härifrån????

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Christer Löfgren skrev:Robert om man inte skall köpa från Thomann så skall man heller inte köpa från Steinigke tex casear och dyligt eller har jag fel där???? jag vet att du köper mycket av dom eller du har ivarje fall gjort det för
Det är skillnad på olika. Thomann är en återförsäljare, Steinige säljer till ÅF (till Thomann bl.a). Produkterna därifrån importeras och vi får också stå för garantin.
Blanda inte äpplen och päron...

Och för att klargöra då så har jag inte sagt att man INTE ska ska köpa från Thomann, jag har bara sagt att man även kan höra med de svenska återförsäljarna innan man köper därifrån och att servicenivån och snabbheten inte är densamma. Sen är det fritt för var och en var man köper ifrån självklart.

Om admin tycker att tråden blivit "off topic" så får vi fortsätta denna diskussion nån annanstans. MSN kanske Christer ;)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Diskussioner ang Thomann kan ni fortsätta med här: http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1091

Christer Löfgren>> För evigt borttagen? Vi kan inaktivera användare, men vi raderar aldrig en hel användare, eftersom detta skulle innebära massa tomma hål där användaren har haft sina åsikter.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Tråden lede iväg rätt mycket ifrån min fråga, men dom som har svarat på den gav mig bra svar och jag har bestämt mig för att det blir Srx serien men att jag ska avvakta ett tag med inköpet.
Jag vill helst ha klart med allting (service osv.) innan jag köper något så jag inte gör något förhastat inköp och ångrar mig sen, robban (crypton) skulle du ha lust att skicka dina priser på systemet till min mejl eller?
krister@truesound.se
gärna med förslag på slutsteg också.
Skulle vara tacksam om jag kunde få lite priser att jämför med!

Jag skulle gärna vilja kunna dela systemet också så att jag kan använda det på två olika ställen utan för mycket besvär.. enkel lösning två stegrack med två steg i varje?

:D

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

Krister; hur blev det, köpte du SRX systemet och i så fall vad tycker du? jag letar själv PA, det står just nu mellan RCF (4PRO6001A+dubbla 4PRO8001AS) eller JBL SRX (728+725 alt 722) thoman har ju ett paket med 728, 722, crownsteg och driverack som känns lite lockande. Är det nån som vet varför 722 är dyrare än 725 hos thomann förresten?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Får man fråga vad du letar efter? Hur starkt måste det spela, hur mycket ska det sprida, ground stacka eller flyga, vad är din budget? Finns det något annat att ta hänsyn till som till exempel befintliga processorer eller plats i packen?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

självklart, det är ju av vikt om jag ska kunna få nåt vettigt svar :-) jag behöver ett kraftfullt men smidigt PA till mitt band (covertrio), det ska aldrig flygas, vi spelar på allt från små pubar, bygdegårdar till stora ställen upp till 1000 pers och utomhusgig för kanske upp till 500pers. vi hade ett HK Projector förut, men det räckte inte i låga basen framförallt. vi testade ett RCF (4PRO6001A+dubbla 4PRO8001AS) i helgen å det var riktigt bra, men det känns som man bör testa nåt mer... vi har inget befintligt idag. vi får inte plats med för stort heller i bussen så storleksmässigt bör det vara max nån form av dubbel 18+toppar, gärna aktivt men inte krav.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster