Electrovoice

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Electrovoice

Inlägg av Björn Lundin »

Har kikat runt lite ett tag efter nya toppar. Kravet är att de ska vara behändiga men även låta helt okej.

Har fastnat lite för EV's SX 300.
Någon som kan säga nåt om dessa lådor?

JBL MP 412 kan också vara av intresse.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Electrovoice

Inlägg av Carl Breander »

[quote="bjorn@mpsound.com"]
Har fastnat lite för EV's SX 300.
quote]

Jag säger bara ush Mardrömmar
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Okej. Glömde nämna att jag faktiskt inte provspelat någon av dessa lådor. Så jag vet egentligen inte om dom spelar särskilt snyggt. Har bara hört ganska mycket positivt.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: Electrovoice

Inlägg av ElectroAudioHB »

bjorn@mpsound.com skrev:Har kikat runt lite ett tag efter nya toppar. Kravet är att de ska vara behändiga men även låta helt okej.

Har fastnat lite för EV's SX 300.
Någon som kan säga nåt om dessa lådor?

JBL MP 412 kan också vara av intresse.
Får nog säga samma sak som martin_b angående jbl mp412...

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Finns det någon liknade låda i samma prisklass som ni faktiskt skulle kunna rekomendera?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag får passa på att tycka tvärtemot ElectroAudioHB när det gäller JBL's MP400-serie. Tycker den är mycket bra till priset, framför allt kan den spela starkt.

Någon riktig finlirserie är det givetvis inte, men så är ju priset acceptabelt dessutom.

SX300, visst är det plastlådan? Eller tänker jag fel? Gäller det plastlådor skulle jag hellre ta en ART 300A - smidig sak!
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

bjorn@mpsound.com skrev:Finns det någon liknade låda i samma prisklass som ni faktiskt skulle kunna rekomendera?
Jag *tror* man skulle kunna få rätt snyggt ljud ur mp412 ifall man jämnade till och putsade upp kanalerna i drivern.
Det verkar som att någonting i drivern fungerar som en visselpipa...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Drivern fungerar inte att hälla teaterblod i iaf :roll:

Stora fördelen mellan SX300 och MP412, förutom att MP412 inte är en plastbalja (om jag tänker rätt gällande EV), torde vara att MP412 är enklare att använda som både monitor och topp.

Martin Audio har en låda i ungefär samma storlek som MP415 som också är trevlig att arbeta med, det beror mest på exakt på användningsområdet skulle jag tro. Ska toppen arbeta extra som monitor? Hur starkt måste den kunna spela? Ja, det där vet du självklart bäst. cyberpunk kan säkert svara på vad Martintoppen heter.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:cyberpunk kan säkert svara på vad Martintoppen heter.
Det är förmodligen F12 du tänker på, men den är en bit dyrare än de två andra det talas om.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Jbl mpro 412

Inlägg av Björn Smith »

olé!

Måste väll nästan ta och lägga ett gött ord för Jbl mpro 412an, tycker den har funkat väldigt bra iaf med mpro 418 o driverack..

har tyvärr aldrig använt ev lådan..

men funktion/prismässigt tycker jag jblen ligger rätt bra till..

tycker att jag sett fler och fler installationer med 412an senaste tiden..

oh, fick precis en u-båt!
/polkaz

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk: Eftersom inte Björn sagt vad han ska använda topparna till riktigt så är det säkert lugnt om vi presenterar förslag som kostar både mer och mindre :)

Är det F12 eller F15 som jag har träffat på? Med tanke på vad de vägde och hur stora de var skulle jag gissa 15. Trevlig låda, även om den kostar några prishack upp. Hur mycket listar de?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Både Martins F12:a och W2:a skulle nog passa ganska bra. Om man bortser från priset då vill säga...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Precis. Varför kan man inte vinna på lotto? :roll:

Med tanke på att priset helst ska vara lågt och produkten ändå ska göra bra ifrån sig tror jag att MP412 kan vara värd att titta närmre på. Var i Sverige håller du till? Finns säkert någon runt dig som har så att du kan provlyssna, om du inte håller till i närheten av Septon.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Mmmh..bara de som redan har pengar som vinner. Aldrig vi "vanliga"..

Jag bor i Vetlanda, närheten av Jönköping.

Hittade två beggade W2:or på Vendolin för 12k.
Kan de va nåt tro?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Skulle kunna vara något!
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Drivern fungerar inte att hälla teaterblod i iaf :roll:

Stora fördelen mellan SX300 och MP412, förutom att MP412 inte är en plastbalja (om jag tänker rätt gällande EV), torde vara att MP412 är enklare att använda som både monitor och topp.
För monitor så skulle jag nog välja allt utom mp412 då jblen som sagt var visslar rätt mycket dvs blir rundgångskänslig.
Känslighet och drag finns det gott om i jblen även om electrovoice av tradition brukar vara bra på det.

Formmässigt är dom rätt lika även om plastbaljan väger mindre.
Men bortsett ifrån att lyfta undan ett par sx300 så har jag ingen erfarenhet av dom.

...Fast dom mp412 jag provat kommer ju ifrån dawens gamla kompisar på wibban så det kanske är gammalt blod som skvalpar i dom!? :twisted:


Annars, KV2 har en hel del trevliga prylar.Tex dom 10tumstoppar jag ibland brukar jobba med.(Finns en 12tumsvariant också)
Dom låter snyggt och bra, jämn frekvenskurva =inte rundgångskänsliga. Och väger mindre än mp412 trots att dom har inbyggda steg.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Är det F12 eller F15 som jag har träffat på? Med tanke på vad de vägde och hur stora de var skulle jag gissa 15. Trevlig låda, även om den kostar några prishack upp. Hur mycket listar de?
Om det är mina du tänker på så är det F15. Klart större och bångligare än F12'an.

F12 listar på 11950 och F15 på 14950 (inkl. moms).

Björn: Om priset för W2'orna är 12K för bägge så tycker jag det är ett mycket bra pris. Har du möjlighet att provlyssna dem så tycker jag absolut du ska ge dem en chans (däremot är de ju körda om du vill kunna använda dem som monitor).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB: Vi har inte haft några större problem med rundgång då vi har använt MP412lådorna som monitorlådor, förutom då vi haft artister som gillar att hålla mikrofonen väldigt långt i från munnen, men då brukar det ju vara bökigt i stort sett vad man har för monitorlåda.

Enligt de mätningar som JBL redovisar i sina specifikationer (som man kan sehär) tycker jag inte att det borde finnas några visslingstendenser heller. Du kanske fick tag på ett trasigt exemplar? :?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Hur är W2:orna och F12:orna att flyga?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

bjorn@mpsound.com skrev:Hur är W2:orna och F12:orna att flyga?
Bägge har vanliga M8 (eller är det M10... minns inte) fästen som du skruvar i ögelbult i. W2 kan dessutom utrustas med snabblåsfästen och en bygel att hänga dem i som tillval.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster