Kongen Av Campingplassen?

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Fredrik Blom »

Hej på er,
Vi är ett gäng som har lite av en tradition. Vi brukar åka upp till nordligaste Värmland och campa ett par dagar varje år. Det är Rallycross EM i Höljes och stoort kalas i den lilla byn. Med cirka 150 invånare, växer denna helg till Värmlands näst mest befolkade ort. Över 25 000 personer brukar denna helgen gästa Höljes :)

Vi bor inte på stora campingen el nära banan, vi bor lite längre upp vid en grusgrop, Lite mer ostört.
Varje år har vi alltid haft med elverk, kylskåp och självklart lite ljud & ljus.
Bifogar lite bilder från förra årets camp.

2012 köpte vi ett tält och byggde lite nattklubb. Tältet är 5x8m.
4st moving heads. 4st Adj Quad phase, 2st Adj Revo 3, 6st par56 led.
Ljudet var 2st dubbel 18" & 2st dubbel 12" toppar. Detta drivs med 2st Lab 2000.

Detta spelade på bra men Inför 2013 tror jag att ljudet måste uppdateras lite,till det där lilla extra
Vi har ett halvår på oss. Kommer leta runt efter begagnat och slit o släng.

Men frågan är vad man ska satsa på?
-Nån kanske har tomma 218 lådor som står och skräpar?
-ska man göra det lätt och köpa ett par w-horn och komplettera med bara?
-ide på toppar? Finns ju både EV & JBL billigt hos tysken
-Fler Lab 2000 måste köpas
-skulle kunna hyra in, men tråkigt om det händer något...

Då denna rigg (nästan) bara används till detta kommer vi inte pumpa in allt för stora pengar
Bilagor
IMG_1022.jpg
IMG_1023.jpg
IMG_1120.jpg
IMG_1024.jpg
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Niklas Elste »

den riggen borde räcka gott och väl vad är det ni saknar i ljudet?

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Fredrik Blom »

Det spelade faktiskt bra. Men det var rätt stor plats att täcka, topparna fick jobba väl hårt.
Man tappade trycket när det började bli lite folk. Gå upp en storlek på topparna till dubbel 15" är nog ingen dum idé...
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Svante Gustafsson »

plussa på med de aktiva toppar ni redan äger, JBL - EON 515?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Fredrik Blom »

Hänger hellre upp ett par passiva lådor som man inte behöver vara lika rädd om i skogen :)
/// djfredrikb.se ///

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Det bästa vore väl att få upp topparna ovanför publiken. Ev komplettera med två basar till.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Michael Christiansen »

Ser trevligt ut...! *full*

Mitt bästa ljudtips är, att fylla upp Festisflaskan med

http://www.albani.dk/produkter/hcanders ... 229c829dd3" onclick="window.open(this.href);return false;

istället för Albani Slots Guld - då är det ändå ingen som märker skildnad på utljudet...!

Billigare för Er att maxa procenten gentemot wattage!


Michael Christiansen
Prophet of beers
maximum bass - on all frequencies

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Fredrik Blom »

Ja dom 9.0% skulle rädda upp de :) Festiskylen kyler ölen fantastiskt bra. Stor fläkt och kylslingor.
Får plats med 7-8 ölflak, lätt! Fick fylla den ettpar ggr under dom dagarna ;)

Svårt att få upp topparna mer om vi riggar i tältet. Annars att flyga dom i trossen är väl det ultimata ja.
Har man vädergudarna på sin sida går det att skippa tältet, rigga öppet och flyga topparna.
Synd bara på ljuset då... Går ju att ösa på med fler Revo effekter och tjockare rök.

Har fått PM om ett par dubbel 15 toppar också
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Svante Gustafsson »

Fredrik Blom skrev:Har fått PM om ett par dubbel 15 toppar också
vill bara flika in att 15" i toppen nödvändigtvis inte låter mer/starkare/bättre än dina nuvarande 12" ;)
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Fredrik Blom »

Detta vore ett roligt inslag ;)
http://www.blocket.se/stockholm/Skummas ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
/// djfredrikb.se ///

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Om ni ska använda samma tält så skulle jag satsa på fyra mindre toppar (en i varje hörn så högt upp som möjligt).

Alternativt komplettera riggen ni har nu med två mindre toppar i andra änden av tältet.

Att ösa ut med dB från "scenen" blir bara jobbigt för de längst fram utan att samtidigt göra så mkt nytta i andra änden av tältet.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Gustaf Gagge »

Extremt dåligt exempel på hur man handhar "professionell" utrustning.
Inann du skaffar nya grejer kan du fundera över hur du ska sätta upp den du har på korrekt och säkert sätt.
Det här börjar mer likna Dodgy Technicians gruppen på facebook än ett forum för proffesionell ljud & ljusutrustning.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Gustaf Gagge skrev:Extremt dåligt exempel på hur man handhar "professionell" utrustning.
Jaså, och varför det då? Kanske kan komma med något mer konkret? (Möjligen dåligt omdöme vad gäller ölvalet...)

Coolt säger jag, ös på 8)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Svante Gustafsson »

Anton Gildebrand skrev:
Gustaf Gagge skrev:Extremt dåligt exempel på hur man handhar "professionell" utrustning.
Jaså, och varför det då? Kanske kan komma med något mer konkret? (Möjligen dåligt omdöme vad gäller ölvalet...)

Coolt säger jag, ös på 8)
Håller med, dessutom den mest aktiva tråden på forumet på länge! :)
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Den där snubben som sälj skum maskin ha jag haft kontakt med och det är ett stort hemma bygge, köp en MBn maskin iställe

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Gustaf Gagge »

Genom att tittat på bilderna kan jag se följande som är felaktigt handhavande som enkelt skulle kunna åtgärdats.

armaturerna saknar säkerhets vajer.
trossen är felaktigt riggad på högtalarna.
parkannorna ser ut att vara riggade med någon slags tejp på trossen.
hänger en movinghead i nocken som troligtvis inte är godkänd för last.
kablarna är virade runt rören och ett skatbo i trossen.

det värsta skulle jag säga är trossen som inte är säkrad och lampan i nocken.

Om jag nu forsätter att tolka bilderna så verkar det vara ett bra party på alla sätt och då är det extra viktigt att ta hänsyn till säkerheten.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Fredrik Blom »

Jo trossen ser kanske illa ut, men fast sitter den med hjälp av stroppar och block :)
Dom små mini movingheadsen i nock har wire. Sitter lika fästen på kannorna i trossen som den på bordet. Men de stämmer nästan, vi fick använda arno rem för att justera in dom o hålla dom på plats.

Vill också på peka att detta är absolut inget officiellt arr, inte på långa vägar.
Men fantastiskt kul har vi. Soft, skön musik på dagarn - Sen knäpper vi igång rökmaskinen på kvällen ;)
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Michael Christiansen »

...
(Möjligen dåligt omdöme vad gäller ölvalet...)

Anton, syftar du på mig eller???

Akta dig så det inte blir en omgång "KRONE" i Tuborg Guld Øl nästa gång.....
:D
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Michael Christiansen skrev: Anton, syftar du på mig eller???

Akta dig så det inte blir en omgång "KRONE" i Tuborg Guld Øl nästa gång.....
:D
Du vet att jag aldrig skulle ifrågasätta dig när det kommer till öl ;)
Syftade snarare på det där han hade fyllt festis-flaskan med...

Åh, jag ska nog träna ordentligt så ska jag nog kunna slå dig en vacker dag...kanske...
"ploink-plums"
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Kongen Av Campingplassen?

Inlägg av Gustaf Gagge »


Vill också på peka att detta är absolut inget officiellt arr, inte på långa vägar.

och därför får ni faktiskt göra hur tusan ni vill även om jag tycker illa om det.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster