Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Nicke Löfgren »

Idag heter det inte DISCO.... utan det heter Nattclub :wink: :wink:

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Ja, man kan säga att den talande discjockeyn försvann, nu är det mest tekniker som står på scenen. Sen äger väl inte de här stadium-jockeyna sin egen anläggning som de gjorde förr. Både jag, Starlight, Lucas, Joppe, Rotation, Far & Son, ELO, Safari, m.fl. ägde våra anläggningar. Sen är väl frågan om dagens stora jockeys verkligen spelar live om det inte bara är färdiginspelat på USB sticka, för annars skulle det vara svårt att matcha musik contra ljus- och effektsättning. Har hört och sett en del olika saker, så man blir lite tveksam om det verkligen är live, fast killarna är riktigt duktiga både i studion och i sin kreativitet.

Det mesta jag spelat för är 8500 personer, även om det är ganska mycket, så är det inte i närheten av Avicci och SHM´s siffror på 50-60.000 pers. Gagerna är väl inte desamma nu! När jag som mest fick ut 23000:- för en spelning 1993, så får Avicci och grabbarna miljonbelopp per kväll. Jag håller dock med om att kalla det för "Branschen som försvann" är lite felaktigt, stadium discona är större och maffigare än någonsin. Frågan är dock, hur länge till håller detta? Kan det verkligen bli större eller kommer det att gå tillbaks till mindre format igen? Framtiden får avgöra. Skillnaden är att jockeyna höll under en längre tidsperiod förr, än vad de gör i dagsläget. *kanin*
J-Å Broqvist

Johan Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 17:59
Presentation: Jobbar på hobbybasis med öppna källkodsprojekt för ljusstyrning. https://johan.lighting
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Johan Nilsson »

Minns att jag blev imponerad av Flying Dutchmans spelning i Kils ishall någon gång under mitten av 90-talet :)

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Hej Johan,

Jag minns den spelningen! Det var visst mer ljus än det var folk,he,he och då hade jag inte ens monterat upp hela ljuset! Ja, några hundra var det väl i alla fall, kanske 3-400, men det är svårt att fylla en hel ishall. Däremot vet jag att jag fyllde Kils FH ett flertal gånger i början av 80-talet med 450-550 personer, för fler gick det inte in där. Det var knôkfullt och en hel del kom inte in. Kul var det i alla fall. Jag minns även att jag var där och spelade en gång med 40º feber, magsjuka och spysjuka samtidigt, men det var inte det minsta kul. :(

Jag hörde att Team Lucas gjort en revival som discjockey och han försöker även övertala mej att göra detsamma. Vi får se vad som händer, men då lär det bli musiken från 60, 70, 80, 90-tal. Den kan jag på mina tio fingrar. Provision till den som fixar något! :wink:

Mvh
Flying Dutchman
J-Å Broqvist

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Johan Fälth »

Jan-Åke Broqvist skrev:Hej Johan,



Jag hörde att Team Lucas gjort en revival som discjockey och han försöker även övertala mej att göra detsamma. Vi får se vad som händer, men då lär det bli musiken från 60, 70, 80, 90-tal. Den kan jag på mina tio fingrar. Provision till den som fixar något! :wink:

Mvh
Flying Dutchman
Det stämmer bra, jag har gjort ett par gig ihop med honom. Senast var i Folkparken i Värnamo tillsammans med Snowstorm. Väldigt lyckad tillställning, dom fick mota folk i dörrn
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej!
Senaste kul från Blocket! Jag tycker jag är oldschool och har mycket gamla prylar men den här tar nog priset!
Dubbel stenkakespelare från gammalt tivoli! 30-40 tal? :D :D

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Arvika
Bilagor
8500750963[1].jpg
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Kalle Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:53
Presentation: Hobbyfuskande DJ på lite fester och karaoke
Kalle Larsson
Borås

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Kalle Larsson »

Uppar en gammal tråd.
Finns det något mobildisco kvar nu?

Christer Hedin
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 21:54
Presentation: Gammal DJ som inte kan släppa detta helt....
F.d ägare av Effect Discoservice HB

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Christer Hedin »

Håller med!
Vore kul om det fortfarande finns några som far omkring på nätterna med egna anläggningar på väg hem från allsköns discokvällar som vi gjorde en gång i tiden... :D
F.d Effect Discoservice och Kangaroo mobildiscotek från Sandviken

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det finns några som åker runt med egna riggar men det blir till privata fester
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Jodå vi är några ringrävar som fortfarande packar bussen/släpet me pryttlar o ger sig ut på mörka vägar och
och slänger upp en ljud/ljus rigg o nån rökis 2019.

Dock inte som förr, som sägs i tråden är det mest fester o koncept kvällar som vi åker på.
Men vi existerar än på vägarna som en relik från svunna tider.
Och vi håller fanan högt med micsurr o lirandes dängor från 70-80-90 talet till publikens förtjusning och man avslutar
med Avalon/Roxy Music o inte ett öga är torrt..

Lev å må
Häls Riffo
Snart på ett party nära dig..
Bilagor
hassela flyer.jpg
80 tal flyer.jpg
80 tal flyer.jpg (14.06 KiB) Visad 15980 gånger

Christer Hedin
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 21:54
Presentation: Gammal DJ som inte kan släppa detta helt....
F.d ägare av Effect Discoservice HB

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Christer Hedin »

Bra Riffo att några håller fanan högt i alla fall... :)

Avslutningslåten var annars alltid "What a wonderful world" med Louis Armstrong :D
Bästa oavsett typ av spelning, funkar alltid.

Må gott!
F.d Effect Discoservice och Kangaroo mobildiscotek från Sandviken

Daniel Mullis Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 nov 2017, 12:14
Presentation: Ljud och ljus nörd sedan ungdomsåren men jobbar ej med det.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Daniel Mullis Andersson »

Åh, härlig tråd att läsa, nostalgisk.
Mobildisco kom man ju i kontakt med början av 90-talet, när man gick i högstadiet.
Bla Amadeus spelade ofta där i Åvestadalskolans aula, Krylbo.
Nä, kan ta mer än.
Men, Starlight Per har nu mer, sedan sommaren 2015 tillsammans sin bror Jan en krog, Torp. Ligger ca 8 km söder om Avesta.
Nostalgi? Ja, den piece hänger mitt över dansgolvet och fungerar som den ska. :)
Länk till deras galleri.
http://torp.club/torp-galleriet-bilder-film-och-media/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster