Säkerhetswire

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Säkerhetswire

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har letat runt efter en svart säkerhetswire med en svart karbinhake, karbinen har "skruvbar" låsning och en ögla som wiren sitter fastsatt i, dvs inte en vanlig karbinhake.

Någon som vet vart man får tag i dessa?

Hittade en i förrådet som jag fotade, står prolite sweden 02 i silvertext på en svart krympslang vid karbinhaken.
Bilagor
wire.jpg
wire.jpg (62.36 KiB) Visad 11976 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Bella säljer dom där!!!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hittade inga i katalogen, har du något sid nr eller art nr?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas skrev:Hittade inga i katalogen, har du något sid nr eller art nr?
På sidan 198 finns det säkerhets wire....

SWLS - Lightsafe 66:-
SW02 - ProLite, 50cm, 2mm wire, plastad, svart 35:-
SW03 - ProLite, 46cm, 3mm wire, svart 40:-
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Där ser man.. kollade igenom katalogen ett par gånger, men missade visst den sidan! Synd att det inte fanns några bilder och lite vikter speccade också! Bra priser dock.

Den varianten jag hade var 2 mm, svart, dock ej plastad, totallängd 65 cm.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas, varför vill du ha låsbar hake?
KISS. Keep It Simple Stupid.

JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av JohannesOlsson »

dawen skrev:Jonas, varför vill du ha låsbar hake?
Kanske för att söder om Danmark får man inte använda något annat?! (Läs Tyskland!)
Dom har ganska hårda regler där... Bl.a. får man ej heller ha målad, eller gummiklädd säkerhetswire. (På grund av att man ej ser skador och rost)

Och med EU så kommer nog dessa regler sakta krypa sig in i Sverige också.

MVH/Johannes O.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Där ser man, det visste jag inte.

Varför skulle en hake kunna öppnas ändå? Ska inte en safety sitta såpass spänt att den inte åker av om man inte tar av den?

Att man inte ska få ha målad eller gummiklädd wire tycker jag låter rätt korkat faktiskt. Vad är nästa steg, olackade flygramar?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Japp.
Ingen pyro, inget brandfarligt what so ever på scenen, ingen starkström heller.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Färgen hjälper ju ofta till att förhindra rosten. Ingen i tyskland som tänkt på det?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD): Man kan ju dessutom undra hur det skulle kunna vara rost innanför färgen utan att det skulle vara ytrost.

Rost på säkerhetswire, det lär knappast vara ett stort säkerhetsproblem. Det faktum att folk sätter säkerhetswire utan att de sitter spänt är nog ett mycket värre problem.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Jonas, varför vill du ha låsbar hake?
Det var väl igentligen inget krav, dock hittade jag just denna modellen och tyckte den var snygg med svart wire och karbinhake i stället för de silvriga som har en annan "konstig" skruvlåsning, karbinhake är lite smidigare att jobba med, sedan måste man ju inte låsa själva skruvningen heller.

Prisvärda var de ju också!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ok. Jag instämmer! Snygg, dessutom är det praktiskt med haken som har en ring - ingen risk att man tappar haken!

Jag har iofs aldrig förstått den här säkringshysterin. Självklart ska man se till att saker inte trillar i huvudet på folk, eller rättare sagt ner överhuvudtaget. En säkerhetswire är dock ingen garanti för detta, vilket vissa verkar tro. Framför allt ska en säkerhetswire sitta tight.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Japp, ringen är en bra grejj med!

Visst, en säkerhetswire är ju ingen garanti, särskilt eftersom det inte finns några bra fästen på vissa armaturer. Helst ska det ju vara en ögla eller något i själva armaturen, att lägga runt hakfästet ger ju inte så mycket extra säkerhet.

Men det känns ändå tryggt om man som gäst står under flygna armaturer i tex en groundsupport och man vet att de är säkrade en extra gång.

Kan medge att vi har slarvat med säkerhetswirar tidigare, och efter påpekande om detta så ska det självklart införskaffas så det räcker till alla armaturer! Det är en billig försäkring för dig som ansvarig/ersättningsskyldig och inget man bör snåla med.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Klart man ska ha säkerhetswire, men vad finns det för anledning till att den ska sitta så tajt?? Då skaver den ju bara på utrustningen och är svårare att få bort. Då känns det viktigare att rätta till tänket som verkar finnas på tex. riskteatern.. De verkar ha som rutin att bara hänga på bars utan att skruva åt dem. Endast wire. Detta för att spara en eller två minuter totalt vi riv. Hakfästet är ju trots allt den primära fäst/säkerhetsanordningen som ska sitta ordentligt. Wire ska ju endast vara en sista utväg ifal allt annat skiter sig.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det dawen tänker på är väl att om en armatur faller så accelererar den och blir tyngre, väger den 10 kg ifrån början och man lägger wiren direkt emot räcker det att den är godkänd för 10 kg, men får den falla xx cm kanske vikten kommer upp i 15 kg, och då får man ha en grövre wire, men det finns väl igentligen inget som säger att wiren måste sitta så tight att det inte finns någon fallväg? Borde ju räcka med att wiren är godkänd för den tyngd som armaturen maximalt kan väga när den faller maximal sträcka.

Det är väl en annan diskussion, men om det står att en wire är godkänd för 20 kg, är det någon säkerhetsfaktor medräknad då på xx ggr?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Problemet har två aspekter, tycker jag. Aspekt ett har att göra med den du tar upp, fallväg och krafter. Såfort man enkelt kan höja säkerheten tycker jag att man ska göra det! Sätter du en wire tight (och rätt!) så ökar du riggens totala säkerhetsfaktor. Det gäller inte bara säkerhetswire, utan exempelvis sling i tross. Kan man sätta den på ett likvärdigt sätt så att slingen tål mer, utan att det inverkar på det konstnärliga, då tycker jag att man ska göra det (även om man tappar x antal sekunder på riv - so what?).

Aspekt två är vad som händer med andra saker än armatur och wire vid ett fall. Det blir en dynamisk kraft, som Jonas mycket riktigt påpekar, och den påverkar andra saker i riggen. Samma tänk som i aspekt ett, försök hålla säkerheten så hög som möjligt. Sitter en safety till en tung lampa slackt så kan en dynamisk last böja en trossbit exempelvis. Sitter safetyn runt ett rör så blir det dessutom krafter som försöker trycka ihop röret, och det kan leda till att en intilliggande svetsskarv skadas.

Fast, det viktiga i det här sammanhanget är inte hur man sätter säkerhetswire utan att man från början har ett sunt tänk för vad man gör och vad man inte gör, samtidigt som det finns ett utrymme för att man kan säga ifrån. The show must go on är inte något som får riskera människoliv!

Framför allt så ska man inte göra något som man inte vet är hundra procent idiotsäkert. Hellre ett inställt gig eller ett förlorat jobb än en grej som trillar och någon skadas, eller ännu värre dör.

Jonas: Ja, säkerhetsfaktor ska vara medräknad. Det du nämner om att en armatur får falla en viss sträcka, det är delvis vad jag är ute efter.

Mycket prat blir det, men det här är faktiskt viktiga saker. Var försiktiga där ute! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Gjorde ett gig där en mac började bråkade, och det var något jävla fult hakfäste på som gjorde att fästet kunde vrida sig. Ingen wire var på heller. När den började bråka så vred sig hela armaturen, då sket jag i att använda den. Började kännas lite väl osäkert.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin skrev:Då känns det viktigare att rätta till tänket som verkar finnas på tex. riskteatern.. De verkar ha som rutin att bara hänga på bars utan att skruva åt dem.
Är det en person från Riksteatern som du träffat på som gjort detta eller flera? Kanske flera svängar t.o.m.?

De gånger jag har träffat personal från Riksteatern har de varit professionella och inte fuskat med säkerheten. Dogge och Hempa som arbetar där kanske kan kommentera detta?

Och nej, det här är inte något dawen vs. Brolin, jag tycker bara inte att man ska smutskasta folk oförtjänt, framför allt inte om man inte har fakta att underbygga sin kritik med.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

TommyToad: Nu får du en guldstjärna i kanten du :) Hellre en stekt armatur än en armatur som ramlar, rätt tänkt! :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster