Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Går i funderingar att köpa mig ett mindre aktivt PA men har väldigt svårt att bestämma mig för vilken lösning som passar bäst. Tanken är att kunna använda det till allt från tal till trubadurer/coverband eller liknande och disco i mindre skala. Gör emellanåt bröllop, företags jippon och ungdoms arrangemang.

Jag har kikat på en uppsjö men fastnat för följande

Yamaha DSR
Har tittat på DSR 112 och DSR 118W. Topparna låter helt ok men jag skulle önska lite mer ur botten. Jag komplettera med fler om behov finns hos Musiklagret hemma i stan vilka är bra att ha och göra med.
Bild


JBL PRX
Om jag skulle välja PRX 625 (2x15")och PRX 618S XLF så har jag samma möjlighet att komplettera med en kollega i branschen hemma vilket var tanken från start. PRX 625 klarar sig fint själva vid mindre jobb vilket jag tycker om. Men PRX 612 och 615 är intressanta med.
Bild


QSC KW
Något dyrare än de övriga men gjorde ett väldigt bra intryck på mig. Tyvärr har jag endast kunnat lyssnat på 122an. Men qsc har jag inte någon kontakt som har tyvärr.
Bild


RCF 4PRO
Har ingen uppfattning alls men ville inte lämna dem därhän dok är inte plastlådor intressant.

Jag behöver hjälp att resonera kring vilken lösning som kan vara att föredra. Drömmen vore ju givetvis exempelvis NEXO eller Meyer men de pengarna finns inte till detta projektet.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Vi har både PRX625, Prx615 och PRX618-xlf Spelar både högt och snyggt. klarar både tal, disco och pa. Och PRX618-XLF är mycket bra basar spelar både högt och djupt, det är nog det bästa aktiva system som jag kört i den billigare prisklassen.
För att inte tala om GA Septons kundfokus och engagemang och snabba support vid frågor och service detta ska man ta hänsyn till vid val av prylar.
Det är ju inte kul "OM" vilket vi inte har lyckats med "än" spela sönder något. Då är det värt varenda krona om servicen är bra.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Johan Fälth »

Vill också slå ett Slag för PRX, löjligt mycket ljud för pengarna.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Jonas W, vad tycker du om de olika kombinationerna. Hur har exempelvis 625 funkat ihp med XLF lådorna etc? Det är de som lockar mest.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Jag har kört både 1st och 2st xlf lådor per sida och om du ska spela PA högt rekommenderar jag 2st mest för att få upp toppen en bit spelar fånigt högt och bra!! PRX 625 saknar stativkopp vilket 615 har. Å andra sidan har du ju 2x 15" i 625 så det blir lite mer snärt i basen och lite tydligare topp i 625.
Du kan ju höra med Septon om det finns någon i din närhet som har sådana lådor som du kan få prov lyssna annars är du välkommen till oss. Tyvärr är det ju en bit till oss i Linköping :?
kolla gärna in http://www.dxd.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hur är 625 jmf med 635?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har några prx lådor som jag vill sälja!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Nicke jag är intresserad. Skick gärna ett PM
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nicke Löfgren skrev:Jag har några prx lådor som jag vill sälja!
Vilka modeller?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det finns 8st PRX 615m samt 4st PRX 618s-xlf

Pris kan vi ta på PM

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Jag är intresserad. Du har troligen om allt gått rätt till säkerligen fått ett pm
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Svante Gustafsson »

Ska du köpa nytt missa inte att ta en titt på Ev´s nya aktiva serie.. troligen mycket för pengarna, ej hört dom själv än (äger föregångarna).
http://www.electrovoice.com/zlx/powered.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Yamaha DSR låter mycket bra, har a & b testat mot mina EV ELX 12
QSC KW122 låter skit med tanke på priset, deras billigare plastlåda K12 låter däremot grymt bra, spelar högt och håller ihop bra. Tycker därav inte du ska utesluta plastlådor innan du fått lyssna på dom.
JBL PRX har jag tyvärr inte hört som FOH :/

Ps skaffa inte 2x15" eller 2x12" i samma låda.. tunga otympliga! 1x12" kompletterat med bas låter helt klart bäst i denna prisklass
Senast redigerad av 1 Svante Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Svante Gustafsson skrev:Ska du köpa nytt missa inte att ta en titt på Ev´s nya aktiva serie.. troligen mycket för pengarna, ej hört dom själv än (äger föregångarna).
http://www.electrovoice.com/zlx/powered.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Yamaha DSR är jag inte imponerad av.
QSC KW122 spelar på bra men kostar tyvärr därefter.
JBL PRX har jag tyvärr inte hört som FOH :/

Ps skaffa inte 2x15" eller 2x12" i samma låda.. tunga otympliga! 1x12" kompletterat med bas låter helt klart bäst i denna prisklass
Jag har fått några begagnat erbjudanden här ifrån vilket har varit intressant får se om det blir något.

Ev har jag ingen koll på alls men är inte särskilt förtjust i plastlådor över lag.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Svante Gustafsson »

Daniel Madrid skrev:
Svante Gustafsson skrev:Ska du köpa nytt missa inte att ta en titt på Ev´s nya aktiva serie.. troligen mycket för pengarna, ej hört dom själv än (äger föregångarna).
http://www.electrovoice.com/zlx/powered.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Yamaha DSR är jag inte imponerad av.
QSC KW122 spelar på bra men kostar tyvärr därefter.
JBL PRX har jag tyvärr inte hört som FOH :/

Ps skaffa inte 2x15" eller 2x12" i samma låda.. tunga otympliga! 1x12" kompletterat med bas låter helt klart bäst i denna prisklass
Jag har fått några begagnat erbjudanden här ifrån vilket har varit intressant får se om det blir något.

Ev har jag ingen koll på alls men är inte särskilt förtjust i plastlådor över lag.
var galet trött när jag skrev mitt inlägg och har tagit fel på vilka lådor du hänvisade till. har editerat mitt tidigare inlägg
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Svante Gustafsson skrev:
Daniel Madrid skrev:
Svante Gustafsson skrev:Ska du köpa nytt missa inte att ta en titt på Ev´s nya aktiva serie.. troligen mycket för pengarna, ej hört dom själv än (äger föregångarna).
http://www.electrovoice.com/zlx/powered.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Yamaha DSR är jag inte imponerad av.
QSC KW122 spelar på bra men kostar tyvärr därefter.
JBL PRX har jag tyvärr inte hört som FOH :/

Ps skaffa inte 2x15" eller 2x12" i samma låda.. tunga otympliga! 1x12" kompletterat med bas låter helt klart bäst i denna prisklass
Jag har fått några begagnat erbjudanden här ifrån vilket har varit intressant får se om det blir något.

Ev har jag ingen koll på alls men är inte särskilt förtjust i plastlådor över lag.
var galet trött när jag skrev mitt inlägg och har tagit fel på vilka lådor du hänvisade till. har editerat mitt tidigare inlägg
Eftersom en bekant har PRX lådor och Musiklagret hemma i Borås har Yamaha så kommer valet falla på någon av dem. QSC blir för mycket pengar tyvärr. Alltid smidigt att kunna hyra på sig mer om behovet skulle finnas emellanåt. Lösningen heter troligen PRX 615 ihop med XLF. Jagar bra priser just nu =)
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Svante Gustafsson skrev:Ska du köpa nytt missa inte att ta en titt på Ev´s nya aktiva serie.. troligen mycket för pengarna, ej hört dom själv än (äger föregångarna).
http://www.electrovoice.com/zlx/powered.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Yamaha DSR låter mycket bra, har a & b testat mot mina EV ELX 12
QSC KW122 låter skit med tanke på priset, deras billigare plastlåda K12 låter däremot grymt bra, spelar högt och håller ihop bra. Tycker därav inte du ska utesluta plastlådor innan du fått lyssna på dom.
JBL PRX har jag tyvärr inte hört som FOH :/

Ps skaffa inte 2x15" eller 2x12" i samma låda.. tunga otympliga! 1x12" kompletterat med bas låter helt klart bäst i denna prisklass
Var och lyssnade på den nya 12" EV lådan idag och dom låter bra med tanke på pris. Spelar inte så starkt och inte så mycket botten heller. Dok var de trevliga att hantera i övrigt. Hade inte möjlighet att A-B testa den mot någon annan tyvärr.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Står i valet och kvalet över olika aktiva lösningar

Inlägg av Daniel Madrid »

Valet föll som kanske var väntat på JBL PRX 615 som topp och det blir XLF bottnar vad det lider. Dags att kika vidare på ljus nu då. Ses i ljusforumet :D
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster