Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Stefan Larsson »

God morgon!
En krögare i byn hörde av sig igår. Dem har problem med knäppljud i sin ljudanläggning.
Det är så stora problem att fyra toppar har fått repareras, antar att elementen bränt sönder.
Kort och gott, dem har strömspikar i bygget.
Anläggningen består av 8st aktiva toppar ihop med en aktiv bas. Allt detta har dem då anslutit direkt på ett ljudkort som är anslutet via USB till deras dator.
Min första tanke är att sätta ett spikskydd på datorn och prova ett nytt ljudkort med potentialutjämningsskruv.
Eller måste jag sätta spikskydd på samtliga högtalare?
Någon som har varit ute för samma problem?
Ha en trevlig dag/ Stefan.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tycker jag känner igen detta.
Ska behövas mycket för att "huset" ska ge sådana strömpikar att högtalare går sönder!!
Jag tror inte på det.

Min teori är att dom har har kört tok för högt, eller har sakerna gått varma! Så kondensatorer i steg/ nätdel gott sönder. Då brukar det bli ett knäppande ljud som i sin tur knäcker diskanter bla


Kan oxo det vara så att någon rycker ut någon sladd i signal kedjan när allt är i full volym? Men det blir inte knäppande ljud utan "smällar" i samband med ur dragningen

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Stefan Larsson »

Tack för ditt svar!
Det är såhär att detta problem kom till efter en månads vinterstängt. Innan dess har prylarna hållt i tre år.
Jag har läst lite på olika forum och en teori skulle kunna vara att dem satt in ex en ny kyl på samma fas som anläggningen är ansluten på?! Detta har jag inte fått bekräftat.
Krögaren hör att det knäpper i alla högtalare en gång i timman nämligen.
Så mina misstankar mot ljudkortet börjar vända sig mot ovannämnda anledning istället.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Jonas Larsson »

Är det balanserade utgångar från ljudkortet eller går det linjesignal runt hela stället? Knäpper det i högtalarna oavsett om ljudkortet/datorn är ansluten? Står högtalarna igång dygnet runt, eller stängs de av på 230v sidan när de inte används?

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?f=2&t=10313" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tror fortfarande att problemet sitter i nätdelen på dom aktiva lådorna

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Jonas Larsson »

Det var samma som de kom fram till i den tråden jag länkade, att de stod på dygnet runt och att nätdelarna hade gett sig.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Stefan Larsson »

Resultat såhär långt :
Åkte ner till stället, mycke riktigt stod där en ny frys. En liten sådan dem har jäger o mintuu och sådant i.
En i personalen tyckte sig höra det här knäppet just när kompressorn drog igång eller stannade.
Jag rykte ur nätsladden och drog iväg en förlängningskabel till ett uttag som inte har med baren och ljudutrustningen att göra. Ännu har dem inte hört av sig.
Ljudkortet som sitter där har balanserade xlr som går runt till dem här 8 cw topparna och den aktiva cw basen.
Om högtalarna står igång nattetid vet jag faktiskt inte.
Det enda som är konstaterat är ett påslagsljud ca en gång i timman. Och detta tydligen sedan den här frysen kommit dit.
Om problemet kvarstår, ska man plocka ner en låda och plocka hem o se hur den uppför sig hemma?
Tack för alla kommentarer och tankar. Det är kul o se att folk engagerar sig i andras problem :).

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Nicke Löfgren »

En sådan lite kyl har nästan ingen kompressor att tala om!!
Sätt en konding parallellt över matningen till kompressorn om du vill vara säker, gissar på mellan 2 -12 microfarad

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Stefan Larsson »

Såhär ett dygn senare så har krögaren konstaterat problemet. Det verkar som dem har strömproblem. När ugnen slår till och från smäller det till. Likaså när dem sätter in en extra spisplatta i ett uttag.
Finns det något jag kan göra? Störningsskydd, jordning?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Niklas Elste »

nä svårt online ups kanske 1:1 trafo

alternativt annan matning då det kan vara boven att resistansen är för hög i matningen

taskig nolla någonstanns?

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Stefan Larsson »

Det blir en lösning med gummikabel från första centralen och mata ljudanläggningen därifrån.
Sedan är det nog en installationsmätning som gäller.
Jag börjar som du skriver misstänka en dålig anslutning någonstans då kåken är från 30-40 talet.
Fortsättning följer :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Jonas Larsson »

Låter lite konstigt då både ugn och spisplatta är snälla (resistiva) belastningar som inte borde ge några direkta störningar på nätet. Om det nu är konstaterat att problemet ligger i elinstallationen så får de väl ta ut en elektriker som ser över installationen på deras sida så att säga. Det är ju bättre att åtgärda felkällan än att bygga runt det och ändå ha kvar grundproblemet.

Niklas>Vad menar du med att resistansen är för hög i matningen? Aldrig hört det uttrycket. Resistansen i kabeln lär ju vid dessa belastningar vara försumbar, om du tänker på ev spänningsfall?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Nicke Löfgren »

Niklas Elste skrev:nä svårt online ups kanske 1:1 trafo

alternativt annan matning då det kan vara boven att resistansen är för hög i matningen

taskig nolla någonstanns?


VA?????? :roll: :roll: :roll: :roll:

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Stefan Larsson »

Felet är konstaterat! Ljudkortet! Bort med skitet, plugga in en hedlig 3,5:a i datorn och in med en mixer imellan:)
En temporär lösning iaf. Vilka USB- ljudkort är stabila? Jag kikar på native instruments närmre bestämt audio 6.
Dock känns det överdrivet med alla dessa in och utgångar.
Det gamla var ett focusrite och det nya skall ju inte vara sämre!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Niklas Elste »

Jonas Larsson skrev: Niklas>Vad menar du med att resistansen är för hög i matningen? Aldrig hört det uttrycket. Resistansen i kabeln lär ju vid dessa belastningar vara försumbar, om du tänker på ev spänningsfall?
vi ska betrakta elnätet som en pinne som du har sitter på en motor som går upp och ned hela tiden

och skälva kabeln är en pinne som sticker ut ur den motorn förbrukaren är en grej i andra ändan som går upp och ned i samma takt

har du en kort pinne typ 1cm lång och och 1cm i diameter kan du ställa över tonnet på andra ändan nästan orubbligt

om du istället har 1 meter lång pinne kanske du kan lasta 5 kilo innan pinnen börjar kröka sig

om du nu slår till pinnen kommer den vibrera

så vad försöker jag säga
jo pinnen är resistansen ju längre pinne desto högre resistans ju längre pinne destomer kan andra laster påverka och störa dina laster

om ni förstå eller inte förstår så kan ni skriva

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Marcus Sandberg »

Niklas Elste skrev:
Jonas Larsson skrev: Niklas>Vad menar du med att resistansen är för hög i matningen? Aldrig hört det uttrycket. Resistansen i kabeln lär ju vid dessa belastningar vara försumbar, om du tänker på ev spänningsfall?
vi ska betrakta elnätet som en pinne som du har sitter på en motor som går upp och ned hela tiden

och skälva kabeln är en pinne som sticker ut ur den motorn förbrukaren är en grej i andra ändan som går upp och ned i samma takt

har du en kort pinne typ 1cm lång och och 1cm i diameter kan du ställa över tonnet på andra ändan nästan orubbligt

om du istället har 1 meter lång pinne kanske du kan lasta 5 kilo innan pinnen börjar kröka sig

om du nu slår till pinnen kommer den vibrera

så vad försöker jag säga
jo pinnen är resistansen ju längre pinne desto högre resistans ju längre pinne destomer kan andra laster påverka och störa dina laster

om ni förstå eller inte förstår så kan ni skriva

ÖÖÖ va e det någon mer än jag som inte hängde med?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Niklas Elste »

kan försöka med lite ilustrationer men det är nog svårt
får nog bli på likström i sådantfall

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Niklas Elste »

Ok nu har jag försökt rita hoppas det är lättare att förstå

obs DC
Bilagor
Störning.JPG

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Nicke Löfgren »

????????????????????????????????????????????????????? *kanin* *kanin* *kanin* *kanin* *kanin*

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ljudkort/strömspik/aktiv ljudanläggning.

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ahha nu får står jag lite bättre men bara lite. Jag antar att du är inte så väl utbildad på el.

Det jag tror du håller på att förklara är just den spänningsfall som blir vid för långa kablar. Nu pratat vi inte om längder som finns i en byggnad utan kraftledningar. Jag vet ett elektronik företag som låg på landet. Tanken fån början när de drog fram matningen va att driva två fritidshus mitt ute på landet. Kabel area valdes efter det. I det ena huset blev det året runt boende och senare företag. Resultatet ena byggnaden va avsäkrat med 16A och den andra med 25A och matar kabeln va en gammal 6mm2 kabel. Där fick man Det med (pinnen) effekten. Där emot få fick man inga spikar på faserna utan ett spänningsfall på faserna när stora effekter kopplades in typ värme mm. Nollan i kabeln blev oxå för liten vilket gjorde i byggnaden som va avsäkrat 25A blev det spikar men de spikarna men de spikarna märktes inte av i byggnaden utan endast i matar kabeln.

Inom järnvägen har de oxå problem med dålig nolla, långa kablar och att de för enfas men de löser det genom en sugtransformator var 5:e kilometer och att alla fordon som ger ut 1-fas växelspänning av högre spänningar oxå har en sådan.

Men i en byggnad nä. Där är de långa kablarna försumbara. Långa kablar ger inga spikar utan en spännings sänkning och ström begränsing. Har du mycket spikstörningar så lös det med ett RC-nät. Resistiva belastningar som har nämnts i ovan kan ge spikar. Men det är inte belastningen i sig som ger det utan i värmeelement tex så har vi en termostat som kan bli gammal gnistan i den kan ge spikar när den blir sliten. Så ha förvana byt ut gammal el med tiden den kan lösa mycket problem framförallt det kan vara en brand risk.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster