Priser i säljesannonser inkl eller exkl moms?

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Priser i säljesannonser inkl eller exkl moms?

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
Jag har nu läst och gått igenom en rad säljesannonser. Priserna som står angivna i annonserna skiftar ofta och är otydliga med om moms ingår i priset eller inte. Jag tycker detta skall stå tydligt!
Ofta läser man t.ex. Par 56, 500,- inkl glödlampa, om artikeln är populär och till för lågt pris passar en del försäljare här på forumet på att lägga på moms när man sedan pratar med försäljaren och helt plötsligt är priset exkl moms dvs 625,- inkl moms. (med hänvisning att jag som köpare får ju ändå dra av momsen, men som säljare måste du deklarera momsen oavsett om du säljer till privatperson eller företag).
Visst de kan vara ok att ange priserna exkl moms då de flesta av oss är företagare och kanske räknar med att momsen läggs på, men ofta ser man samma annons på t.ex blocket och tradera. Där riktar sig annonsen till privatpersoner och får inte enligt konsumentköplagen inte stå exkl moms om inte detta anges tydligt.
Så jag tycker att det tydligt skall stå i annonsen om priset är inkl eller exkl moms eller säljs privat. Kankse en ruta man klickar i när man skapar annonsen?

/Thomas

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Priser i säljesannonser inkl eller exkl moms?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker snarare att det ofta händer att spekulanter hör av sig och vill att priset skall vara inklusive avdragbar moms, trots att man angett pris exkl moms.

Till syvende och sist handlar det ju om vad båda parter är beredda att gå med på. Självklart är tydlighet från första början att föredra.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Priser i säljesannonser inkl eller exkl moms?

Inlägg av Leif Baltazars »

...om man som annonsör orkar, kan man ange både och. Ett bra exempel är t ex http://www.starfelt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Priser i säljesannonser inkl eller exkl moms?

Inlägg av Jonas Larsson »

Självklart bör det stå tydligt i annonsen om priset är exkl eller inkl moms. Vi har ingen regel som säger vad som gäller eftersom det finns både företagare och privatpersoner på forumet, utan det är upp till varje annonsör att i sin egen annons ange om priset är exkl eller inkl moms.

Att "lägga på" moms i efterskott gör ju bara folk irriterade. Min förhoppning är att annonserna här på forumet upplevs som lite seriösare än de på blocket, dels säljarna och dels produkterna. Man kanske är lite mer noga med att upplysa om ev fel till kollegor på forumet än "vem som helst" på blocket. Dock har ju blocket väldigt stor räckvidd för de flesta typer av annonser.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Priser i säljesannonser inkl eller exkl moms?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag tycker man skriver ut om det är med eller inte



(ändrat pgr av tokig formulering) 8)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster