Gainoptimera enligt Hans Nicklassons instruktioner?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anton Kjörck Lindén
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 01:18
Presentation: Glad semiprofesionell ljudmakare där stoltheten ligger i EV-riggen som är målet att hela tiden bygga ut. Friskt kopplat - hälften brunnet!

Gainoptimera enligt Hans Nicklassons instruktioner?

Inlägg av Anton Kjörck Lindén »

Hej!

Jag försöker gainoptimera enligt Hans Nicklassons instruktioner i boken. Han får fram att mixerns maximala utnivå innan distorsion är +24dBu. Efter mixern kopplar han in en EQ vars maximala input är +14dBu. Därför dämpar han ingången till EQ:n med 10dB. Menar vi per automatik alltid dBu på utrustning när det graderas med dB? Detta är väl ändå två separata skalor?

/Anton

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Gainoptimera enligt Hans Nicklassons instruktioner?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Bra att någon tar upp det här! Jag har läst och lärt mig mycket från Hans bok. Men står och kliar mig i huvet lite när det gäller gainoptimering. Hur gör ni andra? ska slutstegen vara på max eller inte osv.?

/Jacob

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Gainoptimera enligt Hans Nicklassons instruktioner?

Inlägg av Jacob Henriksen »

Bumpar ett en halvgammal tråd för att eventuellt få lite klarhet i frågan :)
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Gainoptimera enligt Hans Nicklassons instruktioner?

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Kjörck Lindén skrev:Han får fram att mixerns maximala utnivå innan distorsion är +24dBu. Efter mixern kopplar han in en EQ vars maximala input är +14dBu. Därför dämpar han ingången till EQ:n med 10dB. Menar vi per automatik alltid dBu på utrustning när det graderas med dB? Detta är väl ändå två separata skalor?
Signalnivåerna som redovisas i dBu är absolutvärden, dBu relaterar som bekant till referensspänningen 0,775 V. Men dämpningen som bara anges i dB tar ingen hänsyn till absolutnivåerna utan är en relativ nivåförändring; -10 dB är lika stor dämpning oavsett var vi börjar. I många sammanhang där vi vill förstärka eller dämpa en signal eller delar av den, är den relativa förändringen mer intressant än absolutvärdet.

När tillverkare anger specifikationer på utrustning så är det oftast - men långt ifrån alltid - dBu som åsyftas, åtminstone för "professionell" utrustning.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster