Mythbusters inspelning

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

TommyToad skrev:Tror jag sett det där med brown note, det är ju bara ladda hem alla avsnitt :)
Det är väl olagligt?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tror inte Tv-bolagen bryr sig faktiskt, asbra promotion för deras serier.
Än så länge är det bara filmer och musik som blivit uppmärksammat i rätten.
Sen vet jag inte hur det ligger till, om det är olagligt att ladda hem eller bara att dela ut idag.

The Pirate Bay har varit verksam rätt länge nu utan problem iaf, med stort media interesse.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

TommyToad skrev:Tror inte Tv-bolagen bryr sig faktiskt, asbra promotion för deras serier.
Än så länge är det bara filmer och musik som blivit uppmärksammat i rätten.
Sen vet jag inte hur det ligger till, om det är olagligt att ladda hem eller bara att dela ut idag.

The Pirate Bay har varit verksam rätt länge nu utan problem iaf, med stort media interesse.
Det är olagligt att tanka ner, dela ut samt inneha piratkopierad data, vare sig det är film, musik eller spel.

När det gäller tv-serier så produceras och ägs rättigheterna till tv-serierna av ett bolag som i sin tur säljer den till tv-kanalen för ett viss geografiskt spridningsområde tex, Sverige, Norden...
Tv-kanalen i sin tur tjänar pengar på abbonemang och/eller reklamintäkter.

Jag betvivlar att vare sig produktionsbolagen eller tv-kanalerna bryr sig om detta, men däremot finns det nitiska åklagare som lätt skulle hoppa på ett mål som detta, det är ju trots allt piratkopiering.

I reklamsynpunkt för tv-seriernas del så känns det som om både kvaliteten på seierna samt hypen runt omkring dem har ökat under de senaste åren, i samma takt som tillgängligheten på internet.

Vad det gäller intäkter för DVDboxar med serier så tror jag denna bara har ökat i takt med den hype som skapas runt serierna- och det är ju trots allt mysigare att äga en box än en trave med kopierade skivor.

Det är ju fantaskiskt bra att kunna ladda hem senaste avsnittet av favoritserien för att man höll på att packa tross under tiden som det gick på tv.
Man slipper dessutom att ringa till svärmor och be henne att spela in det på band! (Som i sin tur åxå är piratkopiering...)
Senast redigerad av 1 Henrik Öberg, redigerad totalt 0 gånger.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Zefram skrev:Man slipper dessutom att ringa till svärmor och be henne att spela in det på band! (Som i sin tur åxå är piratkopiering...)
Jaså? Varför då? Eller menar du att det finns tilllåten och otillåten piratkopiering?

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Nej det finns bara otillåten piratkopiering.
När det gäller den svenska tolkningen av copyrightlagen, så ger man i sverige tillstånd för kopiering/utelning av kopior "i den närmsta vänkretsen" - som kan verka konstigt- det bildar helt plötsligt en grozon i den annars glasklara lagen.

Min referens till svärmor var att det kanske inte alltid är helt kul att ringea henne och springa hemma hos henne och hämta massa band hela tiden... men du kanske har en annan syn på det hela hehehe

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men om inte familjen är den närmaste vänkretsen vad är då den närmaste vänkretsen? Nu förstår jag inte riktigt...

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

...det är nog ingen som förstår tyvärr...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är du säker på att en kopia från svärmor är olaglig?

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Alla kopior som ej är direkt tillåtna av upphovsrättsägaren är olagliga.'

Upphovsrätt

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men vad gäller då rätten till kopior för privat bruk? Är inte detta ett undantag från rättighetshavarens ensamrätt? Ett verk som är offentliggjort med rättighetshavarens samtycke borde man väl få ta en kopia på? En film som går på TV får man väl förutsätta är offentliggjord på ett sådant sätt eller? En olovlig kopia som t ex finns på internet är väl en helt annan sak? Jag vet inte hur sådant här fungerar, det är lite förvirrande tycker jag...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hm, har vi inte diskuterat piratkopiering här tidigare?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

En tanke med just detta med privatkopiering.

Undra hur många DJ:s som inte skulle kunna fortsätta spela pga att de var tvungna att köpa all musik. :roll: Jag har nämligen en viss aning att det försegås rätt mycket privatkopiering inom den branchen. Är ju dyrt med singlar och CD-skivor.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Beror väl lite på vilken nivå man ligger på. En dj som är ute varje helg köper nog oftast riktiga singlar och skivor, men är man inte ute lika ofta och måste köpa ikapp varje gång är det lätt gjort att slänga de senaste låtarna på en bränd skiva i stället, samma om man blir ombedd att spela någon musiktyp som man normalt sett inte spelar, man kanske bara ska spela den typen av musik på ett enda arrangemang, då är det också lätt gjort och mer motiverat att bränna.

En regelbunden dj kanske också är med i någon form av promoclub och då blir behovet att bränna mindre. Känslan att ha riktiga skivor spelar också en roll, de håller bättre mot slitage och är något man kan spara för framtiden.

Viss musik och vissa remixar kan man ju inte dock inte köpa på cd, då finns det inte så många alternativ. Är själv lite kluven, piratkopiering är och kommer förbli en evighetsdiskussion, men det är knappast något som branschen kan stoppa.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Nerladdning är här för att stanna... Större delen av de yngre människorna och även en stor del av befolkningen också för den delen har lärt sig att: Musik & film kan kan/ska man ladda ner - Gratis.

Nu kan man vara jättemoralisk o skriva: Oj oj oj, onda ungdomar som är så olagliga...
Men det är nog för sent, för många människor på den här planeten har lärt sig hur man får film o ljud medier gratis, så många som vant sig med det så att förbjuda det inte gör någon speciell skillnad.

Minns ni ungefär 1998 1999...? Tiden med mp3 sidorna och tiden innan bredband och filmnerladdning? (inte speciellt stora delar av befolkningen hade iallafall bredband) Hade industrin då tagit till med hårdhanskarna o gjorde en lösning som passade marknaden skulle vi nog inte ha den fildelning vi har idag. CD ON mfl, har ju faktiskt börjat sälja filer. Hade man börjat sälja musik då, gjort den enklare att köpa filerna än leta upp dem på illegal väg hade det kanske skapat en annan trend, nåt liknande kan det nog vara med filmerna.

och bärbara mp3 spelare ser man ju mängder på stan. Hur många av dessa är tankade med köpt musik? Hur mycke filer säljer egentligen Cd On...? När man lika enkelt startar Dc och får spåret in i datorn utan att kontokortet belastas...?
Vad jag vill få fram är att sälja mp3or på nätet är ungefär 8 år försent. Nu är det som att sälja mjölk till en bonde.

Detta är enbart mina funderingar kring ämnet...



Sen bör det finnas nån utväg på det här, skivbutikerna får ju snart slå igen...

Men sen det här med fildelning vart förbjudet och började dras upp i media och nån stackare blev anhållen.
Laddar du ner mindre nu....?!
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men hur ska artisterna få betalt för sitt arbete om vi unga människor inte betalar för oss? Det handlar ju inte om lagligt eller inte lagligt utan om det ska skapas någon ny musik på sikt om ingen får ersättning för sitt arbete.

Min mp3 spelare innehåller faktiskt i princip bara filer som jag även äger på cd.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DJR: Det du försöker säga är alltså att hela mp3svängen är för långt gången, och därför går det inte att åtgärda? :? Jag tycker det låter som ett dåligt resonemang. Hypotetiskt skulle man ju kunna säga samma sak om fortkörning. Eftersom alla redan kör för fort så är det ett problem som inte går att lösa? :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

ECJ: Ja hur ska artisterna få betalt? Ja visst, artisterna måste få betalt, det håller jag helt o hållet med om!

Dawen: Nja, jag säger nog mer att det inte hade utvecklats som det gjort om man hade gjort nåt åt det på ett tidigare stadium. Din liknelse med fortkörning är ganska bra. Fast man sätter upp en o annan hastighetskamera kör folk endå för fort, fast dom vet att det är olagligt.
Mat åttalar en snubbe för att ha delat ut lite film, folk vet att det är olagligt med laddar ändå ner...

men givetvis går båda delarna att lösa, på ett eller annat sätt.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej, då är jag med på vad du menade! :)

Jag håller fullständigt med dig. Skivbolagen borde tidigare insett att det var dags för dem att förnya och anpassa sig. Samtidigt är det ju inte så att skivbolagens fel ger oss rätten att ladda hem musik.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Int fan är det olagligt att spela in ett tvprogram!????

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är det inte det? Men det påstår ju Zefram något inlägg?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster