Utbildning

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Linus Österberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 23 dec 2014, 23:55
Presentation: Frilansande tekniker med utgångspunkt i Örebro
Ort: Örebro

Utbildning

Inlägg av Linus Österberg »

Hej!

Jag ska nu börja nian och då det är dags för gymnasieval redan vid jul så tänkte jag vara ute i god tid ;)
Så tänkte kolla om någon av er här ute vet någon bra gymnasie utbildning med Ljustekniker inriktning eller mer åt det hållet (alltså rigg mm).

Hare!
Linus Österberg

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Utbildning

Inlägg av Carl Bergander »

En elutbildning är alltid nyttigt.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Utbildning

Inlägg av Jacob Henriksen »

Jag kan ta mig själv som exempel :)

Kring 7:an-8:an började jag intressera mig för ljudteknik. Började köra skolans shower med ett litet inhyrt analogbord och en Behringer-rigg som var på tok för liten för skolans aula, haha. Snart nog fick jag frågan om jag kunde hjälpa några stycken som skulle ha disco, inga problem. Och på den vägen fortsatte det. Köpte lite egna prylar och körde diverse små musikkaféer mm.

Ändå valde jag i slutet av 9:an att välja elprogrammet, pappa tyckte det var ett klokt val, vilket jag absolut håller med om idag när jag 21. Jag har till och med hunnit plugga på Yrkeshögskola till automationstekniker innan jag valde att satsa fullt ut på det här.

Idag driver jag och en kompis ett handelsbolag inom ljud- och ljusbranschen och jag jobbar även åt ett annat lokalt företag resten av tiden som blir över. Och min elutbildning ångrar jag inte alls, då jag har en väldigt bra förstålse nu för vad som faktiskt händer i den utrustning man dagligen använder. Dessutom är det ju alltid bra att kunna laga sånt som pajar :)

Mitt tips är att gå en elutbildning till att börja med. Men kolla med någon lokal firma om du får komma och kika lite. Leta på internet och lär dig själv. Var nyfiken och intresserad så brukar resten komma av sig själv :)

Jag har tyvärr inga konkreta tips när det gäller kurslitteratur för ljus. Men jag själv som ljudtekniknörd har haft väldigt stor nytta av Hans Nicklassons böcker. http://www.ljudteknikern.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till!
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Linus Österberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 23 dec 2014, 23:55
Presentation: Frilansande tekniker med utgångspunkt i Örebro
Ort: Örebro

Re: Utbildning

Inlägg av Linus Österberg »

Tack så mycket för tipsen! Men är det lätt att sedan få en anställning på ett ljud och ljus företag om man går el? Ska man gå yrkes då eller vad gjorde du? :) Jag har redan ett företag jag har kört ljus åt i några år och folk som ringer efter mig så det praktiska är lungt med ganska mycke utrustning :)
Linus Österberg

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Utbildning

Inlägg av Carl Bergander »

Jag tror inte att någon skulle anställa en person bara för att den har läst ljus några år på gymnasiet. Allt handlar om engagemang och vilja att jobba mycket.

Jobba så många helger som möjligt under gymnasietiden så är chansen väldigt stor att få en anställning eller bli inhyrd ofta om du väljer att frilansa.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Utbildning

Inlägg av Jacob Henriksen »

Linus Österberg skrev:Tack så mycket för tipsen! Men är det lätt att sedan få en anställning på ett ljud och ljus företag om man går el? Ska man gå yrkes då eller vad gjorde du? :) Jag har redan ett företag jag har kört ljus åt i några år och folk som ringer efter mig så det praktiska är lungt med ganska mycke utrustning :)
Jag gick Elprogrammet inriktning installation.

Som Carl säger så är det väldigt viktigt med engagemang och intresse för att komma långt i den här branschen, snarare än rätt utbildning. Fördelen med en elutbildning är att du har en bred grund att falla tillbaka på om ljusjobben skulle minska och du blir tvungen att göra något annat ett tag.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Utbildning

Inlägg av Jonas Larsson »

På vissa gymnasium finns ju någon form av musikinriktning, men det blir ju mer åt att spela instrument och ljuddelen, kanske man man få ljussätta någon konsert eller liknande.

Sedan finns ju också den estetiska delen där också ljud/ljusteknik kan ingå.

Sedan är frågan om du vill lära dig mer om teaterljus eller om det är mer showljus du är ute efter.

Jag tror det är svårt/omöjligt att hitta en ren gymnasieutbildning som fokuserar på ljusteknik. Men ett tips är att googla runt och fråga din studievägledare, den personen borde ha koll på vad som finns.

Jag tror som tidigare personer har skrivit att du kommer få lägga din gymnasietid på något "vanligt" program och sedan jobba lite vid sidan av, alternativt läsa någon eftergymnasial utbildning efter gymnasiet.

Du ska trivas i 3 år, så det är ju bra att välja något du har lite intresse för. Själv så valde jag också El-programmet inriktning installation. Jag har haft nytta av utbildningen även om jag aldrig har jobbat som elektriker egentligen. Det är bra att kunna beräkna hur mycket ström arrangören måste dra fram till gigplatsen eller mässmontern. Det är bra att ha lite förståelse för lastbalansering mellan faserna, vad som händer vid fasbortfall, 230/400 v etc. Branschen är ju ganska praktisk, och gillar du praktiska saker så står väl en praktisk inriktning närmast.

Sedan vet jag inte vad som gäller på gymnasiet numer, om man vill läsa vidare så räcker det inte med att ha gått ett praktiskt program längre?

På det stora hela så spelar nog inte ditt programval jättestor roll, välj något du kan tänka dig i 3 år och jobba vid sidan av skolan. Vet att många gått just el, sedan jobbar de på någon lite mindre elfirma och kör sin verksamhet vid sidan om. Kommer man bra överrens med sin arbetsgivare brukar det gå att flexa en del och ge och ta, så man kan få in lite egna gig även på vardagar när så krävs.

Det viktigaste är att visa engagemang, att man är intresserad och vill lära sig nya saker. Och är det något man är intresserad av brukar det komma automatiskt.

Lycka till!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Utbildning

Inlägg av Niklas Elste »

jo jag tror att det faktiskt är så att typ 50% är elektriker
få esteter som är praktiska som jag upplever det

när jag gick el så var det högskole förberedande

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster