16 A utan säkring plus lita annat

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Björn Enegård »

Har lite funderingar kring en 16 A elcentral som vidarematas till en stegvagn med 16 A kontakt som är osäkrad. Är detta dåligt eller okej?
På elcentralen finns en jfb samt två säkringar som går till shukokontakter 1 o 2. Vet inte om 16 A vidarematningen är säkrad (hur brukar det vara på elcentraler?) http://www.clasohlson.com/se/Elcentral/Pr362968000" onclick="window.open(this.href);return false;

En annan fråga som säkert vart uppe förut som jag bara vill dubbelchecka. Funderar på att skaffa en 32 A elcentral för att vara på säkra sidan och kunna va mer flexibel beroende på vilken ström ställena har. Om det endast finns en 16 A kontakt på gigstället kan jag då koppla en kortare kabel, ca 1 m från väggen med 16 A hane och 32 A hona till en lång 32 A kabel som är ansluten till elcentralen? Eller är det olagligt?

Sen en lite mer allmän fråga om 3 fas, hur det funkar och hur man bör koppla ström till ljud o ljus. Om vi pratar om 16 A 3-fas. Visst är det 16 A per fas som utrustningen max får dra, alltså uppdelat på 3 faser? Är det dessa som kallas L1, L2, L3? I sånna fall, varför finns det bara 2 st (antar att de är faser) på en liten byggcentral jag har? http://www.clasohlson.com/se/Elcentral/Pr362968000" onclick="window.open(this.href);return false; Vart tar den tredje fasen vägen? Förstår inte riktigt hur det funkar.
Idag när Led-ljus är mer vanligt o drar mycket mindre ström, behöver man verkligen koppla in den på en separat fas jämfört med ljudet? Eller finns det fortfarande risk för brum eller liknande som när man använder dimmrar till konventionellt ljus?

Tack för ett informativt forum.

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Emanuel Tilly »

Björn Enegård skrev:En annan fråga som säkert vart uppe förut som jag bara vill dubbelchecka. Funderar på att skaffa en 32 A elcentral för att vara på säkra sidan och kunna va mer flexibel beroende på vilken ström ställena har. Om det endast finns en 16 A kontakt på gigstället kan jag då koppla en kortare kabel, ca 1 m från väggen med 16 A hane och 32 A hona till en lång 32 A kabel som är ansluten till elcentralen? Eller är det olagligt?
Jo visst finns det och är lagligt!
Finns på Thomann te.x.
http://www.thomann.de/se/jaeger_3538005.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Gustav Fröding »

Ja, från ett 16A-uttag som är avsäktat 16A kan man koppla en 16A-hane till en 32A-hona. Men inte tvärtom, precis som föregående inlägg skrev.
Ja, precis, det är de tre faserna som man brukar kalla L1, L2 & L3. Varför man inte som standard kan plocka ut 3x10A från byggcentralerna har jag inte heller begripit mig på, kanske är den en budgetfråga, kanske för att "spara" den sista fasen till att plocka ut sist i en slinga. Något som inte är helt ovanligt är väl att (behöriga) människor bygger om vissa centraler för att kunna plocka ut alla tre faser.
Ang dimmrar och brum etc ska jag nog inte uttala mig, har varken erfarenheten eller kunskapen för att ge mig in på det ämnet.


Edit: Och angående att "linka" vidare 16A från byggcentralen. Så är det ju ingen fara eftersom 16A-uttaget du hämtar ström från (som sitter på väggen i lokalen) antagligen är avsäkrad med 16A. "Byggcentralstillverkarna" utgår ju från att matningen in är avsäkrad. Däremot om du köper en 32-byggcentral á la clas olsson, så brukar det ju vara en 16A-ut och en 32A-ut och där brukar 16A-uttaget vara avsäkrat i centralen.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Niklas Elste »

2 säkringar är en budjetfråga

L står för Live
L1 L2 L3 kan även heta R S T och på en motor U1-U2, V1-V2, W1-W2

Risken för att ledljus ska störa är rällativt liten
och det är sällan att jag har nå problem med dimmrar heller

lika så att lägga strömm och signal parralelt brukar inte vara nå problem

det ända som kan ställatilldet för en är hörselslingor och jordslingor


men observera att jag kör 97% balanserat

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Jonas Larsson »

När dessa centraler började säljas så fick man ut alla tre faser, oftast så delade uttag nummer 2+3 samma säkring medans 1 och 4 hade var sina. Dessa finns nog fortfarande att få tag på, men för att spara lite pengar så har man dragit ner på en automatsäkring och lite kabel och kan sälja dem lite billigare, och eftersom privatpersoner inte riktigt förstår skillnaden så köper de ju den billigaste.

I mina ögon helt idiotiskt då man aldrig kan få ut den tredje fasen, utan att sätta i en 3-fas -> 3x1-fas splitt i själva 3-fas uttaget. Och då tappar man ju lite vitsen med själva centralen. Jordfelsbrytare sitter ju oftast ändå i uttaget före, och någon större selektivitet får man ju ändå inte eftersom både jordfelsbrytaren i centralen och i uttaget före löser ut.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Kent Thorfalk »

Ursäkta att jag inflikar lite angående byggcentralerna...

Dessa finns absolut att få tag i med alla 3 faser ut (3 säkringar)
Vi har den som standard i vårt sortiment (art 0833). Är det inte en sådan ni tänker på?
Behovet verkar finnas så då vill jag gärna tala om det.

För övrigt tillverkar vi gärna adaptern 16A hane till 32A hona (med svarta CEE-don om så önskas),
kvaliteten på gummikabeln, är av den typ ni brukar använda. Alltså bra såklart.

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Björn Enegård »

Tack för svar.

Om jag skulle satsa på en 32A elcentral. Vilken skulle ni rekommendera? Ngt speciellt man ska tänka på? Liten o smidig, är det jag tänkt.

För att återgå till min första fråga. Brukar det vara ngn avsäkring på 3-fas vidarematning på elcentraler? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Jonas Larsson »

Pratar vi byggcentraler hade jag köpt en med 2 st 16A 3-fas ut, då kan man utnyttja hela 32A uttaget med 3-fas, samt 6 st singlade 16A 1-fas ut, då kan man även utnyttja hela 32A uttaget med endast 1-fas. Men vill man komma ner lite i storlek är ju mellanvarianten med 1 st 3-fas 16A ut och 3 st 1-fas 16A ut, då kan man tillsammans utnyttja hela 3-fas uttaget, men blir lite mindre flexibel då.

Men helst hade jag köpt en i 19" format med A och V mätare, då har man lite mer koll. Samma här, 2 st 16A 3-fas ut och 6 st 16A 1-fas ut.

Men allt beror ju på hur man ska använda den, vad som sitter i stegrack etc sedan tidigare.


Nej, vidarematningen är aldrig avsäkrad eftersom du ändå har samma säkring i centralen/väggen före. Går uttaget ner i Ampérestorlek är det ju självklart avsäkrat, men då handlar det ju inte längre om en vidarematning utan ett "vanligt" uttag.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Björn Enegård »

Tack för svar om 32A central, Jonas.

Jonas Larsson skrev: Nej, vidarematningen är aldrig avsäkrad eftersom du ändå har samma säkring i centralen/väggen före. Går uttaget ner i Ampérestorlek är det ju självklart avsäkrat, men då handlar det ju inte längre om en vidarematning utan ett "vanligt" uttag.
Som jag misstänkte. Bara för tydlighetens skull; det är väl ingen fara att vidaremata 16A trefas från centralen till 16A trefas ingång i stegvagnen där L1 är kopplat till steget, L2 till EQ och L3 till 1 fas uttag på rackpanel? Eller måste (bör) det avsäkras på ngt sätt?

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Emanuel Tilly »

Som sagt så är det redan avsäkrat när Du tar strömmen från uttaget (sålänge elektriken har gjort sitt jobb) så det är inget problem.

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Björn Enegård »

Emanuel Tilly skrev:Som sagt så är det redan avsäkrat när Du tar strömmen från uttaget (sålänge elektriken har gjort sitt jobb) så det är inget problem.
Bra, tack!

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Kent Thorfalk »

Hej!
Tar upp denna tråden igen då jag inte har något lämpligare ställe att skriva på.
Vi har kommit ned i storlek till 2HE nu
Avsäkrat Fasdioder osv.
Med PowerCon och Schukos eller CEE blå 1-fas ut.
Vad skulle vara optmalt att få in på 2HE med tanke på in och ut. Som blir brett gångbart.

Jag tänker på dels ljud och dels ljus avdelningar. Ska vi bygga så är det lämpligt att få till det riktigt bra.
Men det finns kanske inga enkla svar på denna fråga :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: 16 A utan säkring plus lita annat

Inlägg av Niklas Elste »

Jag har själv byggt en 1,5 höjderna central med 3-fas 16 så 2 höjder borde rymma 32

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster