Komradio

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Komradio

Inlägg av Magnus Johansson »

Vi har funderingar på att köpa in komradio för användning under riggning och för att kommunicera mellan scen/mixplats under uppträdanden. Vi vill ha ett billigt och enkelt system, men för den skull inte dåliga grejer.

Radioapparaterna är tänkta att användas på det fria 444MHz-bandet.

Det vi tänkt oss i första hand är Motorolas GP340, men de är rätt dyra. Vi har också fått prisuppgifter på Kenwoods och Icoms motsvarigheter. Finns det erfarenheter av vilka märken/modeller som är att föredra? Idéer om vad man bör tänka på när man köper komradio?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Cobras modeller är i och för sig budget, men det fungerar rätt bra.. Dessutom kan man ju köpa in desto fler. Med en strupmicks headset och lurar funkar det även under gig..

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

min åsikt är att ni bör satsa på kvalite!!! köp motorola!!! helt underbara apparater med mycke bra tillbehör o bra kvalite!! man tjänar på det i längden tror jag!!! har själv två kenwood som funkar helt ok men det finns bara hobbex tillbehör...... ska själv ta o investera i GP340!!!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Brolin skrev:Cobras modeller är i och för sig budget, men det fungerar rätt bra.. Dessutom kan man ju köpa in desto fler. Med en strupmicks headset och lurar funkar det även under gig..
Vi har just den combon på den krogen jag jobbar och jag anser att det inte fungerar. Strupmickarna är grötiga och radioapparaterna rör till ljudet än mer.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Tompe skrev:min åsikt är att ni bör satsa på kvalite!!! köp motorola!!!!
Jo, kvalitet är ganska prioriterat, det var också därför vi först tänkt oss köpa just motorolas GP340. Men priset är som sagt lite för högt.

En säljare jag pratade med rekommenderade Icom väldigt starkt och menade att de har samma kvalitet som Motorola, men att de har ett lägre pris för att försöka få marknadsandelar. Jag är lite nyfiken på om det bara var säljsnack eller om Icom verkligen är så bra som han fick det att låta.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Icom gör bra saker.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Det senaste som kommit upp är Zodiac Proline. Om jag förstått det rätt är Zodiac stora på jaktradio, men jag har nog aldrig råkat på en radio från dem i andra sammanhang.

Erfarenheter/tips?

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Vet inte om det e intressant men det finns 6st beg motorola GP 300 hos desch-audio i tyskland med monofoner o ladder o case!!! kolla länken sen hot deals och specials!!!

http://www.desch-audio.com/

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Tompe skrev:Vet inte om det e intressant men det finns 6st beg motorola GP 300 hos desch-audio i tyskland med monofoner o ladder o case!!! kolla länken sen hot deals och specials!!!

http://www.desch-audio.com/
Jag vet inte, jag är nog lite skeptiskt mot att köpa begagnat från Tysklad. Begagnat kan vara ok om det är ett bra pris, men då vill jag gärna se grejerna innan jag bestämmer mig, vilket jag misstänker blir svårt vid köp från Tyskland. Nytt och med garanti är nog mer aktuellt. Men tack ändå!

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

I fredags var vi iväg och kikade på Zodiac 400-W, eller var det w-400? Nåväl, vi bestämde oss för att köpa den modellen, så om någon vecka har vi gäng sådana att leka med. Anledningen till att vi köpte dem var att vi fick bra pris, kombinerat med att apparaterna kändes rejäla och tåliga men trots det var kompakta och små. Det återstår dock att se hur bra de håller när vi börjar använda dem. Rapport efter en tids användning kan komma att dyka upp...

Vi har också testat Peltors trådlösa interkomsystem, det var kanonbra. Eller i alla fall var det kanonbra så länge man höll sig inom räckvidden för basstationen och där det är relativt tyst. Vi använde dem mellan kameramän på scen och videokontrollrum under en konsert. Det fungerade klockrent när vi testade innan konserten, men då spelningen drog igång blev det omkringliggande ljudet så starkt att en av de två kameramännens interkom ständigt sände. Detta gjorde det riktigt svårt att höra vad som sades. När vi försökte ställa ner känsligheten resulterade det bara i att det inget hördes när kameramannen pratade i micken. Synd och skam på ett i övrigt mycket bra system.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi har samma problem på Operan i Malmö under ljussättningar på storan. Då sitter ljussättaren i salongen med en öppenlina på micken och tar upp allt ljud från orkesterdike och scen. Problemen är inte så stora uppe i kontrollrummet utan på följebalkong där man hör en massa skrålande i lurarna samtidigt som man hör ljussättaren lite grann och sedan allt ut ljud i andra örat!!! Ingen kul arbetsplats om repen varar i 4-5 timmar ibland utan lunch och paus!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

mange skrev:I fredags var vi iväg och kikade på Zodiac 400-W, eller var det w-400? Nåväl, vi bestämde oss för att köpa den modellen, så om någon vecka har vi gäng sådana att leka med. Anledningen till att vi köpte dem var att vi fick bra pris, kombinerat med att apparaterna kändes rejäla och tåliga men trots det var kompakta och små. Det återstår dock att se hur bra de håller när vi börjar använda dem. Rapport efter en tids användning kan komma att dyka upp...

Vi har också testat Peltors trådlösa interkomsystem, det var kanonbra. Eller i alla fall var det kanonbra så länge man höll sig inom räckvidden för basstationen och där det är relativt tyst. Vi använde dem mellan kameramän på scen och videokontrollrum under en konsert. Det fungerade klockrent när vi testade innan konserten, men då spelningen drog igång blev det omkringliggande ljudet så starkt att en av de två kameramännens interkom ständigt sände. Detta gjorde det riktigt svårt att höra vad som sades. När vi försökte ställa ner känsligheten resulterade det bara i att det inget hördes när kameramannen pratade i micken. Synd och skam på ett i övrigt mycket bra system.

Utvärdering saknas:)

Är nyfiken!

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Gustaf(KMD) skrev:Utvärdering saknas:)

Är nyfiken!
Ja, just det ja, jag lovade visst återkomma...

Resultatet blev att vi köpte fyra Zodiac Proline 400w ( http://www.zodiac.se/prod/Proline_w-serie.html ). Apparaterna är små och smidiga men känns ändå rejäla att använda. Kanske har de lite klenare "skal" än Motorolas 340, men de kan man å andra sidan i princip använda som slägga om man vill.

Räckvidden är riktigt bra och apparaterna fungerar utan problem även inomhus med betongväggar och annat elände "i vägen", i alla fall på de ställen vi hunnit prova.

Så långt det positiva. Vi köpte även Zodiacs monofoner så man kan ha radion i bältet och ändå använda den. Monofonerna är dock mycket plastigare än själva radion. Kontakten till en av våra monofoner gick av på ett av de första jobben den användes. Riktigt hur det gick till vet vi inte. Killen som använde radion satte igång den, satte monofonenen på axeln och stoppade radion i fickan. När arbetsdagen var slut och han skulle lämna ifrån sig radion var kontakten avbruten, så troligen har han gått emot någonting under dagen.

Monofonerna har 2,5-millimeters utgång, så vi har byggt adaptrar till 3,5 mm så man kan koppla in valfri hörlur/öronsnäcka om man vill höra där det är mycket ljud runtomkring eller utan att omgivningen hör vad som sägs.

Jag har hört sägas att Zodiac skulle komma med en ny, kraftigare, modell på monofonerna. Med den istället för den variant vi har så tror jag det kan vara värt att kolla på för de som behöver komradio. Utan monofonen är radion redan nu väldigt bra.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster