Fler tjejer!

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Fler tjejer!

Inlägg av Janne »

Detta tycker jag är ett av branschen enskilt största problem.

Varför har vi inte fler tjejer i branschen? Ibland är det nämligen så grabbigt så man får spader. Vilken annan normal arbetsplats har en mix, vilket gör arbetssituationen mer uthärdlig.

Det jag ser är att det faktiskt kommer relativt många unga tjejer som är intresserade. Problemet är att många av dom inte stannar.

Kan vi göra något för att ändra på detta?

(Är det tex någon tjej öht på detta forum?)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Såvitt jag vet finns det inga tjejer på detta forum.

En av anledningarna tror jag kan vara att det faktiskt förekommer mycket tunga lyft i den här branschen, åtminstone på lägre nivå. En större anledning är nog dessutom att fördomar gör att kvinnor är tvungna att lyfta dubbelt så tungt för att få respekt, åtminstone i vissa sammanhang.

Men, den här branschen är på intet sätt unik. Vårdyrket är mycket större, och könsfördelningen är nästan lika sned där.

Trist är det verkligen. De få tjejer jag har träffat på har alla varit väldigt kompetenta!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Dawen du och jag var väl på samma arbete under arvika om jag inte minns fel? Där var könsfördelning väldigt mycket tjejer tycker jag, för att vara en sån sak som vi gjorde.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tja, jag var på Apollo och du var på Vintergatan. Humpet på Apollo hade inte så jättemycket erfarenhet, men arbetade bra. Vi hade en tjej, hon hade varit med förr och hon var helt okej.

Vad jag hörde från Angry så var humpet på Vintergatan riktigt bra.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Janne.. Det är därför man ska jobba inom teatern i stället.. Mycket mer flickor än i Rock n' Roll-svängen..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Mer flickor och mer kaffekopp i teatern. Jag skulle nog inte ha nåt emot att jobba heltid med teater, men jag orkar inte hoppa av nuvarande karriär...

Ljussättarna i senaste tre kårspex har både varit förbannat duktiga, och tjejer.
"This is the updated input list"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Klart vintergatan var bra när jag var där ;)
Skämt åsido så gick det faktiskt mycket bättre än jag väntat mig, alla hade erfarenhet tror jag, utom en kille. Och vi hade minst 4-5 tjejer om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Scenbyggarna till Apollo var till väldigt stor del tjejer, och de hade inga problem att rigga GS och bygga MBS, tvärtom.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag tycker att det kommer fler tjejer in i främst ljusyrket. Det klart de flesta jobbar på teatrar men det kommer en del i Rock n roll delen oxå. Kolla bara på Rydell o Quick de har två tjejer som ljustekniker.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Silverbullit åker kvinnlig ljustekniker de också. Pearl Jam åker kvinnlig monitortekniker :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Apropå åker kvinnligt så har ju Bollhem två damer bland sina förare.

Fast även om de flesta av oss träffat på någon/några tjejer i branschen någon gång så är det ju fortfarande så ovanligt att man kan komma ihåg de specifika jobben.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Spectra har väl en hel del tjejer. Det intrycket fick jag iaf när jag bläddrade igenom deras dagbok från schlagerfesten i Ukraina.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Går man på teatern så är det mycket vanligt att man ser i programmet att det är tjejer som kör följet. Sisst jag var och såg en teaterföreställning så var det en tjej och en kille som körde följet såg jag i programmet. Är det vid följet tjejerna håller till mest i branschen eller?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det är ju i alla fall på uppåt gående med fler tjejer, för tio år sedan såg det säkert helt annorlunda ut.
Vill inte påstå att de flesta tjejerna kör följe, det finns många tjejer som är belysningsmästare oxå, kolla bara på Riksteatern.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Pa forra baten ja va pa lanade vi in en hel del tjejersom korde spot vilket var mycket trevligt att **** en tjej rost i headsetet.Pa den har baten e productions managern tjej som aven e gammal ljud tekniker vi har aven en kvinlig DJ :D.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Karin Jangert
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 jun 2006, 08:58
Ort: umeå

Inlägg av Karin Jangert »

Hej på er!

Visst finns det tjejer på det här forumet!

Häls, häls

Karin

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Hej och välkommen till forumet karin,
Jo jag har också vart med där det finns tjejer på språng. Har en kille som har haft både sin egna flickvän och en medarbetares flickvän som både hump och stagehand o allt möjligt. Fungerat mycket bra de gånger jag vart med.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Förstår inte diskutionen på denna tråd det kommer ju alltid finnas yrkesgrupper där det inte är 50-50 i anställningarna mellan könen.
Detta är väl ingen nyhet så här har det väl varit sista 2000 åren...

Sen kan man ju undra varför ni är så upprörda över detta är det för att ni vill jobba med tjejer eller titta på dom....??

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

tjaa, en del säger ju att de hittat sin kärlek på jobbet.. så får nog svara både titta på och jobba med! Tobbe.. :D
skämt o sido, klart de e trevligare me jämnare fördelning, men som sas tidagare är ju samma sak fast tvärt om inom vårdyrket.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag skulle gärna se lite fler tjejer på ljusfronten åtminstone. Tror dom har mkt bra ideer och ljussättningar i huvudet..Så de vore välkommet
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster