Yamaha M7CL vs DM2000V2

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Yamaha M7CL vs DM2000V2

Inlägg av Tobias Walka »

Ni som pillade på mässan. Vad tror ni? Är det läge att byta. Sitter ju på ett dm2k nu, men det verkar ju roligt med ett m7cl.
Det enda jag frågar mig är, varför så billigt...vad är det som inte finns?
Någon anledning till varför det inte är ett P framför M:et måste det ju finnas...
Q.E.D

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Tror det är så att Yamaha vill skapa en standard och priset är alltid ett starkt argument till köp ,sen är det så att komponenterna är inte alltid det dyraste i ett bord utan snarare produktutvecklings kostnader ,kolla prisbilden på datorer t ex, utvecklingskostnaderna har man nog Yamaha redan finansierat med sina tidigare serier Sen är alltid kvantiet ett sätt för tillverkarna att köpa komponenterna till bra pris .Vi slog till direkt när vi fick vetskap om bordet och jag ångrar mig inte en sekund skulle vilja ha ett par bord till visade bordet för en kollega förra veckan han tyckte att det äntligen kändes som en mixer och inte en dator . Tror att vi kommer att få se många av dessa bord .Då man samanställer alla parametrar i dessa bord vikt ,storlek ,funktion, pris etc .Så är det nog inte så mycket att tveka på .Sen tror jag att yamaha behövde något nytt då funktioner och logik på samtliga bord tidigare är tämligen lika .
Mvh John.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Begränsningarna i M7:an verkar mest ligga i begränsat antal kortplatser och lite annat. Preamps sitter ju i bordet, så vill man köra multin digitalt så blir det dubbelt upp.

Begränsat antal options = Bättre pris
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Vill väl tillägga att de std options som finns i bordet räcker mkt långt .Vad multi gäller tror jag man har tänkt att detta skall ersätta bef analoga bord i stor omfattning sen kan väl inte säga annat än att inovasion har en slick lösning på denna del.
Mvh john.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Fick hem första M7CL-bordet förra veckan och det andra igår. Körde en världsmusikfestival på det ena i helgen (jag mixade iofs inte, utan körde system och patch-****). Hittills tycker jag om vad jag ser. Ska ta upp några småprylar med Yamaha, men det är nog bara enklare mjukvaruuppdateringar som kommar att fixa det sista.

Är det någon som har fler frågor så borde jag kunna svara på dem nu när jag fått lite mer tid med bordet.


Edit: Ha ha, forumet cencurerade mig när jag skulle skriva patch-h_o_r_a
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

cyberpunk skrev:Fick hem första M7CL-bordet förra veckan och det andra igår. Körde en världsmusikfestival på det ena i helgen (jag mixade iofs inte, utan körde system och patch-****). Hittills tycker jag om vad jag ser. Ska ta upp några småprylar med Yamaha, men det är nog bara enklare mjukvaruuppdateringar som kommar att fixa det sista.

Är det någon som har fler frågor så borde jag kunna svara på dem nu när jag fått lite mer tid med bordet.


Edit: Ha ha, forumet cencurerade mig när jag skulle skriva patch-h_o_r_a
Har du bestämt om du skall köra digital eller analogmulti än?

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

ja, jag har tittat på m7cl nu och är väl på det klara med att det inte är aktuellt med ett byte av bord...tyvärr...kom väl underfund med att det är PM5 jag vill ha och stirrade mig helt enkelt blind på färgskärm och remotepreamps...
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Walka skrev:det är PM5 jag vill ha
Synd att det alltför ofta är skillnad på vad man vill ha och vad som är lämpligt :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

daniel skrev:
cyberpunk skrev:Fick hem första M7CL-bordet förra veckan och det andra igår. Körde en världsmusikfestival på det ena i helgen (jag mixade iofs inte, utan körde system och patch-****). Hittills tycker jag om vad jag ser. Ska ta upp några småprylar med Yamaha, men det är nog bara enklare mjukvaruuppdateringar som kommar att fixa det sista.

Är det någon som har fler frågor så borde jag kunna svara på dem nu när jag fått lite mer tid med bordet.


Edit: Ha ha, forumet cencurerade mig när jag skulle skriva patch-h_o_r_a
Har du bestämt om du skall köra digital eller analogmulti än?
Hmm... att det blir ett digitalsnöre förr eller senare är ganska så säkert. Det är (i mitt tycke) lite av vitsen med ett digitalbord. Jag har de senaste veckorna gått igenom allt jag hittat som finns ute på marknaden och bestämt mig för att vänta åtminstone några månader till innan det blir aktuellt dock.

Det finns kalasfina system att köpa. Problemet är att kostnaden för nästan allihop innebär att man får sälja sin själ till belsebub. Det billigaste systemet jag hittade som fortfarande såg tekniskt intressant ut (AuviTran) kostade (inkl. remotestyrda preamps) fortfarande mer än ett bord.

Nu går utvecklingen så förbaskat fort för tillfället, särskilt på nätverksbaserade lösningar, så det känns som om det kommer att finnas ett gäng mycket bättre och mycket billigare system på marknaden inom inte alltför lång tid (en fågel har t.ex viskat i mitt öra att en digitalbordstillverkare som ännu inte har en egen lösning på det hela snart kommer att ha det).

Så för tillfället... 200 kg gammal koppar... :cry:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk: Med tanke på att du med M7CL-lösningen slipper 200 kg koppar så är det väl iofs ingen idé att vara ledsen? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

För en som inte är så hemma på digitalmixers, hur användbara är dessa bord som monitormixers?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du har begränsat antal reglar för de olika systemen med Yamaha. Förutom det verkar det underbart. Om man väljer att ha kvar grafiska eq:s eller inte är en smaksak tror jag. Bordet i sig har ju möjlighet att köra totalt 16 eq:s, eller tänker jag fel cyberpunk?

Chrille Sjöblom som åker monitor till Darin just nu hade med sig ett M7CL48, och han verkade jättenöjd med det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Du har 16lättåtkomliga mastrar till monitor(2 "lager").
När det gäller sendar så funkar det riktigt bra att aktivera "sends on faders" då väljer du vilket system du vill akivera genom att välja det direkt på skärmen, trycker du 2gånger för du cue på systemet.
Bordet funkar riktigt bra till monitor men man kanske inte väljer det om men behöver mer än 16system. Det går att använda matrix som auxar genom att böka lite.

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

dawen skrev:Du har begränsat antal reglar för de olika systemen med Yamaha. Förutom det verkar det underbart. Om man väljer att ha kvar grafiska eq:s eller inte är en smaksak tror jag. Bordet i sig har ju möjlighet att köra totalt 16 eq:s, eller tänker jag fel cyberpunk?

Chrille Sjöblom som åker monitor till Darin just nu hade med sig ett M7CL48, och han verkade jättenöjd med det.
Du kan använda max 16st 31bands eqs i flex15mode.
Du kan alltså bara dra i 15band per eq innan bordet säger stopp, fullparametrisk eq finns oxå för alla sendar.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det var vad jag misstänkte tofflis, fint att det är så! cyberpunk demade bordet i måndags, och det verkar utan tvekan smutt.

Hur många olika parametriska filter kan du ha?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Monitor med M7CL funkar kalas. Med de användardefinierade knapparna kan du dessutom få direktåtkomst till "sends on fader" utan att ens behöva använda pekskärmen.

Vad gäller att man bara kan använda 15 band av 30 på en grafisk EQ när man kör dem i "flex mode" så säger jag bara... behöver man röra mer än 15 band så är det dags att köpa nya monitorer.

I den prisklassen M7CL ligger så finns det helt enkelt inget annat som kommer i närheten. Man måste upp en bra bit (drygt dubbla) i pris för att få något vassare (PM5D, Innovason...).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Funkar smidigt för monitor, låter bra!

Nästa fråga, hur ridermässigt är M7CL bordet? Vilken nivå på akter måste man upp på för att det inte ska fungera? Accepterar alla akter som bara åker backline bordet?

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

pa-nisse skrev:Funkar smidigt för monitor, låter bra!

Nästa fråga, hur ridermässigt är M7CL bordet? Vilken nivå på akter måste man upp på för att det inte ska fungera? Accepterar alla akter som bara åker backline bordet?
Backline bordet ???? vad är det .Bordet är fortfarande ganska ungt för att ha kommit upp på raiders än .Prodbolagen verkar ganska försiktiga att sätta upp digital bord över huvudtaget man snackar man med medhavd tekniker tror jag de flesta gör tummen upp åtminstone de som har lite tekniskt intresse och tid.Kan man inte få till det på en M7á så spelar det inte så stor roll vad man har för bord då är det nog fel någon annanstans .
Personligen tror jag bordet kommer att bli mycket vanligt enl uppgift är det ca 50 bord sålda i sverige kommer förmodlingen bli ännu fler med tiden då man kan spara hela setupen i ett vanligt USB minne .Vilket är ganska enkelt att bära med sig .

Mvh John.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

bordet verkar riktigt smutt, jäkla synd att yamaha inte kirrat ett komplett digitalsnöre till.. men de kanske är på g??

/polkaz

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

John PAAB skrev:
pa-nisse skrev:Funkar smidigt för monitor, låter bra!

Nästa fråga, hur ridermässigt är M7CL bordet? Vilken nivå på akter måste man upp på för att det inte ska fungera? Accepterar alla akter som bara åker backline bordet?
Backline bordet ????
Du läste in syftningsfel...artister som åker backline, bordet menar han.

Än så länge bör det väl vara hög rynka på näsan effekt på bordet för dom som inte är vana...även om jag bara genom att ha jobbat på yamaha innan och har läst lite, lätt skulle kunna göra oneoff på m7cl...men det lär väl komma...och jag väntar oxå på digitalsnöre från yamaha
Q.E.D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster