Lista sommarens bästa konserter

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag hittade flera dubletter i listan, betyder det att du har kört dem flera gånger? :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gäst

Inlägg av Gäst »

Eftersom det är en running order så är det alla akter som spelat på "min" scen från första gigget på Hultsfred i juni till sista i Gävle förra veckan. Alltså, dubletter innebär att dom har dykt upp flera gånger under sommaren.

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

Ingo skrev: MIKAEL WIEHE
reespekt aj sej.. :)
__
instrumentdelen, sången satt mest ok (förutom enstaka tekniska problem (små strul med de trådlösa)) lät sådär helt enkelt som jag sa förut, grötigt små distning imellanåt i stort sett från början till slut.

fel av mig att dömma ut en hel rigg, tar tillbaka. i detta fall var det helt enkelt en dålig dag, alla har mer än rätt till en sådan!

nu har jag nog trashad topic''en tillräckligt.. :oops:

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Ingo skrev:SNOW PATROL, PHOENIX, MESHUGGAH, SCISSOR SISTER, DIZZEE RASCAL, AQUASKY & RAGGA TWINS, 2 MANY DJ''S, PHUNKY DRAKES & GROOVER ALLSTARS, SVENSKA AKADEMIEN, PUPPETMASTAZ, PESHI, JONZI D & DJ POGO presents LYRIKAL FEARTA, FORM ONE, RICO WONDAMAN & DJ DAINJA, EYEDEA & ABILITIES, BROTHER ALI, PEACHES, ANTHONY ROTHER, INFUSION, STONEBRIDGE, ATMOS, ORGANISM 12, ASTA KASK, PETTER, NICOLAI DUNGER, GLUECIFER, FREESTYLERS, S.U.M.O. MUTINY, GUSGUS DJ-SET, BKO, THE RASMUS, IGGY AND THE STOOGES, LISA MISKOVKSY, PATRIK ISAKSSON, E-TYPE, RYDELL & QUICK, MELODIFESTIVALEN PÅ TURNÉ, PATRIK ISAKSSON, THE REFRESHMENTS, LISA MISKOVSKY, P!NK!, ERIC GADD-TITIYO-REBECKA TÖRNQVIST-CHRISTIAN WALZ, SOMMARTOPPEN, MARKOOLIO, BKO, E-TYPE, LENINGRAD COWBOYS, ALICE IN VIDEOLAND, PROMOE, JENS LEKMAN, WOLFSHEIM, FSOL presents AMORPHOUS ANDROGYNOUS, SVENSKA AKADEMIN, JONAS KULLHAMMAR QUARTET, MAGNET, ECHO AND THE BUNNYMEN, KEANE, FIXMER/MCCARTHY, OLLE LJUNGSTRÖM, DAMN!, KINGSTON AIRFORCE, MESHUGGAH, MY DYING BRIDE, VIVE LA FETE, LISA MISKOVSKY, MIKAEL WIEHE, THE DARKNESS, WEEPING WILLOWS, BKO, CLARENCE CLEMMONS, PRESIDENT TALET, PET SHOP BOYS, ARVINGARNA, TOMAS ANDERSSON WIJ, NICOLAI DUNGER, ÅDAHL, SWINGING BLUE JEANS, THE ANIMALS, MARY SLIM, RIX FM FESTIVAL (Fredrik Kempe, Brolle, Niclas Wahlgren, Anders Johanson och Marmeladorkestern), LIONDUB

Jag har tagit bort alla lokala inslag i form av band och talangjakter och prisutdelningar...
Någon favorit? Varför isf?

Gäst

Inlägg av Gäst »

maclite!

Vill bara påpeka att jag inte kritiserar ditt sätt att ge kritik, ville bara ha reda på vad som problemet kunde vara.

Som en av de som använder M3D i lite större utsträckning så känner jag faktiskt inte igen problemen med dist alls och grötighet är inte heller något problem som jag kan säga att jag känner igen inte med systemet i alla fall. En annan sak är ju rena handhavandefel, men med tanke på vilka som åker med den riggen så kan jag med relativt stor säkerhet säga att det inte är skit bakom spakarna som är problemet i detta fall.

Det är helt enkelt konstigt att du uppfattar riggen på detta sätt och beklagligt. Det låter mer som du har hört en trött spånplattekonstruktion med 2X15" + 2" än som en av världens mest avancerade högtalarkonstruktioner... Låter som om något varit trasigt nästan tycker jag, för att få dom att dista är en grannlaga uppgift med tanke på allt som sitter i lådan i form av processning. Att det låter "grötigt" är väl i och för sig mer en mixningsfråga än något annat. Det går nog att få vilket system som helst att låta grötigt om man inte vet vad man håller på med, men som sagt, det är inte skit bakom spakarna i detta fallet.

Jag vet i och för sig inte heller vad du har för referenser. Har du hemmahögtalare i High End klass så kanske dessa konstruktioner låter trötta och tråkiga, vad vet jag?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Giggen jag kommer minnas (av olika skäl) från denna sommar är:

Phoenix: Grymt svängigt band som bara blir bättre och bättre för varje gång man ser dom.

Scissor Sister: Vilket ös! Musikaliskt är det väl så där men herrejösses vilket påställ!!!

Puppetmastaz: Tysk hip hop med handdockor i stället för människor i för stora kläder. Obetalbart!

Iggy: Ja vad säger man, han är mer rock´n´roll vid fyllda 60 än alla andra. Helt otroligt!

Pink: Otroligt trevliga amerikaner i crewet. Deras foh snubbe som jobbar för Clair och jag jämförde storleken på företagen vi jobbar åt. När Clair och ShowCo gick ihop så köpte dom 17 st XL4 och 17 st H3K för att klara av de nya jobben, detta som komplettering till de som redan finns, vet ej hur många. Starlight har en XL4 (av två i sverige...) och 1 st H3000. Gigget? Det var mest tråkigt.

E-type: Bang, Boom, Krasch... Det smäller HELA tiden. Det roligaste var när jag och Gert som mixar E-type åkte tillsammans till Hultsfred och det kom en E-type låt på radion och Gert duckar för pyrosmällarna...

Gadd & kompani: Så otroligt pissig produktion. Stackars Frasse som gjorde monitor hade inte fått något prodrep... Det hade behövts för att ha en chans. Tom Hofwander på FOH är Gud, han gör saker som vi vanliga dödliga bara kan drömma om (det är han som driver RUBaDUB till vardags). Jag blev mer än lovigt besviken på det gigget för det trodde jag skulle bli en av sommarens höjdpunkter.

Dessutom fick jag höra på bakvägar att vår personal fick skulden för att bytet gick långsamt. Hmm, när deras personal inte lyckas stoppa rätt sladd i line boxen från den ackustiska gitarren och detta tar 20 minuter att felsöka så skulle jag väl kanske säga att jag ber att få ha en annan åsikt...

Pet Shop Boys: Att kunna köra låtar som legat 1:a på singellistor över mer eller mindre hela världen i en och en halv timma är det inte så värst många band just nu som kan. Fränt ljus. Pixel Lights är coola.

Darkness: Läste att dom ville ha 1 miljon pund för att lira på Reading, dom fick 75 pund förra året på samma festival för att lira i ett öltält... Fascinerande brist på låtar (hur vågar dom?), men bra show...

Patrik Isaksson. Varför? Ulf Lundell finns, Lars Winnerbäck finns, det räcker. Snark...

Clarence Clemmons: Den store mannen med saxen. Jag såg Springsteen på Ullevi -85, den konserten är delvis anledningen till att jag hållit på med musik i nästan 20 år. Nu fick jag mixa en av musikanterna som så stor del format mitt liv. Det var stort. Och lite brötigt tyvärr...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:Starlight har en XL4 (av två i sverige...)
Vem är det som har den andra? De enda jag kommer att tänka på tänka på är LT.... :?:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Ja Clarence Clemmons är enormt bra, kan enbart hålla med dig där Ingo.

Det var 2 st H3000 på monitor på Kalas. Vems är dem?(Kanske inte lätt att veta, men vem äger fler H3000 i Sverige?) Tänk om man hade kunnat unna sig det!

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

cyberpunk skrev: Vem är det som har den andra? De enda jag kommer att tänka på tänka på är LT.... :?:
Värst vad du tänker.. Dock så tror jag din tanke stämmer.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Stämmer nog bra det ni säger, LT har en också. Dessutom finns det en på Soundforce i Linköping vilket ju gör att det finns tre totalt. Eller det kanske finns någon som känner till fler?

Jag vet inte vems H3000 som var ute på Kalas. Men det är lätt att kolla upp. Har inte ens koll vad det var för mixplatser ute mer än att det var en dm2k på foh på scen 1. Ska kolla och återkommer senare. Det kanske finns fler H3000 på Starlight och jag har missat det. Jag har haft XL4 och XL3 i sommar i alla fall. Det är jag säker på...

På Hultsfred brukar det användas XL4/XL3 på Hawaii, H3000/XL3 på Pampas, XL3/XL250 på Atlantis och så var det S5/SM20 på Teaterladan i år. Förra året var det tvärt om på dom två mindre scenerna.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det finns en gubbe från Uppsala som inte är så känd som har ett H2000 också. Jag har inte riktigt förstått varför man behöver så många sends som H3000 har såvida man inte kör monitor, men sedan så är man ju bara barnet också :wink:

Finns det många andra stora lila bord i Sverige? Jag tycker de verkar trevliga!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

För övrigt har jag för mig att 2 MANY DJ''S, ANTHONY ROTHER, STONEBRIDGE, ATMOS, S.U.M.O samt GUSGUS delvis saboterades av mig, minns jag fel? *solglasögon*

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Har snokat lite och enligt mina källor så finns det inget XL4 i Malmö på LT.
Precis som det inte finns några GEO system, de kommer från danmark verkar det som..

Gäst

Inlägg av Gäst »

http://www.lt-audio.se/pauthyrning.htm

Hm, konstigt att dom marknadsför saker dom inte har...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:http://www.lt-audio.se/pauthyrning.htm

Hm, konstigt att dom marknadsför saker dom inte har...
Det står iofs "uthyrning & försäljning", men visst verkar det lite konstigt att tro att man kan sälja XL4''or till något annat än stora PA-firmor (som ju handlar av importören).

Jag kan iofs också erbjuda vad som helst.... det är ju bara att subhyra, men jag gör ju inte reklam för prylar jag inte äger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Cyberpunk: Jag ringer dig under kvällen angående en subb-hyra! :P

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster