Ambulans / Toolcase

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag skulle vilja köpa en klassisk ambulans, men de enda jag har sett är så förbaskat dyra. Ingen som har något tips?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Brolin skrev:Jag skulle vilja köpa en klassisk ambulans, men de enda jag har sett är så förbaskat dyra. Ingen som har något tips?
Gör som Tommy som e ljustekniker på Kulturhuset i Hässleholm. Han tyckte oxå de va för dyra så han byggde en själv.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag har funderat på det. Eller köpa en billig typ 17 enheters rack och inreda själv. Fast med alla lister och beslag och sånt, blir det inte direkt billigt att göra det själv heller. Det är ingen som har en beggad ambulans att sälja då??

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Exakt vad är en ambulans? sjukvårdskit?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ajaj, Ian.. Du som är på teatern och allt.. Det är de där stora asen till verktygscasear som normalt kallas ambulanser.

Jag hittade ingen bild lite snabbt, utan fick saxa lite från Spectras Eurovisiondiary. Det är inte riktigt ambulanser, men du får en idé i alla fall..

Bild

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hey, jag är ju programmerare till vardas! Plus att teatrarna har sina verktyg på därför avsedd ställe och inte i case.

Jag tror jag inser vad du menar, typ dubbelcase eller garderobscase eller liknande med draglådor för verktyg. Vi transporterar spexets verktyg i 2 Nefab halvlådor.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ok.. Det är oftast de turnerande gängen som använder dom. Det är helt enkelt en stor, icke-19" case med lite blandat arbetsbord, lådor etc. De flesta brukar ju vara custominredda av användaren. De är i alla fall rätt sura att få av bilarna, då de gärna väger alldeles för mycket för min rygg.. :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

ian skrev:Hey, jag är ju programmerare till vardas! Plus att teatrarna har sina verktyg på därför avsedd ställe och inte i case.

Jag tror jag inser vad du menar, typ dubbelcase eller garderobscase eller liknande med draglådor för verktyg. Vi transporterar spexets verktyg i 2 Nefab halvlådor.
Om man jobbar med riksteatern så får man lära sig att Ambuland e den casen där alla verktyg och reservdelar finns i. Den brukar se ut så att man kan öppna framsidan och där hänger enkla handvektyg. Lokket går att fälla upp och då får man en arbetsyta där och under finns det utdrags lådor. Att den går under namnet Ambulans e att den får rycka ut när det e akut när något har gått isönder.

Garderobcase går uder namnet kyrka. Namnet ko0mmer ifrån att den ofta bildar ett torn o packen som går över allt annat likt kyrktornet.

Många av sånna namn som abulans och kyrka kommer från Riksteatern.

Jo jag ska bara tilägga det att det va en riktigt ambulans Tommy byggde inte någon Rackcase som han satte lådor i.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag skulle gärna bygga, men jag vet inte om det blir så mycket billigare. Det enda jag har sett på webben är ju custombyggen som casefabrikanterna gör. Nån borde ju ha det som standard i sortimentet.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Får jag bara fråga Mackieboy; Läser du igenom dina inlägg innan du trycker posta? Felskrivningar som "ko0mmer" och stavfel som "Lokket" borde du väl uppmärksammat?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin: Faktum är att en del ambulanser, eller toolcases, som jag brukar kalla dem är 19" :)

Ska man köpa sig en riktig toolcase tror jag att man ska lägga en beställning från t.ex. Holmberg, AIS eller WemWorks på en case som ser ut exakt så man vill ha den. Jag skulle exempelvis vilja ha en toolcase som är tvådelad med gångjärn på mitten, och så att locken är öppnade åt olika håll, så när man vrider upp casen 180 grader så hamnar locken åt samma håll. Dessutom får det gärna vara utfällbar sittyta och lite såna där praktiska saker.

Fast, jag har inte såpass stort behov av att ha en toolcase att jag beställt någon. I dagsläget duger det jättebra med den lilla väska från Clas i sjön jag har.

TommyToad: Mackieboy är dyslektiker. Rätta till hans stavfel istället för att fråga om han läser igenom sina inlägg. Är man ordblind spelar det ingen roll om man läser igenom inläggen ett eller tio gånger. Vet det själv, min syster är dyslektiker.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Dawen. 19" är nice, men de flesta jag har sett är lite bredare åt typ alla håll. Jag kikade lite i HBC's sortiment och såg att de hade ambulanser som de bygger efter erfetfrågan. De lär ju dock vara svindyra. Som sagt. Det enklaste kanske vore att få tag på en gammal från någon teater som uppdaterat. Vad det gäller sittplats i toolcasen.. Går det inte att göra någon slags utrymme som rymmer en liten ihoppfällbar pall? Jag själv skulle inte vilja ha något som är inbyggt i casen utan något löst som man kan flytta runt. Men helt klart en bra idé på sak att ha med på jobbet. :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

TommyToad skrev:Får jag bara fråga Mackieboy; Läser du igenom dina inlägg innan du trycker posta? Felskrivningar som "ko0mmer" och stavfel som "Lokket" borde du väl uppmärksammat?
Du stälde en fråga till mej. Dawen svarade elegant på den så jag hade inte igenteligen inte behöft svara. Men du frågade mej så därför svarar jag. Ja jag läser igenom mina inlägg innan jag skickar dom. Jag vet vad jag har skrivit och därför läser jag det rätt trots att det e fel. Det är inte första gången det blir ett påpekande direkt efter jag har skrivit. Förra gången skylde du på att det va inte direkt riktat till mej. Se inte till stavfelen utan läs istället till den kunskap jag har att ge. En människa är inte de finka kläderna utan personen som bär de. Samma sak med skrift trots att det är dåligt skrivit så finns det endån fakta i det.

Men Tommy om du är så duktig på att läsa och jag e så dålig på att läsa men jag kanske läser fel när jag läser att det står skicka där nere istället för att posta. Men vi alla kan läsa fel.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ett förslag är ju att moderatorerna går in och rättar enkla stavfel istället för att gnälla :)

Brolin: 19" är nice, men inte alltid så smidigt. Fördelen med 19" är att det finns racklådor som passar från scratch, fast samtidigt gillar jag de racklådor byggda i trä som bla AIS bygger bättre!

Visst lär det kosta en slant att få en byggd efter egna mått, men så tror prisskillnad tror jag inte att det är. Framför allt kan det ju vara värt den extra slanten. Har man en toolcase med öppningsbart lock (:o) så kan man ju lösa det så att man har en planka i innerdörren, och under plankan på ett annat gångjärn finns en till planka man fäller ut. De som bygger case dagligen har säkert tips på bra lösningar! En lös stol funkar ju rätt bra annars, om man inte har något annat att slå ner sin fina rumpa på :)

Något som är väldigt smutt att ha sitta i caselocket annars är en sånhär liten sparkcykel som knattar brukar åka runt på. Istället för att gå runt en arena så kan man gliiiiiiiiiiiiiiiiida 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag jobbar ju sällan på arenagig. Särskilt på sådanna, då jag behöver ha med en egen toolcase. ;) Du råkar inte ha en länk till AIS, för jag hittade inget på nätet själv.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Till skillnad från mig som dagligen gör sånt? :) Humpat arena har jag gjort någon gång, men that's it.

http://www.audio-industries.com/ , du har säkert sett deras fx-lösning någon gång.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag har lösningen på det att ha något och sitta på. Det finns några som man har med sig och vi har pratat om innan och som funkar och sitta på. Jo en Case.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det går att casa det mesta!

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Bra att du delade tråden, mindre bra att du inte skrev att du gjorde det :)

Fin bild på Sjöbergs gigväska för övrigt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Oh god.

Vem ska man vända sig till om man vill ha specialbyggda case? Jag funderar på att antingen snickra ihop en själv (urk) eller låta någon bygga nån sorts flightcase åt spexets LED-skylt.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster