Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Niklas Elste »

är det till uasls personalfester dom behövde det eller?

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Fredrik Becker »

Starlight håller till i Brovallen! :wink:
Och dom har betonggolv :mrgreen:

Nä det var någon mindre herrgård nära sjukhuset...

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Niklas Elste skrev:vad gorde monokopplingen för skillnad i det fallet?
Basarena kom i fas, rumblet minskade till nästan ingenting...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Niklas Elste »

ok så urfas basen ger mycket mer rumbel men borde inte centerkluster vara ett bra allternativ i det fallet?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Niklas: Vi pratar tidigt 80-tal nu....
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Niklas Elste »

ja det gick väll då med

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Per Johanson »

Leif Baltazars skrev:
Niklas Elste skrev:vad gorde monokopplingen för skillnad i det fallet?
Basarena kom i fas, rumblet minskade till nästan ingenting...
Det vet i tusan, har det verkligen med fas att göra? Normalt sett på en vinylskiva så är väl basen ändå i mono?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Per: Det blev bättre iaf, oavsett vad det berodde på... :)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Per Johanson »

Leif Baltazars skrev:Per: Det blev bättre iaf, oavsett vad det berodde på... :)
Jo det minns jag också, jag är mer av sorten som vill veta och förstå varför också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Emil Brolin »

Fredrik Becker skrev:I Avesta fanns, (/finns?), det ett ställe som hade ordnat med två separata betongpelare från källare ända upp till andra våningen. På dessa pelare ställdes varsin skivspelare. Ingen risk för hoppande nålar där inte :mrgreen: Och inga problem med rundgång vad jag minns.
Kårhuset i Sundsvall har kvar en liknande lösning i källaren för den som är hugad att köra vinyl.. ;)

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

Har kommit över ett gäng Optkinetics Soundscanners till "vintage" samlingarna. :D
Prylarna har minsann ett bekannt klistermärke.
När var du ute och snurrade med dessa Mr: Budda?
Ser även ut som Starlightbyggda cases.

Mvh
Henrik Kjellman
Bilagor
3932483373[1].jpg
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Har jag haft? Hjärnan har förträngt dessa :) Har nog inte ägt dessa dom senaste 20 åren. Helt rätt att casen och Soundscanner grejorna kommer från Pelle. Undrar om jag inte hade 4 st totalt. Har inte en aning om vem som köpte dessa av mig, men denne fick dom nog väldigt billigt! Så här efteråt kan man bli nostalgisk och ångra sig....
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Christer Hedin
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 21:54
Presentation: Gammal DJ som inte kan släppa detta helt....
F.d ägare av Effect Discoservice HB

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Christer Hedin »

http://www.blocket.se/vasterbotten/Vint ... ?ca=10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Titta här vilken klenod....
Här kan vi prata om nostalgi.

Bifogar bild, så det ligger kvar när annonsen försvinner.
//Jonas Larsson
Bilagor
vintage disco.jpg
F.d Effect Discoservice och Kangaroo mobildiscotek från Sandviken

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Niklas Elste »

oj
fornminne
fick mig att minnas en riktigt gammal spelare
kanske borde setill att gräva fram den

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Henrik Kjellman skrev:Hej !

En fundering från en som inte ens var tonåring under den värsta mobildiscoeran.
Gick det att leva skapligt på att vara ute och köra mobildisco i Folkparkerna i mitten av 80 talet?
Eller var det till att kränga ljud och ljusprylar under veckorna eller jobba i järnaffärn för att gå runt?

Räckte betalningen till en mosbricka och två pinspots eller vart det något över..?
Budda å grabbarna som var med då vet säkert.

När man gör jobb nuförtiden känns det nästan som man bjussar på hyran för prylarn och får pröjs för jobbet
eller tvärt om. Väldigt sällan både och. Mer kul än bra betalt alltså. :D

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
När jag spelade i slutet på 80-talet hade jag 8500:- ex.moms + 35kr/mil, så på en månad drog jag väl in sådär 80-120.000:- inkl.allt. I dagens penningvärde 2014 är det 142.000-213.000 :D per månad. Jag vet att jag drog in 40.000:- på 2 jobb 1994. Då tjänade man bra, men frågan är vart alla pengar tog vägen :cry: ?!?! Det måste ha varit mycket dyra inköp och dyra reparationskostnader på fordon. Å andra sidan när jag summerade milkostnaderna efter att jag slutat spela, så upptäckte jag att jag tagit 35:-/mil, men bussen hade kostat 105:-/mil i alla år :cry: . Så där hade man en minuspost, ha,ha. Telefonräkningarna var också dyrare på den tiden + att en Lampo Derby kostade c:a 8000:- och det är 14000:- i dagsläget. En Derby med 300W lampor, kan man idag köpa nya för 7-800 kr.
Det enda jag ångrar numera är att man inte var mer ekonomisk än vad man var på den tiden, fast man hade jävligt roligt också och fick betalt för att se hela Sverige från Kiruna och Pajala i norr till Malmö och Kristianstad i söder.
J-Å Broqvist

Kalle Feldt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 20:56
Presentation: Har tidigare erfarenhet av branschen men söker nu främst info samt grejer för välljudande kraftiga grejer hemma. Frontar med JBL 1x2405h, 1x2447j, 2x2206h i slutna lådor. Basar JBL SR4719X (2x2x2241h.) Slutsteg: Lab 300, 1600, 2000
Ort: Åtvidaberg

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Kalle Feldt »

Dessa är med lite kult tycker jag: http://www.blocket.se/vasternorrland/Ha ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

/Kalle

Bifogar bild, så det ligger kvar när annonsen försvinner.
//Jonas Larsson
Bilagor
hagstroms.png

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Discoteken i Sverige

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Jag rekommenderar alla discjockeys och även andra att köpa nostalgiboken "Discoteken i Sverige", som är skriven av Håkan Hjulström och släpptes 17 oktober 2014 och handlar om discovågen 60-tal och framåt. Den är rikt illustrerad och är ett måste för den som är intresserad av discons utveckling i Sverige under 60-70-80-90 talet.
Boken handlar om branschen som försvann, men låt oss alla visa att branschen inte har försvunnit.
Är själv med på några ställen i boken.

Boken finns hos de flesta välsorterade bokaffärer och även hos Cdon.com, Bokus.com, Ginza.se, m.fl.
Trevlig läsning allesammans. Den kostar mellan 193-200kr. :lol:
Bilagor
diskoteken_i_sverige_branschen_som_forsvann-hjulstrom_hakan-27372538-533156218-frntl.jpg
J-Å Broqvist

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Discoteken i Sverige

Inlägg av Henrik Kjellman »

Jan-Åke Broqvist skrev:Jag rekommenderar alla discjockeys och även andra att köpa nostalgiboken "Discoteken i Sverige", som är skriven av Håkan Hjulström och släpptes 17 oktober 2014 och handlar om discovågen 60-tal och framåt. Den är rikt illustrerad och är ett måste för den som är intresserad av discons utveckling i Sverige under 60-70-80-90 talet.
Boken handlar om branschen som försvann, men låt oss alla visa att branschen inte har försvunnit.
Är själv med på några ställen i boken.

Boken finns hos de flesta välsorterade bokaffärer och även hos Cdon.com, Bokus.com, Ginza.se, m.fl.
Trevlig läsning allesammans. Den kostar mellan 193-200kr. :lol:
Va f-n finns det redan en sån bok?! Den hade ju jag tänkt skriva! :D
Tack för tipset Flying Dutchman!

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Visst är det kul att någon har skrivit en sådan bok! Det är dessutom en person som varit inne i branschen med sin egen klubb i Norrköping och bör då veta en hel del om disco-Sverige. Gamle räven Clabbe är visst med på ett hörn och skrivit inledningen i boken.
Givetvis finns det en chans att skriva fler böcker i samma kategori, kanske med alla anekdoter och galna historier man hört och genomlidit under åren. Jag skulle kunna bidra med en hel del om musik-Sverige och även om mina s.k. humpers och deras ibland korkade upptåg. Jag är säker på att alla andra mobil nissar skulle bidra med en massa roliga saker. Bäva månde de nämnda :lol: !
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Man fyller ju hela Stadium idag med disco, så vad var det som försvann ? Mobildiscot vann kan man kanske säga.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster