"S4" Skåp!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

"S4" Skåp!

Inlägg av hallon 75 »

Någon som har något att säga om dessa lådor!
2 x 18", 3 x12", 1 x 2" samt 2 x bullet per låda!
Är det inte electrovoice som tillverkat dom?

Har funderat på att köpa 2stycken..

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Har för mig att dom har varit uppe tidigare!

Sök efter dem på forumet!

Hoppas du inte ska ha dem som turné lådor, det låter som att de skulle vara sjuuukt otympliga!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Om du hittar några orginallådor så är det Clair Bros som konstruerade dessa jättar någon gång under 70 talet. Orginalet är JBL bestyckade och låter i stora mängder väldigt bra. Eller lät iaf, det kanske låter sämre idag när man har bra LA att jämföra med.

I små konfigurationer är dom otympliga och det blir VM i fasfel.

Det finns ett antal kopior som är ute och snurrar i Sverige, någon anna vet säkert mer om dom än jag.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

En Magnus Holm i bjärred är det som säljer dom.
Vet ej om det är orginal är kopia.
Han påstår att dom varit ute på kalasturnén, vilket mycket väl kan vara sant.(?)

Hade inte Elton John sådanna på Ullevi?
80pers sida tror jag det var.
Långt ifrån säker dock.
Fast det borde vart några år sedan.

Tanken är att dom ska med ut Mobilt.
Jag tror dom är 100x100x60...nåt liknande iaf.
Ungefär som Electro Voice MT-4 Lådorna.
I runda slängar...
Tänkte köra med 2st 18" Horn under på varje sida som sub.
18" i S4 lådan som bas, 12" som mid och 2" som..ja..gissa..

Jag tror det kommer bli bra..men det visar sig först när man kopplar upp det. Skiten ska drivas av ett inhyrt stegrack innehållande.
2st Crest CA18 till sub och Bas
1st Qsc Plx 3402 till Mellanregister
1st Lab 500 till Diskant
Allt styrt av 1st Dbc Driverack PA och 1st Lab Acn-2s

Detta är vad jag har tänkt mig.

Hoppa på mig om ni misstänker att det skulle bli helt galet!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Dom väger runt 200kg stycket, hoppas du är medveten om det. Inga smidiga lådor alls. Dom är inte konstruerade för att gå i småkonfigurationer.

Väldigt många av de amerikanska och för den delen engelska akterna har någon gång åkt med S4:or.

Jag tror att du kommer tröttna på tyngden och storleken och det relativt snabbt.
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

kommer det att låta helt galet med en topp per sida??
200kg stycket.. 8O ??
Det är inte de uppgifter jag har fått...
Jag fick uppgifter om att dom vägde 100kg!!
antinget skrev han fel, eller så är det något galet..
eller menade du 100kg?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är inte så att det är en halv S4-kopia per låda? Vi hade 4 sådana ett tag, men de har vi kört sticksågen i som tur är.
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

När jag tänker efter så är det nog inte en s4 ens. Eller en halv. Jag vill minnas att det satt 2*15"+4*10"+1*2"+2*0,75 i en s4:a. Det är ju inte ens nästan rätt bestyckning.

Tony Dickman byggde något som kallades D5 med vad jag minns samma saker i. Dom finns i ett ganska stort antal runt om i landet och användes bla till flera av Rocktågen. Stenålder.

Om du en sån kille som brukar ta din FH16 ner till närlivsbutiken för att köpa en liter mjölk kommer du säkert gilla en S4/D5 låda också. Annars är jag mycket skeptisk.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bland annat Michael Jackson åkte med sådana lådor när jag jobbade åt EMA för en herrans massa år sedan. Jag tvivlar starkt på att de vägde så lite som 100 kg.

S4'an har funnits i en del olika utgåvor. Den som Clair Brothers körde Jacksons Dangerousturné med hade 2x15", 4x10", 2x2" och 2x1" om jag inte minns fel. Till det var det 4x15"-subbar.
De lådorna var INTE konstruerade för att ha bara några stycken per sida. Många försök har gjorts att köra mindre gig med både orginallådorna och diverse kopior, men resultaten har oftast varit allt annat än glädjande.
Med 40-50 stycken per sida har jag däremot hört nåt av de bästa konsertljud någonsin (kan iofs bero på att snubben bakom spakarna hade gjort ett par gig i sitt liv också...).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

S4

Inlägg av Bengt Norling »

Som sagt så är dom väldig otympliga, och vad jag hört så vill dom som kränger dom ha ut rätt mycket för dom.
Jag skulle rekommendera att du tittar på etc meyer msl-3, dom är hanterbara och låter ok i mindre konfigurationer. Ligger rätt bra till i pris begagnade.

/Bengan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad ska han ha för dom? OCh vad är det för konstiga lådor, konfigurationen är ju inte en S4/D5?

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

D5 or finns det ju ett jäng i västerås hos Musik och lyckta! för inte allt för farliga pengar...
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

hmm..låter som han inte riktigt har sagt hela sanningen.
jag har gjort några utdrag ifrån hans mail...

[quote]
Tar du fyra skåp här och nu får du dem för 2500 per låda INKL DOLLY MED HJUL plus 700 per Electrovoice-horn (utan driver).
[/quote]


[quote]
För att sätta fart på situationen föreslår jag 25000 för alla tolv
tillsammans inkl alla dollyskivor med hjul INKLUSIVE ÅTTA EV-horn
[/quote]


[quote]
12 st tomma "S4"-lådor varav 8 med flygbeslag, för 2 x 18", 3 x12", 1 x 2" samt 2 x JBL-bullet per låda! Säljes parvis eller fler, ev inkl JBL 2441 + EV-horn, 2800/låda eller bud
[/quote]

Alltså... Han vill sälja tomma lådor för 2500:-/styck, nog för att det är med dolly med det är för dyrt tycker jag.


Hade planerat att sätta i
2st Omega Pro18
3st Kappa12
1st 2" av något slag

I runda slängar hade en komplett låda kostat: 15000:-.
Och med tanke på era åsikter väljer jag att satsa på något annat.
Msl-3or är helt klart ett alternativ.

Några andra ideér.

Ska funka för disco och konsert för upp till 600personer innomhus med bra resultat.
Med tanke på att jag bara har råd med 1topp/sida till att börja med bör spridningen vara god!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har kört på precis de här lådorna. Det är Manganus gamla lådor, de har haft lite olika bestyckning men jag vill minnas att det är RCF eller JBL 18", E110, 2445, och 077. De är i princip oanvändbara i mindre antal än 4 per sida, men 4 per sida och en massa extra 18"-baslådor på rotundan i Kårhuset på Stockholms Universitet (första Kalasturnéns dansscen) var en upplevelse om inte i välljud så i ljudtryck -- jag klockade 130dB på soundcheck, med bara basstegen igång...

Min rekommendation (och nu bjuder väl inte Magnus på kaffe nästa gång) är att du ska akta dig om du inte har resurser att köpa och driva minst 4 lådor per sida.

Slutligen så har Ingo som vanligt rätt -- VM i fasfel är bara början på en beskrivning av vad som händer med dessa monster om man gör fel..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

Fasfel borde inte bli bekymmer så länge man stackar på höjden?

Jag kommer att bestycka allt eftersom ekonomin tillåter.
Observera att jag velar fram och tillbaka ifall jag ska köpa dom.
Just nu känns det som jag ska köpa 8st Tomlådor.

Har en vän som Kan hyra ut ett stort gäng Lab Fp 6400.

men till att börja med kommer jag bestycka 2st lådor som jag kommer ha på elvärket i konsertlokalen som rymmer 500personer och är 20x40meter stor. (inkl scen) Det ska räcka till tillsammans med 4st 118subhorn från Beyma. läs ovan för spec på stärkare..

Hmm..men jag vet inte..får så mycket olika svar..beroende på vem man pratar med..

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ah, är det tomlådor? Ja, då ska det vara riktigt billigt om det ska vara lönt. Elementen som satt i kunde ju ha ett värde i sig, men bara tomlådorna är rätt hårdturnérade, bla. av undertecknad...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

jag tänkte bjuda 16papp för 8st tomlådor, inkl frakt.
Dår är det med flygbeslag och flygskenor, dollys till alla lådor.
samt heltäckande galler och allt nödvändigt som kan tänkas behövas..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

hallon 75 skrev:Fasfel borde inte bli bekymmer så länge man stackar på höjden?

Varför inte. Det kan bli lika mycket fasfel oavsett riktning. Allt beror på placering och spridning på drivers.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

mansaxel skrev:Jag har kört på precis de här lådorna. Det är Manganus gamla lådor, de har haft lite olika bestyckning men jag vill minnas att det är RCF eller JBL 18", E110, 2445, och 077. De är i princip oanvändbara i mindre antal än 4 per sida, men 4 per sida och en massa extra 18"-baslådor på rotundan i Kårhuset på Stockholms Universitet (första Kalasturnéns dansscen) var en upplevelse om inte i välljud så i ljudtryck -- jag klockade 130dB på soundcheck, med bara basstegen igång...

Min rekommendation (och nu bjuder väl inte Magnus på kaffe nästa gång) är att du ska akta dig om du inte har resurser att köpa och driva minst 4 lådor per sida.

Slutligen så har Ingo som vanligt rätt -- VM i fasfel är bara början på en beskrivning av vad som händer med dessa monster om man gör fel..
Måns: Hm, vad är det för en låda då? Det är inte Dickmans gamla D5:or alltså? Utan ytterligare en variant på temat, fast med helt andra saker i...?
Tack för komplimangen, om det var en sådan!

hallon: Du tänkte rätt i ett tidigare inlägg, sen blev det fel igen. Jag var en gång i tiden nära att köpa en gammal Porsche. Den var riktigt billig och såg helt ok ut. Min gamle far som inte var något vidare på bilar men som var en klok man sa att "det du köper är inträdesbiljetten, har du råd med några attraktioner sen då?" Det gäller i högsta grad även här, det ser ut att vara en klipp med mycket beslag och grejor för pengarna, men har du verkligen möjlighet att använda dom på ett sätt som att dom fungerar? Tycker inte det låter så.

Jag köpte ingen Porsche men jag vet vem som köpte den. 58 000 spänn senare hade han åkt 28 mil i bilen. Typ.

Gäst

Inlägg av Gäst »

hallon 75 skrev:
Hmm..men jag vet inte..får så mycket olika svar..beroende på vem man pratar med..
Ok, vad har du för argument för dom då?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster