Platta backtracks

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Johan Asplund
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Platta backtracks

Inlägg av Johan Asplund »

Länge sedan jag skrev något här. Så dags att vifta med frågviseflaggan igen! :)

Någon som under sina möten med electroband, och dess likar, hittat en bra lösning för backtracks som är för komprimerade och för cleana? Brukar oftast vara trummor och syntbeats på dessa skapelser. Två i mitt tycke helt olika saker.

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

Bild

:lol:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Daniel S:Med tanke på vad du lutar dig emot i din avatar så förefaller ditt förslag rimligt. 8)

En riktigt dyr rörkompressor som får jobba ordentligt som du lägger på en subgrupp och dessutom adresserar du kanalerna till L+R så att komprimeringen blir additiv eller vad man ska kalla det brukar kunna skita till det ordentligt. Har aldrig provat på backtracks men det borde kunna bli fräckt även på det.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

jag tycker dom flesta backtracks/backing man stöter på är konstiga utom Wallmans tracksen för den kommer oftast från samma studio ;) Men nått som vore coolt e om man kunde få det på en dator med typ 8a kanaligt ljudkort eller liknande så man kan mixa backingen själv live :D tror det var i sommras jag jobbade med en show där artisterna kom med omastrade bakrunder det var inte kul.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Vad det gäller att dista/ "lägga på liv" så brukar ju Aphex Exciter göra ett rätt bra jobb.


Annars så finns det såkallade "finalizers" för studiobruk som ju gör en massa saker med ljudet, kan det vara något tro??

Användarvisningsbild
Johan Asplund
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan Asplund »

Vet inte om det var en rör-kompressor jag lekt med en gång. Vacum-cooker (kan den hetat så?). Den funkade bra på ett stack digitalsyntar, men hade gärna fått livat till det LITE till. Tror inte den var speciellt dyr, det saknade kanske några nollor för at man skulle känna att "det MÅSTE ju låta bra det här" :)

Men förutom en flerbandskompressor (vilket iofs inte lär funka fenomenalt heller), finns det nåt trick när padsen på backtrackset överröstar trummorna på samma backtrack?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det låter som ett jobb för BSS DPR 901.

Användarvisningsbild
Johan Asplund
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan Asplund »

Provat den själv?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, men återigen inte på bt, utan främst på röster som är ojämna. Den kan göra underverk men är man lite slarvig/obegåvad/lat/stressad eller helt enkelt skiter i att ställa in den helt rätt så kan den välta det hela totalt. Minst sagt. Men får man till det så kan den göra underverk.

Användarvisningsbild
Johan Asplund
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan Asplund »

ElectroAudioHB skrev:Vad det gäller att dista/ "lägga på liv" så brukar ju Aphex Exciter göra ett rätt bra jobb.


Annars så finns det såkallade "finalizers" för studiobruk som ju gör en massa saker med ljudet, kan det vara något tro??
Jag snackar livebruk, kanske jag borde sagt.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Johan Asplund skrev:
Jag snackar livebruk, kanske jag borde sagt.
Jag vet vad du sa.
Om du inte vet vad en exciter är så är det inte mitt problem.

Vad det gäller finalizers så vette fasen vad dom gör men det är ju automatiska burkar som mer eller mindre skötter sig själva och det är knappast nån förlust att slänga ett getöga på någon sån.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Odjå, vilken ton!!! Varför, kan man fråga sig!

Användarvisningsbild
Johan Asplund
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 20 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan Asplund »

ElectroAudioHB skrev:
Johan Asplund skrev:
Jag snackar livebruk, kanske jag borde sagt.
Jag vet vad du sa.
Om du inte vet vad en exciter är så är det inte mitt problem.

Vad det gäller finalizers så vette fasen vad dom gör men det är ju automatiska burkar som mer eller mindre skötter sig själva och det är knappast nån förlust att slänga ett getöga på någon sån.
Jag ber om ursäkt om jag sagt nåt dumt, men de Exciters jag brukat skulle aldrig märkas av (på ett bra sätt) under skränet från ett liveband. Det kanske finns extremt tydliga jag missat, men oftast verkar dom funka bäst på nästintill placeboeffekt.

Men det var inte Excitern jag tänkte på. Varför jag egentligen nämde livebruk var för att du sa Finalizers för studio. Blev nyfiken på om det fanns en uppdelning av studio/live finalizers ;)

En Finalizer skulle säkerligen kunna hjälpa till en del. Har för mig det sitter en helt ok flerbandskompressor i dem. En Finalizer och multiprylen Ingo nämnde gör ungefär samma sak va?

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Johan Asplund skrev: Jag ber om ursäkt om jag sagt nåt dumt, men de Exciters jag brukat skulle aldrig märkas av (på ett bra sätt) under skränet från ett liveband. Det kanske finns extremt tydliga jag missat, men oftast verkar dom funka bäst på nästintill placeboeffekt.

Men det var inte Excitern jag tänkte på. Varför jag egentligen nämde livebruk var för att du sa Finalizers för studio. Blev nyfiken på om det fanns en uppdelning av studio/live finalizers ;)

En Finalizer skulle säkerligen kunna hjälpa till en del. Har för mig det sitter en helt ok flerbandskompressor i dem. En Finalizer och multiprylen Ingo nämnde gör ungefär samma sak va?
Okej, det är lugnt.
Jag fick ett brev från bostadsrättsföreningen där dom ville sno min lägenhet, så det var helt fel dag att vara otydlig...

Jag kör ju en hel del EBM.
Och då använder jag en en Aphex 204 rätt flitigt. Den uppför sig så som du vill ha en exciter men ibland så saknar jag nästan det gamla exciterljudet .. vilket du troligtvis inte gillar, så.
Sen så har 204an iofs ett fel som jag retar mig väldigt mycket på, den är inte frekvensrak.

Och jo, finalizers har ju flerbandskompressorer flerbandsexpanders och dynamiska eqs men också en massa annat som inte är så användbart för live.Tex automatisk gain. Men sånt kan man förhoppningsvis stänga av.

mirruh
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 mar 2005, 01:00

Inlägg av mirruh »

Ett billigt alternativ skulle kunna vara att sända backtracksen via en grupp eller aux sedan till en passiv DI box eller annan trafo (som nu skall få duktigt med insignal) sedan tillbaka på två nya mickingångar. Med vanlig linjär kompressor typ dbx med manuell attack & release kan man ibland lyckas "motverka" orginalkomprimeringen genom att ställa in smart attack & release.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Varför ska du ha en trafo emellan? Det är ju bara att stoppa in den på line in eller använda paden...
:|

/H

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

inlägg ifrån en ny här..
jag turnerar med en showgrupp mm och frilansar.. jag har fått alla våga backing ifrån studio det är bara live instrument.. kör med en fostex 25ch spelare funkar kanon..
hadde cd och md när jag började med gruppen .. men har lagt ner MÅNGA timmar i studion när vi gjort nya backings.. låter live.. är riktigt näjd själv.. men tyvärr är det inte många singback grupper som har tekniker och som gör så.. :) kör på ett m7cl.. lite overkill men men :)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Ursäkta mig, men jag måste kapa tråden lite.

För ett tag sen hittade jag en sida med alla de där prylarna som inte finns men som alla vill ha. Jag tänker på effektburken "Shit in - great out" - speciellt avsedd för coverband och bartrubadurer, och sen har vi ju pundaren med ställbar vikt - man ställer ner vikten till noll vid traansporter medan man ställer upp vikten till max under gig. OSV

Någon som har en aning om var hemsidan med dessa prytlar gömmer sig?

Alltså, det är på skämt ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Sett inlägget, Ingen idé att rapportera ett mer än ett år gammalt inlägg.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster