Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Philip PC Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 26 mar 2015, 00:26
Presentation: "Projektledare"/Kapten på Sveriges mest extrema flottbygge.

Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Philip PC Carlsson »

Tjenare! Det är så att jag och några poalre håller på att bygga en go partyflotte på cirka 40m2.
Som ni kanske förstår är popsystemet en viktig del av flotten (Om inte den viktigaste..).

Jag har dålig koll på det här med elverk osv men har lyckats läsa mig till att ett elverk med inverter är att föredra för att de ska ha en jämnare kraftnivå och inte "pika" som andra elverk kan göra och därmed skjuta all utrustning.

SÅ jag har via kontakter lyckats få ett erbjudande om att köpa följande elverk till ett förmånligt pris:
http://www.proffsmagasinet.se/byggtillb ... ent-elverk" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag undrar helt enkelt om detta elverk är bra nog att driva ett system med bra tryck? Förstår att det är svårt att säga utan en lista på vad övriga delar kommer att bestå av. Tanken är iallafall att en sub kommer att byggas in i bardisken och via denna kommer det att drivas två satelliter. Återkommer med en komplett lista på sub+satelliter när jag har det.

Men helt enkelt, vad tror ni om detta elverk?

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej Philip!

Jag har inga kunskaper om det elverk du länkar till, men generellt när det gäller elverk så rekommenderar jag Honda.
T.ex. modellerna EU20i eller EU10i.
Alltså inte elverk av diverse fabrikat med Honda-motor, utan Hondas egna elverk.
De är tysta, driftsäkra, lämnar korrekt ström och är relativt bränslesnåla.
Hondas elverk håller också ett bra andrahandsvärde.

Ta reda på strömförbrukningen, sen är det lättare att hitta rätt modell.

Och se upp för kopior på Honda-verken, de ser nästan likadana ut utanpå, men är i princip oanvändbara.

Mvh
Kristian

Philip PC Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 26 mar 2015, 00:26
Presentation: "Projektledare"/Kapten på Sveriges mest extrema flottbygge.

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Philip PC Carlsson »

Kristian Nilsson skrev:Hej Philip!

Jag har inga kunskaper om det elverk du länkar till, men generellt när det gäller elverk så rekommenderar jag Honda.
T.ex. modellerna EU20i eller EU10i.
Alltså inte elverk av diverse fabrikat med Honda-motor, utan Hondas egna elverk.
De är tysta, driftsäkra, lämnar korrekt ström och är relativt bränslesnåla.
Hondas elverk håller också ett bra andrahandsvärde.

Ta reda på strömförbrukningen, sen är det lättare att hitta rätt modell.

Och se upp för kopior på Honda-verken, de ser nästan likadana ut utanpå, men är i princip oanvändbara.

Mvh
Kristian

Tack för svar!
Har från många håll fått höra att hondas elverk är de absolut bästa. Problemet är att iom att jag får ge kring 5000 för detta elverk (Inköpspris) så är hondas elverk nästan 3 gånger så dyra (ca 13-14 tusen).
Vi har en relativt väl tiltagen budget med 14000 på ett elverk kan vi tyvärr inte lägga.
Endress säljer elverk hela vägen upp till 200 000 kronors klassen vilket får mig att tro att de håller en god kvalitet på sina verk. Om du har mer djupgående kunskap om just olika verk samt 5 minuter över skulle jag verkligen uppskatta om du hade lust att söka lite kring just detta elverk och försöka skapa dig en uppfattning kring om det är ett dugligt elverk!

mvh Philip

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Kipor är ett bra elverk kanske det bästa som vi använt. mycket tysta vid arbetsgång och dessa har bra inverter.

Rikard Hernqvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 aug 2013, 08:56
Presentation: Lidköpings Ljud & Ljus. Ljud, ljus & Special effekter

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Rikard Hernqvist »

Vi har också använt oss av Kipor, tycker att dem funkar bra!

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Jonas Areskough »

Det enklaste måste ju nästan vara att köra med grejer till bil, och lägga pengarna på något extra batteri, kanske större motor som laddar bara för att. Ska det bara vara någon satellit och sub så är det så jag hade gjort, pluss att du slipper ett elverk som går hela tiden då man bara vill slappa och sola, dom dagarna kommer med, då det är fest tar man med något extra batteri ut bara.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Svante Gustafsson »

Fördelarna med inverterverk är vikt, storlek, ljudnivån och som du tidigare skrev jämnare kraftnivå (du vill inte köra med vanliga elverk på en flotte mest pga den höga ljudnivån).
Inverterverk passar ditt projekt bra, kör på det elverk du länkat, det lär klara dina behov och klarar att driva ett mindre PA (2x15" basar och toppar till det) utan problem.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Philip PC Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 26 mar 2015, 00:26
Presentation: "Projektledare"/Kapten på Sveriges mest extrema flottbygge.

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Philip PC Carlsson »

@Jonas

Vi har snuddat vid tanken av bilutrustning men jag tror inte att vi kommer få ut önskad volym av billjud. Flotten kommer bli på 40 m2 och det är ju trotsallt till stor del öppet. Så de mesta av ljudet kommer att "rymma" samt att det är en fuktig miljö vilket gör att vi ska få tag i IP (har jag för mig att det heter?) klassade grejjer.

Dagar där volymen inte är de viktigaste räcker det med en harmankardon GO+play.

@Svante

Tack så mycket för svar! Skönt å få mina spekulationer bekräftade. Då tror jag att det blir ett sådant. Ska se till å få tag på ljudsystemet först, så att jag närmare kan se efter vilken effekt de kommer kräva!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Niklas Elste »

alltså du måste bestäma dig för vilken ipklass inte bara att det är en ipklass
ip-xx är inte direkt högt men ändå en klass

ju högre desto bättre
44 och uppåt

men du lär ju inte hitta många slutsteg i den klassen tror jag så du lär satsa på ett väder klassat rack eller liknande

Philip PC Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 26 mar 2015, 00:26
Presentation: "Projektledare"/Kapten på Sveriges mest extrema flottbygge.

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Philip PC Carlsson »

Niklas Elste skrev:alltså du måste bestäma dig för vilken ipklass inte bara att det är en ipklass
ip-xx är inte direkt högt men ändå en klass

ju högre desto bättre
44 och uppåt

men du lär ju inte hitta många slutsteg i den klassen tror jag så du lär satsa på ett väder klassat rack eller liknande
Ja precis, har som sagt en gubbe vars företag arbetar med att hyra ut öjud och dyl- till större evenemang som kikar på vettiga alternativ. Själva subben och slutsteget kommer att byggas in i ett vattentätt "skåp" med ett nät över elementet.

Tack för hjälpen alla! Om det tillåts av admin kommer det garanterat slängas upp lite bilder i projekttråden (Även om ljudet inte är det stora projektet kanske de finns lite intresse ändå?)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Endress 2000i Elverk som kraftkälla?

Inlägg av Niklas Elste »

alltid spännande jag klagar inte på lite mer forumaktiviteter

det finns alltid slutsater att plocka ur urspårade trådar m.m. *full*

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster