Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det händer någon gång varje år att kunder som har bokat inte kommer och ska hämta det de har bokat. Oftast händer det när man har som mest förfrågningar men även vid andra tillfällen.

Min lilla undrar hur gör ni vid dessa tillfällen?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Svante Gustafsson »

Magnus Gustafsson skrev:Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M
Har en kund som ej dyker upp signerat ditt hyresavtal?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Nicke Löfgren »

Bara gilla läget å gå vidare!!

Kom ihåg namnet så du kan påtala det nästa gång

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Marcus Sandberg »

Magnus Gustafsson skrev:Försök få tag på kunden, om du inte får tag på denne så debitera hyra enl hyresavtalet.

/M
Men hur kul är det och fakturera hyran som dom endån inte betalar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Niklas Elste »

kontrakt är kontrakt
man får skriva i antal dagar innan som man kan riva kontrakt m.m.

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Svante Gustafsson »

Nicke Löfgren skrev:Bara gilla läget å gå vidare!!

Kom ihåg namnet så du kan påtala det nästa gång
Instämmer till 100%
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Leif Baltazars »

Ta för vana att alltid ta kundens telefonnummer. Ring upp kunden veckan innan och stäm av när kunden vill hämta utrustningen. Förklara för kunden om denne känns "osäker" att det kostar inget att boka av, men att hyra debiteras om utrustningen inte avhämtas. I dessa fall jag gjort detta, så har kunden sagt att det "löste sig på ett annat sätt". Kunden behöver inte tappa masken och återkommer.

Tror nog att detta är något man får riskera när man jobbar med uthyrning.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Magnus Gustafsson »

I ett hyreskontrakt så är det lämpligt att ha en klausul gällande debitering vid avbokning/ej uthämtade prylar.

T ex full debitering vid mindre än x timmar mellan hyrtillfället och avbokning. 75% vid lite längre framförhållning... 50%... o s v.

Har du ej ett påskrivet kontrakt så är det inte så mycket att göra. Svårt för dig vid en tvist stt få igenom att du upplyst om villkoren muntligen vid bokningstillfället.

Kontrakt är ju bra att få påskrivet i samband med bokningen och inte vid avhämtning

Om kunden ej betalar och du har ett påskrivet kontrakt så kan du ta det till Tinget.

/M
_________________
T b a

Kristian Ranta
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 feb 2012, 00:11
Presentation: Hobby PA, Billjud, ljudintresserad nybörjare.

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Kristian Ranta »

Jag brukar be kunderna maila in bokning, och namn, adress + personnummer.
Kommer mailet dessutom från deras privata mail te.x kristian.ranta@telia.com så har de ju inte så mycket att säga till om vi ett ev. krav.

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Rolf Sirak »

Jag har kört Buddas linje i många år..

Har måndagar som veckogenomgång av alla hyrbokningar som jag ringer upp
o kollar hämt tid osv på och då får man bra respons på hur landet ligger..
Är det utkörning kollar jag med festlokal/vaktmästare om tider att komma in och
då får man oxå bra info om något har blivit avbokat...folk kan faktiskt i stressade
situationer glömma bort att boka av ljudriggen ..

Så för mig har måndags kollen sparat måååånga överaskningar genom åren..

Lev å må
Häls Riffo

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur gör ni när kunder inte dyker upp

Inlägg av Marcus Sandberg »

Rolf Sirak skrev:Jag har kört Buddas linje i många år..

Har måndagar som veckogenomgång av alla hyrbokningar som jag ringer upp
o kollar hämt tid osv på och då får man bra respons på hur landet ligger..
Är det utkörning kollar jag med festlokal/vaktmästare om tider att komma in och
då får man oxå bra info om något har blivit avbokat...folk kan faktiskt i stressade
situationer glömma bort att boka av ljudriggen ..

Så för mig har måndags kollen sparat måååånga överaskningar genom åren..

Lev å må
Häls Riffo
Jag kör också med den att ta kontakt i början av veckan men lik väl så dyker de endån upp de som inte kommer trots att de ska att de ka komma vid 15tiden på fredagen. Ringer man de och ska undra var de ta vägen så avvisar de bara samtalen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster