Billig men bra dubbelcd?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Billig men bra dubbelcd?

Inlägg av ElectroAudioHB »

Nån som känner till dom billigare dubbelcdna och vet vilka som fungerar och vilka man skall undvika?

Hur är det med Tascams dubbelcds? tex cd-x1500, är dom pålitliga eller ej.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Man ska inte köpa billiga saker vet du väll ;) har kikat på en del dubbel cds i pris klassen 3000 4000 dom e inte så roliga bättre att satts på nånting riktigt när man ändå är igong anser jag i alla fall
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Numarks billigare cd's börjar bli riktigt billiga.. Jag tycker då att de funkar alldeles galant.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Martin B skrev:Man ska inte köpa billiga saker vet du väll ;) har kikat på en del dubbel cds i pris klassen 3000 4000 dom e inte så roliga bättre att satts på nånting riktigt när man ändå är igong anser jag i alla fall
visst, jag håller med dig.
Men jag köpte en cmx3000 i lördags och tänkte köpa en cdj100/500 cd som backupcd också ifall nån krånglar.

-Det blir en del pengar och mer än så har jag inte just nu :wink:

Dessutom, den denon 2600 som skall ersättas har ju fungerat väldigt bra för dom ... ända tills nån tappade den i golvet villsäga.
och Tascam brukar ju göra hyffsade studioprylar och dom var också rätt billiga (5000) så jag funderade lite på om det kunde vara något att ha.

Det grabbarna behöver är inget avancerat utan det viktiga är att den fungerar helt felfritt, dom använder inte ens pitchen... :lol:

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Haha har du inte lärt dom att man inte ska bolla med grejerna :) var med om en nisse på min gamla skola som tappade en stackars Technics 1200 i golvet.Det som jag har förstått är relativt stryktåligt är ändå JB systems dom ska nog inte va så dyra heller vad jag vet
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Numarks billigare cd's börjar bli riktigt billiga.. Jag tyck

Inlägg av Carl Breander »

Mjo när du säger det så kika jag in på Starfelts sida hitta denna som kanske vore nått för dig
Spänning: 230V/50 Hz
Vikt: 6.4 kg
Mått: 483 x 88 x 264 mm
Frekvensomfång: 20Hz-20kHz

CD-spelare:
Startsnabbhet: 0.03 sek
Pitch +- 8% & +- 16%
Sökhjul pitchbend/sökning av cue-punkt
Stor tydlig display
Loop och Stutter
Single/continous mode
Auto dead space elimination
Pitchbend-knappar
AutoFader-Start
Läser CD-R och CD-RW

Mixer:
Externa ingångar: 2 phono, 2 line, 1 mik
Utbytbar X-fader
3-bands EQ/mikl
Balanserad/obalanserad utgång
Bärhandtag Dubbla hörlursuttag
Passande flightcase: ProDJuser Clubcase/Numark

CD MIX-1är en kombination av en dubbel-CD och mixer med balanserade utgångar.
Dubbel-CD:n har sökhjul, och pitchmöjlighet.
Cue- och Playknapparna är av gummi. Displayen visar track, minuter, sekunder och frames.

CD MIX-1är också utrustad med AutoFader-start som gör att CD-spelarens cue-punkter kan kontrolleras/aktiveras med X-fadern.
Mixern har utbytbar X-fader, ingångar för en mikrofon (med separat 3-bands EQ) samt två phono och två extra line-ingångar. De båda utgångarna är parallella där ena paret är obalanserat och det andra är balanserat.

(2GL) C:a pris: 3992:-/4990:-
C:a priserna är i SEK exkl./inkl.moms

Du vet cd mix kit
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

ang denon 2600, min före detta spelare som satt i en holmberg case, råkade en gång stå lite för nära köks trappan på en resturang.... och plötsligt så råkade den befinna sig 22 trappsteg längre ner, utan min hjälp på sätt och vis =).
Inte en skavank på casen! Thanks holmberg, mixern blev lite böjd, men cd:n var oskadd!, alltsammans vara bara att slå igång och köra på!.
Det är kvalitet!.

/Bengan

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hehe min Denon 9000 var med om liknande..

Den stod i skåpbilen ovanpå en massa bråte och när en kollega skulle riva ut nått bredvid så åkte casen med rakt ner i asfalten från strax över 130cm med denon 9000 och djm3000m, spelaren klarade sig utan skråma mixern har inte vart sig lik sen dess (nu kommer det bara sprak ur den).. och ena stödarmen för den tiltbara toppen gick åt helvette på casen som var av märket Allcase. Jag säger bara Denon! Inte mycket som slår denon.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Martin B
Jo, jag har rätt bra ordning på dom och dom brukar vara skötsamma men handtaget på caset gick sönder när dom skulle lyfta ner den från scenen.
CD-mix har jag funderar på, men dom använder både cd och skivspelare och dom tycker inte om när det bara är två kanaler utan dom vill ha allt på varsin kanal.

Gustav&Bengan
Annars så har den här gamla trotjänarn genomlevt det mesta den med :P
Är ju inte mycket kvar i den som inte har blivit limmat och omlött.
men att fortsätta lappa och laga på den för att få den att gå ett tag till känns inte riktigt bra ... om man säger så.
Utan det är nog dax att begrava den och skaffa något nytt.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Ingen som har erfarenhet av Tascam CDX-1500?

Jag har inte lyckats googla fram nån pålitlig källa som säger hurpass bra den fungerar.
Men om ingen har hört något negativt så satsar jag nog på en sån, så får vi se vad det är...

Nån som har erfarenhet av att beställa från thomanns?
( http://www.thomann.de )

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi hade en gammal tascam CD302 på våran skola

Den var faktiskt mer än värdelös.. konstiga ljud i den den var iväg på service bra många gånger och den fungerade i stortsett aldrig klockrent. Jag själv håller mig borta från tascams dj pryttlar tills jag blir bevisad att dom duger!

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Gustaf(KMD) skrev:Vi hade en gammal tascam CD302 på våran skola

Den var faktiskt mer än värdelös.. konstiga ljud i den den var iväg på service bra många gånger och den fungerade i stortsett aldrig klockrent. Jag själv håller mig borta från tascams dj pryttlar tills jag blir bevisad att dom duger!
Okej,
Iofs så brukar väl saker som finns på skolor aldrig fungera :wink:
men den fanns inte kvar på thomanns längre, så det får bli nånting annat istället.
Prisskillnaden emellan den större x-1700 och pioneer 3000 var ju bara marginell så det kanske blir en 3000 till, hmmm dyrt.
Annars, nån som vet hur det är med stantons cdspelare? tex s550, dom är ju billiga i alla fall.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Thomann funkar bra. Dock kan det vara värre med Tyska posten. Någon fick för sig att det skulle vara postförskott på mitt paket sist jag beställde därifrån. Eftersom jag inte skulle betala något postförskott blev det problem. Jag fick inte hämta ut paketet annat än om jag betalade de 65Euro som "saknades". Jag ville inte heller skicka tillbaka paketet utan att ha fått ett nytt. Efter en månad av tjafs med svenska posten och thomanns support (som föresten verkar helt ok), skickade Thomann ett nytt paket med UPS, framm på 4 dagar till S-vall. Problemet var att Tyska posten "inte kom fram" till svenska posten med en begäran att ta bort postförskottet. Detta trots att jag själv, inte svenska posten hittat namn och faxnummer till personen på svenska posten som kunde ta bort postförskottet. Surt som fan, men det löste sig ju till slut. Inte blev det bättre sen heller när jag skulle skicka tillbaka det första paketet. Posten hade nämligen lyckats slarva bort adresskortet, vilket innebar att den enda identifieringen som var kvar på paketet var mitt efternamn, skrivet med tuchpenna på sidan. Därför kom det en blankett hem till mig där de undrade vad som var i paketet. Eftersom jag var förbannat less på svenska posten ringde jag upp dem. Tredje personen jag talade med kunde förklara varför de ville veta vad som var i paketet. Jag sa till dem att jag skiter fullständigt i vad de gör med paketet, men tydligen har de en jättebunt med oidentifierbara paket, som de då måste öppna för att identifiera, så... Slutet gott, allting gott. Men fan ta svenska posten och deras utlämningsställen som inte kan ett skit. Jag fick för tusan ta reda på precis allting själv. Uselt!! Men det var i alla fall inte Thomanns fel. Det är på grund av denna typ av fel som de inte skickar paket med postförskott till sverige längre.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Thomann fungerar bra överlag, har beställt lite diverse prylar ifrån dem ett par gånger, oftast lönar det sig om man vet vad det är man beställer, priserna skiljer ju sig en hel del och frakten kostar inte mycket mer än hemma i Sverige.

Garanti har man ju, men man får betänka att det blir väldigt dyrt att skicka tillbaka tyngre utrustning för garantireparationer (se nedan).

Sist jag beställde blev jag lite besviken, det var en djcase som skulle vara "uppfällbar", den vanliga bilden var lite mörk så man såg inte riktigt om den var uppfällbar eller inte, men sedan finns det ju ofta en 360o "zoom image" som de kallar de, där kan man zooma in/ut, vända och vrida på produkten. Där syntes tydligt att det var en uppfällbar front så jag beställde.

Efter ett tag dök posten upp med ett paket, med en standardcase som inte hade uppfällbar front... Jag kontaktade thomann och sa att det måste ha blivit fel, men enligt dem hade de levererat rätt "du kan inte alltid vara säker på att zoombilden överrensstämmer med vad du får, du får kolla på den andra bilden". Nu blev jag förbannad eftersom det är en förutsättning att samma prylar man ser och beställer på internet är samma prylar man får hem till sig, oftast är ju den lilla text som står om produkten inte heller så utförlig, då måste man kunna lita på bilderna.

Det som jag tyckte var rimligt var att jag fick skicka tillbaka casen kostnadsfritt, att de skulle skicka mig den "rätta" varianten (kostnadsfritt) och sedan debitera mig mellanskilnaden mellan de två casarna.

1 dec skickade jag mitt första mail till dem, inget svar, jag skickade en påminnelse efter ett tag och efter 15 dagar kom responsen där de sa att det var pga ett missförstånd som jag ej fått svar tidigare. Jag påpekade igen mitt problem om att informationen måste vara korrekt och att man ska kunna lita på de bilder som finns på produktsidorna och tillsist gav de med sig och en ca 1 månad senare (4 dec) returnerade jag min case och efter någon vecka dök min "korrekta" case upp, samt ett samtal ifrån Thomann där de frågade efter mitt kreditkortsnummer för att kunna kreditera mig för frakten - mellanskillnaden. Returfrakten kostade mig 500:- för 11 kg, så är det tyngre saker blir returfrakten dyr vid ev problem... Vid garantirep står inte Thomann för frakten, igentligen hade de nog inte planerat att göra det i mitt fall heller...

Nästa gång är jag nog lite nogrannare och frågar hellre en gång för mycket innan jag beställer, om det är något jag är osäker på.
//Jonas - ljudoljus.net crew

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Brolin skrev: Men fan ta svenska posten och deras utlämningsställen som inte kan ett skit.
Jo, det håller jag med om.
Jag har också haft en del paket som har försvunnit, gått i retur osv där posten har gjort bort sig och jag har fått ringa runt och jaga fram det.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Att hävda att Svenska postens utlämningsställen inte kan ett skit är iofs att ta i, tycker jag. Postkontoren brukar ha kompetenta kassörskor.

Sedan att vissa utlämningsställen inte har svart bälte i att hantera paket, det är faktiskt inte så konstigt, de hanterar ju främst livsmedel, drivmedel och vad det nu är. Det brukar dock vara okej service, och framför allt bra öppettider!
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Att hävda att Svenska postens utlämningsställen inte kan ett skit är iofs att ta i, tycker jag. Postkontoren brukar ha kompetenta kassörskor.

Sedan att vissa utlämningsställen inte har svart bälte i att hantera paket, det är faktiskt inte så konstigt, de hanterar ju främst livsmedel, drivmedel och vad det nu är. Det brukar dock vara okej service, och framför allt bra öppettider!
Utläminigsställena sköter väl sig någorlunda, dom har ju ingen intellektuellt krävande uppgift och det är oftast mycket bättre service och bättre öppettider än den gamla posten vilket jag uppskattar.

Men posten kan strula till det rejält som ett paket jag skulle få ifrån mellansverige som gick i retur till avsändaren redan på tomtebodaterminalen och sedan låg på norrköpingposten utan att avsändaren visste om det och utan att norrköpingspersonalen heller hade en aning om varför det låg där..
Dom sade självmant utan omsvep att det var en dundertabbe när jag ringde och frågade efter paketet.

Men tycker det verkar som att både posten och televerket har tappat rejält i kvalitet dom sista åren.
Senast redigerad av 1 ElectroAudioHB, redigerad totalt 0 gånger.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det värsta är väl att det tar sån förbannad tid att skicka paket med posten! Jag flyger endel radiostyrd helikopter på mina få lediga stunder. Och därmed har jag en heldel erfarenhet av att beställa prylar från utlandet. (Oftast Asien) När man beställer från en svensk firma så tar det mellan 3-7 dagar att få paketen och då får man hämta på posten. Från asien så beställer man på ex. en söndag kväll paketet kommer nästan alltid på onsdagmorgon fram till dörren med DHL! SKIT BRA!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det beror ju iofs på om man pröjsar för att få det snabbt eller inte också. Skickar du med Företagspaket har du det dagen efter, men då kostar det en slant mer också.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Daniel S
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 01:00
Presentation: Systemutvecklare till vardags men DJ och lite ljudfixare på valda helger.
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Daniel S »

För att komma tillbaka till ämnet en aning...
Tascam hade en del mjukvarufel på sin första CD-spelare, 302. De senare modellerna bygger på annan teknik, så de har inte samma problem. Själv skulle jag nog hoppa över Tascam och gå på Numarks enklare modeller som föreslagits tidigare i tråden. De är helt ok och relativt driftsäkra.

/Daniel

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster